Mikko Maliniemi

Poimintoja ilma-alusrekisteristä

18 viestiä aiheessa

Uusi ilma-alusrekisteri on näköjään ilmestynyt ja sen lopussa on taulukko, joka kertoo erilaisten ilma-alusten lukumäärät vuoden alussa aina vuoteen -58 asti. Sen perusteella Suomessa on tämän vuoden alussa enemmän rekisteröityjä ilma-aluksia, kuin koskaan aikaisemmin, eli yhteensä 1351 kappaletta. Lisäystä edellisvuoteen nähden on 27 kappaletta.

 

Mielenkiintoisena huomiona myös sellainen, että kaikilla muilla osa-alueilla on tapahtunut lisäystä edellisvuoteen, paitsi liikennekoneissa, joiden lukumäärä on tipahtanut viime vuoden alun 82:sta 74:ään. Johtunee pääosin Aeron koneiden virolaistamisesta. Mutta mitäs muita on poistunut, kun uusiakin on kuitenkin tullut tilalle? No sieltähän nuo näkyi tietty nuokin, hyvä minä ;D

 

Toinen mielenkiintoinen pointti on, että vuonna -92 on pienkoneita ollut peräti 700 kappaletta, kun tämän vuoden alussa on vain 519 (tosin siinä on 9kpl lisäys edellisvuoteen).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm, onkos kukaan ehtinyt näkemään koko vuoden ehkä mielenkiintoisinta uutuutta, eli Diamond DA-42 OH-STS:ää? Enpäs tiennytkään, että moinen peli on Suomeenkin saatu...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm, onkos kukaan ehtinyt näkemään koko vuoden ehkä mielenkiintoisinta uutuutta, eli Diamond DA-42 OH-STS:ää? Enpäs tiennytkään, että moinen peli on Suomeenkin saatu...

 

Liekö tuo vielä Suomeen ehtinyt. Ruotsissa se on jo ikuistettu.

 

-Tero-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen mielenkiintoinen pointti on, että vuonna -92 on pienkoneita ollut peräti 700 kappaletta, kun tämän vuoden alussa on vain 519 (tosin siinä on 9kpl lisäys edellisvuoteen).

 

Jos lasket ultrakevyet mukaan, vuodenvaihteessa oli 740 pienkonetta. Tosin ne tulivat mukaan tilastoon vasta 1995, joten luvut eivät ole aivan vertailukelpoisia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uudesta tilastosta selviää myös että viime vuoden eniten rekisteröity ilma-alustyyppi oli helikopteri EC 135 P2, 9 uusrekisteröintiä.

Kakkosena oli  Ikarus C42 (8 kpl) ja kolmosena PA28 (6 kpl).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusi ilma-alusrekisteri on näköjään ilmestynyt.  Sen perusteella Suomessa on tämän vuoden alussa enemmän rekisteröityjä ilma-aluksia, kuin koskaan aikaisemmin, eli yhteensä 1351 kappaletta. Lisäystä edellisvuoteen nähden on 27 kappaletta.

 

Hyvä, että tilanne muuttuu, ihmettelin samaa asiaa vuosi sitten, joka silloin meni mielestäni väärään suuntaan, linkki.

 

Sami

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lasket ultrakevyet mukaan, vuodenvaihteessa oli 740 pienkonetta. Tosin ne tulivat mukaan tilastoon vasta 1995, joten luvut eivät ole aivan vertailukelpoisia.

 

Tai siis tulivat listaan mukaan -94. Mutta onkos ne ultrat sitä ennen olleet osana sitä varsinaista pienkone-saraketta? Koska joku tuossa systeemissä nyt vaikuttaa vähän hassulta, kun -94 ultria on ollut 62kpl ja jos oletetaan, että ne on siirtyneet lentokoneista omaksi ultra-kategoriaksi, senhän täytyisi tarkoittaa, että vuosien -93 ja -94 välillä olisi pienkoneiden määrä lisääntynyt 39:llä kappaleella (963-62=631 --> 670-631=39). Ja tuo ei vaikuta mitenkään realistiselta, sillä vuosien -92 ja -05 välillä pienkoneiden määrä on vähentynyt tasaisesti, joten tuollainen 39:n koneen kasvupiikki siellä keskellä tuntuisi vähintäänkin oudolta...

 

Eli jos vuonna -93 on ollut yhteensä 1243 ilma-alusta (ultrat ei vielä mukana) ja vuonna -94 ilman ultria 1203 (ultrat mukaanluettuna 1265), tulee erotukseksi 61. Ja -94 on sitten yhtäkkiä ilmestynyt listaan 62kpl ultria. Eli tuosta voisi äkkiseltään olettaa, että ultrat on vain lisätty jostakin muualta tuohon tuolloin vuonna -94. Eli mistä päästään johtopäätökseen, että nuo luvut varsinaisten pienkoneiden osalta ovat täysin vertailukelpoisia :)

 

EDIT: tuossa nyt nuo luvut heittää, kun laskeskelin ensin noita lukuja ja vasta sitten rupesin kirjaamaan ylös tähän viestiin, joten älkää kiinnittäkö niihin huomiota sen kummemmin, ennenkuin olen saanut ne päivitettyä tästä paperilappukaaoksesta ;D

 

EDIT2: Luojan kiitos tiedän, että en ole matemaattisesti lahjakasta nähnytkään. Voisi mennä pälli sekaisin, kun rupeaisin miettimään, mistä mitäkin lukuja sain. ;D Kuitenkin tulos oli siinä vaiheessa selvä, kun sen sain, mutta ei ole enää ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.......

Eli tuosta voisi äkkiseltään olettaa, että ultrat on vain lisätty jostakin muualta tuohon tuolloin vuonna -94. Eli mistä päästään johtopäätökseen, että nuo luvut varsinaisten pienkoneiden osalta ovat täysin vertailukelpoisia :)

 

Joo, -94 se olikin. Ultrakevyet taisivat aikaisemmin olla Suomen Ilmailuliiton ylläpitämässä rekisterissä. Pointtini oli että suuri osa niistä ovat nykyään ihan oikeita matkalentokelpoisia pienkoneita, joten ne kompensoivat osaltaan normaaliluokan koneiden vähenemistä.

 

Se "Lentokoneet" luokka taitaa pitää sisällään myös liikelentokoneet ym. raskaampi kalusto, joten sekään otsikko ei ole suoraan sama kuin "pienkoneet".

 

Joista tosin 4 on ollut jo aiemmin maassa, mutta vaan Ilmavoimien leivissä...

Tässä Lentokoneet-luokassa löydän muuten äkkiä katsoen vain 2 3 pienkonetta jotka varmuudella ovat aivan tehdasuusia. (JSR, STS, ZMT)  :'(.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, -94 se olikin. Ultrakevyet taisivat aikaisemmin olla Suomen Ilmailuliiton ylläpitämässä rekisterissä. Pointtini oli että suuri osa niistä ovat nykyään ihan oikeita matkalentokelpoisia pienkoneita, joten ne kompensoivat osaltaan normaaliluokan koneiden vähenemistä.

 

Se "Lentokoneet" luokka taitaa pitää sisällään myös liikelentokoneet ym. raskaampi kalusto, joten sekään otsikko ei ole suoraan sama kuin "pienkoneet".

 

Eli siis edelleenkin se Lentokoneet-luokka on vertailukelpoinen eri vuosien välillä :).  Mutta kuuluuko tosiaan ns. businesskoneet tuohon lentokoneet-luokkaan, vai liikennekoneisiin?

 

Ps. meni tuolla aiemmin se lentokone-luokka sekaisin, kun tuli välillä puhuttua pienkoneista. Mutta sitä se on, kun on miljoona rautaa tulessa yhtä aikaa  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis edelleenkin se Lentokoneet-luokka on vertailukelpoinen eri vuosien välillä :).  Mutta kuuluuko tosiaan ns. businesskoneet tuohon lentokoneet-luokkaan, vai liikennekoneisiin?

Näin olen ymmärtänyt, että businesslentokoneet ovat General Aviation-luokassa. Raja taitaa kulke siinä, kuljetetaanko matkustajia (lippu-)maksua vastaan.

 

Ps. meni tuolla aiemmin se lentokone-luokka sekaisin, kun tuli välillä puhuttua pienkoneista. Mutta sitä se on, kun on miljoona rautaa tulessa yhtä aikaa  ::)

Tilastojahan voidaan tunnetusti tulkita ainakin X eri tavalla  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli jos vuonna -93 on ollut yhteensä 1243 ilma-alusta (ultrat ei vielä mukana) ja vuonna -94 ilman ultria 1203 (ultrat mukaanluettuna 1265), tulee erotukseksi 61. Ja -94 on sitten yhtäkkiä ilmestynyt listaan 62kpl ultria. Eli tuosta voisi äkkiseltään olettaa, että ultrat on vain lisätty jostakin muualta tuohon tuolloin vuonna -94. Eli mistä päästään johtopäätökseen, että nuo luvut varsinaisten pienkoneiden osalta ovat täysin vertailukelpoisia :)

 

Muistaakseni homma meni niin, että ultrat siirtyivät SIL:n luettelosta ILL:n rekisteriin kolmen vuoden siirtymäaikana kunkin koneen katsastuksen yhteydessä. Tarkemmat tiedot löytyvät Siivet-lehden vuosittaisista ilma-alusrekisterin muutoksia käsittelevistä artikkeleistani.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusimmassa ilma-alusrekisterin päivitysosassa näkyi olevan pari varsin mielenkiintoista konetta, joita ei vielä edellisessä päivitysosassa ollut:

 

OH-DHB

D.H.89A Dragon Rapide, c/n 6401, vm.1938, omistaja Lentohuolto Oy

 

OH-ILC

D.H.60X Moth, c/n 10, vm.1929, omistaja Viipurin ilmapuolustusyhdistys

 

:o  :thmbup:

 

Tietääkö kukaan näistä ja niiden uudelleen(?)rekisteröimisen syistä enempää?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietääkö kukaan näistä ja niiden uudelleen(?)rekisteröimisen syistä enempää?

 

Ilma-alusrekisterin ylläpitäjän virhe.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuolla kuvapuolella ole OH-STS aiemminkin vilahtanut? Tässä nyt kuitenkin muutama kesäkuva.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös tuolla kuvapuolella ole OH-STS aiemminkin vilahtanut? Tässä nyt kuitenkin muutama kesäkuva.

 

On, ja vaikka kuinka monesti. Tämä on melkein vuoden vanha threadi ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään