Harri Koskinen

Finnairin lentoemäntien lakko

295 viestiä aiheessa

Tere!

 

"Juu,järki jätti".

 

 

Eiköhän nuo kielivaatimukset ainakin osittain ole sen vuoksi,että saadaan kansainväliseen ympäristöön myös paljon muita kieliä taitavaa henkilökuntaa.Onhan se jo karsiva tekijä hakumenettelyssäkin.

 

Ja lisäksi kaikin tavoin yhtiön imagon kannalta hyvä,kun siellä on kielitaitoista väkeä.Kyllähän siellä liikkuu paljon matkustajia,jotka eivät välttämättä osaa kuin Japania tai Kiinaa.

 

Eli minkähän takia henkilökunnan pitää olla kielitaitoista  :thmbup: .

 

-Jukka :laugh:

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Siksi, että Aasian reiteillä vahva asiakasryhmä tulee nimenomaan Ruotsista.  Ja ruotsalaiset jos ketkä tykkäävä palvelusta omalla kielellään. Plus sitten se, että ruotsi on Suomen virallinen kieli.

Ensinnäkin nuo ruotsista tulevat Aasiaan menijät osaavat kyllä englantia. Tottakai se on mukavaa, kun saa palvelua omalla kielellään, mutta saako SAS:n koneissa palvelua suomeksi ? Epäilen

Ja tämän emo hoiti saksaksi.

Itsekseni ajattelin että siinä saksalainen pariskunta saa huippupalvelua emolta ja vielä omalla kielellään. Ei varmaankaan olisi saanut yhtä kattavaa opastusta Lufthansan emolta Helsingin nähtävyyksistä.

Entä saako Lufthansan koneessa palvelua suomeksi ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Finnairin Amsterdamin lennoilla tulee kuulutukset flaamiksi (tosin ne tulevat nauhalta, ei livenä).

 

Mutta olen ollut lomalennoillakin, missä on tullut kuulutukset myös EESTIKSI...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensinnäkin nuo ruotsista tulevat Aasiaan menijät osaavat kyllä englantia. Tottakai se on mukavaa, kun saa palvelua omalla kielellään, mutta saako SAS:n koneissa palvelua suomeksi ? EpäilenEntä saako Lufthansan koneessa palvelua suomeksi ?

 

Ei kait kyse ollut siitä kuka osaa ja mitäkin kieltä. Vaan siitä että asiakkaita palvellaan heidän omalla kielellään ja jotkut pitävät sitä ihan oikeana ja hyvänä palveluna.

 

Ja lufthansalaisten suomen kielen taidosta ei kokemuksia, eikä kait Finnairin emoihin liitykään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AKT:n info kokonaisuudessaan tässä:

 

http://www.akt.fi/index.php?mid=3&a=show&id=674

Kiusa se on pienikin kiusa. Ainoa seuraus tuosta taitaa olla ylimääräinen välilasku ulkomaan liikenteessä ja taas matkustajien kärsimyksiä lisätään. Kotimaan tilanne on sitten ihan eri, vai käydäänkö tankilla esim. Tallinnassa.

 

No, en ole oikein koskaan ymmärtänyt noita AKTn toimia, mutta se ei liene vaarallista  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä Finnairin pitää jo alkaa suunnittelemaan miten nuo lennot operoitaisiin Tallinnan kautta. Ei muuta kun jengi tuollaiseen SuperSeaCatiin vai mitä niitä on ja sillä Tallinan puolelle.

 

Jaa, mut sitten tietysti menee satamaväki lakkoon.  Busseilla Pietariin?  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoa seuraus tuosta taitaa olla ylimääräinen välilasku ulkomaan liikenteessä ja taas matkustajien kärsimyksiä lisätään.

 

Jep, Finnair on ilmoittanut että koneet tankataan ulkomailla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kotimaan tilanne on sitten ihan eri, vai käydäänkö tankilla esim. Tallinnassa.

 

Tankkaus Tukholmassa -> Helsinkiin -> Ouluun -> Helsinkiin -> Tukholmaan takas tankille ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Liikenne- ja viestintäministeriö

www.mintc.fi

 

 

Lehdistötiedote

 

19.10.2006

 

 

Ministeri Huovinen vedonnut sovun puolesta Finnairin lakossa

 

Valtio-omistajaa edustava liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen on vedonnut Finnairiin nopean sovun puolesta lakkokiistassa.

 

 

- Olen tänään keskustellut asiasta Finnairin hallituksen puheenjohtajan ministeri Christoffer Taxellin kanssa ja esittänyt voimakkaan vetoomuksen sopimisen ja lakon nopean päättämisen puolesta, ministeri Huovinen sanoo.

 

Huovinen kertoo korostaneensa omistajan edustajana aina aikaisemminkin sopimisen tärkeyttä ja hyvän henkilöstöpolitiikan merkitystä.

 

Pitkittyessään lakko aiheuttaisi merkittävästi haittaa lentomatkustajille ja suomalaiselle yhteiskunnalle laajemminkin.

 

Huovinen on vedonnut jo aiemmin kiistan molempiin osapuoliin pikaisen ratkaisun löytämiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös bussikuskit kuulu AKT:hen?  ;)

 

--Timo

Ja matkatoimistoväki myös. Eli he, jotka hoitavat kaikki ei netti/suoraan Finnairilta tehdyt varaukset. Tosin liittoon kuulumattomia työntekijöitä on alalla arviolta 20-30 % työväestä, joten ihan kiinni toimistot eivät menisi, mutta isoa kiusaa sekin tekisi.

 

Allekirjoittanut muuten on AKT-läinen luottamusmies tässä ohella myöskin... (mutta ei tippaakaan vasemmistolainen)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös bussikuskit kuulu AKT:hen?  ;)

 

--Timo

 

Toki kuuluu, mut esimiesvoimin.  Eihän AKT sinänsä ole mennyt lakkoo kokonaan.  Joten bussifirmojen pomomiehet joutaa ajamaan niitä dösiä itään.  Tai sitten palkkaavat venäläisiä firmoja ajamaan keikkoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

19.10.2006

 

 

 

SLSY:n lakon jatkuessa

Finnair lisää lentojaan perjantaiksi

 

Finnair lisää lentojaan torstaiaamuna alkaneesta Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen SLSY:n lakosta ja AKT:n tankkaustukilakosta huolimatta. Perjantaina yhtiö lentää kaikki kahdeksan loma -eli tilauslentoaan ja reittiliikennettä lisätään Euroopassa uusiin kohteisiin mm. Barcelonaan ja Budapestiin.

 

– Ne ovat syyslomien takia mm. lapsiperheiden suosikkikaupunkilomakohteita. Barcelonaan lennämme sen vuoksi perjantaina jopa lähes 300-paikkaisella laajarunkoisella Boeing MD-11 -koneella ja Budapestiin yli 150-paikkaisella Airbusilla. Tämänpäiväinen liikenne on sujunut lakon ajaksi suunnitellun aikataulun mukaisesti, sanoo osastonjohtaja Ville Iho.

 

Joitakin muutoksia ja viivästyksiä on tullut erityisesti lomalentojen alkuperäisiin aikatauluihin, mutta ne olivat ennakoitavissa pääosin jo keskiviikkona. Lomalennot on kuitenkin pystytty lentämään koko laajuudessaan.

 

Lomaliikenne, jonka turvaamiseksi Finnair on vuokrannut ulkomaisia lentokoneita miehistöineen, lennetään myös perjantaina alkuperäisessä laajuudessaan, joskin aikatauluihin tulee jälleen joitakin muutoksia.

 

Euroopan reittiliikenteessä Finnair lentää perjantaina kahdeksaan kohteeseen Barcelonaan, Budapestiin, Brysseliin Lontooseen, Pariisiin, Roomaan, Tukholmaan ja Tallinnaan. Lisäksi Finncomm Airlines lentää yhtiön lentoja kahdesti päivässä Stuttgartiin ja kerran päivässä Düsseldorfiin sekä Osloon.

 

Finnairilla on lisäksi yhteistyö- eli codeshare -lentoja British Airwaysin kanssa Lontooseen, SN Brusselsin kanssa Brysseliin, Malevin kanssa Budapestiin, Czech Arlinesin kanssa Prahaan, Ukraine Internationalsin kanssa Kiovaan, City Airlinesin kanssa Göteborgiin, Sun Airin kanssa Billundiin Tanskaan, Pulkovo Airlinesin kanssa Pietariin Aeroflotin kanssa Moskovaan liettualaisen FlyLaLin kanssa Vilnaan.

 

Kotimaassa lakon aikaisia kohteita perjantaina ovat torstaiseen tapaan ja entisin aikatauluin Oulu, Kuopio ja Tampere. Puhtaasti tavarankuljetuspuolella Finnair lentää rahtilennon Pekingiin ja postilennon Ouluun. Lakonuhan peruuntuessa liikennöidään lennot perjantaina normaalisti.

 

Finnair on avannut internetissä asiakkaitaan varten erityiset lakkosivut osoitteessa www.finnair.fi/lakko, johon perjantain lennot päivitetään alkuillasta. Finnairin puhelinpalvelu on ruuhkautunut torstain aikana. Asiakkaita, joiden tiedustelut eivät koske lähilähtöjä, toivotaan ottavat yhteyttä myöhemmin.

 

Finnair pahoittelee mahdollisesta laittomasta lakosta asiakkailleen koituvaa harmia ja vaivaa. Finnair joustaa tämän viikon varausten muutoksissa lipputyypistä riippumatta. Asiakkaita kehotetaan ottamaan yhteyttä ensisijaisesti matkatoimistoon, josta ovat lippunsa varanneet tai Finnairin numeroon 0600 140 140.

 

Lentojen peruuntuminen aiheuttaa Finnairille päivässä noin 2,5 miljoonan euron menetykset.

 

Finnair pyrki vauhdittamaan neuvotteluja

 

Finnair ilmoitti torstaina, että yhtiö olisi ollut valmis tulemaan vastaan matkustamohenkilöstön työkiistassa. Vauhdittaakseen sovun syntymistä Finnair tarjoutui palkkaamaan kaikki nyt määräaikaisessa työsuhteessa olevaa 188 lentoemäntää ja stuerttia vakituiseen työsuhteeseen vanhoilla työehdoilla.

 

– Tämä on kädenojennus ammattijärjestön suuntaan. Haluamme kiistan päättyvän mahdollisimman nopeasti molempia osapuolia tyydyttävällä tavalla, Finnairin toimitusjohtaja Jukka Hienonen sanoo.

 

Uudet rekrytoitavat Finnair haluaa palkata valtakunnallisen työehtosopimuksen mukaisin ehdoin, joista ammattijärjestön kanssa sovittiin viime vuonna.

 

– Haluamme palkata myös nämä uudet lentoemännät ja stuertit Finnairiin. Valtakunnallinen sopimus tuottaisi työntekijälle edelleen houkuttelevan ansiotason, mutta mahdollistaisi nykyistä joustavammat ja kilpailukykyisemmät ehdot lentoyhtiölle. Näin varmistamme yhtiölle ja työntekijöillemme hyvän tulevaisuuden kasvavassa yrityksessä, Hienonen sanoo.

 

Finnair Oyj

Viestintä

19.10.2006

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikella kunnioituksella, niin jo te ootte valinnu järjestöönne johdon ;)

Matkatoimistoliitto (Maili ry) on osajäsen AKT:ssa, joten me emme suoranaisesti valitse AKT:n johtoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair itseasiassa käyttää ikivanhaa propagandaa hyväkseen usuttaessaan tavanomaiset palkansaajat toistensa kimppuun. Goebbels ja 1800-luvun imperialistit olisivat varmasti ylpeitä Finnairin tavasta soveltaa vanhoja oppeja.

 

Olen likipitäen samaa mieltä kirjoituksesi kanssa. Järkyttävää nähdä, kuinka täälläkin olevat tavalliset suomalaiset duunarit, laukovat hyvin oikeistolaisia ja järjestäytymisen vapautta kritisoivia kommentteja. - Tokkopa kovinkaan moni täällä äyskivä kokkari olisi valmis pudottamaan omia palkkojaan kilpailukyvyn eteen. Se, että sinulla on pari tonnia kiinni rahastoissa, lainarahalla ostettu Volvo ja pankin omistama rivitalo lähiössä ei tee sinusta vielä sellaista ihmistä, että toisten duunareiden kimppuun hyökkääminen toisi näille kuuhaajille lisäarvoa. Mikään ei ole minusta säälittävämpi näky kuin oikeistolaiset aatteet omaava ihminen, joka omilla tuloillaan kuuluu alempaan sosioekonomiseen asemaan, ja siten perusluokkajakoa noudattaen olisi enemmänkin vasemmiston äänestäjä, myy itsensä yläluokan etujen ajamiseen. Hölmöläisten hommaa. Rikkaat ajavat rikkaiden etuja, ja keskiluokka keskiluokan, ja köyhät eivät kenenkään.

 

Meidän duunareiden tulisi pitää yhtä, ja nähdä tässä työläisväestön kanta asiaan, sen sijaan että hekumoisimme Finnairin tuottamassa disinformaatiossa.

 

On myös järkyttävää nähdä, kuinka Suomessa edelleen ihmisarvon määrittää titteli ja akateeminen koulutus. On näkynyt puheita joiltakin ihmisiltä, että he

ovat sopivia auktoriteetteja määräämään sopivan palkan, ja sen määrittää akateemisuus tai ei.

 

Nämä ihmiset ovat aikansa reliikkejä. Järkyttävää todeta, että joiltakin näistä ihmisistä on markkinatalouden peruslait täysin hukassa. Työstä saamaa palkkiota ei tule koskaan määrittämään saamasi koulutus, vaan alalla oleva kysyntä ja tarjonta. Jos tarjonta on liian pientä, voi palkkoja nostaa. Trendi tuleekin olemaan se, että Suomessa yli 70% ikäluokasta saadessa akateemisen koulutuksen, on ns. perusduunareista pulaa, jotka pystyvät nostamaan hyödykkeistä ja palveluista saamaansa rahan määrää. Ja tämähän meidän kokoomuslaisia ketuttaa.

 

Tämä on kapitalismia, ei koulutuksen ehdoilla kulkeva palkkaprotektionismi, joka olisi sidottu paikallisesta akatemiasta saatuun muodolliseen pätevyyteen.

 

AKT:n mukaantulo on oiva osoitus työläisten toisillensa osoittamasta solidaarisuudesta, ja kertoo myös kansan antavan tukensa (jossain määrin) tälle matkustamohenkilökunnan lakolle. Kansalaiset, työläiset, sinä ja minä, kuitenkin muodostamme nämä liitot. Tosin mitään Loimaan Kassan jäseniä ei kuunnella, vaan näitä oikeistolaishorinoita lainaten, otetaan kyyditykset käyttöön. Siellä nykyisellä Venäjällä näkee, miten markkinatalous toimii, kun sille annetaan kaikki valta.

 

Yhteiskunnassamme on käynnissä hiljainen luokkasota. Ikävä kyllä meillä on jonkin verran hairahtuneita ihmisiä kautta keskiluokan (ihmiset täällä, pääskää asiasta yli, ette ole mitään Finnairin pomoja lähes miljoonan euron tuloilla - puhumattakaan mistään Fortumin multimiljoonaoptiojohtajista), jotka kaivavat kuoppaa toisten duunareiden alle. Se on sääli asia.

 

Tässä pitäisi työväestön yhdistyä, ja alkaa saamaan yhteiskuntaan muutosta, jossa yritykset toimisivat vastuullisesti ja kestävän kehityksen hengessä. - Mitä lakkoihin tulee, niin on hyvä, että työväestö aika ajoin tekee kollektiivisia voimannäyttöjä, jotta yritysjohdossa huomataan AY-liikkeen olevan osa suomalaista yhteiskuntaa vielä 2000-luvullakin - ja vieläpä erittäin vahvasti. Ei anneta trendin nääntyä. Ihminen ansaitsee ihmisarvon, ja palkan tehdystä työstä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikään ei ole minusta säälittävämpi näky kuin oikeistolaiset aatteet omaava ihminen, joka omilla tuloillaan kuuluu alempaan sosioekonomiseen asemaan, ja siten perusluokkajakoa noudattaen olisi enemmänkin vasemmiston äänestäjä, myy itsensä yläluokan etujen ajamiseen.

 

Itseasiassa tätäkin säälittävämpää on se täysin käsittämätön ajatusmalli, että ihmisen pitäisi tulojen mukaan äänestää vasemistoa vaikka oma ajatusmaailma olisi ihan jotain muuta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikään ei ole minusta säälittävämpi näky kuin oikeistolaiset aatteet omaava ihminen, joka omilla tuloillaan kuuluu alempaan sosioekonomiseen asemaan, ja siten perusluokkajakoa noudattaen olisi enemmänkin vasemmiston äänestäjä, myy itsensä yläluokan etujen ajamiseen. Hölmöläisten hommaa. Rikkaat ajavat rikkaiden etuja, ja keskiluokka keskiluokan, ja köyhät eivät kenenkään.

 

No jopas tuossa on vedetty johtopäätöksiä.  Eikö "köyhä" saa ajatella omilla aivoillaan?  Mitä jos nuo alempaan sosioekonomiseen asemaan kuuluvat ovat tulleet siihen johtopäätökseen, että vasemmisto tappaa maan kilpailukyvyn saadakseen ihmisille nyt heti lisää rahaa?  Ajaako sellainen tilanne kenenkään etuja?

 

En nyt välttämättä väitä, että olisin itse samaa mieltä, mutta se vasta säälittävää on, jos äänestää tiettyä puoluetta ainoastaan oma hyöty mielessä.

 

Meidän duunareiden tulisi pitää yhtä, ja nähdä tässä työläisväestön kanta asiaan, sen sijaan että hekumoisimme Finnairin tuottamassa disinformaatiossa.

 

Minä en enää tiedä ketä uskoa palkka-asioiden tarkoissa numeroissa, mutta kukaan ei ole vieläkään pystynyt kertomaan syytä siihen, miksi yhdelle firmalle pitäisi olla erityisehdot työehtosopimuksessa.  Siinä Finnairin vaatimuksessa en vain voi nähdä mitään väärää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä en enää tiedä ketä uskoa palkka-asioiden tarkoissa numeroissa, mutta kukaan ei ole vieläkään pystynyt kertomaan syytä siihen, miksi yhdelle firmalle pitäisi olla erityisehdot työehtosopimuksessa.  Siinä Finnairin vaatimuksessa en vain voi nähdä mitään väärää.

Finnairilla on ollut aikoinaan omat palkat (Finnair käytännössä lähes ainoa yrittäjä alalla) ja sitten kun kilpailijoita on tullut vuosien varrella, niin kilpailijat ovat maksaneet työntekijöilleen pienempää palkkaa kuin Finnair. Ja lisäpykälä on tullut siksi, ettei Finnair voi laskea työntekijöidensä palkkaa yhtäkkiä kilpailijoiden tasolle. Eli käytännössä suorittaa yksipuolista palkanalennusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm...Finnairin laskelmat tuntuvat hieman heittelevän useammassakin kuin yhdessä suhteessa.

 

Taloussanomissa tj Hienonen sanoo näet, että Finnair on valmis pitkäänkin lakkoon, koska kassassa on 250 miljoonaa euroa ja lakosta aiheutuu miljoonan euron menetykset päivässä. Mihin katosivat 1½ miljoonaa euroa yhtäkkiä? Lakostahan väitettiin aiheutuvan 2,5 miljoonan euron tappiot päivässä.

 

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että Hienonen ei ole tarpeeksi pätevä mies hoitamaan eskaloituvaa poikkeustilannetta. Tällainen lausunto, että valmiita ollaan pitkäänkin lakkoon, on ihan turhan ylimielinen. Kannattaisi pitää suuta soukemmalla minun mielestäni.

 

http://www.taloussanomat.fi/page.php?page_id=160&news_id=200618262

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairilla on ollut aikoinaan omat palkat (Finnair käytännössä lähes ainoa yrittäjä alalla) ja sitten kun kilpailijoita on tullut vuosien varrella, niin kilpailijat ovat maksaneet työntekijöilleen pienempää palkkaa kuin Finnair. Ja lisäpykälä on tullut siksi, ettei Finnair voi laskea työntekijöidensä palkkaa yhtäkkiä kilpailijoiden tasolle. Eli käytännössä suorittaa yksipuolista palkanalennusta.

 

Olenko minä ymmärtänyt väärin, kun mielestäni Finnair ei ole ollut alentamassa palkkoja. Ainoastaan uudet työsuhteet olisi solmittu tuon toisen TESin alla. Moraalisesti arveluttavaa olisi ollut tuo pätkätyöläisten ja määräaikaisten kohtelu, mutta nythän Finnair tuli jo niin paljon vastaan, että on valmis vakinaistamaan nämäkin vanhan säännön mukaan ja uusi tes koskisi ainoastaan uusia palkattavia.

 

OK! Olen propagandan uhri, mutta mielestäni Finnair tuli vastaan - kenenkään edut eivät heikkene ja kilpailukyky säilyy edes jokseenkin kunnossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laurilan tarinat ovat kuin suoraan jostain vasemmistoliiton kirjoitusoppaasta. Paljon käytetään sanoja, kuten "järkyttävä". Ihmisiä stereotypisoidaan.

 

Pääasiahan tässä kuitenkin on se, että lakko on laiton. Tosin laittomuushan ei näytä äärivasemmistolaisia juuri haittaavan, mikä ilmenee hyvin myös tästä suorasta kehoituksesta laittomiin keinoihin:

 

Tosin mitään Loimaan Kassan jäseniä ei kuunnella, vaan näitä oikeistolaishorinoita lainaten, otetaan kyyditykset käyttöön.

 

Jos kaipaat vihamiehiä, tässä sulle sellainen. Minulla on lainarahalla ostettu Volvo ja kuulun YTK:hon.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OK! Olen propagandan uhri, mutta mielestäni Finnair tuli vastaan - kenenkään edut eivät heikkene ja kilpailukyky säilyy edes jokseenkin kunnossa.

 

Näinhän se menisi. Toisaalta ymmärrän vähän SLSY:täkin. Asemansa pönkittämiseksi jäsenistön silmissä keksivät näppärän tavan: ilmainen loma jäsenistölle! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään