Martti Kujansuu

Fokker F.VIII

10 viestiä aiheessa

Terve!

 

Kävin Sota-arkistossa kaivelemasta konetyypistä hieman tietoja. Koneesta kertovassa vähäisessä suomenkielisessä aineistossa huippunopeudeksi ilmoitetaan 210 km/h ja matkanopeuksi 180 km/h. Kuitenkin tässä Esko Halmeen 1.8.1941 FE-1:llä peruskorjauksen jälkeen lennetyssä koelennossa vastaavat mittarilukemat ovat 172 km/h ja 195 km/h. Laskimella jos muuttaa nuo TAS:iksi niin huippunopeudeksi tulee yli 240 km/h 1000 metrissä lennettynä.

 

Jos laskuni on oikein laskettu, niin epäilisin tehtaan lukemia lennetyksi ilman kuormaa, vähillä bensoilla ja vahatulla rungolla. :) . Mutta mikä lienee totuus?

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetään tähän vielä bonukseksi koneen luovuttaneen AB. Aerotransportin alkuperäinen luovutusasiakirja. FE-1:n siirtotunnus oli OH-FOA. FE-1 tuhoutui 27. syyskuuta 1941 pakkolaskun seurauksena Latvassa, Itä-Karjalassa. Koneesta irti saadut renkaat ja moottorit myytiin myöhemmin ruotsiin suhteellisen käyvällä hinnalla. Muut varaosat luovutettiin Fokker F.VIIa:lle (FE-2).

 

ABA tarjosi myöhemmin uutta samanmerkkistä Fokker -konetta FE-1:n tilalle. Ilmavoimien komentaja kuitenkin päätti, että SE-AEB "Jämtlandia" ei osteta. Myöhemmin Ruotsin Ilmavoimat ostivat kyseisen koneen kuljetuskoneeksi. Koneelle ei varmaan ollutkaan käyttöä kun FE-1:n viimeisellä lennolla sillä oli vain yksi sairaspotilas kyydissä vaikka koneeseen olisi mahtunut yhdeksän lisämatkustajaa.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuitenkin tässä Esko Halmeen 1.8.1941 FE-1:llä peruskorjauksen jälkeen lennetyssä koelennossa vastaavat mittarilukemat ovat 172 km/h ja 195 km/h. Laskimella jos muuttaa nuo TAS:iksi niin huippunopeudeksi tulee yli 240 km/h 1000 metrissä lennettynä.

 

Totuus lienee, että TAS-laskelmasi on väärin.  Noin pienillä nopeuksilla 1000m tai n. 3000 jalan korkeudessa TAS ei ole kuin muutaman prosentin mittarinopeutta (tai oikeammin kalibroitua ilmanopeutta CAS) suurempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totuus lienee, että TAS-laskelmasi on väärin.  Noin pienillä nopeuksilla 1000m tai n. 3000 jalan korkeudessa TAS ei ole kuin muutaman prosentin mittarinopeutta (tai oikeammin kalibroitua ilmanopeutta CAS) suurempi.

 

Hmm... tällä laskimella kun laskin matkanopeutta mittarinäkymän olessa 195 km/h -5 celsiuksen lämpötilassa 200 metrin korkeudella (656 ft) ja 1005.1 hPa:n ilmanpaineella niin TAS:iksi tuli 191,1 kph, koelennon aikana tuuli 2 boforin eli 1,6 - 3,3 m/s. Tämä taas olisi 10 km/h korkeampi kuin kirjallisuuden arvot. Mitäköhän tästä nyt ajattelisi?  :-[

 

http://www.flightplan.za.net/trueAirspeed.php

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm...

 

Kun luen tuon AB Aerotransportin asiakirjan tekstin, niin minusta tekstissä sanotaan, että aikaisemman keskustelun pohjalta AB Aerotransport haluaa ostaa OH-FOA:sta varaosiksi omaan samantyyppiseen koneeseensa seuraavat osat (luettelo) joista he tarjoavat yhteensä 1500 kruunun hintaa?

 

Toisinsanoen, minusta tuo ei vaikuta luovutusasiakirjalta, vaan ostotarjoukselta? Menikö oikein?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisinsanoen, minusta tuo ei vaikuta luovutusasiakirjalta, vaan ostotarjoukselta? Menikö oikein?

 

Oikeassa olet. Pistin vahingossa tuon luovutusasiakirjaksi vaikka oikea luovutusasiakirja onkin suomeksi. Tässä oikea.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-FOA:n / FE-1:n viimeiset lennot ennen tuhoutumistaan. Purjehduslento tarkoittaa matkalentoa eli tässä tapauksessa huoltokuljetuksia Osasto Lagukselle. Koneelle lensi Olavi Siirilän lisäksi luutnantti Hakala ja vääpeli Turkka.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näitä on ilo lukea.. pakko oli käydä päivittämässä suomalaisen wikin F.VIII-artikkeliakin Martin tutkimusten perusteella. Kiitoksia.

 

Saisikohan tuon jälkimmäisen kuvan laittaa Wikiin kohtaan "Käyttö Suomessa"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetään tähän vielä bonukseksi koneen luovuttaneen AB. Aerotransportin alkuperäinen luovutusasiakirja. FE-1:n siirtotunnus oli OH-FOA. FE-1 tuhoutui 27. syyskuuta 1941 pakkolaskun seurauksena Latvassa, Itä-Karjalassa. Koneesta irti saadut renkaat ja moottorit myytiin myöhemmin ruotsiin suhteellisen käyvällä hinnalla. Muut varaosat luovutettiin Fokker F.VIIa:lle (FE-2).

 

 

Uusimmassa juuri ilmestyneessä Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä on J.Raunion artikkeli tuosta Fokker VIIa FE-2 koneesta, mukana on yksityiskohtaista tietoa koneen käytöstä ja historiasta sekä hienoja valokuvia koneesta.

 

Lainaus Wikipediasta: Käyttö Suomessa

 

"Tanskan Punaisen Ristin keräämillä varoilla hankittiin Suomen ilmavoimille yksi yksimoottorinen Fokker F.VIIa-kone tunnukseltaan OY-DEV, valmistusnumeroltaan 4990, vuonna 1941. Kone lennettiin Suomeen 28. lokakuuta 1941. Kone sai tunnuksen FE-2 ja se oli käytössä Lentolaivue 16:lla ja 6:lla mm. ambulanssikoneena. Kone luovutettiin Lentovarikolle 21. kesäkuuta 1943 huonon kunnon takia ja poistettiin luetteloista 9. elokuuta 1943. FE-2:n kokonaislentoajaksi tuli 4.510 h, josta ilmavoimissa 102 h."

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään