Jukka Mäcklin

Liikennekoneiden leasing:stä?

6 viestiä aiheessa

Moro!

 

Kertokaa tietävät mitä eri leasing muotoja noin pääasiallisesti käytetään liikennekone vuokrauksessa/leasing. Ihan vain englannin kieliset nimet ja suomeksi mitä tarkoittaa. Autoista tieden esim. huoltoleasing ja koneiden kohdalla olen nähnyt wetleasing. Tuleeko mukana crew tai ilman ilmeisesti on eri kuin autojen kanssa. Toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitan toivottavasti ei ole liian laaja aihe.

 

jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A wet lease is any leasing arrangement whereby a company agrees to provide an aircraft and at least one pilot to another company. It does not include a code sharing arrangement.

 

They can also be considered as a form of charter whereby the lessor provides minimum operating services, including aircraft, crew, maintenance, and insurance (ACMI), and the lessee provides the balance of services along with flight numbers. In all other forms of charter, the lessor provides the flight numbers. Variations of a wet lease include a code share arrangement and a block seat agreement. Dry lease refers to leasing only the aircraft. Damp lease is a vernacular term once used in the UK meaning a wet lease with no fuel. A wet lease is typically utilized during peak traffic seasons or annual heavy maintenance checks, or to initiate new routes.

 

When an air carrier provides less than an entire aircraft crew, the wet lease occasionally is referred to as a damp lease.

 

A number of specialist independent aircraft re-marketing agencies produce reports on behalf of Lessor's marketing their aircraft availability for wet lease contract, and an example can be found here

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Wet_lease

 

Eli wet leasingissa tulee mukana sekä kone että ainakin yksi pilotti. Dry leasessa tulee ainoastaan kone.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Kiitos Ilkka hyvästä alusta. Nyt tähän vähän lisää, millaisia jutskia mahtavat olla Air Finland tai Hello liisaamat koneet?

 

jukka :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Air Finlandilla luulisi olevan Dry leasing

 

Leasing muotoja liikennekonemarkkinoilla on ainakin nämä seuraavat yleiset:

 

ACMI wet, dry, charter ja Ad-Hoc

 

ACMI wet on tuohon ilkan mainitsemaan perus wettiin laajempi, eli käsittä nimensä mukaan Aircraft (kone), Crew (lentomiehistö), Maintenance (huolto) ja Insurance (vakuutus). Muistaakseni JAL aikoinaan aloitti tällä tavalla, jossa he ottivat koneet miehistöineen Northwestiltä -joku paremmin tietävä/muistava korjatkoon jos olen väärässä.

 

Sitten kun on yhtiö, niin kuin Finnair joka ei tarvitse huoltoja ja lentäjiä ulkopuolelta, leasing esim. MD11 koneensa on suurella todennäköisyydellä dry, eli käsittää koneen vähintään jollain 1-3 vuoden minimikestolla. Tällöin lentoyhtiö tilittää koneen omistajalle kuukausittain vuokran koneesta. Esim. vuoden 2005 maailman laajuinen markkinatilanne oli sellainen, että MD11 leasing hinnat eri leasing firmoilla ja lentoyhtiöillä olivat silloin keskimäärin 350 000 dollaria kuukaudessa. Vastaavasti 747-400 oli noin 450 000 dollaria.

 

Sitten on Ad-Hoc, jota en ole täysin sisäistänyt, mutta olen ymmärtänyt, että se on lentoyhtiöille, jotka tarvitsevat lyhyehköksi ajaksi koneen joustavasti. Kalliimpi kuin dry ja wet, mutta halvempi kuin ihan perus charter käyttö. Esim. jotain tiettyä kausittaista matkustajapiikkiä varten.

 

Charter sit voi olla vaikka vain yhtä lentoa ja varmaan aika selvä juttu.

 

EDIT: Ilkan wikipedia linkissä näkyikin olevan tuo ACMI

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Tässähän näitä termejä vilisi, mutta periaatteessa liisauksia on siis kahdenlaisia: Dry-Lease ja Wet-Lease.

 

Ratkaiseva ero on se, kenen AOC:llä (Air Operator Certificate) vuokrattua konetta operoidaan. Dry-Leasessa konetta operoidaan vuokraajan AOC:lla  ja Wet-Leasessa vuokralleantajan. Dry-Leasessa vuokrattu kone siis liitetään vuokraajan laivastoon enemmän tai vähemmän pysyvästi (saatetaan rekisteröidä uudelleen, maalataan firman väreihin jne) kun taas wet-leasessa vuokralleantaja vastaa koneen operoinnista (=yleensä sisältää siis miehistön lisäksi myös kaikki huollot sekä mahdollisesti myös polttoaineet yms. kulutushyödykkeet)

 

Ad-Hoc-vuokraus on siis yleensä wet-leasingia, joka voidaan toteuttaa hyvinkin nopealla varoitusajalla etenkin JAR-operaattorien kesken koska kaikilla yhtiöillä on periaatteessa identtiset huoltoa ja operointia koskevat määräykset. Viranomainen voi siis sen enempää taustoja tarkastamatta hyväksyä vuokrauksen.

 

blue skies,

-- Olli

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Kiitos Ilkka hyvästä alusta.

 

 

Ilkka hoi !! Täällän suomenkielisellä palstalla ei välttämättä kaikki ymmärrä tuota Texasin murretta ;)

 

Aihe on mielenkiintoinen, kun vain ymmätäisi kertomasi, vitosen keskikoulu englannilla.

 

(sattu kohdalle niin epäpätevät opettajat) ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään