Harri Koskinen

Finnairin lentoemäntien lakko

295 viestiä aiheessa

Joo, tuo kaikki on aivan totta, mutta taitaa olla ehkä vähän asian vierestä siinä mielessä, että olen ymmärtänyt tässä yhteydessä uusienkin emojen olevan pääosin suomalaisia, eli suomalaisia ei siis ensisijassa korvata halvemmalla ulkomaisella vaan tyyliin Liisalle vähemän liksaa kuin Maijalle samassa koneessa täysin samasta ja samanarvoisesta työstä.

 

Kyllä modernin pörssiyhtiön johdon kuuluu ymmärtää, ettei yhtiö tule menestymään, jos se ei kohtele työntekijöitään kunnioittavalla ja tasa-arvoisella tavalla. Kyllä on pojilla todellinen rekrytointivalttikortti käsissä, jos ideat on tuota tasoa.

 

No onko sinulla parempia ideoita, ottaen huomioon että Finnair väittää maksavansa nykyisellään 30% korkeampia palkkoja, kuin kilpailijat?  Mitä sinä tekisit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kohteita ovat kotimaassa ainakin Oulu, Kuopio ja Tampere. Euroopassa lennetään laajarunkoisilla, noin 300-paikkaisilla Boeing MD-11-koneilla Lontooseen ja Pariisiin sekä muilla koneilla Brysseliin, Tukholmaan ja Tallinnaan.

 

Finnair Oyj

Viestintä

18.10.2006

 

Uuh. Oisko vähän siistii lentää huomenna MD-11:lla Lontooseen. :D (19.10 AY833 varattu 8))

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm. Kun luetaan Finnarin konsernisivuilta "yhteiskuntavastuusta" ja "vastuusta henkilökunnasta" ja otsikossa on "motivoitunut henkilökunta on menestyksen avain", voidaan varmaankin todeta, että paljon on sanoja asetettu peräkkäin, mutta sisältö hieman ontuu verrattuna tämänhetkiseen tilanteeseen:

 

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_10_2.html

 

Pieni sivuhuomautus: Tuskin on mikään sattuma, että eilisen pörssitiedotteen mukaan Finnairin vuoden 2000 optio-ohjelmien osakkeita on pantu myyntiin eilen 426664 kpl. Nykyisen pörssikurssin mukaan (12,79 €) myyntiin tullut osakepotti on siis arvoltaan hieman alle 5,5 miljoonaa euroa.

 

Kenelläs niitä optioita olikaan? Suilalla ja muilla johtokunnan jäsenillä muistaakseni. Oletan, että osakkeet on pantu myyntiin, koska kurssin odotetaan laskevan.

 

Mitä saneeraukseen tulee, niin tukitoiminnoistahan pitäisi suunnitelmien mukaan vähentää vv. 2006-2007 670 henkilöä.

 

Jos jotain muuta pitäisi leikata, niin hallintoneuvostosta voisi aloittaa. Kaikki Taxellit ja muut pihalle. Ei ole Ryanairillakaan turhaa ilmaa johtoportaassa - ja siksi Ryanair pärjääkin melkoisen hyvin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uuh. Oisko vähän siistii lentää huomenna MD-11:lla Lontooseen. :D

 

Ajattelin ihan samaa  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietenkin on hyvä, että joku jaksaa taistella myös tulevien työtovereiden palkka-asioista, mutta jos joku on valmis tekemään töitä "unelma-ammatissaan" tai hakemaan alalle pienemmällä palkalla niin mikä ettei. Onhan täälläkin porukkaa jotka ovat valmiit ottamaan kymmeniä tuhansia lainaa päästääkseen opiskelemaan lentäjäksi ilman tietoakaan työpaikasta.

 

tässä maassa on kumminkin monta työtöntä jotka ottavat mielellään vastaan työpaikan kun työpaikan, kunhan saavat vähän enemmän rahaa kuin pelkän työttömyyskorvauksen, antaahan työpaikka myös aika paljon siltöä elämään, ja lentoemon/stuertin työssä pääsee samalla katselemaan vähän maailmaa.

 

Ymmärtäisin ärtymyksen jos oman palkan tiputtamisesta olisi kyse, mutta solidaarisuus on mennyttä elämää, jos joku haluaa tehdä töitä vaikka pienemmälläkin palkalla niin antaa hänen tehdä. Ja sitäpaitsi, kertokaa mulle joku pörssifirma mikä palkkaa 500 uutta työntekijää nykyaikana, eiköhän se yleensä ole sitä että pannaan saman verran porukkaa pihalle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Siinä mielessä harmillinen homma että sopua ei syntyny ja kymmenien tuhansien matkat peruuntuu mutta kuvaajien kannalta voi olla että tulee hieman poikkeavaa kalustoa tarjolle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

Homma lähtee lapasesta juu... Ja syytä löytyy varmaan molemmin puolin ja voi kestää kauan ennen kuin ilmapiiri paranee.

 

Itse en ymmärrä meille suomalaisille tyypillista juttua. Fakta on, että kautta linjan (ainakin valkokaulushommissa, duunareista en tiedä) melkein millä toimialalla vaan meillä tienataan selkeästi vähemmän kuin muissa vastaavan elintason EU-maissa tai Pohjois-Amerikassa. Ja sitten ollaan ylpeitä siitä, että tehdään pirusti töitä pienellä palkalla josta menee vielä korkea vero%.

 

Ei kerta kaikkiaan mahdu kaaliin miksi pitää kadehtia, jos jollakulla on ok palkka ja elintaso sen mukainen. Eikö voi käyttää sitä energiaa oman hyvinvoinnin ja tilipussin kasvattamiseen?

 

Ja se on varmaan totta, että Finskin lentävät tienaa enemmän kun Blue1 tai Air Finland vastaavat, mutta epäilen, että samasta työstä saa paremman korvauksen SK:lla, LH:lla, BA:lla jne.

 

              \\ Perttu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

suomalaisia ei siis ensisijassa korvata halvemmalla ulkomaisella vaan tyyliin Liisalle vähemmän liksaa kuin Maijalle samassa koneessa täysin samasta ja samanarvoisesta työstä.

 

Hesarin viimeisimmän uutisen mukaan nykyiset, määräaikaiset Finnairin emot/stuertit eivät saakaan Finnairin vakituisten työntekijöiden liksoja, vaan jos he haluavat jatkaa töitä, niin heidät (n. 200 kpl) palkataan Aeron kautta Aeron ehdoin. Siis liksaa leikataan.

 

Koneissa tulisi siis olemaan Liisa (nykyinen vakituinen, paremmalla palkalla), Maija (uusi työntekijä Aeron sopimustason palkalla) ja lisäksi Tiina (nykyinen määräaikainen, jolta on pakkoleikattu liksasta prosentit).

Ja Aeron koneissa vielä virolainen Viiu, jolla on kaikkein huonoin liksa.

 

Markolle: kuten yllä on todettu, 200 henkilön liksaa Finnair aikoo leikata, vaikka työnkuva tai määrä ei muutu mihinkään suuntaan. Ja suurinpiirtein saman verran pannaan pihalle tukitoiminnoista kuin mitä nyt palkataan matkustamotyöntekijöitä lisää. Ja ne työntekijät koneissa ovat pykälienkin mukaan pakollisia. Jos eivät olisi, ei "pörssiyhtiö" Finnair palkkaisi 500 henkilöä lisää, mutta kun pakko on, niin on. Ilman lentävän henkilökunnan lisäystä Finnairin suunniteltu liikennemäärien kasvattaminen ei onnistu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomi24-palstalla  yhtiön matkustamohenkilökunnaksi itsensä nimeävät puolestaan useissa keskusteluketjuissa kertovat miten palkka on ihan jotain muuta.

Aloittavan emon/stujun kuukausiliksa on 1092 euroa - luit oikein, vähän yli tonnin. 25 vuoden kokemuksellakin lentoemännän perusliksa on 1890 euroa.

 

 

Nojoo, ottamatta kantaa muuten, niin tuollainen 1100 euroa taitaa olla jo alle kaikkien mahdollisten minimipalkkojen? Tai sitten tuo on osa-aikaisen palkka? Ja myös termi peruspalkka on varmasti aika harhaanjohtava, koska suuri osa palkasta on erilaisia lisiä - tai ainakin noin on annettu ymmärtää. Mutta mikä lieneekään absoluuttinen totuus, sitä on paha sanoa. Kun kerran liitonkin johtaja ammattimaisesti totesi ilmoitetuista palkoista, että "paskapuhetta".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ne 500 saatais palkattua pienemmällä palkalla, niin kauan Finnair pitää vanhoja työntekijöitä talossa.

Kyllähän ei toivotusta (kalliista) työntekijästä aina pääsee eroon.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toivotaan, ettei tästä tule pitkää lakkoa ja jos vielä maapuoli menee tukilakkoon niin sitten on solmussa koko ilmailu kun ei ulkomaiset yhtiöt pääse myöskään hyvin liikkeelle.

 

PS. Oli Nelosella uutisissa  tosi vanhaa kuvamateriaalia koneista kun näytti ysit menevän ja jopa MD-87 ja lisäksi kaikki siniristiväreissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

STT:n klo 15 uutisissa sanottiin, että mahdollisesta lakosta huolimatta Finnair pyrkii lentämään kaikki lomalennot normaalisti, joten kansa joka sillipurkeissa matkustaa, voinee huokaista helpotuksesta.

 

Mielestäni aika hieno veto koittaa hoitaa nuo lomalennot.  Nythän Finnair on ilmoitanut vuokraavansa koneita miehistöineen hoitamaan nuo lennot.  Joten saa nähdä mitä kalustoa tänne vielä ilmaantuu.

 

[Edit] tarkkenetaan, että siis Finnair on ilmoittanut vuokraavansa apuja auttamaan noiden lentojen hoitamisessa.  Ei kai kuitenkaan niitä kaikkia hoitamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Kun verrataan palkkatasoamme tosiasiallisiin kilpailijoihimme, on se vastoin Hienosen väitettä näitä alhaisempi. Esimerkiksi Tanskan SAS:lla kahdeksan vuotta työskennelleen matkustamotyöntekijän palkka on 3641 euroa kuukaudessa kun taas meillä 1689 euroa.

 

No ei ihme, että SASilla menee huonosti!

 

Ota tästä sitten selvää... vastuu taitaa siirtyä kuulijalle.

 

Se on kyllä totta, että kaikki voivat väännellä palkkoja miten haluavat.  Mutta en ole oikeastaan varma, ovatko ne tarkat numerot loppujen lopuksi niin kriittisiä, sillä mehän tiedämme yhden asian varmasti: Suomessa koko alalla ja Finnairillä on erilaiset ehdot, ja Finnair haluaisi vaihtaa niihin sääntöihin, jotka koskevat koko alaa.

 

Mitä siitä halusta voi päätellä?  Jos Finnairiin kohdistuvat lisäehdot eivät nostaisi kustannuksia, niin he tuskin haluaisivat eroon niistä, varsinkin kun siitä aiheutuu lakko.  On siis melko selvää, että Finnair puhuu ainakin osittain totta - määrä on sitten asia erikseen.  Haluaisinkin lakkoilijoilta vastauksen kahteen kysymykseen:

 

1) Miksi Finnairiin tulisi soveltaa eri työehtosopimusta, kuin muihin Suomessa toimiviin lentoyhtiöihin?

2) Jos valtakunnallisessa työehtosopimuksessa on jotain vikaa, ja sen käyttäminen on väärin, niin miksi lakko ei kohdistu muihin yhtiöihin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä siksi, että se "eri työehtosopimus" on juurikin se Finnairia koskeva ja voimassaoleva TES:n lisäpöytäkirja.

 

No okei, muotoillaan se sitten niin, että miksi Finnairille pitäisi olla lisäpöytäkirja?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markolle: kuten yllä on todettu, 200 henkilön liksaa Finnair aikoo leikata, vaikka työnkuva tai määrä ei muutu mihinkään suuntaan. Ja suurinpiirtein saman verran pannaan pihalle tukitoiminnoista kuin mitä nyt palkataan matkustamotyöntekijöitä lisää. Ja ne työntekijät koneissa ovat pykälienkin mukaan pakollisia. Jos eivät olisi, ei "pörssiyhtiö" Finnair palkkaisi 500 henkilöä lisää, mutta kun pakko on, niin on. Ilman lentävän henkilökunnan lisäystä Finnairin suunniteltu liikennemäärien kasvattaminen ei onnistu.

 

 

Ok, ehkä en ole lukenut tarpeeksi tarkkaan kun en huomannut tuota palkkojen leikkaamista. Tuo tukitoiminnoista leikkaaminen on monesti ihan tarpeellistakin, siellä on usein "suojatyöpaikkaihmisiä" jotka ovat olleet iät ja ajat talossa tekemättä oikeastaan mitään ns. tuottavaa. Asiakkaiden kanssa tekemisissä olevat ihmiset on kumminkin se tärkein osa firmaa.

 

Pointti oli kuitenkin siinä, että jos joku haluaa tehdä töitä vaikka pienemmälläkin palkalla, niin se hänelle suotakoon, meillä jokaisella on kuitenkin oma käsitys siitä mikä on hyvää/pahaa, ja ooneksi jokaisella on mahdollisuus valita mitä työkseen tekee, se raha ei aina ole tärkein peruste. Tottakai itsekin kiroilen sitä kun palkka on pieni, mutta teen silti töitä mistä pidän, ja jos kiinnostus lakkaa niin voin hakea muita töitä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis nyt tilanne on se, että lakko tulee, ja ilmeisesti kaikki Hevitkin jää huomenna kentälle?  :'( AIka rankat vaikutukset kyllä tästä syntyy. No toisaalta, ymmärrän varsin hyvin tätä hommaa. Jos kerran 500 palkataan halvemmalla liksalla niin eihän tää nyt näin mene todellakaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis nyt tilanne on se, että lakko tulee, ja ilmeisesti kaikki Hevitkin jää huomenna kentälle? 

Eivät jää, vaan lentävät Pariisiin ja Lontooseen, kuten olikin jo puhetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eivät jää, vaan lentävät Pariisiin ja Lontooseen, kuten olikin jo puhetta.

 

Jaa jaa se meni multa ohi tämä kohta. Eli siis MD-11 rintama ja A343  lentää sitten siis tollasen "siirtolennon" tavallaan joops. Mahtaa Pariisin ja Lontoon kentän spottarit saada halvauksen kun näkee mitä on tulossa... :P  No ei ollu kovin olennaista tämä. Huonoa huumoria.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska lussubussi on tänään tauolla niin se ja Bangkokista ja New Yorkista saapuvat MD-11:t on käytettävissä huomenna.

 

Jääköhän AY97 Bangkokiin ja muut Aasian lennot ehtivät aloittaa paluumatkan Helsinkiin ennen lakon alkua?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai se lakko sitä tarkoita, että ne sinne ulkomaille jäävät?  Eiköhän ne kaikki ulkona olevat palaa kotimaahan, mutta ulos lähtevien kanssa voi olla vähän hiljaisempaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa tulla platalla perjantaina ahdasta, jos pitää saada mahtumaan EU-kokouksen koneiden lisäksi myös Finnairin koneet parkkiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Terveen yrityksen ensisijainen tehtävä on tuottaa voittoa, eikä olla sosiaaliapu työntekijöille.

 

Näin tilanne oli 1800-luvun alussa. Kyseinen lainen erittäin suppea yritysfilosofia tosin ei toimi käytännössä, vaan muitakin asioita on otettava huomioon, mikäli tahtoo yrityksen myös menestyvän.

 

Ensiksi voitaisiin miettiä sitä, mistä kuluttajat yleensä saavat rahat. Kulutukseen käytetty raha ei ilmesty kuluttajille tyhjästä, vaan ostovoima riippuu hyvin paljon rahan kiertokulun tehosta. Työtä tekemällä siis saa rahaa, joka ei suinkaan ole yrityksien kannalta hukkaan heitettyä rahaa. Siinä missä raha siirtyy kuluttajilta yrityksille, niin rahan tulee myös siirtyä yrityksiltä kuluttajille. Mikäli kuluttajille ei siirry tarpeeksi rahaa, niin silloin ei myöskään siirry rahaa yrityksille, koska kuluttajilla ei ole varaa käyttää yrityksien hyödykkeitä.

 

1800-luvulla työrintama koki rajuja muutoksia, kun työntekijät järjestäytyivät ja sen seurauksena työolosuhteet muuttuivat. Yrityksien omistajat pelkäsivät uusien korkeampien palkkojen ja työmäärän vähentymisen johtavan konkurssiin. Muutoksen ansiosta työntekijät, eli kuluttajat, saivat enemmän rahaa ja näin ollen yrityksien tuotto nousi. Yrityksien tuotot tulevat yrityksiltä itseltään.

 

Kyse ei siis tosiaankaan ole sosiaaliavusta työntekijöille, vaan kulutuksen ylläpitämisestä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2) Jos valtakunnallisessa työehtosopimuksessa on jotain vikaa, ja sen käyttäminen on väärin, niin miksi lakko ei kohdistu muihin yhtiöihin?

Tuo yleissopiva työehtosopimus tuli reilu vuosi sitten, koska sitä ennen ei ollut minkäänlaista yleispätevää työehtosopimusta alalla. Finnairilla oli työehtosopimus omille työntekijöilleen, Blue1, Air Finland ja muut olivat täysin vailla yleissitovaa työehtosopimusta. Eli tämä yleissitova sopimus tehtiin siksi, että saatiin tehtyä raamit mm. minimipalkasta, maksimityöajasta jne yleisesti alalle, ettei teetätetä esim. 50 h/vko, kun sitä missään muuten ei olisi aiemmin määrätty.

 

Eli aiemminkin varmasti Finnairin kilpailijat maksoivat pienempää palkkaa kuin suuri kotimainen, mutta palkan "vähyydelle" asetettiin rajat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miettikääpä sitä tilannetta, jos SLSY olisi ehtinyt liittyä AKT:n jäseneksi (neuvottelut vielä kesken liittymisestä) ??

 

AKT:n pj Timo Räty olisi vastavetona Finnairille laittanut AKT:n jäsenistöön myös kuuluvat matkatoimistovirkailijat tukilakkoon, niin sitten ei olisi ollut matkatoimistohenkilöstöäkään (paitsi liittoon kuulumattomat) töissä hoitamassa asiakkaiden varauksia. Nyt Finnairilla on hieman vahvemmat neuvotteluasemat vielä (koska on henkilöstöä hoitamassa lakon seurauksia parhaansa mukaan).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään