Jaakko Kuusisto

Leon ja Jaskan ilmaa raskaammat tarinat.

13 viestiä aiheessa

 

Kerronpas alkajaisiksi tapahtuman tuosta OH-SDJ:n pakkolaskustani.

 

Piti viedä Iltaset-lehtiä Turkuun. Lastasimme Julietin ihan maksimipainoihin. Pomoni sanoi ennen starttia ; "äläkä levittele noita lehtiä tuohon autolaaksoon, startissa".

 

Matka eteni aikamoisessa myötätuulessa kohti Turkua. Matkan varrella oli sellisia suttukohtia, jäätäviä sormia mereltä, joissa siivet jäätyivät. Selkeässä kohdin ne jäät sulivat ja liikkuivat siiven yläpinnalle, jämähtäen alipaineen vaikutuksesta keskisalon kohdalle, kuin käärmeen kusi.

Noita raitoja kertyi jo viisi.

Ennen Saloa alkoi todellinen räntämyräkkä.

Tein harjoituskierroksen, tai piti tehdä, pakkolaskupaikkana pitämäni tyhjän tienpätkän päällä.

Kone ei noussut edes perusosalla olleen kukkulan yli, joten suunnistin tyhjälle valtatielle, rekan perässä.

Ajoin lähestymisen aikana yhden puhelinlinjan läpi. Kaapeli nappasi pyrstölusikkaan kiinni ja katketessaan sinkaisi koneen valtatielle. Tältä tuntui.

 

Menin laskuun tielle jossa oli n.20 senttiä loskaa. Kone sakkasi nopeudella 160h ja koneen matkanopeus oli 175 km/h. Kosketuksessa losahti kaikki irtojäät koneesta.

Maakiito meni hyvin, mutta vastapäisellä kaistalla tuli yks pariskunta vastaan. Sieltä akka heilutti käsiään ja kiroili.

 

Sammutin myllyn, ettei hänen kätensä olisi lyhentyneet potkurissa.

 

Laskua oli seurannut sivummalta eräs OBO-niitti-edustaja, joka ihmetteli myös tuon rouvan käytöstä.

 

Paikalle juoksi myös eräs vanhempi rouva, joka sadatteli, että olin katkassut hänen puhelinjohtonsa. Kysyin häneltä, sorakieleltä, missä olen. Hän vastasi " Laperlassa".

Lappi tuli ekaksi mieleen.

 

Työnsimme koneen levähdyspaikalle OBO-miehen kanssa. Hän vei mut myös lähimmän puhelimen luokse.

 

Tilasin sieltä taksin ja kerroin minne ne lehdet pitäis koneelta viedä.

Kun sanoin osoitteeksi; " Turun hautausmaan portin" hän meinas saada hepulin.

Siihen aikaan kokoontui tuo lehtijakelijoiden kuljetuskalusto tuonne Itäisen Kappelin parkkikselle.

 

Aamulla menin hakemaan Juliettia pois. Olimme sopineet poliisin kanssa tällit Tebikselle.

Tebiksellä oli vaan yöllä ollut onnettomuus. Hollantilainen rekka oli pyyhkässy kaikki mittarit sileeksi ja aiheuttanut pienen palon.

 

No poliisin kanssa sovimme aikataulusta, tien sulkemisen suhteen.

Kun starttasin ja ylitin tien sulkeneen poliisimiehen, heilautin kättä ja sain vastaukseksi todella sotilaallisen lipanvedon. Hän nautti tilanteesta täysin siemauksin.

 

Kone Malmille ja kiitossoitto vielä poliisille.

 

Pomoni tarjos vielä hyvän lounaan, palkaksi. Säikähti kait Hessu itsekin.

 

Kuvia olis. Nyt olen koneeni järjestelmänhoitaja ja voin ladata skannerini ohjelman.

Tarvitsen apua vielä noiden kuvien julkaisemisessa

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen tarina ja aina parempi tapahtumassa mukana olleen itsensä kertomana. En ole tapauksesta aiemmin juuri lukenutkaan. Kuvia odotellessa... :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heips

Antaa palaa, olen copy pastanny näitä juttuja wordiin, mielenkiintoista iltalukemista ;)

HS

 

Veikkaan että meitä on useampiakin, jotka tätä harrastavat...

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...jos joku vastaa tähän, ovatkos ne sitten "Leon ja Jaskan ilmaa raskaampia tarinoita?".

 

Ei kukkokaan käskien laula, pitää olla fiilistä.

On mulla, paikalla olleella, tuohon jotain tarinaakin tulossa.

 

Kaikella kunnioituksella ehdottajaa kohtaan  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...jos joku vastaa tähän, ovatkos ne sitten "Leon ja Jaskan ilmaa raskaampia tarinoita?".

On mulla, paikalla olleella, tuohon jotain tarinaakin tulossa.

 

Juuri siksi ehdotinkin . Katselin videota ja ajattelin josko joku fsnordic aktiivi olisi mahtanut olla paikalla kun "Mathias" starttasi kohti moskovaa.!

 

Kiva nähdä vanhoja kuvia malmilta tosin eihän tuosta nyt niin kauan ole aikaa kulunut.

 

Marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin kyllä paikalla, kun Matias Rust valmisteli tuota lentoaan ja lähti matkalleen.

Tuli seurattua hyvinkin tarkkaan tuota touhua, parkkipaikan autoa myöten.

Kanasen Martin kanssa ihmeteltiin montaa asiaa.

Auton rekkarikin on vieläkin muistissa.

 

....ehkä tuosta joskus lisää, kun oikein innostutaan. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heinäseiväs pyrstössä.

 

Työkaverini toi Rallyen Kärsämäeltä Malmille.

Hän ajautui startissa heinäseiväskasan läpi. Karsee sivutuuli. :o

 

Härmälän lennonjohtaja kyseli kaveriltani,

kun hän teki välilaskun Tampereelle : " mikäs sun konees tyyppi oikeesti on?"

( Tuo silhuettikuva kun muistutti  kovasti "Moonia". )

Kaveri vastas kirkkaalla äänellä: " Rallye"

 

Kaverini sai laskuluvan.

Laskun jäkeen repivät heinäseipään korkeusvakaajasta irti. ;D

ja Rallye sai oman ulkoasunsa takaisin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkä mahtaa heinäseiväs vaikuttaa sakkausnopeuteen???

 

Heinäseipään aerodynaamiset ominaisuudet ovat tunnetusti hyvät.  ;D

 

Kun seiväs on kiinni koneessa, aiheuttaa interferenssivastus suurimmat haitat.

Sekä mahdolliset rakennevauriot ovat iso riski, lujuuden suhteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään