Guest niko korpela

Timantti, Ranskalaista eleganssia ja Badge Engineeringiä?

7 viestiä aiheessa

Eli monenmoista businessjettiä on taas sattunut linssin eteen kuluneen n. 1,5 viikon aikana ja tässä muutamia, mielestäni ei niin usein nähtyjä konetyyppejä, pl. Falconit, mutta niissä vain on jotain silmiä hivelevevää.

 

Eli ensimmäisenä itselle uusi tuttavuus, "Riisipussi-Jetti", olen tiennyt kyllä tälläisen Suomessa olevan, mutta nyt vasta näin sen "livenä"

 

Mitsubishi Diamond 1, OH-KNE, Omistanee JetFlite Oy?, Ex N339DM

 

[ attachment removed ]

 

NTA/NetJets Europe uusin hankinta?, Dassault Falcon 2000, CS-DLB

 

[ attachment removed ]

 

Tälläinenkin outolainen löytyi päivänä yhtenä...

 

Dassault Falcon 50, YU-BNA, omistaa Government of Serbia and Montenegro, Ex 72102

 

[ attachment removed ]

 

Tässä ilmeisesti Badge engineeringiä, eikös nämä kaksi alla nähtävää ole kutakuinkin samoja koneita eri merkeillä...?

 

IAI Astra 1125SPX,  D-CRIS, Fondsprojekt Josef Esch AG/Challenge Air, Ex N997GA, (maailmanhistoriallisesti outoa, Israelilainen kone, Saksan rekisterissä... 8))

 

[ attachment removed ]

 

Ja kopioko edellisestä? vai toisinpäin?, Gulfstream G100, VP-BMW, Execujet Charter AG, Ex N997GA, usein nähty kone mielestäni ainakin HK:lla?

 

[ attachment removed ]

 

Siinähän niitä taas vähältä aikaa, kommenttia vain, kiitos, jos siltä tuntuu, viikonalkuja Foorumilaisille ja palaillaan.... :thmbup:

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitsubishi Diamond 1, OH-KNE, Omistanee JetFlite Oy?, Ex N339DM

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

Mukava, että joku tykkää bisnesjeteistäkin. KNE:n näkyy omistavan nykyään River Aviation Avoin yhtiö Pohojanmaalta. Lienevät Rannilan veljekset siinä takana. Jetflitellä masiina ei ole muistaakseni koskaan ollut, paitsi hetkellisesti toimiluvissa siinä kohdassa kun Wihuri osti myös Euro-Fliten ja yhtiöt pantiin samaan kasaan, ja KNE oli jo myytynä Ranniloilla. Noin muistinvaraisesti, saatan olla väärässäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä IAI taitaa olla entinen Israelilaistehdas, joka päätyi myöhemmin Gulfstreamin omistukseen. Mm.  aikoinaan Kuopiossa käynyt IAI:n Galaxy on sama lentokone kuin Gulfstream G200

 

En nyt ole ihan varma, mutta eiköhän IAI liene edelleen israelilaisten omistama, uskoisin. Tämä Gulfstream-kytkentä on semmoinen, että Israelissa rakennetut G-koneet lennetään "vihreinä" USA:an, jossa ne sisustetaan, varustellaan ja maalataan, sekä markkinoidaan Gulfstreamin toimesta, myyvämmällä nimellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava, että joku tykkää bisnesjeteistäkin. KNE:n näkyy omistavan nykyään River Aviation Avoin yhtiö Pohojanmaalta. Lienevät Rannilan veljekset siinä takana. Jetflitellä masiina ei ole muistaakseni koskaan ollut, paitsi hetkellisesti toimiluvissa siinä kohdassa kun Wihuri osti myös Euro-Fliten ja yhtiöt pantiin samaan kasaan, ja KNE oli jo myytynä Ranniloilla. Noin muistinvaraisesti, saatan olla väärässäkin.

 

Käyttöjaskan se on. Rannila möi, Jaakko osti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt ole ihan varma, mutta eiköhän IAI liene edelleen israelilaisten omistama, uskoisin. Tämä Gulfstream-kytkentä on semmoinen, että Israelissa rakennetut G-koneet lennetään "vihreinä" USA:an, jossa ne sisustetaan, varustellaan ja maalataan, sekä markkinoidaan Gulfstreamin toimesta, myyvämmällä nimellä.

 

Itsekin muistelin, että kyse olisi "vain" IAI:n koneiden markkinoinnista Gulfstreamin toimesta, mutta sitten löysin tämän lehdistötiedotteen http://www.gulfstream.com/news/releases/2001/galaxy.htm.

 

Eli Gulfstreamin emoyhtiö General Dynamics osti toukokuussa 2001 Galaxy Aerospacen, joka oli Hyatt-yhtymän ja IAI:n yhteisyritys. Siinä yhteydessä Galaxy Aerospacen valmistamat konetyypit nimettiin uudelleen ja Astra SP:stä tuli Gulfstream G100 ja Galaxysta tuli Gulfstream G200.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itsekin muistelin, että kyse olisi "vain" IAI:n koneiden markkinoinnista Gulfstreamin toimesta, mutta sitten löysin tämän lehdistötiedotteen http://www.gulfstream.com/news/releases/2001/galaxy.htm.

 

Eli Gulfstreamin emoyhtiö General Dynamics osti toukokuussa 2001 Galaxy Aerospacen, joka oli Hyatt-yhtymän ja IAI:n yhteisyritys. Siinä yhteydessä Galaxy Aerospacen valmistamat konetyypit nimettiin uudelleen ja Astra SP:stä tuli Gulfstream G100 ja Galaxysta tuli Gulfstream G200.

 

Niinpäs näkyy. Jutusta joka tapauksessa selviää, että koneet rakennetaan edelleen Tel Avivissa IAI:n tehtaalla, ja lennetään sitten Ft Worthiin Texasiin viimeisteltäviksi Galaxy Aerospacelle. Järjestely ei ole ainutlaatuinen, mm Dassault lentää Falconinsa vihreinä Bordeauxista Little Rockiin viimeisteltäviksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla