Juho Vastapuu

ATR 72 kulutus

17 viestiä aiheessa

En ainakaan googlesta ja täältä löytänyt tietoa siitä, mitä mahtaa olla ATR 72 koneen polttoaineenkulutus. Lentelen simulaattorilla F1 ATR:llä eikä ainakaan sen handbookissa ollut mitään tietoa polttoaineenkulutuksesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Linkki mainosesitteeseen, missä mikäli oikein ymmärrän, kerrotaan että kulutus on noin 650-700 kg tunnissa eli luokkaa 850 litraa tunnissa.

 

Jaettuna 68 matkustajalle tämä tekisi 12,5 l/hlö/h, joten se Jounin ehdotus taitaa olla oikeilla jäljillä.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös Finnair joskus mainostanut, että ATR72 kuljettaa matkustajan Helsingistä Kuopioon 11 litralla?

 

Aika lähellä varmaan. Jos nyt ihanhatusta heittää, että kulutus olisi vaikka 550 kiloa, eli n.680 litraa niin se tekee 10/l / matkustaja - jos kone on täysi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ATR kuluttaa 200Nm matkalla saman verran mitä 747 käyttää 10min rullauksessa  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt tiedä onko tämä aivan oikein, etta laskelmieni mukaan tarvitsen lennolle EFHK-EETN 163 litraa polttoainetta jos koneessa 46 henkeä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt tiedä onko tämä aivan oikein, etta laskelmieni mukaan tarvitsen lennolle EFHK-EETN 163 litraa polttoainetta jos koneessa 46 henkeä?

 

Ei se nyt ihan noin taida kuitenkaan mennä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se nyt ihan noin taida kuitenkaan mennä ;)

Eikö edes cruising vaiheelle riitä? Väänsin  kaavoja ainakin puoli tuntia eilen ja silti on jossain vikaa, auttakaa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeilemallahan se selviää  ;D

 

Mutta vakavasti puhuenhan ihan hyvä simulentelyn lähtökohta voisi olla vaikka tuo Samin heittämä 550kg/h, pyöristät sen vaikka 600kg/h, ja kerrot matka-ajalla. Siitä saat reittipolttoaineen, johon VFR-miehenä laitan 10-30% reserviä sää- ym juttuihin varautumiseksi, ja sitten 45min reserviä sen päälle. IFR-toiminnassahan sitten tuo on vähän mutkikkaampaa, kun pitää polttoaine riittää varakentälle ja siinä oli omat määritelmänsä reservin laskemiseksi.

 

Mutta noin se periaatteessa menee, reittiaika tunteina x kulutus tunnissa + reservit. Sillä ei ole niin paljon merkitystä kuinka täysi kone on, eihän se yhden hengen pokalla kuitenkaan lennä 11 litralla tunnissa.. :-)

 

//T

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tallinnan lennon minimitankkaus ATR-72:lla on n. 1000 kg, 100 kg rullaukseen, 300 kg lentoon (nousu vie enemmän kuin matkalento, jota ei ole käytännössä ollenkaan, vain nousu ja liuku), varakenttäreservi 300kg (takaisin Hesaan) ja 30 min final reservi 300kg. Muutaman kymmenen kilon vaihtelu kuorman ja sään mukaan(ja tietysti ehkä paljonkin enemmän jos varakenttäkelpoista säätä ei löydy läheltä. (Nämä muistista, viimeisestä ATR-lennosta Tallinnaan 1v3kk. )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, tämän kaiken perusteella loin exelillä ohjelman joka "pääkaava" tuottaa tarvittavan polttoainemäärän litroina, eli tässä kaava:

 

Lentoaika (min):        x

Henkilöitä koneessa:  y

 

Tarvitset polttoainetta (litraa):

 

(x+45)/60*y*12,5*1,3

 

Eli selvennystä tuosta:

 

Tuo x+45 on siis lentoaika + 45 min (reservit) joka pitää jakaa 60 jottaa minuuttimäärä muuttuu tunneiksi. Sitten lentoaika (+45 min res.) kerrotaan matkustaja+crew määrällä. Sitten koko höskä kerrotaan 12,5 joka on siis polttoaineen kulutus per matkustaja per tunti. Lopuksi vielä 30% reservit eli kerrotaan koko höskä 1,3:lla.

 

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kovasti on vielä yksinkertaistettu tuossa kaavassa matkustajamäärän ja polttoaineenkulutuksen suhdetta. Tuon kaavan perusteella alle neljä henkeä kannattaisi mieluummin lennättää ATR:lla kuin esim. Arrowilla Tallinnaan.  ;)

 

Eli oikeasti tuo "y*12,5" osion hieman realistisempi approksimaatio olisi muotoa "y*(c+z)" missä c+z <= 12,5. Tässä c on kulutus tyhjällä koneella ja z on (12,5-c)/68. Tämäkin on vielä hyvin karkea yksinkertaistus, mutta antaa järjellisiä tuloksia. Sami, Ari tai Antti (tai joku muu kirjojen äärellä) voinee approksimoida sulle tuota c:tä...

 

EDIT: yksi x oli unohtunut, vaihdettiin c:ksi...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lienetkös ny ihan vakavissasi sen polttoainetta/matkustaja -kuvion kanssa? Tuolleen karrikoiden kyseessä on massa ja sen sijoittelu. Sillä, onko koneessa 2 vai 62 matkustajaa ei mahtane olla mitään väliä. Saman asian ajaa helsinginsanomat, hiekkasäkit, kuulalaakerit, kaurapuuro tai vaikka potkupallot. Tietty sillä on väliä kulutukseen kuinka paljon matkaajien ja rahdin massa mahtaakaan olla kussakin tapauksessa. Multahan nyt saattaa mennä ihan ohi joku hauska kompa, joka tähän kytkeytyy...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuorman vaikutus ATR:llä on pieni. Täysi matkustaja kuorma (68x90 kg = 6120kg) on vain 28% koneen maksimimassasta, ja polttoaineenkulutuskaan ei ole ihan suoraan verrannollinen massaan. Jos haluaisi tarkkaa laskentaa, pitäisi sitten ottaa huomioon lentokorkeudet ja lämpötilat, ja silti liikutaan(siis kaikki nämä+kuorma) alle 10% kulutusvaihtelussa näin potkuriturbiinikoneella käytännössä - suihkarit sitten asia erikseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos muuten juttelet yhtiön kustannuspuolen ihmisille, niin sieltä saatetaan olla erimieltä siitä onko 10% heitto kulutuksessa "pieni" vai "iso"...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä mää laittaisin tankit täyteen, ni ei tartte laskeskella.  ;D Jos vaikka sää muuttuu yhtäkkiä sellaiseksi, että joutuu pörräämään Tukholmaan saakka...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään