Guest accidia

Pseudolakko ja pseudohaku Finavialla.

21 viestiä aiheessa

ALKUPERÄINEN VIESTI ON LÄHES KOKONAISUUDESSAAN POISTETTU, SILLÄ SIELLÄ ANNETTIIN TURHAN YKSITYISKOHTAISTA TIETOA TILANTEESTA JOLLA VAAN HARVALLA ON EDELLYTYKSET HAHMOTTAA, JA JOKA VAIN JOHDATTI KESKUSTELUN SIVURAITEELLE. PAHOITTELEMME SITÄ.

 

Avia College hakee pseudopilotteja. Haku päättyy 15.10. Tähän on kuitenkin isokokoinen koira haudattuna. Syy miksi Avia College hakee pseudoja, on se että pseudopiloteilla on työtaistelu päällä, neuvottelut ovat kariutuneet ja pseudohaku on ase joka työnantaja käyttää pseudopilotteja vastaan. He jotka hakevat tälle kurssille lähtevät siis käytännössä rikkureiksi. Syy miksi tiedotamme tästä julkisella foorumilla on että on epätodennäköistä että työtaistelutilenteesta kerrottaisiin hakijoille työnantajapuolelta.

 

T: Avia Collegen pseudopilotit.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollaiset vuodatukset eivät kuulu tänne.

 

Nuo työpaikkaromanssit ja niiden karikot hoidellaan ihan muita reittejä pitkin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollaiset vuodatukset eivät kuulu tänne.

 

Nuo työpaikkaromanssit ja niiden karikot hoidellaan ihan muita reittejä pitkin.

 

 

 

Morjens Jaakko Kuusisto!

 

Kertoisitko tuon mainitsemasi muun reitin?

 

T: Pellari

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Morjens Jaakko Kuusisto!

 

Kertoisitko tuon mainitsemasi muun reitin?

 

T: Pellari

 

 

 

Kyllä neuvoja saa, minulta ja muilta.

 

1) ei kannata mollata työnantajaa julkisesti. Silloin polttaa helposti siltoja, joita saattaa     myöhemmin tarvita.

 

2)  täältä ei kyllä saa mitään apua noihin pulmiin, joten ainut motiivi tuntuu tuossa yllä olevassa olevan, nykyisen työnantajan lokaaminen.

 

3) sitkeät, asialliset neuvottelut johtavat parhaimpaan tulokseen

 

4) työnantaja on siitä hassu otus, että se haluaa rahastaa asiakkaitaan työntekijän taidoilla, jotta voi maksaa työntekijän palkan.

 

5) Jos työntekijä on korvaamaton, saa hän itse määrätä palkkansa ( vrt. jättisuuret optiot )

 

6) jos työntekijä turhautuu toimissaan, on hän väärällä alalla.

 

En ole ihan noviisi noissa työntekijän etuuksiissa ja niistä taistellessa. Olen ollut puuhamiehenä Suomen Lennonopettajien Ry:ssä ja toistakymmentä vuotta Suomen Ansiolentäjät Ry:n puuhamiehenä.

 

 

Muistakaa mitä Reagan teki Usassa.

Sotilaslennonjohtajat komennettiin lakkoilevien tilalle ja uusien koulutus pikaisesti käyntiin. Lakkoilevat  jäivät nuolemaan lakkojaan, lopun iäksi.

Näin siellä, "Unelmalandissa".

 

Nyt järki käteen T:  Jaska

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Erityisesti tuossa vuodatuksessa pistää silmään "työnantajan vittuilu" eli "turhan panttina" istuminen. Pakko kysyä: onko pseudopilotilla (mikä tämä otus sitten lieneekään) kiinteä työaika tyyliin Xh/päivä? Ja aikaisemmin on voinut lähteä kotiin alle X ajan, saaden kuiten palkan X tunnista? ja nyt työaikaa seurataan kellokortilla, ja vaaaditaan paikalla oloa X tuntia? Olenko nyt aivan hakoteillä? Kyllä minäkin lähtisin mielelläni täydellä palkalla kotia töistä jos esim. alihankkijan mokan takia ei ole mahdollista jatkaa työn tekoa, mutta kummasti se työnantaja haluaa minun hengailevan kahdeksan tuntia työpisteellä...

Juha. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Mikä hemmetti on pseudopilotti? (kirjaimellisesti valepilotti)?

2. Miten Avia Collegella on tekemistä uusien lentäjien kanssa?

 

-Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1. Mikä hemmetti on pseudopilotti? (kirjaimellisesti valepilotti)?

2. Miten Avia Collegella on tekemistä uusien lentäjien kanssa?

 

1) "lennonjohtosimulaattorin maaliinajaja" taisi olla jossain työnhakuilmoituksessa käytetty nimike.  :)  Eli AviaCollegen lennonjohtosimulaattorissa tarvitaan lentäjiä, jotka sitten ajavat tietokoneen avulla näitä lentokoneita ja hallitsevat niitä lennonjohtajien ohjeiden mukaisesti. Tapahtuu ihan tutkaruudulla koneita klikkaamalla ja sitten ruudulta valitsemalla uudet ohjeet (lentosuunta/korkeus jne), eli ei nyt mitään FlightSimulatoria sentään pääse ajamaan  :D Tässä kuva: http://www.finavia.fi/pseudohaku    ...eli siis lennonjohtajat harjoittelevat simulaattorissa, ja lentokoneet jotka siellä liikkuvat ovat näiden pseudopilottien liikuttelemia.

 

2) hmm..?  Koska pääsyvaatimus tuollaiseen tehtävään on melko kova, eli CPL+IR, niin ainakin itse tuon pseudopilotoinnin olen mieltänyt sellaiseksi "pätkätyöksi" mitä aloittelevat lentäjät tekevät koulun/muiden töiden ohella, ennen kuin saavat "ihan oikeita" lentotöitä. Voin olla väärässäkin, mutta en usko että siellä kovinkaan monta sellaista henkilöä on, jotka tuosta tehtävästä eläkkeelle aikovat jäädä.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollaiset vuodatukset eivät kuulu tänne.

 

Nuo työpaikkaromanssit ja niiden karikot hoidellaan ihan muita reittejä pitkin.

 

Miksi Finskin lentäjät, lentoemännät, paperiduunarit, Soneran työntekijät, palomiehet, sairaanhoitajat, jne jne saavat julkisesti valittaa menetetyistä työeduista mutta joku koiran hommaa tekevä pseudo pilotti ei?

 

Daniel: Pitäkää eduista kiinni. Kukaan ei niitä tarjoa lisää mutta ollaan kyllä ottamassa pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Sami selvennyksestä.

 

seudopilottihaku on ase joka Finavia käyttää tämänhetkisessä työtaistelussa, ja he jotka hakevat pseudoiksi ja ottavat Finavialta vastaan työtä lähtevät käytännössä rikkureiksi.

 

Onko Avia Collegen lennonjohtajakoulutus jäissä Pseudojen osalta nyt pari viikkoa? Eli oletteko siis käytännössä kaikki lakossa?

-Jukka

 

[EDIT:]

Sivuillahan lukee että työ on tilapäistä ym. Kun menit töihin sinne, luvattiinko sinulle siis täydet tunnit/palkka?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Onko Avia Collegen lennonjohtajakoulutus jäissä Pseudojen osalta nyt pari viikkoa? Eli oletteko siis käytännössä kaikki lakossa?

 

Kukaan Avia Collegen pseudo ei ole ollut töissä viikosta 40, eli kyllä - käytännössä ollaan lakossa. Koulutus pyöritetään tällä hetkellä hätävoimavaroilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tässä kuva: http://www.finavia.fi/pseudohaku    ...eli siis lennonjohtajat harjoittelevat simulaattorissa, ja lentokoneet jotka siellä liikkuvat ovat näiden pseudopilottien liikuttelemia.

 

Kuvassa oleva kaveri näyttää kyllä rautaiselta ammattilaiselta... ei voi muuta sanoa.

 

Huhhuh :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa oleva kaveri näyttää kyllä rautaiselta ammattilaiselta... ei voi muuta sanoa.

 

Huhhuh :-[

 

Jaa, no miltäs se "rautainen ammattilainen" sitten näyttää? Riittääkö että on valkoinen tärkätty paita ja poletit vai pitääkö vielä olla kireä kravatti ja koppalakki?  ???

Eiköhän se riitä että koneet "lentää" ruudulla totuudenmukaisesti ja RTF on hanskassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa oleva kaveri näyttää kyllä rautaiselta ammattilaiselta... ei voi muuta sanoa.

 

Huhhuh :-[

 

Henri, sinä OLET rautainen ammattilainen!  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämähän muistuttaa jo kohta Kalevan juttutupaa. Jos valitat jonkin mielestä "väärästä aiheesta", niin sitten muutut samantien uhrista pahantekijäksi.

 

Voisko olla kuitenkin niin, että pseudo-piloteilla on oikeasti aihetta vähän valittaa? Omassa duunissa työedut ja työehdotkin ovat sillä tavalla muotoutuneet, että jos joka asian/muutoksen vain "nielee", niin siinä voittaa ainoastaan varakas omistajisto jossain kaukana. Kyllä työn ja työehtojen epäkohdista pitää saada sanoa, aivan kuten Sami V. tuossa ylempänä jo totesi.

 

On eri asia, kuinka järkevää on julkisesti ilmailupalstalla omalla nimellään paukuttaa henkseleitä ilmailualan työnantajasta, mutta jos kokee ettei töissä näitä asioita saa mitenkään kuuluviin, ehkä tämä on oikea ratkaisu. En ota siihen sen enempää kantaa.

 

Vielä FSNordicin palstan "sopivuudesta" tämmösiin juttuihin. Mielestäni kuuluu juurikin tänne, ja sopii vallan mainiosti kaiken muun palstalla olevan tarinoinnin sekaan.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo voi mun mielestä täälläki kitistä (sitä o ihan huvittava lukea), jos se oloa helpottaa, kunhan ei mitää työhön liittyviä salaisuuksia lauo... Tosin jotenki tuntuu jo hiljalleen aika kieroontuneelta, kun ihmiset tulevat tänne setvimään asioitaan  ;D Haloo! Tää on tietsikkapelistä lähteny keskustelupalsta... Ja nyt tänne tullaan kitisemään pseudoilun ihanuudesta. ja vasta vähän aikaa sitten SIOon menijät tuli tänne kyselemään ja kyhäilemään kurssiaikataulujaan  ;D

Mitenkä kuitenkin jos asiat hoidettaisiin asianomaisten kanssa, niin voisi saada jotain aikaiseksikin? Täällä ei kuitenkaan luoda porin opiston aikatauluja eikä päätetä pseudopilottien työehtoja  ;D (eikä ratkota onnettomuuksia, eikä käydä yt-neuvotteluja, jne...)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No, eipä täällä päätetä Finnairin konekaupoistakaan, mutta silti on mielenkiintoista seurata kaikkea ilmailuun jotenkin liittyvää, pseudo tai ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Avia Collegen lennonjohtajakoulutus jäissä Pseudojen osalta nyt pari viikkoa? Eli oletteko siis käytännössä kaikki lakossa?

 

Peruskurssilla oppilaat lentävät toisilleen, joten lakko koskee vain jatkokoulutusta. Tällä hetkellä pyörii tutkakurssi, joten siellä puolella taitaa olla pientä säätöä ilmassa.

 

PS. Henri, hyvä kuva!  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko tuosta kuiten merkitä itselle lentopäiväkirjaan esim. lennonharjoittelulaitteilla kerättyä tiimaa? Jos näin ei ole, niin nostan kyllä hattua kavereille, jotka noilla lupakirjoilla / palkkaehdoilla menevät tuonne töihin.. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko tuosta kuiten merkitä itselle lentopäiväkirjaan esim. lennonharjoittelulaitteilla kerättyä tiimaa

 

Ei kai nyt sentään..??  Eihän tuossa siis "lennetä" mitenkään, vaan pseudopilotin osalta se on enemmänkin sitä radioliikenteen harjoittelua ja sitten koneiden hallintaa tietokoneruudulta. Eli ei oikein "oikeaan" lentämiseen tai lennonharjoittelulaitteella lentämiseen liity mitenkään tuo. Eihän normaalilla FNPT-vehkeellä lennettäessäkään tiimaa minun tietääkseni merkitä, ellei se harjoittelu kuulu kurssiohjelmaan (eli opettaja mukana jne) - eli vaikka olisi hyväksytyt pelit ja vehkeet niin hurulennot on ihan omaa kivaa vain. Tai ainakin noin aikanaan oli koulun ohjeistus.

 

 

Ja nyt tänne tullaan kitisemään pseudoilun ihanuudesta. ja vasta vähän aikaa sitten SIOon menijät tuli tänne kyselemään ja kyhäilemään kurssiaikataulujaan 

 

Hah, no johan taas oli tuollainen perusnegatiivinen vuodatus, ihan kuin olisin samasta suusta kuullut aiemminkin. Kukahan täälläkin on taas jotain työehtosopimuksia alkanut päättämään tai kurssiaikatauluja kyhäilemään?  "Haloo!" Tämä on keskustelupalsta. Täällä keskustellaan erilaisista asioista, eli vaihdetaan mielipiteitä ja kommentteja ja muuta vastaavaa. Onkohan tuo sinulle jotenkin uusi ja ihmeellinen asia? Missähän joku kirkkain silmin väittää, että "nyt tässä palstalla kaikki yhdessä lyömme lukkoon kurssiohjelman ensi vuodelle" (tai vastaavaa).. Tietääkseni asioista voi kyllä, täällä tai muualla, keskustella ihan vapaasti...

 

Ja jos et muuten sattunut huomaamaan, palstan otsikko on "Ilmailu". Ja vaikka kovasti ilmeisesti noista tietsikkapeleistä pidätkin, niin sillä ei liene mitään tekemistä tämän alueen tai viestiketjun kanssa. Vai onko?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedoksi: Tilanne Avia Collegella on ratkennut. Sopimukseen on päästy, ja pseudot palannevat töihin ensi viikolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedoksi: Tilanne Avia Collegella on ratkennut. Sopimukseen on päästy, ja pseudot palannevat töihin ensi viikolla.

 

Onneksi olkoon. :thmbup:

 

Sopimus on aina parempi kuin lihava riita. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään