Heikki Hyvönen

Thai aloittaa lennot Helsinkiiin ??

25 viestiä aiheessa

:o Sa sa sa saataiskohan me EFHK:lle näitä A346:sia sun muita hienoja speciaali väritys Jumboja... :P

Sopii toivoa, että eivät puhu puppua.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka vuosi syksyllä joku levittää huhun Thain tulosta Helsinkiin. Tälläkertaa huhuhan on lähtenyt liikkeelle Stanby:n uutisesta että Thain pomo oli sanonut Pattayalla, että Helsinkiä tutkitaan.

Esimerkkireitiksi oli maininnut Bangkok-Pariisi-Helsinki-Pariisi-Bangkok.

 

Tuolla reitillä on kyllä aika vaikea tehdä mitään tiliä. Ensinnäkin Helsingistä Bangkokiin matkaavien määrä on niin pieni ettei sen varaan voi laskea mikään yhtiö, joten ihmetyttää mitä kohderyhmää tällaisella reitillä haetaan?

Sen lisäksi Finnair markinajohtajana sahaa kaksi kertaa päivässä Bangkokiin suoralla.

Minkähänlaisia lentoyhtiölle tärkeitä businessmatkustajia saadaan reitillä joka koukkaa Pariisin kautta? ???

 

Sen sijaan reitti Bangkok-Helsinki-Oslo-Helsinki-Bangkok olisi jo järkevämpi. Mutta riittääkö sillekään pokaa kun Köpiksestä ja Tukholmasta Thai lentää päivittäin Bangkokiin ja Köpiksestä vielä SAS:kin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa tässä mieleen, että eipä näy Thaita Helsingissä vaikka suunnitelmat oli pitkällä mukamas reilu vuosi sitten.

 

Liikennekin piti aloittaa ennen talvikautta 07/08.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole helsinkiin ennenkään mikään ulkolainen yhtiö tainnut lentää säännöllistä reittiliikennettä laajarunkokalustolla ainakaan ihan vähään aikaan. Totuushan on se, että helsinki on pieni regionalkenttä, josta ensin lennetään johonkin oikealle lentokentälle ja sieltä sitten maailmalle. ???

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kai se BKK-HEL-OSL -reitti ollut Thailla jo pitkään suunnitelmissa.

 

Ongelmana on mm. se että Stadiin ei saa lentää jumbolla eikä Thailla ole A330/A340 -kalustoa vapaana.

Toisena, koska Thai kuuluu Star Allianceen, pitäisi jatkot Helsingistä löytää muulla kuin Finskillä.  Ellei Blue1:n jatkolennot kasva lähiaikoina räjähdysmäisesti, suomalalainen kysyntä ei riitä pelkästään Thain lennoille.

 

Ja lensihän Thai Helsinkiinkin 90-luvun alussa, vaan taidettiin tarvita MD-11-kalusto kannattavammille reiteille tuolloin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole helsinkiin ennenkään mikään ulkolainen yhtiö tainnut lentää säännöllistä reittiliikennettä laajarunkokalustolla ainakaan ihan vähään aikaan. Totuushan on se, että helsinki on pieni regionalkenttä, josta ensin lennetään johonkin oikealle lentokentälle ja sieltä sitten maailmalle. ???

 

Kai

noin 65 vuoroa viikossa Aasiaan(Mannikainen kertonee meille tarkan luvun)+charterit ja reipasta kasvua vuosittain tällä saralla. Regionaalikenttä tosiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä ole helsinkiin ennenkään mikään ulkolainen yhtiö tainnut lentää säännöllistä reittiliikennettä laajarunkokalustolla ainakaan ihan vähään aikaan. Totuushan on se, että helsinki on pieni regionalkenttä, josta ensin lennetään johonkin oikealle lentokentälle ja sieltä sitten maailmalle. ???

 

Kai

 

No ainakin ovat lentaneet Pan Am (A310), Delta (A310 ja L1011), Thai Airways (DC-10-30 ja B747-200).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kai se BKK-HEL-OSL -reitti ollut Thailla jo pitkään suunnitelmissa.

 

Ongelmana on mm. se että Stadiin ei saa lentää jumbolla

 

Miten niin Hesaan ei sais lentää Jumbolla ???

 

- Miika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

noin 65 vuoroa viikossa Aasiaan(Mannikainen kertonee meille tarkan luvun)+charterit ja reipasta kasvua vuosittain tällä saralla. Regionaalikenttä tosiaan.

 

No onhan Hesa tällä hetkellä suht "korpikenttä" verrattuna maailman isoihin kenttiin, kun katsotaan kaukokohteiden määrää ja kentälle operoivia long-haul lentoyhtiöitä. Tästähän nyt ei mihinkään pääse.

Kasvua toki on koko ajan ja sehän on hianoo!   :thmbup:

 

Ja vastataan nyt toiseenkin viestiin yhdellä iskulla; kyllä, stadiin saa lentää Jumbolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onhan Hesa tällä hetkellä suht "korpikenttä" verrattuna maailman isoihin kenttiin, kun katsotaan kaukokohteiden määrää ja kentälle operoivia long-haul lentoyhtiöitä. Tästähän nyt ei mihinkään pääse.

Kasvua toki on koko ajan ja sehän on hianoo!  :thmbup:

 

Ja vastataan nyt toiseenkin viestiin yhdellä iskulla; kyllä, stadiin saa lentää Jumbolla.

Thaimaan ja Suomen välinen kaksipuolinen sopimus estää sen että molempien pitää käyttää samankokoisia(max) koneita.

 

Ja ei Helsinki-Vantaa ole enää mikään pikkutekijä pohjoiseuroopassa Aasian osalta...jos puhutaan 30% vuodessa matkustajamäärien kasvusta Finnairin kaukolennoillakin niin ei sekään nyt ihan noinvaan tule.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thaimaan ja Suomen välinen kaksipuolinen sopimus estää sen että molempien pitää käyttää samankokoisia(max) koneita.

 

Ja ei Helsinki-Vantaa ole enää mikään pikkutekijä pohjoiseuroopassa Aasian osalta...jos puhutaan 30% vuodessa matkustajamäärien kasvusta Finnairin kaukolennoillakin niin ei sekään nyt ihan noinvaan tule.

 

No joo mutta jos vertaa maailman vilkkainta kaukokohdepaikkaa Frankfurtia ja Helsinkiä, väliin mahtuu aiiiiiika monta kenttää väliin. Kukas täältä nyt oikeestaan kauas itään lentää non-stoppia kuin Finski. No eipä juur kukaan....

 

Ja viimeaikoina ei edes Finski  ;D!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Thaimaan ja Suomen välinen kaksipuolinen sopimus estää sen että molempien pitää käyttää samankokoisia(max) koneita.

 

Eli siis Thai ei saa lentaa EFHK:lle jumbolla (muuten kuin poikkeustapauksissa, esim. medikaalit).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis Thai ei saa lentaa EFHK:lle jumbolla (muuten kuin poikkeustapauksissa, esim. medikaalit).

 

No sieltä kaukaa idästä tänne kauas Suomeen ei ole paljoa Thain kalustolla vaihtoehtoja konetyypin suhteen ; joko A340 tai B744. Tietty jos Triplaseiskaa löytyy, niin sillähän kölkyttää kyllä...

 

Ja juu, medikaalissahan ei lupia kysellä tietenkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thai Airways lensi 1990-1991 ensin DC-10-kalustolla reittia BKK-HEL-DUS-HEL-BKK, mutta lopetettuaan Dusseldorfin vaihtoi konetyypiksi vahaksi aikaa Boeing 747-200-koneen. Reititys oli BKK-HEL-LHR-BKK siita syysta, etta talvella 1990-1991 oli kiitotieremontti Delhissa, jolloin Helsingista tuli valilaskupaikka.

 

Olin varannut tuon Jumbolennon Helsingista Bangkokiin ja takaisin. Meno peruuntui lennon oltua 6 tuntia myohassa ja ne muutamat suomalaiset matkustajat siirrettiin SAS:n Boeing 767-lennolle Koopenhaminasta. Paluuni Bangkokista osui taas sitten siihen ajankohtaan, etta Thai oli jo lopettanut Helsingin lennot kokonaan. Niinpa reititys oli takaisin BKK-CPH-HEL muistaakseni HS-TGB:lla.

 

Kyseinen keikka jai hyvin mieleen, silla silloin matkustin ekaa kertaa 767:lla, 744:lla (VR-HOO) ja kolmatta kertaa Firstissa. Cathay oli ystavallisesti upgradannut BKK-HKG-valilla turistista ensimmaiseen luokkaan. Paluussa oli puolestaan upgradaus turistista Marco Polo Classiin. Se oli tietysti ihan hieno homma 22-vuotiaalle ilmailutoimittajalle... :thmbup:

 

Ohessa viela linkki Thain konekalustoon. Kylla sielta loytyisi kuusi triplaakin ja vielapa sopivalla konfilla esim. Suomea ja Norjaa ajatellen:

 

http://www.thaiair.com/About_Thai/Public_Information/Information/AircraftFleet.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sieltä kaukaa idästä tänne kauas Suomeen ei ole paljoa Thain kalustolla vaihtoehtoja konetyypin suhteen ; joko A340 tai B744. Tietty jos Triplaseiskaa löytyy, niin sillähän kölkyttää kyllä...

 

Ja juu, medikaalissahan ei lupia kysellä tietenkään.

 

Sieltä pääsisi myös A330-300:lla  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Thaimaan ja Suomen välinen kaksipuolinen sopimus estää sen että molempien pitää käyttää samankokoisia(max) koneita.

 

Eihän siellä lue kuin näin:

 

Capacity regime

Bermuda principles. Capacity to be provided shall be agreed between the aeronautical authorities.

http://www.ilmailuhallinto.fi/agreement_thailand

 

Vai tarkoittaako tuo sitä, että koneet pitää olla samankokoisia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

noin 65 vuoroa viikossa Aasiaan(Mannikainen kertonee meille tarkan luvun)+charterit ja reipasta kasvua vuosittain tällä saralla. Regionaalikenttä tosiaan.

 

Helsinki-Vantaalta näin talvella M11/343 lähtöjä normaaliviikkona ma-su 65 kpl joista 5 New Yorkiin.

 

Ei tuo Thain reitti Helsingistä Bangkokiin välttämättä olisi mikään rahantekoreitti.

Kun nyt yleisesti ajatellaan, että Thaimaan matkailu on räjähdymäisessä kasvussa, niinkun se onkin, niin kun ensin siivotaan Phuketin ja muiden etelä-Thaimaan charterlaiset pois jotka eivät lentäisi Thain reittilennolla Bangkokiin, sitten siivotaan matkatoimistojen pakettimatkalaiset jotka istuvat nyt Air Finlandin tilauslennoilla sekä Finnairin reittilennoilla Bangkokiin, ja vielä kun siivotaan pois esim. ruotsalaiset joille Thai lentää suoraan Arlandasta ja joita kuitenkin istuu Finnairin reittilennoilla, niin mikä porukka siihen Thain koneeseen sitten jää?

 

Thai ei tunnetusti ole mikään halpa yhtiö joten pitkää hintakilpaa se ei varmaankaan järjestäisi, jotain pormootioita ehkä.

 

Joten Thain pitäisi saada ainakin joku matkatoimisto (Tjareborg, Finnmatkat) käyttämään lentojaan Bangkokiin. Jos Helsingin reitissä olisi jotain oikeaa rahaa jaossa niin kyllä se Köpiksen ja Arlandan tapainen risujumbo (ei firstiä) olisi Helsinkiin jo tuotu.

 

Eikä tuo Thain panostus Pohjoismaihin ole muutenkaan mitään ihmeellistä kun eivät saa näitä risujumboja vaihdettua tuoreempiin. Ehkä ei ole tarvetta ja Pohjoismaissa riittää pelkkä nimi "Thai".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mainittakoon vielä että Finavia laittoi vuonna 2005 haettaviksi Suomen ja Thaimaan väliset käyttämättömät liikennöintiluvat. Uusia hakijoita oli tasan yksi, Air Finland, joka myös luvat sai.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään