Jan-Erik Andelin

Ei ole Mädäri hyvissä käsissä, ei

39 viestiä aiheessa

Finnair on kyllä raapaissut asfalttia DC-9:n pyrstöllä, muistaakseni Riikassa. Vieläpä niin, että kippari repäisi mikrofonin itselleen ja kuulutti, että perämies (linjakoulutuksessa vielä) oli ollut puikoissa. CRM, hei. 

 

:thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja onhan MD80:stä siipiäkin hajotettu laskussa Rovaniemellä takavuosina...laskettiin väärällä tekniikalla sivutuulessa ja otti sitten hieman maakontaktia siiven kärki. (en muista nyt just milloin tapahtui mut ennen vuotta 1996 kuitenkin, ei löydy netistä tutkintaraporttia, olen vain joskus nähnyt paperiversion)

 

Ja sitten tämä kuuluisa gear in transit mutta se taisi johtua maahenkilöstön mokasta? en tosin ole varma kun siitä on jo aikaa kun sen tutkintaraportin luin.

 

Mutta kyllä Finnairillakin sattuu ja tapahtuu joskus. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta kyllä Finnairillakin sattuu ja tapahtuu joskus. :)

 

ei myöskään sovi unohtaa OH-LCA ja OH-LCC tapauksia.  :(

 

Edit: Minua häiritsee näissä "Finnairilla nolla onnettomuutta" keskusteluissa (ei tässä) se että on sellaisia henkilöitä jotka oikeasti tuudittautuvat siihen että eihän finnairille ole ennenkään mitään tapahtunut. Kyllä se voi sattua finnairille siinä missä muillekin vaikka huolto, organisaatio, lentäjät jne jne on maailman huippuluokkaa esim. SAS:n Milanon tapaus toimii hyvänä esimerkkeinä ettei sille mahda mitään vaikka yhtiöllä olis asiat kuinka hyvin tahansa hoidettu.

 

Edit: sanamuotoja

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On on Finnairillakin ollut insidenttejä, ei sitä kukaan kiellä. Ja noita tapahtuu aika usein.

 

Mutta, odotelkaa te krässejä... minä en ;).

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta, odotelkaa te krässejä... minä en ;).

 

Vaikka tähänkin ketjuun on kirjoitellut kaikenlaisia ihmisiä mutta tuskin kukaan nyt niin sekaisin on että odottelis? Minä en ainakaan, mulle sopii erittäin hyvin ettei koskaan sattuisi minkäänlaisia accidenttejä (koskee kaikkia yhtiöitä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta, odotelkaa te krässejä... minä en ;).

 

No ei niitä kukaan varmaankaan odota. Mutta ei myöskään pidä kieltää sitä tosiasiaa, etteikö onnettomuutta voi joku kaunis päivä sattua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuolla md80.net-foorumissahan siitä oli puhetta, että kone olisi yrittänyt kattoja hipoen laskeutua kiitotien alkupäähän, koska toinen (kahdesta, ymmärtääkseni) hydraulijärjestelmistä oli pois pelistä. Tosin muut postaajat kiistivät tämän tiedon.

 

Ymmärtääkseni MD-80-sarjan koneissa mm. jarrut ja ehkä myös reverssit toimivat hydraulipaineella. Siitä HYD systemistä oli kysymys. Mitä muuta MD-80:ssa toimii hydrauliikkajärjestelmällä, sitä en tiedä, joku voinee helposti antaa lisävalaistusta asiaan.

Juu, reverssit toimii hydrauliikalla, tosin niillä on omat paineakkunsa myös.

Muita hydrauliikalla toimivia on mm. nokkapyörän ohjaus, laipat ja slatit tietenkin, telineet, takaportaat (tiedän, ei liity lentämiseen ;) ), jarrut ja laskutelineet noin yleensäkin. Noi nyt tulee hatusta vetämällä, voi olla muitakin systeemeitä mitä en nyt muista.

 

Ja 80:ssä on tosiaan kaksi hydraulijärjestelmää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muita hydrauliikalla toimivia on mm. nokkapyörän ohjaus, laipat ja slatit tietenkin, telineet, takaportaat (tiedän, ei liity lentämiseen ;) ), jarrut ja laskutelineet noin yleensäkin. Noi nyt tulee hatusta vetämällä, voi olla muitakin systeemeitä mitä en nyt muista.

 

Sivuperäsin ja korkeusperäsin, joka tosin normitilassa on mekaaninen tabilla, mutta ääriasennoissa hydrauliikka tulee mukaan avustamaan liikuttamalla koko ohjainpintaa. Ohjaamossa syttyy ELEV PWR ON -merkkivalo valotaulussa. Se on kai lähinnä esim. sakkaustilaa varten, ei lopu lentolassilta ruis ranteesta.

 

Näin muistelisin.

 

T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja onhan MD80:stä siipiäkin hajotettu laskussa Rovaniemellä takavuosina...laskettiin väärällä tekniikalla sivutuulessa ja otti sitten hieman maakontaktia siiven kärki. (en muista nyt just milloin tapahtui mut ennen vuotta 1996 kuitenkin, ei löydy netistä tutkintaraporttia, olen vain joskus nähnyt paperiversion)

 

Ja sitten tämä kuuluisa gear in transit mutta se taisi johtua maahenkilöstön mokasta? en tosin ole varma kun siitä on jo aikaa kun sen tutkintaraportin luin.

 

Mutta kyllä Finnairillakin sattuu ja tapahtuu joskus. :)

 

Tapahtui keväällä 1990. Kone oli MD-87 OH-LMC. Kone oli muutama viikko aikaisemmin päässyt takaisin liikenteeseen tuosta Ollin mainitsemasta "gear in transit" rempasta.

 

Joskus -80 luvun alussa myös DC-9-40 kiillotti siivenpäätään EFRO:n radan asfalttiin.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

...Lentäjät itsessään lienevät nykyään aika turvallisuusorientoituneita, koska poissa ovat ne ajat, jolloin "rymistellään" huonossa kelissä kädet ristissä.

 

 

Täällä kun on ollut niin paljon asiantuntevaa ja varmasti kokemukseen perustuvaa kommentointia liikenneilmailun turvallisuudesta, alan työntekijöiden asenteista ja niiden puutteista, niin on ihan pakko kysyä; mitähän kirjoittaja nyt sitten tarkoittaa tällä " kädet ristissä rymistelyllä " >:( ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä kun on ollut niin paljon asiantuntevaa ja varmasti kokemukseen perustuvaa kommentointia liikenneilmailun turvallisuudesta, alan työntekijöiden asenteista ja niiden puutteista, niin on ihan pakko kysyä; mitähän kirjoittaja nyt sitten tarkoittaa tällä " kädet ristissä rymistelyllä " >:( ?

 

No turha tuosta nyt on tuommosta naamaa näyttää. Tarkoitin sitä, että turvallisuuskulttuuri jostain 50-60 luvulta on muuttunut totaalisesti liikenneilmailussa. Jos ajatellaan esim. tuonajan Finnairia (tai Aeroa), ja vähän myöhempääkin aikaa niin Finnairhan oli Euroopassa suorastaan maineessa lentoyhtiönä, joka lentää silloin kun muut eivät lennä. Ja jos ajattelet tuon ajan lähestymislaitteita ja niiden tarkkuutta, niin mielestäni tämänpäivän standardeihin verrattuna sitä vanhaa meininkiä voi sanoa rymistelyksi (ei ainostaan Finskin osalta). Tarkoituksena ei ollut mollata vanhaakaan turvallisuuskulttuuria saatikka nyt sitten lentäjiä, vaan otinpahan kantaa siihen, että noissakin asioissa ajat on todellakin muuttuneet. Ja nämä muutokset puolestaan näkyy joissakin lentoyhtiöissä positiivisena asiana, koska onnettomuuteen johtavasta tapahtumaketjusta saattaa siellä puuttua "cowboy"-lentäjän tarve päästä kohteeseen, vaikka läpi harmaan kiven (tai pilven...).

 

Ja jos epäilet, etteikö tänä päivänä tai ennen ollut "cowboy" -tyyppisiä lentäjiä, niin käy lukemassa Pprunen palstaa antaumuksella. Sieltä selviää, että osalla vanhemmista lentäjistä on aikamoisia asenneongelmia esim. sään tai tekniikan ongelmien suhteen.

 

Tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

telineet, takaportaat (tiedän, ei liity lentämiseen ;) ),

 

Toimiikos sitten etuportaat kammesta veivaamalla? Ja kuka ne portaat ottaa alas/ylös? Lentäjät vai matkustamohenkilökunta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään