Guest oksu88

Linux

74 viestiä aiheessa

nimim. Linux pääkäyttiksenä vuodesta 1990 ;)

Tähän väliin tekee mieli sanoa että vuonna 1991 tuli ensimmäinen virallinen julkaisu, versioltaan 0.02, eli olet kyllä aika beetta koodilla ajellut jos näin on käynyt että jo vuonna 1990 (Torvalds aloitti -90 kehittämisen) :) 0.12 tuli vuonna 1992 ja 1.0 1994, josta itsellä Linux historia lähtee..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jooh, tuli typo. Slackware December 1994 oli se mistä alunperin jäin nalkkiin. On muuten ko. CD vielä jäljellä  8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen Linuxia käyttänt reilun vuoden ja windowsiin tulee enää harvemmin koskettua. Nykyään käytän lähinnä Kubuntua, koneesta löytyy myös XP, mutta olen perin kyllästynyt siihen ainaiseen virustorjunnan ja palomuurin päivittelyyn. Lisäksi XP on suhteellisen epävakaa tässä koneessa. Minulle ainakin Linux sopii paremmin jokapäiväiseen käyttöön eli lähinnä nettisurffailuun, sähköpostin lukuun jne. Ainakun joutuu Windowsin käynnistämään alkaa heti ärsyttämään kun silmille pomppii saman tien herjaukset virustorjunnan ja palomuurin päivityksistä ja jostain syystä windows on alkanut nykyään korruptoimaan joitain tiedostoja, mistään näistä ongelmista ei ole tarvinnut kärsiä Linuxin kanssa.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sanokaas oi linux-gurut...

Tavotteena olis laittaa tuo serveri taas käyntiin. Lähinnä toimii file-, ftp-, ja kevyenä www-servuna toimiminen. Onko linuxiin (Ubuntu LTS) saatavissa nohevaa kalenteriohjelmistoa, johon saisi muutaman henkilön kalenterit ja vielä synkkaukset nokian puhelimiin - eli vähän samaan tapaan kuin isoisssa firmoissa exchange tai lotus tekee. Olisi vain aika nohevaa pitää kalenterit kerrankin ajantasalla :)

Ja sitten saako tuohon serveriin pätevää graafista käyttöliittymää? Komentorivien ulkoa opiskelu kun ei kauheasti innosta. Eli GUI, jolla nuo ym. palvelut olisi konffattavissa windowsmaiseen tapaan graafisesti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Evolution kai lähinnä exchange:maista maili-clienttiä ja se tietääkseni tukee myös ryhmäkalentereita. 100% varma en ole, koska ko. ominaisuutta en ole itse koskaan tarvinnut. Suurin osa moderneista distroista sisältää GUI-kikkuloita konffaamiseen. Itselle on SuSE:n YAST tuttu, millä perusserverikilkkeet saa ihan klikkailemalla pelaamaan.

Evolutionista tietoa mm. tuolta -> http://en.wikipedia.org/wiki/Novell_Evolution  ja http://www.gnome.org/projects/evolution/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisin vielä muistuttaa Linux-aloittelijoille, että Linux on vaihtoehto Windowsille, ei korvike! Niille, jotka haluavat vain toimivan ympäristön ilman päivittäisiä tietoturvamurheiluja, voisi Mac OS X olla hyvä ratkaisu.

"Hei, miks tää mun Linux ei toimi niin kuin Windows..."

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voisin vielä muistuttaa Linux-aloittelijoille, että Linux on vaihtoehto Windowsille, ei korvike! Niille, jotka haluavat vain toimivan ympäristön ilman päivittäisiä tietoturvamurheiluja, voisi Mac OS X olla hyvä ratkaisu.

"Hei, miks tää mun Linux ei toimi niin kuin Windows..."

Kiitos päivän nauruista ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Windows 3.1 oli ihan hyvä käyttöjärjestelmä,

Kun linux-sovellukset kehittyvät ja paranevat entisestään ja mikkisofta hankaloittaa tuotteidensa käyttämistä naurettavilla linsenssiehdoilla ja hitaalla ylläpidolla ja älyttömillä hinnoilla on tilanne jännittävä. Minulla on hyvä aavistus, että avoimet ohjelmat ovat se tulevaisuuden juttu.

Minä luotan unix johdannaisiin... töissä saa tarpeeksi tapella noiden wintoosien kanssa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Morjens!

Musta tuntuu, että jos Linuxille olisi yhtä paljon pelejä kuin windowsille, se voisi mennä hyvinkin wintoosan ohi suosiossa. Toinen linuxin heikkous on tukipalvelujen puute. Ei ole virallista tahoa, joka vastaa ohjelmien toimivuudesta. Ongelmatilanteissa ei voi soittaa helpdeskiin, vaan vastaukset on haettava esim netistä asianharrastajien keskuudesta. Sinänsä vakaa ja hyvä käyttöjärjestelmä ei siinä mitään. Kieltämättä välillä itsellänikin meinaa mennä hermot näiden virus-, haitaohjelmien, palomuurien ym päivittämisessä ja rekisterin siivoamisessa. Ei kiva  :thmbdn:

terv. risto

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksei kukaan osaaja tee FSX tasosta simua Linuxille? Onko sen isäntäohjelman, vai miksi sitä sitten sanos, tekeminen niin vaikeaa, että se on syynä? Meinaan vaan sitä, että noi kaikki ihmisten vapaa-ajalla ilmaseen jakoon tekemät lisäosathan ne on pääasiassa se juttu, joka tekee MSFS:ista sen maailman parhaan simun. Aattelin vaan siis noin periaatteessa, et olisko se mahdollista?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Juu, toistaiseksi on useimpien pelien pelaaminen mahdotonta linuxilla. Onneksi on näitä keinoympäristöjä ja voihan kovalevyn jakaa, että kun tekee mieli pelata, niin käynnistää wintoosan. Itselläni on 2 konetta. Toinen on kannettava omnibookki surffailu- ja työkäyttöön ubuntu 6.10-järjestelmällä ja toinen vain pelaamista varten, jossa xp. Ilmaisena helpdeskinä toimii forum.ubuntu-fi.org sivusto, josta saa asiantuntevaa apua nopeasti ja suomenkielellä. Sitäpaitsi en ole itse joutunut taistelemaan järjestelmän kanssa yhtään - toistaiseksi. Vakaa, ilmainen ja turvallinen. Nyt on EUssa herätty open source -aikaan, samoin kuin eräissä kunnissa maassamme: Isäni asensi koulunsa koneisiin Linuxit, jolloin kunta säästi 10000 euroa verorahoja. Niille on varmasti parempaa käyttöä kuin mikkisoftan tukeminen.

/Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miksei kukaan osaaja tee FSX tasosta simua Linuxille? Onko sen isäntäohjelman, vai miksi sitä sitten sanos, tekeminen niin vaikeaa, että se on syynä? Meinaan vaan sitä, että noi kaikki ihmisten vapaa-ajalla ilmaseen jakoon tekemät lisäosathan ne on pääasiassa se juttu, joka tekee MSFS:ista sen maailman parhaan simun. Aattelin vaan siis noin periaatteessa, et olisko se mahdollista?

Onhan noitaohjelmia. Esimerkiksi http://www.flightgear.org/ osoitteesta saa FlightGear nimisen lentosimulaattorin. Toimii Windowssilla, Linuxilla ja tie millä. Itse olen tuota joskus testannut, mutta jotenkin se minusta tuntui oudolta. Muistaakseni edes radioasemia ei saannut vaihtaa hiirellä, vaan piti käyttää näppäinkomentoja. Ja muutenkin se tuntui siltä, että kaikki pitihoitaa joillakin parametreillä, jotka tungetaan sinne .exe-tiedoston perään tai näppiksellä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä tuntuu siltä, että Windows XP jää viimeiseksi MS:n pajalta tulleeksi käyttöjärjestelmäksi omissa tietokoneissa, kun on katsellut noita Vistan hintoja (http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=13411) ja lisenssiehtoja, jotka ovat usein tietokonetta päivittävän painajainen, jos olen oikein ymmärtänyt.

No siis huh huh 500€ käyttöjärjestelmästä!  :thmbdn: Ei kyllä meikäläisen kukkarolle tollanen sovi alkuunkaan. Mitähän nää äkspeet ja aikasemmat versiot on maksanu tullessaan markkinoille? Onko esim. oletettavissa, että vuodenpäästä tollasen OEM Vistan saa suurinpiirtein 100€ niinku taitaa olla XP:n hinta ollu jo monta vuotta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan noitaohjelmia. Esimerkiksi http://www.flightgear.org/ osoitteesta saa FlightGear nimisen lentosimulaattorin. Toimii Windowssilla, Linuxilla ja tie millä. Itse olen tuota joskus testannut, mutta jotenkin se minusta tuntui oudolta. Muistaakseni edes radioasemia ei saannut vaihtaa hiirellä, vaan piti käyttää näppäinkomentoja. Ja muutenkin se tuntui siltä, että kaikki pitihoitaa joillakin parametreillä, jotka tungetaan sinne .exe-tiedoston perään tai näppiksellä.

Eli kyse on ilmeisesti vaan siitä, että koska tulee tarpeeksi monta innokasta open source koodaria, jotka kehittää tuosta kilpailijan MSFS:lle...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän sen ohjelman tarvii olla open source, jotta se linuxissa pelittää. Kuka ohjelmistopaja lähtee muokkaamaan koodia sellaiseksi, että linux-ympäristö osaa sen tulkata, kun siihen kuluu miljoona koodarityötuntia, ja pelin ostaa kuitenkin miljoona wintoosan käyttäjää ja 10 linux-käyttäjää.

Eli linuxissa toimivia pelejä voidaan odottaa sitten, niin kuin macintoshille on käynyt, kun linux yleistyy tarpeeksi.

/Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No onhan sitä ihan kunnollinen lentosimu linukallekkin saatavissa, jos ei flightgeari innosta - X-Plane.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän sen ohjelman tarvii olla open source, jotta se linuxissa pelittää. Kuka ohjelmistopaja lähtee muokkaamaan koodia sellaiseksi, että linux-ympäristö osaa sen tulkata, kun siihen kuluu miljoona koodarityötuntia, ja pelin ostaa kuitenkin miljoona wintoosan käyttäjää ja 10 linux-käyttäjää.

No, ei se nyt niin mahdoton työ ole jos alkuperäinen softa on koodattu järkevästi. (lienee turha odottaa Microsoftilta) Kumpikin kuitenkin toimii samalla raudalla. Mutta toki siinä on työtä ja jos linux-versiolle ei ole riittävästi markkinoita, niin eikai sitä sitten kannata sille koodata.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taitaa pelien ja vastaavien ohjelmoinnissa Linuxille olla myös teknisesti ongelmia. Linux-ydin ensinnäkään ei ole suunniteltu pelikäyttöön vaan päinvastoin vakaaksi. Toisekseen näyttökorttien peliherkut tehdään DirectX:lle ja OpenGL on muotoutunut lähinnä vakavaan käyttöön.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt kun rupesi katsomaan, niin kyllähän noita pelejä on Linuxillekin vaikka kuinka. Quake arenat, flight gearit ja World of warcraftit menee ihan mallikkaasti linukalle. Ei tietenkään micro$oftan pelit, kuten flight simulator.  :thmbdn:

/Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin... Nyt kun ollaan winukkaa riittävästi haukuttu niin haukutaas vähän linuxia... Yritin tuossa viikko sitten siirtyä yhellä tietokonelleella XPstä -> Linux Ubuntuun... Eipä Ubuntun asennus onnistunut joten asensin sen ensin toisella koneella kovalevylle ja sitten siirsin siihen koneeseen mihin se piti asentaa. Ikinä ei ole ollut Windowssien asennuksien kanssa ongelmaa.

Ubuntussa on vielä se täysin ääliömäinen root järjestelmä :thmbdn:

Ja suurin syy miksi en aijo linuxiin siirtyä (paitti palvelimissa) on että se on aivan pas*a peleissä. Mikään peli mitä pelaan ei toimi kirveelläkään niissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Windowsissa on ääliömäistä että defaulttina jokaisella käyttäjällä on admin oikeudet. Se on turhaa. Se että on tavallisia käyttäjiä ja yksi käyttäjä jolla on pääkäyttäjän oikeudet on huomattavasti järkevämpää. btw. sudo helpottaa roottina toimimista...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen täysin samaa mieltä!  GNU:n aivokuollut su ei tue wheel-ryhmää, jonka takia käytänkin itse pelkästään FreeBSD:tä.

Ja tosiaan Ubuntussa on kaiken lisäksi lukittu root ja siirrytty kokonaan sudoon. Mukamas sen takia, että se olisi parempi turvallisuudesta mitään ymmärtämättömille idioottialoittelijoille, mutta nyt minun pitäisi kirjoittaa su:n sijaan sudo -i.  5 kirjainta lisää!  Hyi saatana.

Ja graafinen asentaja???  Paska mikä paska...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tervetuloa linuxin pariin. Nuo roottikäyttäjän oikeudet pitävät mm. huolta siitä, että mikään mahdollinen virus ei voi edes teoriassa tehdä mitään vahinkoa. Pelejä ei ole vielä linux-ympäristöön käyttäjien vähyyden takia. Minulla ei taas ole koskaan ollut ongelmia linuxin asennuksessa. CD sisään ja avot, kun taas winukkaa en ole koskaan saanut toimimaan kunnolla. Näin meillä...'

/Mikko

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tällä hetkellä tuntuu siltä, että Windows XP jää viimeiseksi MS:n pajalta tulleeksi käyttöjärjestelmäksi omissa tietokoneissa, kun on katsellut noita Vistan hintoja (http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=13411) ja lisenssiehtoja, jotka ovat usein tietokonetta päivittävän painajainen, jos olen oikein ymmärtänyt.

Kattelin tuossa MBnetin hintaseurantaa ja totesin, että ei tossa 500€ hinnassa aivan koko totuus ole. Tais halvin versio Vistasta olla 93€, että ei se välttämättä oo sen kalliimpi kun XP. Tosin noita myyntiversioita on aivan käsittämättömän monta ja hintahaarukka tosiaan aikamoinen. Kukahan noistakaa ottaa selvää, että mitä on missäki paketissa ja mikä kannattaa ostaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään