Jukka Kolehmainen

Lentokone tulessa Länsi-Norjassa

22 viestiä aiheessa

Helsingin sanomien tuore sähkeuutinen kertoo seuraavaa:

 

Lentokone tulessa Länsi-Norjassa

Norjassa lentokone on syttynyt tuleen. Koneessa on 16 matkustajaa.

Kone syttyi tuleen, kun se ajoi sivuun kiitoradalta Stordissa Länsi-Norjassa. Henkilövahingoista ei ole vielä tietoa.

 

STT–NTB

 

Linkki uutiseen

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

www.boarding.no kertoo että kone olisi atlantic airwaysin bae 146

 

Atlantic Airwaysin nettisivut osoitteessa http://www.atlantic.fo/

 

Uutistoimisto AFP ja Aftonposten kertovat, että ainakin 13 henkilöä on saatu ulos koneesta.

 

Atlantic Airwaysin lähti aamulla charter-lennolle Stavangerista Stordin kautta Moldeen, matkustajina Aker Stordin työntekijöitä. Aker

Stord on Aker Kvaernerin tytäryhtiö.

 

 

 

Stordin lentoaseman kotisivut osoitteessa http://www.stordlufthavn.no/pilotinfo.htm

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö voisi vähän kiinnittää enemmän huomiota näitä kirjoittaessa? Suora lainaus mtv3:n sivuilta:

 

"Atlantic Airways -yhtiön koneessa oli kaikkiaan 12 matkustajaa ja neljä miehistön jäsentä.

 

Lentokone on syttynyt tuleen Norjan länsirannikolla. Koneessa oli kaikkiaan 16 matkustajaa, joista"

 

VAI.. lasketaanko miehistökin matkustajiksi...?

 

Jani

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö voisi vähän kiinnittää enemmän huomiota näitä kirjoittaessa? Suora lainaus mtv3:n sivuilta:

 

Ensimmäiset tiedot onnettomuudesta harvemmin ovat kovin tarkkoja, se kerrotaan mitä tiedetään. Kansainväliset uutistoimistot kertoivat aluksi tosiaankin pienkoneesta, jossa oli 16 matkustajaa.

 

Tai ainakin pienkoneeksi uutinen käännettiin tuoreeltaan yhdelläkin verkkosivulla. Hieman myöhemmin se oli muuttunut pieneksi matkustajakoneeksi ja tuntia myöhemmin puhuttiin vain matkustajakoneesta.

 

Esimerkiksi uutistoimisto Reuters kertoi klo 9.11, että:

A small airliner carrying 16 passengers was in flames after slipping off the runway at a western Norway airport...

 

... "There were 16 passengers on board," Hararld Muklebust from the regional police in Stord told NRK.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Lentokone+tulessa+L%C3%A4nsi-Norjassa/1135222196343

 

Tuolta löytyy kuva tapahtumapaikalta, enkä nyt ihan äkkiä keksi missä se kiitorata tuossa kuvassa on.

 

Siinä se on palon yläpuolella. Kenttärakennuksiahan siinä kuvassa taitaa näkyä...

 

Nämä ehkä auttaa hahmottamaan tuota kuvaa:

 

http://www.airliners.net/open.file/0521503/L/

 

http://www.airliners.net/open.file/0492418/L/

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kansainväliset uutistoimistot kertoivat aluksi tosiaankin pienkoneesta, jossa oli 16 matkustajaa.

 

"a small airliner" = pieni matkustajakone, ei "pienkone"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terveiset Norjasta. Kyseessä on 4 moottorinen matkustajakone. Kone tuli laskuun normaalisti, mutta meni pitkäksi. Kiitorata on 1200 m pitkä, ja Atlantic Airwaysin mukaan heidän koneensa sopivat tälle kentälle oikein hyvin.

 

Tutkimuksia ei ole vielä aloitettu, koska kone on vielä liian kuuma. 3 edelleen kateissa. 3 kuljetettu Bergeniin palovammaosastolle. Kapteeni käveli itse koneesta ja sai kevyempiä vammoja.

 

Viime keväällä Atlanticin koneella oli samalla kentällä jarruongelmia.

 

Lähteet: Norjan media (NRK, P1, VG)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lento-onnettomuus oli Norjan yleisradioyhtiön NRK:n pääuutinen klo 16 tv-uutisissa.

 

Onnettomuuden johdosta iltapäivällä järjestetty tiedotustilaisuus Stordin lentoasemalla.

 

Onnettomuuskoneen 12 matkustajasta 10 oli norjalaisia ja yksi ulkomaalainen. Yhden kansallisuutta ei ole kerrottu. Miehistön jäsenistä kolme oli Fär-saarilta ja yksi tanskalainen.

 

Kapteeni Sven-Erik Strandberg kertoo NRK:n haastattelussa, että hän näki onnettomuuskoneen laskeutuvan normaalisti kiitotielle 33. Sää oli onnettomuushetkellä hyvä.

 

NRK:n sivuilla olevia kuvia onnettomuuspaikasta. Ohjaaja pelastautui koneesta hyppäämällä ikkunasta, kertoo Aftenposten. Myös VG:n sivuilta löytyy kuvia onnettomuuspaikasta

 

 

Google mapsista löytyy noilta paikkeilta kenttä, joka päättyy melko lähelle vettä molemmissa päissään eli olisiko kiitotie tuolal ylhäällä, missä näkyy ajoneuvoja?

 

bt.no on nettisivullaan julkaistussa kuvassa hieman täydentänyt tuota Google mapin kuvaa:

 

Final_grafikk_288164c.jpg

 

 

 

edit: Norjalainen web-tv TV2 on julkaissut sivuillaan  amatöörivideon, joka on kuvattu heti onnettomuuden tapahduttua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun katselee tuota paikkaa, mihinkä tuo koneen raato on pysähtynyt, niin tuntuu suorastaan ihmeeltä, että vain kolme on kuollut. Pikku paniikissa koneesta ulostautuminen on varmaan hankalaa vaikka kone olisi pyörilläänkin, mutta sitten että viellä tuollaisessa kontkassa ja pusikossa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kapteeni Sven-Erik Strandberg kertoo NRK:n haastattelussa, että hän näki onnettomuuskoneen laskeutuvan normaalisti kiitotielle 33. Sää oli onnettomuushetkellä hyvä.

 

Ja myös kehuu pelastusmiehistöä, joka pääsi ripeästi alas vaikeakulkuista rinnettä koneen luokse. Ilman heidän toimia lopputulos olisi ollut vielä murheellisempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuudessa menehtyneiden lukumäärä on kasvanut yhdellä, kun kadoksissa ollut henkilö on löytynyt menehtyneenä.

 

"Neljä ihmistä on löydetty koneesta kuolleena", sanoi poliisin edustaja Svein Roald Vikse uutistoimisto Reutersille.

 

Onnettomuudessa hengissä selvinneistä 12 matkustajasta kuusi on kuljetettu Bergeniin sairaalahoitoon ja kuutta lievemmin loukkaantunutta hoidetaan paikallisissa sairaaloissa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulin illasta Kööpenhaminasta Fär-saarille Atlantic Airwaysillä. Koneeseen tullessa jaettiin lehdistötiedote, jossa oli yhtiön presidentin Magni Agre:n allekirjoitus. Lento RC670 onnettomuudessa Stordin kentällä, BAe 146 OY-CRG. Tiedoteen mukaan tuo ensin tiedetty 3 kateissa. Koneessa 10 Norjalaista, 1 "ulkomaalainen, miehistössä 3 Fär-saarelaista, 1 Tanskalainen. Luvut ei ihan täsmää, mutta ehkä kiireessä kirjoitettu. 

 

Atlantic Airways on Fär-saarelainen yhtiö. Koneina 5 BAe 146 + 2 helikopteria. Lentää reittilentoja Fär-saarilta, Kööpenhaminaan, ja pari muuta kohdetta Tanskassa. Norjaan pari kohdetta mm. tuo onnettomuus kenttä. Islanti, shetlannin saaret. Aberdeen ja pari muuta Englannissa. Pääosa henkilöstöstä Fär-saarilta.

 

Jos fiiiksiä kuvailee, ei lentoemoilta paljon hymyä irronnut. Pieni yhtiö ja kaikki tuntee varmaan toisensa. Sitä en tiedä oliko menehtyneiden joukossa miehistöä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulin illasta Kööpenhaminasta Fär-saarille Atlantic Airwaysillä. Koneeseen tullessa jaettiin lehdistötiedote, jossa oli yhtiön presidentin Magni Agre:n allekirjoitus. Lento RC670 onnettomuudessa Stordin kentällä, BAe 146 OY-CRG. Tiedoteen mukaan tuo ensin tiedetty 3 kateissa. Koneessa 10 Norjalaista, 1 "ulkomaalainen, miehistössä 3 Fär-saarelaista, 1 Tanskalainen. Luvut ei ihan täsmää, mutta ehkä kiireessä kirjoitettu.

 

Päivitetty versio tiedotteesta tuli eilen iltapäivällä yhtiön nettisivulle http://www.atlantic.fo/Default.asp?sida=142, siinä luvutkin täsmäävät. Onnettomuudessa kuolleiden määrä on noussut neljään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkintalautakunta on tänään antanut alustavia tietoja tapahtumista.

 

- Pääasiallinen havainto on että siivissä olevat spoilerit eivät laskussa avautuneet kosketuksen jälkeen, ohjaamomiehistön yrityksistä huolimatta. Spoilerien vaikutus on jarrutuksessa merkittävä, koska ne hävittävät siiven nostetta jolloin koneen paino siirtyy pyörien päälle ja kasvattaa jarrutustehoa. 

- Laskussa oli myötätuulta 6 solmua, mutta kosketus ja nopeus oli normaali. Myös koneen laskeutumispaino ja laskusiivekeasetus oli OK ja pyrstössä oleva lentojarru toimi normaalisti.

- Pyöräjarrutuksessa tapahtui "rubber reversal" ilmiö, jolloin renkaan kitkalämmön kuumentama, radassa ollut kosteus höyrystyi ja jarrutuskitka pieneni.

- Miehistö yritti viimeisenä keinona pysäyttää kone maassa sivuluisulla, mutta rata loppui kesken.

- Tutkijat eivät ole löytäneet viitteitä rengasrikosta, jota alussa epäiltiin.

 

Linkki tässä (norjan kielellä), sivulta löytyy myös hieno grafiikkaesitys tapahtumien kulusta ("Se Grafikk Her").

 

Tutkimukset jatkuvat ja aikaa tulee vielä kulumaan ennen kuin lopulliset tulokset ovat valmiit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään