Pekka Lehtinen

Mikä bisnesjetti Kymissä ~1994?

9 viestiä aiheessa

Tuossa toisessa ketjussa kun tuli puhetta bisnesjeteistä niin kyselisin tietääkö joku mikä bisnesjetti kävi Kymissä (maassa) lentonäytöksen yhteydessä vuoden 1994 tietämillä? Olen nähnyt kuvan kyseisestä tapauksesta, mutta kiinnostaisi tietää asiasta lisää. Kone oli maaesittelyssä ja jotenkin muistelisin, että se olisi ollut Jetfliten kone. Tietääkö joku asiasta lisää? Tulisi nimittäin äkkiseltään mieleen, että saattaa olla aika haasteellista operoida liikesuihkarilla Kymin 850 metriseltä kiitotieltä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Falcon 20, OH-FFA.

Taisi olla jo 1993?

//Harri

No sepä selvisi nopsaan. Olitko itse näkemässä paikan päällä? Miten helposti kone tuli laskuun noinkin pienelle kiitotielle? Entä miten lentoonlähtö tapahtui?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin paikan päällä. Kone tuli laskuun "ihan normaalisti" kuten kulunut sanonta kuuluu. Siiven kärkipyörre nostatti komeat pölypyörteet. Hidastamiseen käytettiin jarruvarjoa.

Hauskana yksityiskohtana mainittakoon, että Utin torni tuli melko pian koneen laskun jälkeen Kymin jaksolle kyselemään, että pääsikö se FFA maahan. Samaan aikaan kone oli vielä muistaakseni kiitotiellä ja jarruvarjoa kerättiin kyytiin...

Ainakin Karhulan Ilmailukerhoaktiivien Lehtinen&Laukkanen kirjoittamista Kymin lentokentän sekä Karhulan Ilmailukerhon historiikeista löytyy tapahtumasta juttua ja kuvia.

//Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täs ois vielä yks Laukkanen, jolla on tapahtumasta muutama kuva. Tarttee kaivaa ja skannata. Laskua en nähnyt, mutta nousun kylläkin. Siitä se läks 16:lta oikein komeesti vailla huolen häivää. Oikein hauska lisä showhun.

Nuo Kymin näytökset ovat aina olleet jotenkin "something else". Näytösperuskauran lisäksi siellä on usein ollut kaikkea jännää meininkiä ja kunnon lentämistä. Viimeksi tosin oli helevetillisen kylmä ja kurja sää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei vaan Antti ja muut. Olin myös tuolloin mukana näytöksessä RX-550:lla. Kyseisen Falconin perämies oli kuulemma Kymin purjelentokasvatteja ja Utti kyseli laskusta sen takia kun oli unohtunut lentosuunnitelman päättämienen. Näin ainakin silloin paikanpäällä kerrottiin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hei vaan Antti ja muut. Olin myös tuolloin mukana näytöksessä RX-550:lla. Kyseisen Falconin perämies oli kuulemma Kymin purjelentokasvatteja ja Utti kyseli laskusta sen takia kun oli unohtunut lentosuunnitelman päättämienen. Näin ainakin silloin paikanpäällä kerrottiin.

Väittäisin, että itse asiassa kapteenina oli Johanssonin Arska, joka on Kotkan poikii, siivet ja kaikki. Ja huonomuistinenkin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä vahvistan minäkin Arskan tehneen vasemmalta puolelta tuon Kymin keikan. Kyseessä oli Kymin kentän 50-vuotisjuhlanäytös 16.5.-93 ja Arto onnistui puhumaan isännältään lentsikan, jollaista sitä ennen (Kymin ensimmäinen ja toistaiseksi viimeinen puhdas suihkukoneoperaatio) ei oltu paikkakunnalla nähty.

Ei tosiaankaan ihme, jos unohtui arr-ilmoitus tekemättä, on tuo lasku ollut jännää puuhaa. Startissa niinikään tanner tömisi ja jokseenkin kokonaan päällystetty osa tuli käyttöön kiitotieltä 16. Nykyisin (vrt. JAR-määräykset) tuollaista lentoa ei tekisi Artokaan 850mx15m kiitotielle. Jos toinen moottori olisi sammunut lentoonlähdössä, so good-bye! Olikohan tuossa -FFA:ssa reverssejä lainkaan vai eikö niitä vain Kymissä käytetty, onhan päällyste aika kapea ja hiekat heti vieressä. Joka tapauksessa laskuun tullessa kone kosketti maahan heti asfaltin alussa ja pian tuli varjokin ulos, mutta reverssitoimintoa ei ollut. Taas polveilee: Onko uusissa liikesuihkuissakin jarruvarjo?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pysähtyi muuten OH-FFA lyhyemmälle  kuin C-402, jolla leijailin silloin perässä laskuun.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään