Kirjoitettu Lokakuu 3, 2006 Jep eli Teneriffalla tuli piipahdettua. Thaimaahan useasti finskin marsuhäkissä lentäneenä olin jo vannonut itselleni etten ikinä enää ahtaudu ko. värkkiin mutta taas sitä mentiin Kuvat ovat sitten mitä ovat, lämpöväreily, invalid user sun muut tekijät vähän häiritsivät. Lähinnä for your information jos joku on joskus tuonnepäin menossa........ Lähtö EFHK:lta kello 8 aamulla, ratsuna OH-LBV [ attachment removed ] BLC:kin tuli bongattua platalta aamukasteen peittämänä. [ attachment removed ] Ja menoksi. Ei se 757 niin paha ollut 6 tunnin legillä, Phuketiin mennessä sai istua toiset mokomat lisää :-/ Taustalla Pyreneeit. Arska paisto ikävästi suoraan päin koko ajan, ei ikkunashoteista tullut juur mitään. [ attachment removed ] Ko. värkin sisälmys. PSP tuli vuokrattua, tosin siitä oli tatti hajalla ja vain toinen peli toimi. Meni kuitenkin 4h joutuisasti [ attachment removed ] Las Palmasin yllä keskellä ei mitään. [ attachment removed ] Finaalissa, alkaa saari häämöttämään. Kenttä oli lyhyesti ja ytimekkäästi Tenerife Sur-Reina Sofia International Airport eli ilmeisesti pienempi Teneriffan kahdesta kentästä, ihan saaren eteläpuolella. [ attachment removed ] Belairin bojo tuli perässä. [ attachment removed ] Vähän erilaista tipua tuli myös bongattua..... [ attachment removed ] Onneksi oli kivat kelit. (ja San Miguel erinoimaista ja halpaa) [ attachment removed ] Viikon päästä kotio. Terminaali oli kyllä aika pohjanoteeraus, en suosittele. Ilmastointi ei toiminut eli hiki lensi, ikkunoita ei oltu pesty varmaan ikinä eikä kyllä juuri liikennettäkään ollut. (ok, sesonki ei vielä ollut vissiin ihan päällä) [ attachment removed ] Kuvaa nyt sitte tuollaisten läpi :-/ [ attachment removed ] Usvan läpi näkyy OH-LBT, odottamassa. [ attachment removed ] Platalla oli tasan 4 konetta sinä päivänä. [ attachment removed ] Joista tämä... [ attachment removed ] ..ja tämä olivat jo lähdössä. [ attachment removed ] Äkkiä pois täältä. Spanairin bussi jäi yksin nököttämään platalle. [ attachment removed ] Taustalla El Teide. [ attachment removed ] Ja sitten kohti sohjolan pimeyttä...yyh [ attachment removed ] Kiitos ja anteeksi PS. ei näköjään ole bojojen winglettiasennukset alkaneet, elätin vähän toivoa että olisi jo tärpännyt kohdalle.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2006 Vau! Kyllä näitä lomakertomuksia aina kattoo ihan mielellään! 8) Eikä ne kuvat tarvii laadultaan mistään parhaasta päästä olla! Noissa on aina fiilistä! PS. ei näköjään ole bojojen winglettiasennukset alkaneet, elätin vähän toivoa että olisi jo tärpännyt kohdalle.... Mitenhän on kun ite meen tuossa helmikuussa Las Palmasiin niin jokohan ois siiven jatkeet laitettu.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2006 Kiitos ja anteeksi No mitä sitä nyt anteeksi pyytelemään hienoja kuvia?! Ensimmäinen kuva oli varsin muhevan oloinen. Jaa sieltä saa nykyään niitä PSP:täkin vuokrailla? Hienoa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2006 Turhan vaatimaton olet Lasse, hieno setti Varsinkin nuo siipikuvat 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2006 Lasse, näkyikö siellä TFS:llä mitään kuvauspaikkoja jne..? Ja nämä matkakuvat kelpaa aina! Nim. Marraskuussa Teneriffalle! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2006 Nämä matkakertomukset ovat mielestäni aina jotenkin mukavia...tulee oikein sellainen tarve päästä itsekkin matkaan. Mielestäni todella mukavat kuvat...varsinkin alkupään kuvat todella hienoja. Tuossa ensimmäisessä kuvassa tuo 757 näyttää aika maukkaalta. 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2006 Suuri kiitos! Yhdyn kaikkiin edellisiin puhujiin. Matkakuvat ne vaan ovat kuvien parhaimmistoa, jos ei nyt laadullisesti, mutta muuten Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2006 TFS on nykyään saaren "pääkenttä" ja liikennemäärät sen mukaisia. Pohjoiseen, Los Rodeokseen, lentelevät enimmäkseen kotimaan lennot ja joitain chartereitakin. Ja jonkin laisena erikoisuutena kai vieläkin Santa barbaran DC-10 ja Iberian päivittäinen 747/340 (?) Kuvaamisen kannalta suosittelen ehdottomasti pohjoista kenttää. Etelässä kentän aidan kupeeseen pääsee, autollakin, kunhan löytää sopivan uran sieltä hiekkaerämaasta. Aidan yli ei juurikaan pääse kuvaamaan ilman tikkaita. Jos bongailua haluaa tehdä drinkki kädessä, niin varaamaan hotellihuone Golf Del Surin alueelta joka on parhaimmillaan vain parisen kilsaa 08:n kynnykseltä. Siellä koneiden ystävien kelpaa myös iskeä golfpalloa, jos sellainen kuuluu harrastuksiin. Los Rodeoksen päässä menee kiitotien suuntaisesti tie aivan vierellä ja sen varrella olevassa rinteessä on monia hyviä paikkoja, ilman aitoja kiusana. Pieni tie, mutta sen löytää kun ostaa hyvän kartan. Noilla matkatoimistojen kartoilla voi heittää vaikka sitä kuuluisaa kuikkaa. En ole tuolla siis itse kuvaillut, kun en juurikaan koneita muutenkaan kuvaile, mutta muutamilla lomareisuilla paikat ovat tulleet tuolta osin tutuiksi. Edit: Niin ja hyvät kuvat! Itsekkin tein joskus matkastoorin tuonne päin ja tämä hakkasi sen kyllä komiasti. Sääli että TFS:n terassi on nykyään tiukasti suljettuna Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2006 Kiitos kommenteista. Jaa että on terassikin tuolla ollut, hitsi. Koitin vähän katsoa kuvauspaikkoja, mutta kaikki ovat pahasti vastavaloon ellei jotenkin pääsisi ihan rannalle tai jopa mereltäpäin käsin kuvaamaan. PSP:tä saa tosiaan vuokrata lomalennoilla, sis. 2 peliä ja 4h peliaikaa, 8€. Vedettiin veljen kanssa puoliksi. Kaipa se teneriffan liikennekin tuosta kasvaa, finski alkaa viikottain lentämään ( nyt oli vain 1 lento/vko) ja muutkin yhtiöt samaten. Lentoliikenne näkyi meidän hotellillekin mutta eipä tosiaan montaa konetta päivässä ohi mennyt. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2006 Tahtoo kans lomalle!!!! :'( Tänks kuvista! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2006 Kyllä sinne aika loputon virta käy. Itse asiassa TFS:lle aloitetaan toisen kiitotien valmistus lähivuosina. Saaren "keston" puolesta saisi turismimassojen kasvava roudaus ja sen aikaansaama rasitus alkaa kääntyä laskevaan suuntaan, tai edes pysähtyä, mutta se onkin jo toinen juttunsa se... Missäs päin teidän hotelli oli? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2006 Hotelli oli Costa Adejellä eli jotain 20km tuosta kentästä länteen. Onko tuo Los Rodeoksen (pohjoinen siis) kenttä sitten vanhempi/uudempi/isompi? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2006 Onko tuo Los Rodeoksen (pohjoinen siis) kenttä sitten vanhempi/uudempi/isompi? Los Rodeos on vanhempi ja saaren alkuperäinen kenttä, mutta kovin sumuinen tms. ja sen takia rakenettiin Rieina Sofiasta nykyinen pääkenttä. Ja Wikipedasta löytää faktaa: http://en.wikipedia.org/wiki/Los_Rodeos http://en.wikipedia.org/wiki/Reina_Sofia_Airport Finnair lentää ainakin talvikaudella molemmille kentille. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2006 Los Rodeosista. Lainaan itseäni, parin vuoden takaa: Muuten, juuri näillä kohdin kiitotietä tapahtui, (27.3.77) ilmaiuhistorian eräs synkkä hetki, kun KLM:n nouseva 747 ja PanAmin rullaava (myöskin Jumbo) törmäsivät toisiinsa sumussa. Monille tapaus on varmasti tuttu, mutta halukkaille on lisäinfoa mm: http://www.airdisaster.com/special/special-pa1736.shtml 583 uhria pitää yhä kyseenalaista ennätystä tuhoisimpana lento-onnettomuutena (911 poislukien). Toivottavasti sitä lukemaa ei rikotakkaan ikinä... Los Rodeokseen liittyy muitakin surullisia tapahtumia. Vuonna 1972 Convair 990 tippui pian nousun jälkeen. Miehistö yritti liian jyrkkää kaartoa IFR-olosuhteissa ja teki kaputin. 155 menehtyi: http://aviation-safety.net/database/1972/721203-0.htm Vuonna 1980 Dan-Airin B727 tuhoutui noin 20 kilometrin päässä Los Rodeoksesta. Kone oli holdingissa ja miehistö ajautui harhaan, päätyen noin 300 solmun vauhdilla vuoriston rinteeseen. Tässä menehtyi 164 henkeä: http://aviation-safety.net/database/1980/800425-0.htm Synkkä kahdeksan vuoden aikakausi oli ilmeisesti omiaan vauhdittamaan uuden kentän rakentamista, saaren eteläosaan (Reina Sofia, GCTS), sillä Rodeoksen harmina on se, että se sijaitsee ylhäällä (+2000ft), vuoristojen välisessä laaksossa ja sää huonontuu usein ja nopeastikkin. Tässä hyvä esimerkkikuva, kun pilvet vyöryvät kentälle: http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=204605 Mm. kaikissa edellämainituissa onnettomuuksissa oli huonoilla sääolosuhteilla ratkaiseva merkitys. Adeje on tosiaan jonkin verran sivussa saapumis- ja lähtöreiteiltä, tai koneet ovat vielä/jo sen verran korkealla ja meren päälle, jotta niitä siellä harvemmin huomaakaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2006 Mukavia kuvia etenkin kun olen tuolla itsekkin käynyt kerran finskillä ja nyt puoli vuotta sitten finnmatkojen 757:lla. Kuten tuossa mainittu, on se Reina Sofia tietääkseni suurempi kenttä kun Los Rodeos, mutta aika lähellä toisiaan ovat. Itselläni jäi kaikki terminaalikuvat ottamatta kun ne ikkunat olivat TODELLA kamalassa kunnossa Ps. On tuolla Los Rodeoksella aika kehno historia, mutta esim tuo tuo holdauksessa tapahtunut turma ei ole mikään kamalan epätodennäköinen, sillä tuo VOR-majakka jonka luona holdaus tehdään ja jonka luota lähestytään molempiin kiitoradan päähän ja jonka kautta vielä SIDit kulkevat pääosin sijaitsee juuri tuolla melkoisen mäkisessä ympäristössä Hotelli oli Costa Adejellä eli jotain 20km tuosta kentästä länteen. Onko tuo Los Rodeoksen (pohjoinen siis) kenttä sitten vanhempi/uudempi/isompi? Rodeos on ainakin vanhempi ja periaatteessa pienempi ainakin konepaikkojen suhteen. Muok: Huu, ei todellakaan tainnut sesonki olla käynnissä kun katsoo tota yksinäistä Spanairia. Kun itse kävin muistaakseni ihan vuoden alussa nii SASia ja MyTravelia tunki joka tuutista kokoajan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2006 PS. ei näköjään ole bojojen winglettiasennukset alkaneet, elätin vähän toivoa että olisi jo tärpännyt kohdalle.... On... alkanut ..... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2006 On... alkanut ..... Saakos tiedustella ekan 757W:n rekkaria? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2006 Saakos tiedustella ekan 757W:n rekkaria? Veikkaan LBX tai LBV.. eikös näissä ollut pidempi range ja MTOW suurempi jne.. ??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2006 Veikkaan LBX tai LBV.. eikös näissä ollut pidempi range ja MTOW suurempi jne.. ??? U, V, ja X on muistaakseni noita suuremman MTOW:n koneita, mutta miten se tähän liittyy? ??? Eikös niihin kaikkiin ole ne letit kuitenkin tulossa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 4, 2006 Veikkaan LBX tai LBV.. eikös näissä ollut pidempi range ja MTOW suurempi jne.. ??? OH-LBX ei ainakaan ole huollossa/winglettien asennuksessa, kun se kävi eilen aamulla Porissa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 5, 2006 Saakos tiedustella ekan 757W:n rekkaria? BR Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla