Guest OldCrow

MiG-23MF Flogger B Puolan ilmavoimissa

6 viestiä aiheessa

Tiesitkö, että Puolan ilmavoimilla oli 1979-99 käytössään 36 MiG-23MF Flogger B:tä?

 

Asiasta tekee mielenkiintoisen se, että Veli Venäläinenhän esitteli 23:a Rissalassa 1978 ja 1982 pariinkiin otteeseen Suomi MiG-21F-13 korvaajiksi  ;).

 

Puola muuten sai ensimmäiset MiG-21F-13:t ( total 25 kpl ) vain pari-kolme vuotta Suomea aikaisemmin. Eli jollain tavalla Puolan ja Suomen itäkone hankinnat kulkevat ainakin ajallisesti käsi kädessä.

 

MiG-15/MiG-15bis/MiG-15UTI/MiG-17-koneisiin puolalaiset saivat omat lisenssit, mutta eivät enää MiG-21:n.... Tsekki tosin sai ja Tsekinmaassa rakennettiin parisataa MiG-21F-13-konetta lisensillä.

 

Niin...niistä Puolan MiG-23:sta pari oli kulkeutunut museoihin. Puolan ilmavoimissa kaikki MF:t ja kuusi koulukonetta ( UB ) alistettiin Slupsk-Redzikowon tukikohtaan 28.PLM:lle. PLM on puolaksi Pulk Lotnictwa Mysliwskiego eli kotimaisesti lausuen lienee hävittäjälentorykmentti. Slupskin väki tykkäsi niin paljon MiG-23:aan, että 1995 28.PLM.stä tulikin ihan virallisesti 28. SLPM ( Slupsk Pulk Lotnictwa Mysliwskiego ).

 

Viisi MF:ää menetettiin 20 vuoden aikana. Kahdessa tapauksessa ohjaajat eivät kerenneet käyttämään heittoistuintaan. Aluksi huollot olivat keskittyneet Dresdeniin, Itä-Saksaan, ja vuodesta 1990 alkaen Bulgariaan. Pari vuotta myöhemmin koneet huollatettiin jo kotimaassaan.

 

Muutamat koneyksilöt päätyivät museoihin ja loput ovat ( olivat ? ) myynnissä Slupskin tukikohdassa. Tässä kahden 28. SPLM:n koneyksilön tarinat:

 

Puolan ilmailumuseossa Krakovassa on tämä "Punainen 120". Hyppäävä pantteri Puolan väreissä olevalla timanttipohjalla on 28. hävittäjärykmentin ja 2. laivueen tunnus. Krapu on taas 2. laivueen 4. lentueen tunnus.

[ attachment removed ]

 

Katynin museon ( Varsova ) "Punainen 148" laivuetunnukset olivat jostain syystä ylimaalattuja. Keulilla on sama 2. laivueen pantteri, mutta tuo kauris lienee 1. tai 2. lentueen tunnus. Nelosella on em. krapu, kolmoslentueella ampiainen ja printatuista papereistani puuttuvat 1. ja 2. lentueen tunnukset...joten lienee jompi-kumpi.

[ attachment removed ]

 

Tämä "1000" esiintyy 120:n keulilla ja pyrstössä. Tarkoitus on jäänyt itselle epäselväksi...koneyksilön lentotunnit kenties?

[ attachment removed ]

 

148:n alla vihanpitovälineinä olivat nämä ilmasta-ilmaan R-23 ( AA-7 ) Apexit.

[ attachment removed ]

 

148:n keulaa.

[ attachment removed ]

 

Flogger B 120:n keulaa. Vauhdikkaan näköinen peli!

[ attachment removed ]

 

Puolalaiset Flogger B:t olivat naamiomaalattuja kahdella vihreällä ja 120:n tapauksessa myös harmaata on sudittu joukkoon. Taustalla muuten nousee Motorollan rakennus.

[ attachment removed ]

 

Camo sopii hyviin puolalaiseen maisemaan. Koneet toimitettiin Neuvostoliitosta harmaaksi maalattuina.

[ attachment removed ]

 

Puolassa MiG-23:n käyttöaste jäi pieneksi loppujen lopuksi. Niin jos verrataan siihen, että 1961-2003 käytössä oli liki 600 MiG-21:n eri versiota. Kuvassa on 11.PLM:n MiG-21MF. Pelkästään MF:ä oli Puolassa käytössä 120 yksilöä. MiG-21bis koneita 72.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoisia kuvia itäraudasta jälleen kerran :thmbup: MiG-23 on myös tositoimissa testattu kone, löysinkin hyvän linkin asiaan liittyen mikäli vain kiinnostaa. MiG-23:a tiputettiin sodissa todella paljon mutta myös erään tilaston mukaan Syyrialaiset Migit tiputtivat Israelilaisia Falconeja ja Phantomejakin.

http://www.acig.org/artman/publish/article_273.shtml

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MiG-15/MiG-15bis/MiG-15UTI/MiG-17-koneisiin puolalaiset saivat omat lisenssit, mutta eivät enää MiG-21:n.... Tsekki tosin sai ja Tsekinmaassa rakennettiin parisataa MiG-21F-13-konetta lisensillä.

 

Tuohon aikaan tosin taidettiin vielä puhua Tsekkoslovakiasta.  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tsekki, Tsekinmaa, Tsekkoslovakia, Tsekin tasavalta...no onneksi Kozel on Kozel, eikä Budweiserin teinivaahtoa  ;D. Bud on vain jenkeille  :laugh:.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla