Harri Koskinen

Finnairin lentoemäntien lakko

295 viestiä aiheessa

Minun mielestäni Hesarin viimeisimmässä jutussa sanotaan, että nyt uudetkin emännät otetaan Finnairiin Finnairin sopimuksella, mutta neuvottelut uudesta työehtosopimuksesta aloitetaan jo ensi kuussa.

 

Siis "vääntöä" on vain siirretty eteenpäin, koska uudesta sopimuksesta tulee taatusti ihan yhtä kovaa vääntöä.

 

Aasialaisia emoja on SLSY:n sivujen mukaan muuten pakotettu tekemään töitä vastoin tahtoaan lakon aikana. No, aasialaisiahan ei taida SLSY:n jäseninä olla, joten aasialainen emo hyppää kun Finnair käskee? Niiden emojen tunnit voivat siis olla täynnä.

 

Muuten, saattaa ilmapiiri työntekijöiden keskuudessa olla sellainen, että matkustamohenkilökuntaa onkin yllättäen "sairaana", joten lentoja ei pystytäkään aloittamaan ihan heti? En ihmettelisi yhtään.

 

Minun mielestäni Hienonen ja muu Finnairin johto hoiti koko homman huonosti alusta alkaen. Jos johdolla olisi ollut mitään hajua siitä, mitä kentällä ollaan mieltä, niin eivät olisi työehtosopimuksen voimassaoloaikana yrittäneet kieroilla Aeron kautta, eivätkä palkanneet ulkomaisia työntekijöitä lakkoa murtamaan, jne. Ison kaliberin johtaja olisi esim. arvannut etukäteen, että lakko tulee, ja siten myös varautunut siihen paremmin. Nyt jäi se kuva, että lakko tuli Hienoselle "yllätyksenä" kuin faksit Anneli Jäätteenmäelle. Ja siitä oli sitten pakko heti alkaa kiertämään lakkoa esim. jollain kroatialaisen charteryhtiön koneella, joka huolletaan Turkissa ja on ostettu käytettynä Alitalialta eikä kelpaa Air Francelle... huhhhuh vaan.

 

Vasta noin vuosi sitten Ilmailualan Unionin ja Finnairin yhteisessä seminaarissa, jonka löysin netistä, puhuttiin "Finnairin uusista arvoista" ja "motivoituneista työntekijöistä strategisena voimavarana". Sitten saapui hra Hienonen - ja arvot katosivatkin yllättäen - ja minä lasken isolta osalta hänen henkilökohtaiseksi syykseen sen, että Finnairin maine maailmalla on kärsinyt pahasti, tappiota on tullut raskaamman päälle, lippuja on peruutettu pariksi kuukaudeksi eteenpäin jne.

 

Enää ei johtamisessa eletä Gunnar Korhosen diktatuuriaikoja. OK, myönnetään, että Finnairilla on edessä vielä kiperiä leikkauksia ja "turbulenttisia aikoja", kuten Jyri Raivio sanoi, ja siis leikkauksia on tehtävä jossain vaiheessa, mutta Hienosen tyyli ei minua vakuuta millään lailla.

 

Vaikka mitäs meikäläisen mielipiteet mihinkään vaikuttavat, kunhan nyt vaan teen sivuhuomioita maailman menosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tietenkin olemassa mahdollisuus, että Aero ryhtyy hoitamaan jotakin liikennettä, mutta mitä... En tiedä pitääkö juttu paikkansa, että osa Atr koneista olisi jo katsastettu myyntiä varten ja koneet olisi myynnissä. Ja mikä estäisi Aeroa järjestämästä omaa hakuaan. Heillähän on voimassa tämä normaali tes.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tietenkin olemassa mahdollisuus, että Aero ryhtyy hoitamaan jotakin liikennettä, mutta mitä...

 

Lähtisivätkö Boikkarit pikavauhbtia Aerolle? ja niihin palkataan Aeron henkilökunta.

 

Vasta noin vuosi sitten Ilmailualan Unionin ja Finnairin yhteisessä seminaarissa, jonka löysin netistä, puhuttiin "Finnairin uusista arvoista" ja "motivoituneista työntekijöistä strategisena voimavarana". Sitten saapui hra Hienonen - ja arvot katosivatkin yllättäen - ja minä lasken isolta osalta hänen henkilökohtaiseksi syykseen sen, että Finnairin maine maailmalla on kärsinyt pahasti, tappiota on tullut raskaamman päälle, lippuja on peruutettu pariksi kuukaudeksi eteenpäin jne.

 

Kaiken maailman arvot sun muut lässytykset ovat juuri sitä tuubaa mitä jokaisessa isommassa firmassa pyöritellään. Mutta kun tulee tilanne missä niitä arvoja okeasti punnittaisiin ovat ne pelkkää paperia. Ei tämä ole pelkästään Finnairin tai Hienosen asia.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä taitaa olla niin että tämä lentävän henkilökunnan TES-asia ei todellakaan lopu tähän...tämä lienee vasta alkusoittoa tuleville ISOILLE rakenteellisille muutoksille joita Finnair tarvitsee selviytyäkseen kovenevassa kilpailussa. Mielestäni SLSY menetti tässä mahdollisuutensa selvitä tilanteesta "kuivin jaloin". Tietäen Hienosen maineen kovana saneeraajana, uskon että lähikuukuaisina/vuosina näemme ison joukon uudistuksia jotka eivät taatusti tule olemaan SLSY:lle mieleisiä. Tämä taistelu lienee ohi tällä erää, mutta "sota" on vasta alkanut. Ja nyt en tarkoita sotaa SLSY:n ja Finnairin johdon välillä vaan sotaa nousevia kuluja kohtaan. Olen edelleen sitä mieltä että SLSY:n pahin vihollinen ei ole Hienonen & Co vaan huomattavasti edullisemmalla kustannusrakenteella pyörivät halpalentoyhtiöt ja Aasian isot lentoyhtiöt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Olen edelleen sitä mieltä että SLSY:n pahin vihollinen ei ole Hienonen & Co vaan huomattavasti edullisemmalla kustannusrakenteella pyörivät halpalentoyhtiöt ja Aasian isot lentoyhtiöt.

Totuus on kuitenkin se, että vaikka Nepalissa sama homma tehdäänkin halvemmalla, ei leipä Tikkurilan Lidlissä maksa kotimaiselle duunarille yhtään sen vähempää. Jollain ne laskut pitää silti maksaa ja jos tarjolla on tonni kuussa, niin tulkoon se vaikka sossusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totuus on kuitenkin se, että vaikka Nepalissa sama homma tehdäänkin halvemmalla, ei leipä Tikkurilan Lidlissä maksa kotimaiselle duunarille yhtään sen vähempää. Jollain ne laskut pitää silti maksaa ja jos tarjolla on tonni kuussa, niin tulkoon se vaikka sossusta.

 

Mutta kun se ei edes ole vain siitä Nepalista kiinni, vaan jopa ihan eurooppalaiset Ryanair ja kumppanit ajavat ohitse.  Enkä edelleenkään ymmärrä, miksi työehtosopimuksessa pitää olla lisäehtoja yhdelle yritykselle, jos nyt jäädään ihan pelkän Suomenkin tasolle.

 

Olen täysin samaa mieltä Jukan kanssa.  Tulevaisuudessa saattaa olla luvassa paljon rankempia ratkaisuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipas tänään omakohtainen lakko kokemus

 

Aamulla finnair(Aero ATR) IFRällä Ouluun ja illalla VR:llä helsinkiin  :)

 

t:marko

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiantuntijoita tuntuu olevan joka lähtöön, mutta toistaiseksi kukaan ei ole esittänyt täydellistä kustannuslaskelmaa eri työehtosopimuksista ja niiden  (Suomi/Eesti/Kiina) vaikutuksesta Finnairin tulokseen. Aitoon laskennan kautta tapahtuvaan analyysiin ei ole mahdollisuuksia ainakaan niillä tiedoilla mitä täällä on esitetty, mistä saisimme oikeat luvut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mistä saisimme oikeat luvut?

 

Emme varmaan mistään, elleivät ne jotenkin liity TV-lupiin... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No. eipä siinä, meikäläisten tukilakko peruuntui sitten, mutta spottausviikonloppu on sitten taas perusssettiä, olisi  nimittäin ollut aika eksoottista kalustoa ja konetyyppiä ollut tulossa kotimaista paikkaamaan, näin vain tupakkihuoneessa kuultuna....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Emme varmaan mistään, elleivät ne jotenkin liity TV-lupiin... :P

 

Niinpä, mutta toinen on kallis ja toinen halpa, kuten väitetään. Mutta olihan tuossa muutama viesti sitten maininta siitä, että Air Francelle ei kelvannut tietty kone, joten onkohan jatkossakaan yrityksen brändi sama jos koneessa on "tuntematon crew" Helsinki-Mallorca -reitillä ja koneet huolletaan vinkuintiassa. Kyllä kysymys on myös siitä, mistä asiakas on valmis maksamaan. Sinivalkoinen siipi ei ole itsestään selvyys.

 

Koneita saa käteisellä ja emoja samoin. Toimivan lentoyhtiön rakentaminen on eri asia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No voihan nyt vattu. Soitti äskön finnairilta, että lauantain Shanghain vuoro on edelleen peruttu, että lähtökohtaisesti kaikki kaukolennot on huomiselta peruttu??? Silti Finskin nettisivulla lukee, että kaukoliikenne aloitetaan Bangkokiin jo ensi yönä, ja että kaikki Aasian vuorot lauantaina pyritään lentämään.

 

Pikkusen ristiriitasta tietoa!

 

Tero

 

Nyt ei kyllä näytä että esim PVG olisi peruttu.

 

17:10 Shanghai

AY057 Gate 32 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hesarin nettisivuilta poimittu:"Lentolakon osapuolien hyväksymä esitys ei juurikaan muuta työehtoja. Finnairin uusiin työntekijöihin sovelletaan nykyisen sopimuksen palkkausta."

Olenkohan nyt vainoharhainen vai mitä, mutta minusta tuntuu, että Finnair antoi omituisen helposti periksi. Mitenköhän iso koira tähän on haudattu? Säästelläänkö nyt paukkuja seuraavalle sopimuskierrokselle vai mitä...

Juha.

 

Tämän aamuisessa paperihesarissa asia muotoillaan niin, että hyväksytyn sovintoesityksen mukaan uudet lentoemot palkataan lähestulkoon samoilla ehdoilla kuin mitä vanhoille työntekijöillä on. Taitaa se piru tässä tapauksessa olla siellä yksityiskohdissa. SLSY olisi tuosta päätellen antanut jonkin verran periksi jossain asiassa. Olisi hyvä tietää, että missä asiassa ja kuinka paljon, sekä kuinka merkittävästä asiasta kokonaisuuden kannalta on kyseessä.

 

Isoja ratkaisuja ei tehty, mutta jos SLSY tosiaan antoi jossain asiassa periksi lienee mahdollista että näin pykälä kerrallaan sopimusta saadaan hilattua lähemmäs kilpailijoiden tasoa. Toisaalta toki sitten kumpikin osapuoli hioo lakkostrategiaansa seuraavaa koitosta varten, joka voikin sitten valitettavasti olla isompi kun SLSY on liittymässä AKT:hen ja sen porukan totaalinen reikäpäisyyshän on jo monta kertaa nähty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tanskalaiset ovat näköjään suuttuneet Finnairin toimintaan lakon aikana.

 

Tanskan matkatoimistojen yhdistys DRF väittää, että Finnair rikkoi lakia lakon aikana kehottamalla asiakkaita ottamaan yhteyttä siihen matkatoimistoon, josta asiakkaat olivat lipun ostaneet, mikäli asiakkaat halusivat vaihtaa tai uudelleenjärjestellä lippujaan ja matkareititystään.

 

DRF:n mukaan (EU?)asetuksen 261/2004 artikla 3:n kohdan 5 mukaisesti Finnairin olisi itse pitänyt hoitaa kaikki lippujen muutoksiin kuuluvat järjestelyt eikä sälyttää vastuuta matkatoimistoille. DRF valitti Finnairille lakon aikana, turhaan.

 

DRF onkin neuvonut matkatoimistoja kehottamaan asiakkaita valittamaan Finnairin menettelystä suoraan Tanskan ilmailulaitokselle. Lisäksi DRF lupaa lakiapua sellaisille tanskalaisille matkatoimistoille, joille on mahdollisesti aiheutunut lisäkustannuksia asiakkaiden lippujen järjestelyistä, jotta toimistot saavat Finnairilta korvauksen kuluista.

 

(standby.dk)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa suomalaisen työntekijän, emännän, purserin ja ohjaajan palkkauksesta Eestissä kannatta ottaa huomioon paikalliset eläke-edut ja niiden maksutapa.

Tuolla maksaa työntekijä omat eläkemaksunsa.

 

Herää kysymys; millä hinnalla ja mitkä ovat eläkekertymät.

Taitaa työnantajalla olla todella halvempaa ottaa työtekijä tuolta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnair onkin luvannut, ettei nykyisen henkilöstön palkkoihin kosketa, vain uusiin sovelletaan valtakunnallista työehtosopimusta.

Finnair on tehnyt tietoisesti vahvan siirron. Se sijoittaa uudet työntekijät Aeroon, jota yhtiön oma sopimus ei koske. Mahdollisesti myös tilauslennot operoidaan virolaisen tytäryhtiön väreissä.

 

http://www.savot.net/paakirjoitus.asp?id=73

 

Siis kuinka tämä homma nyt menikään?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy pikkaisen korjata ylläolevaa postaustani, jonka mukaan tanskalaiset matkatoimistot ovat suuttuneet Finnairin toimintaan lakon aikana.

 

Siis, tanskalaiset matkatoimistot tai tarkemmin sanottuna niiden yhdistys DRF on itse asiassa entistäkin vihaisempi Finnairin ja Finnairin Tanskan myyntitoimiston toiminnasta, mutta pykälä, jonka mukaan Finnairin olisi itse pitänyt huolehtia matkustajien lippujen ja varausten muutoksista, olikin IATA-sääntö 261/2004, jonka mukaan Finnairin olisi pitänyt huolehtia asiasta itse eikä kehottaa asiakkaita ottamaan yhteyttä omaan matkatoimistoonsa.

 

Enpä ole huomannut, että missään muussa maassa olisi tästä Finnairille suututtu?

 

Joka tapauksessa DRF kehottaa jäsenmatkatoimistojaan "harkitsemaan tulevaisuudessa buukkauksia Finnairin lennoille" ja huomauttamaan asiakkaita siitä, että "Finnair ei kunnioita lentomatkustajien EU-lainsäädännön mukaisia oikeuksia".

 

"Finnairin käyttäytyminen on erittäin valitettavaa", DRF sanoo uutisessa. Finnairin Tanskan myyntipäällikkö ei ole vastannut DRF:n kirjeeseen.

 

http://www.takeoff.nu/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=9169

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään