Guest OldCrow

Wojska Polskiego Museo ( 30 kuvaa )

3 viestiä aiheessa

Varsovan keskustan läheisyydessä toimii Puolan armeijan museo. Museossa on esillä kymmenkunta lentolaitetta ja vaunuja saman verran. Ulkoalueelle on vapaa pääsy.

 

Armeijan mainoskampanjaa....

[ attachment removed ]

 

Julisteina museon aidassa. Glooria tarjolla  ;).

[ attachment removed ]

 

Adrian teräskypärä päässä, tämä uljas soturi ottaa vierailijat vastaan.

[ attachment removed ]

 

Vaunuja on esillä kymmenkunta. Venäläistä ja pari saksalaista. Tässä Sotka eli T-34. Ratikkapysäkit näkyvät takana. Helppo löytää.

[ attachment removed ]

 

1943 puolalaiset saivat oman rykmentin puna-armeijaan. Yksikkö oli 1. PLM Warszawa ja koneina Yak-9:t. Museon Yak on loppupään Yak-9P.

[ attachment removed ]

 

Sama osastohan käväisi MiG-29:llä tänä kesänä Kauhavalla. Yak-9:jä oli Puolalla 170 yksilöä. Yak-9P:tä 93 kpl:tta.

[ attachment removed ]

 

Il-2m3 "Ilyusha" oli yksi museon vetonauloista.

[ attachment removed ]

 

Tuttu juttu jo Suomen rintamalta.

[ attachment removed ]

 

Hieman oli kärsinyt ulkosäilytyksessä, kuten muutkin koneet vieressä.

[ attachment removed ]

 

Yli 36 000 Shturmovikiä tuotettiin Uralin takana. Stalinin viestin mukaan Il-2:a tarvittiin puna-armeijalle kuin leipää.

[ attachment removed ]

 

YOU HAVE LET DOWN OUR COUNTRY AND OUR RED ARMY. YOU HAVE NOT MANUFACTURED IL-2S UNTIL NOW. THE IL-2 AIRCRAFT ARE NECESSARY FOR OUR RED ARMY NOW, LIKE AIR, LIKE BREAD. SHENKMAN PRODUCES ONE IL-2 A DAY AND TRETIAKOV BUILDS ONE OR TWO MIG-3S DAILY. IT IS A MOCKERY OF OUR COUNTRY AND THE RED ARMY. I ASK YOU NOT TO TRY THE GOVERNMENT'S PATIENCE, AND DEMAND THAT YOU MANUFACTURE MORE ILS. I WARN YOU FOR THE LAST TIME. STALIN.

 

Ja pian tehtailta alkoi tulla yhtenä virtana "Ilyushaa", kuten punapilotit konetta kutsuivat.

[ attachment removed ]

 

Vaikka Il-2 oli kömpelö ja hidas, niin maataistelukoneen massakäyttö sai aikaan pahaa jälkeä. Kakkosesta kehitettiin sodan lopussa Il-10.

[ attachment removed ]

 

Tämä Il-10 on Tsekeissä valmistettu Avia B-33. Noin 6 000 Il-10/B-33:sta tuotettiin tehtailta. Kokonaisluku 42 000 Il-2, Il-10 ja B-33 tarkoittanee sitä, että konetyyppi on eniten valmistettu lentokone ihmiskunnan (lyhyessä) historiassa. Mersujahan tehtiin about 35 000 yksilöä.

[ attachment removed ]

 

Il-10/B-33 olikin jo nopeampi peli. Puolan ilmavoimat ja laivasto operoivat Shturmovikeillä koko 50-luvun. Käytössä Puolassa 1949-59 120 Il-10:ä, 24 UII-10:ä ( koulukone ) ja 281 B-33:sta.

[ attachment removed ]

 

Toinen harvinainen itärauta on tämä Petlyakov Pe-2FT.

[ attachment removed ]

 

Suomen ilmavoimillakin käytössä ollut konetyyppi.

[ attachment removed ]

 

"Pehska" on ihan kelpo peli esim. Il-2 FB:ssä  ;).

[ attachment removed ]

 

Puolalaiset lentelivät meillä "Pekka Eemelinä" tunnetulla konetyypillä 50-luvulla.

[ attachment removed ]

 

Tupolev Tu-2S oli käytössä Puolassa myös 50-luvulla.

[ attachment removed ]

 

Vuotava keula on korjattu pahvilla ja teipillä  :thmbdn:.

[ attachment removed ]

 

PZL Okecie TS-8 Bies muistuttaa taas jotenkin kotimaista Vihuria.

[ attachment removed ]

 

PZL Okezie TS-11. Yli 400 valmistettu ja 50 meni Intiaan.

[ attachment removed ]

 

Iskran seuraaja piti olla tämä kaksimoottorinen PZL Mielec I-22 Iryda M-96.

[ attachment removed ]

 

Koneita valmistettiin vain parisenkymmentä yksilöä, teknikaali juttuja oli vaivana. Huomaa siviilirekisteri SP-PWG ja sotilasrekkari 0204.

[ attachment removed ]

 

Puolan ilmavoimilla oli palveluksessa 581 MiG-21:stä. Kuvan esittämää PF-tyyppiä (  0615 1.PLM Warszawa ) oli rivissä 85 kappaletta. Ensimmäinen MiG-21 tuli palvelukseen 1961 ja koneilla lennettiin vuoteen 2003 asti. MiG-21:ä tuhoutui vajaa 50 yksilöä, niistä PF:ä kymmenkunta. Suomessa meni tonttiin joka neljäs MiG...Puolassa joka kymmenes... ???. Polakit olivat MiG-miehiä  :thmbup:.

[ attachment removed ]

 

42. laivueen Mi-2P Hoplite 1449.

[ attachment removed ]

 

37. laivueen piru keimailee tämän Mi-8T Hipin 0614 kyljessä.

[ attachment removed ]

 

JPEG-kuva Yakin potkurista.

[ attachment removed ]

 

Miekat tuppiin tältä erää.

[ attachment removed ]

 

Ja "ohrapirtelö" on aina paikallaan. Terassi oli ihan museon portin kupeessa  8).

[ attachment removed ]

 

Niin ja Varsova oli siisti mesta. Edullinen myöskin. Leveät kadut. Kova liikenne, tai jengi ajoi aika lujaa. Toimii tukikohtana hyvin. Rautatieasema aivan keskustassa. Suosittelen! Blue 1:llä veroineen 68 euroa, kun Finnair olisi lennättänyt lähes 750 eurolla ( joustavassa ) turistiluokassa  :laugh:. Avrossa on myös hyvin jalkatilaa ja tasaista kyytiä tarjolla Blue 1:llä  :thmbup:.

 

 

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi, voi, ikävää...kaikki em. museon kuvat hyllytettiin A.netissä. Ei ollut kuulemma oikea kategoria valittu...vaikka valitsin kaikki kategoriat heidän suositustensa mukaan.... ;D.

 

No ei anneta vaivata...matskua riittää koko talveksi. RYNNÄKKÖÖN!  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia, tuo keltainen ruusu tuossa Sotka-kuvassa sopii hyvin tankin kanssa yhteen.... Sota ja Rauha...? 8), itsekkkin tuli käytyä Varsovassa joskus 90-luvulla, mutta eipä ollut hajuakaan tuosta museosta, taisi se reissu mennä enemmän tuon ohraliemen piikkiin....? >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla