Harri Koskinen

Finnairin lentoemäntien lakko

295 viestiä aiheessa

Ja toinen kysymys. Kuinka paljon Finnairin kapteenit ja perämiehet tienaavat enemmän kuin veljet (ja siskot) kotimaisilla kilpailijoilla ? Miksei heidän tarvitse alentua palkantiputukseen... Siellä kun vielä palkat ovat paljon korkeammat kuin matkustamon puolella (tosin heitä on taas määrällisesti vähemmän, mikä tasapainottaa kokonaispalkkapottia).

 

 

Myös työn luonne ja vastuu sekä vaadittava koulutustaso ovat erilaisia. On aina vaikea kysymys arvottaa rahallisesti jonkin tietyn ammatin todellinen arvo mutta yleisesti ottaen isoin kysymys lienee, että saavutetuista eduista ei luovuta kovinkaan helpolla. Kokonaispalkkapotilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, eikä varsinkaan yksittäisen työntekijän kohdalla. En osaa sanoa miten esimerkiksi Finnairilla tai muilla lentoyhtiöillä on palkkausasiat hoidettu, eli perustuvatko lentäjien ja matkustamohenkilökunnan osalta jonkinlaisiin palkkataulukoihin, jolloin yksittäisellä työntekijällä on hyvin vähän liikkumavaraa vai ovatko palkka, ja muut edut, joilla on myös suurta vaikutusta kokonaisansioon, neuvoteltavissa. Tuskinpa.

 

Mielestäni relevantimpi kysymys tässä nimenomaisessa tapauksessa olisi kysyä, paljonko Aeron pilotit tienaavat vähemmän kuin Finnairin palveluksessa olevat. Kahden eri yrityksen vertaileminen on kuitenkin vaikeaa. Yrityksillä on erilaisia käytäntöjä, erilaisia etuja jne. Miten esimerkiksi arvotettaa seuraava skenaari: Kaksi henkilöä tekee samaa kolmivuorotyötä samalla palkalla eri yrityksissä.  Yritys A palkitsee vuorotyöntekijänsä yhdellä ylimääräisellä vapaapäivällä yövuoron jälkeen kun taas yritys B menee lain ja TES:n mukaisesti? 

 

Nämä asiat ovat loppujen lopuksi aina kompromisseja työntekijän ja työnantajan välillä. Työnteko ei ole hyväntekeväisyyttä, oli ammatti sitten mikä tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ei ***kele lähde lento perjantaina klo17:10 kohti Shanghaita, niin voiskin käyttää koko loman ja lomabudjetin Finnairin terrorisointiin... ****ttaa tollaset LAITTOMAT lakot... Hyvä täs o kahes päiväs sit järjestellä hotellit ja lennot uuteen uskoon. Saa kyllä Finnair luvan maksaa mulle hotellin perumisesta johtuvat kulut, jos eivät mua lennätä Kiinaan.  >:(

Taitaa finnairin vastuu loppua tuohon lentoon...

Voithan yrittää hakea korvausta SLSY:ltä, sehän se on syyllinen tähän tempaukseen.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No onneks on suht halpa(60e/yö kahdelta) hotelli, mut peruutuksesta joutuu maksaa yhden yön taksan. Tuo 60e:kin on jo mulle yhden päivän bruttopalkka. :/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehtiiköhän matkavakuutus auttaa mitään, jos sen tänään kävis hakemassa? Oli meinaan tarkoitus hakea se ennen lentoa, mut jos viel ehtis auttaa, niin vois käydä hakee sen samantien...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkavakuutus ei tuossa asiassa enää päde. Se on sama asia, kun sairastuisi ennen matkaa ja vasta sairastumisen jälkeen kävisi hakemaan vakuutuksen... Valitettavasti. Kannattaa aina olla ympärivuotinen matkavakuutus, ei suhteessa maksa paljoa ja on aina voimassa, kun on kotoa yli 60 km päässä poissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harvalla alalla sitä muuten duunaritasolla 40ke+/vuodessa + päivärahat tienataan, etenkään 26h viikottaisella työajalla.

 

"Finnairin työsopimuksen mukaan lentoemäntien ja stuerttien lähtöpalkka on nyt 1 281 euroa kuussa. Valtakunnallisessa työsopimuksessa lähtöpalkka on 1 124 euroa kuussa.  Näiden päälle tulee mm. yö-, sunnuntai-, haitta- ja lepolisä, joiden suuruus lasketaan peruspalkasta. Lisät nostavat palkkaa 30–50 prosentilla."

 

Miten tuosta sitten ynnätään 40ke/v on minun matikkaani korkeampaa tiedettä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Finnairin työsopimuksen mukaan lentoemäntien ja stuerttien lähtöpalkka on nyt 1 281 euroa kuussa. Valtakunnallisessa työsopimuksessa lähtöpalkka on 1 124 euroa kuussa.  Näiden päälle tulee mm. yö-, sunnuntai-, haitta- ja lepolisä, joiden suuruus lasketaan peruspalkasta. Lisät nostavat palkkaa 30–50 prosentilla."

 

Miten tuosta sitten ynnätään 40ke/v on minun matikkaani korkeampaa tiedettä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Finnairin työsopimuksen mukaan lentoemäntien ja stuerttien lähtöpalkka on nyt 1 281 euroa kuussa. Valtakunnallisessa työsopimuksessa lähtöpalkka on 1 124 euroa kuussa.  Näiden päälle tulee mm. yö-, sunnuntai-, haitta- ja lepolisä, joiden suuruus lasketaan peruspalkasta. Lisät nostavat palkkaa 30–50 prosentilla."

 

 

Mikä on tässä lähde? Työsopimus ja työehtosopimus ovat tyystin eri asiat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain luin tänä aamuna, että SLSY:n puheenjohtaja oli todennut noista summista "paskapuhetta". En nyt vaan mistään löydä kyseistä uutista.

Taisi olla Kauppalehti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on yöpyvien koneiden kohtalo lakon mahdollisesti alkaessa? Lentääkö Finnair ne kotiin tyhjinä vai jäävätkö maailmalle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä on yöpyvien koneiden kohtalo lakon mahdollisesti alkaessa? Lentääkö Finnair ne kotiin tyhjinä vai jäävätkö maailmalle?

 

Lakkoilmoitushan oli "19.10. klo 4 jälkeen Helsingistä lähtevää liikennettä"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lakkoilmoitushan oli "19.10. klo 4 jälkeen Helsingistä lähtevää liikennettä"

Eli tuon mukaan esim. yöpyvät kotimaan vuorot lennettäisiin Helsinkiin aamulla kuitenkin  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistankohan väärin mutta olikohan niin, että joku laki valmismatkalaki tms. velvoittaa hakemaan valmismatkalaiset pois kohteista. Ja jos ei oma kalusto ole käytettävissä niin se kalusto hankitaan jostain.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Voisi olettaa, että jokunen Japanin / Kiinan reitti koetetaan lentää kaukolennoista, jos suinkin on mahdollista

Olisi pitänyt lennättää tämän päivän vuoroilla Japanista ja Kiinasta paikallisia emoja Helsinkiin niin olisi ainkin huomiset kaukolähdöt turvattu.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos SLSY:n johdon kyky määritellä jäsenkuntansa ansiotason keskiarvoja on yo. tasoa, niin neuvotteluilta ei kannata paljoa odottaa, ainakaan työntekijäpuolen älyllisen otteen osalta.

 

Luultavasti tuohduksissaan vain pistänyt sanat sekaisin ja tarkoittanut palkkahaarukkaa, joka on 20-40ke ja näin ollen ei voisi olla Finnairin väittämän 40k tai sen yli.

En oikein usko Finnairin väittämää, mikäli alkupalkka on se mitä aiemmin mainitsin. Tuskin lentoemot tuosta vain hyppäävät 20ke vuosituloista vähintään 40ke keskitasoon. Minun on vaikea uskoa Finnairin antavan noin 20ke vuosittaisen alkupalkan ja vuosilisineen nousevan ehkä jopa 60ke, jolla tämä keskiansio voitaisiin selittää. Vaihtoehtoisesti on myös vaikea uskoa suurimman osan lentoemoista saavan hieman yli 40ke, jolloin vain muutama saisi alkupalkkaa ja viimeistään parin vuoden päästä palkka kaksinkertaistuisi.

 

Koitin myös etsiä työehtosopimusta netistä, mutta en sitä löytänyt. Moni muu Finnairin TES kylläkin löytyi.

 

 

Koska SLSY ja Finnairin välinen TES puuttuu, niin otan esimerkiksi IAU:n ja Finnairin välisen sopimuksen, pelkästään suuntaa antavaksi siitä, mitä ehkä voisi odottaa SLSY:n jäsenien palkasta.

 

IAU:n alimman palkkaryhmän 1 perusosa on 1307€ ja ylimmän palkkaryhmän 9 perusosa on 1999€. Erilaisine lisineen voi saada 20-50% perusosaa enemmän palkkaa, kuten SLSY:n tapauksessa. Korkeimman palkkaryhmän edustaja voisi siis saada liksaa yhteensä 3000€/kk, joka tekisi 36000€/v. Saattaisi ehkä saada enemmänkin, mutta ei kuitenkaan tuntuvasti yli 40000€/v. Alimmillaan palkkaa voi saada noin 15700€/v ja korkeiden lisien kera alin palkkaryhmä saattaisi päästä noin 23500€/v ansioihin. Palkkahaitari on siis karkeasti sanoen 15700€ - 36000€ luokkaa, eli IAU:n TES:ssä ylin palkka voi olla korkeintaan reilut kaksinkertainen alhaisimpaan palkkaan verrattuna.

 

Palkkaryhmä 1 ei kuulu mitään toimialoja, vaan vasta 2:sta lähtien. Tuoreen työntekijän palkkaluokkaa voidaan tiputtaa yhdellä palkkaluokalla tietyksi ajaksi.

Palkkaryhmään 2 kuuluu seuraavat tehtävät: Autonkuljettaja, käsikirjanhoitaja ja Yhtiöpostinhoitaja. Palkkaryhmä 3 (perusosa 1367€): Catering-kuormaaja, kalustonkäsittelijä, lähettäjä, maakalustopuhdistaja, pakkaaja, pakkaamojärjestelijä ja osastokirjuri.

Palkkaryhmä 8: Lentokonemekaanikko ja päällikkövirkailija. Palkkaryhmään 9: Lentomekaanikko.

 

Meinaako joku, että SLSY olisi saanut tingittyä itselleen saman tyyppisistä tehtävistä selvästi moninkertaisemmat korkeimmat palkat alkupalkkaan verrattuna?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilta-Sanomien n. 15 min sitten julkaiseman lyhyen väliaikatiedotuksen mukaan SLSY:n puheenjohtaja sanoo, että lakonuhkaa ei lykätä eteenpäin.

 

Asiasta kuitenkin neuvotellaan edelleen ja paikalla valtakunnanneuvottelijan toimistossa ovat Saloniuksen lisäksi taustahenkilöinä Lauri Ihalainen ja Seppo Riski.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairinkin "täytyy" tilata sitten niitä Airbus 380 (kohta niitäkin saa puoli-ilmaiseksi)koneita ,niin saadaan "kahdenkerroksenväkeä"  yläkerrassa finnairilaiset ja alakerrassa aerolaiset  ,ei tule riitaa! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella rakentava tapa ratkaista "kannattavuusongelmia" ja eikös se finnair ole tähänkin asti ollut kovasti kannattava firma.

 

Tälläisia päätöksentekijöitä meillä on nykyään johtajina naurettavilla opti- ja kaiken maailman häpeämättömillä etuuksilla lihotettuina.

 

 

Terveen yrityksen ensisijainen tehtävä on tuottaa voittoa, eikä olla sosiaaliapu työntekijöille. On muistettava, ettei Finnairkaan enää toimi missään lasikaapissa, vaan sen on vastattava kansainväliseen kilpailuun ja alempien hintatason omaavien kilpailijoiden haasteeseen. Me suomalaiset olemme jo hinnoitelleet itsemme ulos monelta alalta (hyvänä esimerkkinä perustuotanto), ja mielellään näkisi, että meille riittäisi vielä töitä ensi vuosikymmenelläkin  :-\.

 

Ennen kuin saan ryöpyn vastalauseita, esitän vielä yleisen kysymyksen: Kun olette kaupassa ostamassa tuotetta, paljonko olette valmiita maksamaan enemmän siitä, että tuote on tehty suomalaisella työvoimalla, vai valitsetteko halvemman ulkomaisen tuotteen?

 

Jos vastasitte 'ulkomaisen', niin olette mukana tukemassa suomalaisten työpaikkojen siirtymistä ulkomaille ja näin kannattamassa irtisanomisia Suomessa.

 

Vastaavasti, paljonko enemmän olette valmiita maksamaan Finnairin lennosta varustettuna suomalaisilla lentoemännillä tietäen, että saisitte saman lennon halvemmalla ulkomaisella yhtiöllä?

 

EDIT: Lisätään vielä, että olen pahoillani Finnairin emojen puolesta. Joskus on vain tilanne edessä, joissa saavutetuista eduista on luovuttava edes pienessä määrin.

 

--Timo 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Finnairin emojen pitää nipistää palkkoja kilpailukyvyn ylläpitämiseksi, niin miksei sitten koko henkilöstölle, johtoporras mukaan lukien, tehdä samoin ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se cabin crew siellä on  myös turvallisuuden takia,muutenhan koneissa olisi siirrytty aikojasitten "aiko"robotteihin tai itsepalvelu automaatteihin. Meilläkin on duunissani vuokratyövoimaa ja ei se ainakaan paranna ilmapiiriä.Kyllä samasta työstä on sama sopimus/palkka oltava ,ikälisät ym.. on sitten erikseen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos Finnairin emojen pitää nipistää palkkoja kilpailukyvyn ylläpitämiseksi, niin miksei sitten koko henkilöstölle, johtoporras mukaan lukien, tehdä samoin ??

 

Tietysti pitäisikin. Tai sitten lisätä työajan pituutta. Sama koskee myös muita aloja ja yrityksiä, myös sitä, missä itse olen töissä.

 

--Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan tosissasi väität, että nuo palkat jotenkin vaikuttavat lipun hintaan? Ja mistäs se kate sitten revitään jos liput myydään halvemmalla?

 

Sen verran olen päässyt tutustumaan oman työpaikkani kustannuslaskentaan, että on jonkinmoinen käsitys, millaisesta osuudesta lopputuotteen hinnasta puhutaan henkilöstökulujen kohdalla.

 

EDIT: Finnairin osavuosikatsauksen Q2/2006 mukaan henkilöstökulut 1.4.-30.6.2006 olivat 130,8 milj. euroa (nousua 9,8% edellisestä vuodesta), joka itse asiassa oli suurin yksittäinen liiketoiminnan kuluerä. Polttoaineeseen vastaavana aikana käytettiin 90,8 milj. euroa.

 

--Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

18.10.2006

 

 

 

SLSY:n mahdollisen lakon aikanakin

Finnair pyrkii varmistamaan syyslomalaisten lennot

 

Finnair pyrkii lentämään kaikki lomalentonsa, mikäli Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen SLSY:n mahdollinen laiton lakko alkaa.

 

– Olemme koulujen syyslomien vuoksi ryhtyneet erikoistoimenpiteisiin varmistaaksemme lomalentojen sujuvuuden, sanoo osastonjohtaja Ville Iho Finnairin lentotoimintaryhmästä. Yhtiö vuokraa ulkomaisia lentokoneita miehistöineen avustamaan lomalennoissa, jotka lennetään alkuperäisessä laajuudessa, joskin aikatauluihin tulee muutoksia.

 

Finnair lentää myös osan Euroopan ja kotimaan lennoistaan sekä rahtilennon Pekingiin ja postilennon Ouluun. Lennettävät Euroopan ja kotimaan lennot hoidetaan mahdollisen lakon aikana poikkeusaikatauluin.

 

Kohteita ovat kotimaassa ainakin Oulu, Kuopio ja Tampere. Euroopassa lennetään laajarunkoisilla, noin 300-paikkaisilla Boeing MD-11-koneilla Lontooseen ja Pariisiin sekä muilla koneilla Brysseliin, Tukholmaan ja Tallinnaan.

 

Myös reittiliikenteeseen pyritään vuokraamaan ulkomaalaista kalustoa. Lentokohteitten määrää pyritään muutenkin mahdollisuuksien mukaan lisäämään.

 

Lakonuhan peruuntuessa liikennöidään lennot torstaina normaalisti.

 

Finnair on avannut internetissä asiakkaitaan varten erityiset lakkosivut osoitteessa www.finnair.fi/lakko

 

SLSY on ilmoittanut aloittavansa koko yhtiön liikennettä koskevan laittoman lakon torstaiaamuna 19.10. klo 4.00. Finnairin liikenne on sujunut tänään keskiviikkona täysin normaalisti.

 

Finnair pahoittelee mahdollisesta laittomasta lakosta asiakkailleen koituvaa harmia ja vaivaa. Finnair joustaa tämän viikon varausten muutoksissa lipputyypistä riippumatta. Asiakkaita kehotetaan ottamaan yhteyttä ensisijaisesti matkatoimistoon, josta ovat lippunsa varanneet tai Finnairin numeroon 0600 140 140.

 

Lentojen peruuntuminen aiheuttaa Finnairille päivässä noin 2,5 miljoonan euron menetykset.

 

 

 

Finnair Oyj

Viestintä

18.10.2006

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään