Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 Eli allekirjoittanut on "jotenkin hurahtanut" bisnesjetteihin, siihen liittyen, syksyn pimeiden iltojen ajankuluksi, ajattelin esittää kysymyksen, milloin Suomessa on ensimmäisen kerran rekisteröity ns. businessjetiksi luokiteltava kone ja mikä se on ollut?, Tähän varmaan voisi antaa vastauksen "hae Googlella", mutta koska palstalla varmasti asiantuntemusta löytyy, niin täältä saa vastauksen nopeammin ja varmemmin. Jo etukäteen kiitos tietäville vastauksista ja vaivannäöstä. Lisäksi tuohon liittyen, mahdollisesti voisiko se olla joku näistä allamainituista, ja tietääkö kukaan ko. koneiden nykyisestä olomuodosta mitään?, OH-CAR Cessna Citation 1974 C/N 500-0144 Viimeinen tieto koneesta EFHK 19 Marraskuuta 1987 Ex N33RH OH-FFW Dassault Falcon 20F 1970 C/N 243 Viimeinen tieto koneesta Montreal 1 Maaliskuuta 1972 Ex F-WMKH OH-GLB Learjet 24D 1973 C/N 24D-262 Viimeinen tieto koneesta Rovaniemi V.? Ex N110PS Eli nuo tiedot koneista ja niiden viimeisestä sijoituspaikasta poimittu kirjallisuudesta, mutta kertokaa, jos noistakin jotakin tietoa jollakulla on, Kiitos. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 OH-GLB on sijoitettu Lapin Ammattiopiston tiloihin Rovaniemellä. Kone on edelleen käyntikuntoinen ja sitä käytetään lentokoneasentajien käytännön opetuksessa. Viimeksi tehtiin koekäyttö sille viime keväänä ja luulisin, että ennenkuin lumi tulee maahan, niin sitä vielä käytellään. Muistaakseni on tullut Rovaniemelle syksyllä 2003. Tästä ajankohdasta en ihan varma ole. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 Mäkisen ja Ritarannan kirjasta löytyi: OH-FFA, Falcon 20, ex F-WPXF, cn 178, rek. 21.07.70. Myyty Englantiin 1996 tunnuksella G-FRBA. OH-FFW, Falcon 20F, ex F-WMKH, rek. 12.01.71. Pakkolasku Kanadassa 1972, poistettu 1972. Learjet-puolella: OH-GLA, Gates Lear Jet 24D, cn 24D-273, rek. 30.10.73 (Salora), myyty USA:han 1975 (N118J ym.) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 Kyllä ensimmäinen on Dassault Falcon 20 rno 178 / sno 459, joka on kaiketi myös pisimpään rekisterissä ollut busness-jetti. Se rekisteröitiin 21.7.70 Nordairille ja oli käytössä 1990-öuvun puoleenväliin asti. Nykyisin se on on FR-Aviationilla Bournemouthissa Englannissa Christhchurchin kentällä, tunnukselle F-FRBA. CAR oli Bee-Linen Citation, joka päätyi polttoaineen loppumisen takia tuusulalaiselle pellolle. FFW taas teki pakkolaskun lentoonlähdön jälkeen, kun jäätä imeytyi moottoriin ja molemmat sammuivat. Ohjaamo-osa on tietojen mukaan Flight-Safetyllä simulaattorina. Tästä kaputista on myös kirjoiteltu täällä aiemmin. Edit: Heh. Nicke ehti. GLA:n olen löytänyt viimeksi Meksikon rekisteristä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 CAR oli Bee-Linen Citation, joka päätyi polttoaineen loppumisen takia tuusulalaiselle pellolle Mikä on muuten tämän pellon sijainti ja mikä oli vuosi? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 OH-GLB on sijoitettu Lapin Ammattiopiston tiloihin Rovaniemellä. Kone on edelleen käyntikuntoinen ja sitä käytetään lentokoneasentajien käytännön opetuksessa. Viimeksi tehtiin koekäyttö sille viime keväänä ja luulisin, että ennenkuin lumi tulee maahan, niin sitä vielä käytellään. Kyllä sitä todellakin keväällä käytettiin. Kuvassa kone ennen käynnistystä. Minäkään en muista milloin kone koululle tuli. [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 OH-FFW, Falcon 20F, ex F-WMKH, rek. 12.01.71. Pakkolasku Kanadassa 1972, poistettu 1972. Suomen Siivet lehdessä n:o1 / 1973 on Eino Ritaranta kirjoittanut tapahtuneesta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 Seitsemänkymmentäluvun alussa Tampere-Härmälän ilmailumontussa vieraili joitain mielenkiintoisia Finnwingsin businessjetteja. Ensimmäinen ei suinkaan ollut OH-FFW tai OH-FFV vaan Finnwingsin North American Rockwell N282 Sabreliner Srs. 60, N915R: N915R [ attachment removed ] N915R Finnwingsin väreissä on kuvattu 28.5.1970. OH-FFW (Dassaul Fan Jet Falcon F) kävi myös, mutta vasta 9.3.1971. Nordairin OH-FFA kävi ainakin 30.9.1970, mutta tähän hätään en jaksanut etsiä kuvaa / negaa. OH-FFW [ attachment removed ] Valitan kuvan huonoa laatua: se on otettu veljeltäni Pertiltä perityllä venäläisvalmisteisella Smena 8 -kameralla. Filmi mitä lie, itse varmaankin kehitetty. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 16, 2006 Pikku lisäys vanhoihin business-jettikuviin. Tässä Fan Jet Falcon OH-FFV 70-luvun lopun (76–78; tarkempi ajoitus ottaisi aikaa) tunnelmissa. Helsinki-Vantaan Business Flight Center kalskahtaa komealta mutta näyttää venäläiseltä vankileiriltä varastetulta parakilta... OH-FFV ja OH-BBF ynnä pari paipperia. [ attachment removed ] Valitan kuvan huonoa laatua (Kodak Tri-X oli rakeista), vaikka kamerana olikin jo Nikkormat FTn, joka tuolloin oli kova sana (ja toimii edelleenkin kuin ihmisen mieli). Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2006 Kiitos kaikille vastauksista, ja Juhanille suurkiitos mielenkiintoisista historiallisista kuvista, aivan upeaa katsottavaa, lienevät olleet nuo koneet melkoista eksotiikkaa 70-luvun alun Suomessa, ja todella "edustavan" näköinen tuo sen aikainen liikelentoterminaali, lieköhän tuolta VIP-vieraat kuljetettu...?, onko kenelläkään muistikuvaa missä kohdin tuo kuvassa oleva bisnesplatta ja terminaali aikanaan on sijainnut? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2006 Onhan tuossa parakkirakennuksessa tullut käytyä sisälläkin 70-luvun alkupuolella. Ymmärtääkseni ne parakit olivat 50-luvun entisiä "matkustajaterminaaliparakkeja", mikä selittää niiden rapistuneen kunnon. Myös yleisilmailukoneita parkkeerattiin niiden eteen ja viereen 70-luvulla. Sijainti oli nykyisen EFHK:n matkustajaterminaalin länsipuolella platta-alueella ehkä muutama kymmenen metriä pohjoiseen päin, ja parakit olivat 04/22:n (sen alkuperäisen) suuntaisia, mikäli muistan oikein. Purkamisajankohtaa en kyllä enää muista. Jaa, lisätään vielä senverran, että bisneslentofirmojen toimistoja parakeissa oli, mutta veikkaisin, että VIP-henkilöitä ei välttämättä noiden surkeiden parakkien läpi kuljetettu koneisiin, vaan matkustajat tultiin poimimaan varsinaisen terminaalin porteilta. Ihan varmahan tästä en voi olla, koska itse lentelin Malmilta Vantaalle sataseitsemänkakkosilla vain käymään kahvilla jne, enkä ollut missään bisneslentoasioissa liikkeellä. Esim. Kuusiston Jaskalla olisi varmaankin parempaa tietoa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2006 Kyllä tuon vanhan "makaavan pilvenpiirtäjän" läpi kulkivat kaikki bisneskoneilla kulkevat ns "tavalliset VIPit". Sen sijaan valtiovieraat ym vastaavat kuskattiin "uuden" lentoasemarakennuksen (olisiko valmistunut vuonna 1969) VIP-tilojen kautta. Tämä parakkiterminaali purettiin lentoaseman laajennuksen alta joskus ehkä 70- ja 80-lukujen vaihteessa, jolloin se korvattiin hiukan lännemmäksi sijoitetulla siistimmällä työmaaparakin tapaisella laitoksella, joka puolestaan poistui käytöstä nykyisen liikelentoterminaalin valmistuttua vuonna noin 1983(??). Kuka tietäisi/muistaisi vuosiluvut paremmin? Edit: Kiitokset Sipilän Juhanille mielenkiintoisista kuvista, varsinkaan tuosta Sabrelineristä ei ole juuri kuvia näkynyt. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 17, 2006 Liekö tälle GLB:lle laskettuja aikoja Tilauslentopalvelun verkkosivuilla osiossa "Matkakohteita ja lentoaikoja". http://www.tilauslentopalvelu.fi/mk.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 18, 2006 Valitan kuvan huonoa laatua: se on otettu veljeltäni Pertiltä perityllä venäläisvalmisteisella Smena 8 -kameralla. Heheh, olen pahoillani. Se oli varmaankin yksi maailman huonoimmista kameroista. Maksoi Anttilassa muistaakseni 27mk. Itse olin jo tuossa vaiheessa siirtynyt astetta parempaan kalustoon ja hankkinut "oikean kameran", eli Zenit-E:n, joka oli myös taattua neukkulaatua. Noista varhaisemmista bisnesjeteistä voisi myös mainita, että tuon Sabrelinerin jälkeen Finnwingsillä oli koekäytössä syksyllä -70 myös ranskalainen Falcon 20 F-BPIO. Siinä oli pyrstössä samnlainen FW:n logo kuin tuossa Sabrelinerissa. Ilmeisesti Falcon sopi Sabrelineria paremmin FW:lle, koska sellainen sitten myös hankittiin (OH-FFW). Arkistosta löytyy tuosta ranskalaisesta Falconista Helsinki/Vantaalla marraskuussa -70 otettuja kuvia mutta niitä en ole vielä skannannut. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 18, 2006 Heheh, olen pahoillani. Se oli varmaankin yksi maailman huonoimmista kameroista. Maksoi Anttilassa muistaakseni 27mk. Itse olin jo tuossa vaiheessa siirtynyt astetta parempaan kalustoon ja hankkinut "oikean kameran", eli Zenit-E:n, joka oli myös taattua neukkulaatua. Noista varhaisemmista bisnesjeteistä voisi myös mainita, että tuon Sabrelinerin jälkeen Finnwingsillä oli koekäytössä syksyllä -70 myös ranskalainen Falcon 20 F-BPIO. Siinä oli pyrstössä samnlainen FW:n logo kuin tuossa Sabrelinerissa. Ilmeisesti Falcon sopi Sabrelineria paremmin FW:lle, koska sellainen sitten myös hankittiin (OH-FFW). Arkistosta löytyy tuosta ranskalaisesta Falconista Helsinki/Vantaalla marraskuussa -70 otettuja kuvia mutta niitä en ole vielä skannannut. Silläkin uhalla, että meneee perheen sisäiseksi muisteloksi, kerron, että saadessani Smenan haltuuni se oli kertaalleen jäänyt polkupyörän pinnojen väliin ja saanut kasteensa velipojan eväsmaidossa. Silti ikuistin sillä monta mielenkiintoista konetta, mm. Red Arrowsin huoltokoneen, Lockhed Hercules XV216:n, joka rikkoi laskussa telineensä keskelle Tampere-Härmälän kiitorataa ja jonka ansiosta muut koneet laskeutuivat rullaustielle ja nurmikolle. Mutta itse asiaan: kuvasin Pertin mainitseman F-BPIO:n Tampere-Härmälän ilmailumontussa 19.9.1970, mutta olen muistiinpanojeni perusteella tehnyt siitä ensi havainnon jo 12.9.1970. Kuten kuvasta näkyy, pyrstössä ei ole Finnwingsin logoa, ainakaan tuona päivänä. F-BPIO, Dassault Fan Jet Falcon D, EFTA 12.9.1970 [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19, 2006 Learjet-puolella: OH-GLA, Gates Lear Jet 24D, cn 24D-273, rek. 30.10.73 (Salora), myyty USA:han 1975 (N118J ym.) Tuon Learjetin tilalle myös Salora hankki Falconin (OH-FFJ). Sekään ei kovin montaa vuotta Suomen rekisterissä ollut. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19, 2006 Mutta itse asiaan: kuvasin Pertin mainitseman F-BPIO:n Tampere-Härmälän ilmailumontussa 19.9.1970, mutta olen muistiinpanojeni perusteella tehnyt siitä ensi havainnon jo 12.9.1970. Kuten kuvasta näkyy, pyrstössä ei ole Finnwingsin logoa, ainakaan tuona päivänä. Kuten ehkä viestistäni huomasitkin, niin vasta myöhemmin syksyllä se FW:n logo oli pyrstöön ilmestynyt. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 19, 2006 Ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen, mutta törmäsin tällaiseen kuvaan: http://www.airliners.net/open.file/1019741/L/ Ihan outo rekkari mulle. Ei ole tainnut olla Suomen rekisterissä muita tämän tyypin vehkeitäkään, vai onko? Minne ja milloin tuo on poistettu ilma-alusrekisteristä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 19, 2006 Ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen, mutta törmäsin tällaiseen kuvaan: http://www.airliners.net/open.file/1019741/L/ Ihan outo rekkari mulle. Ei ole tainnut olla Suomen rekisterissä muita tämän tyypin vehkeitäkään, vai onko? Minne ja milloin tuo on poistettu ilma-alusrekisteristä? 29.05.2001, myyty Espanjaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 20, 2006 Ei nyt varsinaisesti liity aiheeseen, mutta törmäsin tällaiseen kuvaan: http://www.airliners.net/open.file/1019741/L/ Ihan outo rekkari mulle. Ei ole tainnut olla Suomen rekisterissä muita tämän tyypin vehkeitäkään, vai onko? Minne ja milloin tuo on poistettu ilma-alusrekisteristä? Ihan kuin moottorin suojusta olisi korjailtu "jeesusteipillä" Tässä kuva ilmeisestikin samasta koneesta muutaman kuukauden takaa : http://www.aviationcorner.net/show_photo.asp?id=11537 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla