Jukka Mäcklin

MD:n Flaps?

22 viestiä aiheessa

Moro!

Rupesin tuossa miettimään onko MD80/90 Flaps 5 IRL kun tuolla simu puolella kaikissa koneissa on asento 5 mutta takeoff ja landing speeds taulukoissa sitä ei ole. Mikä on todellisuus?

 

jukka ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Kiitos vastauksista, selvittelin asiaa kun oli aikaa. Oikeassa elämässä MD:ssä ei ole FLAPS asentoa 5 vaan SLATS-11-15-17-28-40. Vielä jäi epäselväksi onko MIDSLATS SLATS/11 ja FULLSLATS siitä eteenpäin eli vaihtuu 11 ja 15 välillä.

 

jukka :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi!

 

Ainakin MD-80 koneissa on mahdollista valita lentoonlähtöä varten optimi laippakulma väliltä 0-24 astetta.

Lisää tietoa asiasta löytyy alla olevasta linkistä:

 

http://www.hilmerby.com/

 

Mikko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulla on kyllä vahva muistikuva, että olisi Slat/flap 5 ensimmäinen pykälä johon valittiin lähestymistä varten hidastettaessa, mutta ei käytetty lentoonlähdöissä. Tosin MD80 kokemukseni on vuosituhannen vaihteesta, niinpä tässä vaiheessa kaivoin vanhan käsikirjan esiin, ja kolot on tosiaan 11, 15, 28 ja 40 astetta, mutta noihan voi silti valita asteen tarkkuudella, joten kyllä tota 5 asentoa todella käytettiin, se antoi paremman lentoasennon kuin pelkkä Slat, ilman, että vastus lisäänyti paljoa.

 

Edit: MID Slats vaihtuu FULL slatiksi 13 asteen kohdalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Kiitos vastauksesta nyt selvis eli varsinaiset FLAPS asennot kuten kuvissakin ovat SLATS-11-15-28 40 mutta myös voidaan käyttää väliasentoja lähinnä 5 ja 17 jolle myös on annettu takeoff arvot ilmeisesti operoidessa lyhyellä kiitotiellä. FLAPS 15 ei käytetä lentoonlähdössä koska SLATS vaihtuu FULLSLATS liian lähellä 15 eli 13 asteen kohdalla toiminta häiriöiden varalta sen vuoksi 17.

Uutta on minulle että voidaan myös valita väliasentoja eikä vain niitä joissa on ne kolot ja tämä selittää minulle paljon.

Korjatkaa jos olen käsittänyt asiat virheellisesti hyvä saada tämäkin asia selväksi puhun vain itsestäni.

 

jukka :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman asiaa sivuten voisi tähän laittaa pienen kyskän että mitä eroavaisuutta on MD90:n laipoissa verrattuna MD80:een?

Foorumin laajan asiantuntemuksen tuntien ei laiteta (ainakaan vielä) mitään vihjettä.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moro!

Laipoista teknisesti en tiedä ja MD80 asetuksista. MD81-82-83-90 asetukset ovat ovat papereiden mukaan identtiset ja voisi olettaa että MD80 myöskin. MD87 papereita ei ole.

 

jukka ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, toi eroavaisuus on siis MD90:ssä ja sitä ei ole 80-sarjalaisissa missään...  ;)

 

Ainakin saranapisteiden muotosuojat erilaiset, ysikympissä semmoset taaksepäin sojottavat "mulkerot" :)

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

aaa, no ihan noin pientä detaljia en hae, vaan kyseessä on ihan kunnon laippa. Tää taitaa kyllä helpottaa jo liikaa...  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, tämäpä näyttääkin olevan sellainen pähkinä johon vastausta ei tule alle viiden minuutin!  :P

Joten laitetaan muutamia lisävihjeitä:

 

Näillä laipoilla, joita on kaksi kappaletta (oikea ja vasen), on kaksi toiminta-asentoa eli ovat siis sisällä tai ulkona.

Ja lisäksi eivät toimi normaalista laippavivusta vääntämällä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näillä laipoilla, joita on kaksi kappaletta (oikea ja vasen), on kaksi toiminta-asentoa eli ovat siis sisällä tai ulkona.

Ja lisäksi eivät toimi normaalista laippavivusta vääntämällä!

 

Hmm....tuosta tulee eräs juttu mieleen...

 

Mutta kysyn ensin: nämä "laipat" siis sijaitsevat siipien laipoissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moottoripankoissa? ;)

 

Muistan lukeneeni jostain, että moottoripankkojen jättöreunat olisivat säädettäviä ja että niiden tarkoitus olisi helpottaa korkeuperäsimen toimintaa, ei niinkään toimia laskulaippana?  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jesh! Eli kyseessä on Pylon Flaps jotka sijaitsevat moottoripankoissa.

Johtuen MD90:en takapainoisuudesta ja T-pyrstöstä niin moottoripankkoihin on lisätty laipat joilla saadaan kone pois mahdollisesta Deep Stall tilasta.

Laipat aktivoituvat kun yoke työnnetään täysin eteen, muistaakseni 2 astetta liikeradan loppuvaiheessa.

 

[ attachment removed ]

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Md-80:n laipoissa on asennot: Slat, 11, 15, 28, 40

lentoonlähtöön voidaan käyttää kaikkea pelkkän Slatin ja laippa 24 väliltä, lukuunottamatta väliä 13-15 jolla välillä slätti vaihtuu mid-ext.

50-sarjan ysissä on muistaakseni laipat 5, 15, 25, 40 ja 50

 

Juho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[ attachment removed / expired ]

 

Muuten mikä virka on tuolla pankan ulostuloreiällä?

 

Nimim. tosimallari kysyy...   

 

No vastataan sitten tähän kysymykseen,tämähän lienee melkoisen harvinainen konetyyppi monelle suomessa......

 

Kyseessä on siis ko. moottorin bleedausilman jäähdytyksestä vastaavan precoolerin virtausilman poistoaukko.Eli rei'ästä virtaa vain puhdasta ja lämmennyttä ilmaa mikä on virranut precoolerin läpi. Jäähdytysilma tulee tälle coolerille l. lämmönvaihtimelle, suoraan faniltä.

 

Pylon flapsejä ei tosiaankaan tietääkseni ole missään muussa koneessa, ovat siis uniikki ratkaisu, tilanteesta riippuen tähän hyvinkin peräpainoiseen koneeseen. Ovat siis ohjaussauvan käskystä, joko täysin neutraaliasennossa tai sitten täysin alhaalla. ON - OFF...

 

Tulevat, niinkuin on todettu, alas vain "supersakkaus" tilanteessa, auttaen korkeusperäsintä koneen oikaisussa.

 

Jokainen voi tästä päätellä kuinka usein niitä käytetään.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään