Juhani Sipilä

HK:n sateiset ja sumuiset

14 viestiä aiheessa

Tymäkelit aamuisin, välillä silkkaa sadetta, mutta rauhassa saa kuvailla kun kaikki muut vielä nukkuvat.

Ensin perjantaiaamun (perjantai ja 13. päivä) tiivistysnauhoja, vähän muutakin ja lopuksi se, jonka takia liikkeelle lähdin:

N153UP, A300F4-622R; discomalli:

[ attachment removed ]

G-BIKV, B 757-236(SF); pisimmät laahukset:

[ attachment removed ]

OH-LGC, MD-11; perämies näyttää fikkarilla valoa, että 04L:n kynnys löytyy:

[ attachment removed ]

OH-LGC, MD-11; aurinkoisesta Amerikasta sumuiseen Suomeen:

[ attachment removed ]

OY–MSI, Bombardier BD-700-1A10 Global Express; tämmöinen aamukolealla Rahdilla:

[ attachment removed ]

Tämä oli tähtäimessä: VT-ESO, B 747-437, "Hajurako":

[ attachment removed ]

* * *

Sitten muutama kuva sateiselta lauantaiaamulta (14.10.); 22R:n aidanvierustalla ei suurta tungosta, vaikka parikin Jumboa luvassa:

OY-VKC, A321-211; itselleni uutuusyhtiö:

[ attachment removed ]

N506QS, Gulfstream Aerospace G-V Gulfstream V; bisnisjettien aatelia:

[ attachment removed ]

LX-LCV, B 747-4R7F-SCD lähti niin kuin nakki haulikosta...

[ attachment removed ]

VT-ESO, B 747-437; Intian pojat lähti "Hajuraollaan" väärältä radalta, mutta komealta sekin näytti ja kuulosti:

[ attachment removed ]

Loppuun yksi yleiskuva aamun vetisestä tunnelmasta: OH-LVA nousussa, turkkilainen laskussa:

[ attachment removed ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nättejä kuvia! :) DHL:n vanat on nätit ja viiminen kuvaki aika kiva, harmi vaan ku taivas on niin samanvärinen ku vesipölly. :-\

Mistä muuten noi neljä ekaa kuvaa on otettu? En millään keksi missä on tuollainen maisema taustalla... :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vasen nelonen ;)

Ai se on sittenkin se. ;D Näytti tuo vene tuolla metässä ja tuo mäkeen kaartava tie vaan niin kummalliselta. Nåjåå, mutta kiitos kuitenkin! :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ai se on sittenkin se. ;D Näytti tuo vene tuolla metässä ja tuo mäkeen kaartava tie vaan niin kummalliselta. Nåjåå, mutta kiitos kuitenkin! :thmbup:

Laitetaan pieni kysymys kilpa. Mitä on veneen alla näkyvät punavalkoiset tolpat. Samaa näkyy loppukuvassakin?

Onko kiitotie tekniikka hallussa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Laitetaan pieni kysymys kilpa. Mitä on veneen alla näkyvät punavalkoiset tolpat. Samaa näkyy loppukuvassakin?

Oisko ILS:n liukukulman antenneja?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Transmissiometrit kiitotienäkyvyyden mittaamiseen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olipa asialliset kuvat! Harmittaa kun itse ei kerkee tonne aamusin nykyään tai muutenkaan ei osu kohdalle näitä kosteusvana hetkiä koskaan  >:( Mutta onneks joilleki osuu  :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Transmissiometrit kiitotienäkyvyyden mittaamiseen.

Ei tarvinnut kauan oikeaa vastausta odottaa.

Eli tolpat kuuluvat Mitras transmmisiometriin. Loppukuvassa näkyy parhaiten vasemmalla. taustavalo mittarilla varustettu lähetin tolppa ja kaksi vastaanotinta. Näkyvyydestä riippuen mittaavat eri pituisen matkan päässä olevat vastaanottimet, lähettimen antamien valopulssien valon vaimentumista. Mittauksesta saadaan näkyvyysarvo 10-3000m, kun mittausvälin valovaimentuma pituusskaalataan 95%: valon vaimentumaksi. Taustavalo arvon ja kiitotievalojen asetetun tehon 0-100% (lamppujen valovoima) kanssa laskettaessa saadaan kiitotie näkyvyys RVR.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olipa asialliset kuvat! Harmittaa kun itse ei kerkee tonne aamusin nykyään tai muutenkaan ei osu kohdalle näitä kosteusvana hetkiä koskaan  >:( Mutta onneks joilleki osuu  :)

Koskas olet käynyt? ::)  ;) Kun heräilet muutenkin viikolla aamu 4:ltä niin uhraa yksi vapaa aamu ja kömmi kentälle aamutuimaan niin vanaa löytyy lähes varmasti.

Oho! bankokkilainen tuli tuli 04L:lle. Miksi ei koskaan silloin kun itse olen kentällä >:( Täytyy varmaan mennä arkiaamuna.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mistä muuten noi neljä ekaa kuvaa on otettu? En millään keksi missä on tuollainen maisema taustalla... :-[

Vastaus kysymyksiisi näyttää jo tulleen, mutta annan vielä tarkemmat koordinaatit: seisoin kalliolla 04L:n oikealla puolella, pari sataa metriä ruohikosta 04R:n suuntaan. Koneet putkahtelivat pilvestä kallioleikkauksen ja kynnyksen välissä. Tähdätä piti äänen perusteella. Kaikki ennen yhdeksää otetut kuvat vähintään pari aukkoa alivalottuneita, mutta onneksi raw-tiedostoja voi säätää. Vakainta olisin silti kaivannut.

Oho! bankokkilainen tuli tuli 04L:lle. Miksi ei koskaan silloin kun itse olen kentällä >:

Eiks bankokkilainen tule kuuden pintaan? Tämä tuli joskus kahdeksan jälkeen: mielestäni tämä tupsahti rapakon takaa. Vai? Kyllä se minullekin tuli yllätyksenä ja pyytämättä (MD-11 04L:lle); ihmettelin kyllä kovaa pauhinaa sumun seassa. Olin vissiin ansainnut sen, kun olin ainoana aamuvirkkuna (itseni sellaiseksi pakottaneena) paikalla palelemassa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eiks bankokkilainen tule kuuden pintaan? Tämä tuli joskus kahdeksan jälkeen: mielestäni tämä tupsahti rapakon takaa. Vai? Kyllä se minullekin tuli yllätyksenä ja pyytämättä (MD-11 04L:lle); ihmettelin kyllä kovaa pauhinaa sumun seassa. Olin vissiin ansainnut sen, kun olin ainoana aamuvirkkuna (itseni sellaiseksi pakottaneena) paikalla palelemassa...

Sori mun vika eli se taisi olla nykkiläinen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo oli AY6 Kennedyltä ja saapui 8:35. Olin duunin pihalla juuri kun kuulin jostain kauniin saapuvan GE:n ulinan. Ja koska ei näkynyt pilvien seasta mitään tulevaksi 04:R:lle niin nopeasti talon toiselle puolelle ja sinne MD painui 04L:lle.

Ja nykkiläinen tulee aika usein leftille jos tulot on nelosille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

OY-VKC, A321-211; itselleni uutuusyhtiö:

[ attachment removed / expired ]

Tällä purkilla varmaan mennään sitte tapanina Teneriffalle  :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla