Kirjoitettu Lokakuu 19, 2006 Krakovan ilmailumuseota mainostetaan yhdeksi tärkeimmäksi ilmailumuseoksi Euroopassa. Ja omasta mielestäni meneekin Top Ten listan kärkipäähän. Asiaan varmaankin vaikuttaa Krakovan aarteet, joista suurin osa tuli toisen maailmansodan aikana tuhoutuneesta Berliinin ilmailumuseosta. Liittoutuneet jyräsivät em. museon maan tasalle. Osa koneista saatiin pelastettua läheiseen metsään, joka sijaitsi entisen Itä-Saksan alueella. Tästä metsästä koneet kulkeutuivat sitten Puolan maaperälle. Puolassahan on aina tarkistettu rajalinjoja epäsäännöllisin välein . Lentokoneita on esillä satakunta ja moottoreita varmaankin samanverran. Suihkukauden tuotteet ovat ulkona ja koneet olivat paria kaksipaikkaista MiG-21:stä lukuunottamatta aika hyvässä kunnossa. Vaihtokauppaa oli harrastettu ja siitä osoituksena esillä olivat Ruotsin ilmavoimien J 35J ja Viggenin tiedusteluversio. Mielenkiintoisimmat "vaihtokaupat" tehtiin Vietnamin kanssa 1977, jolloin Puolaan saapui USAF:lta sotasaaliiksi saadut A-37B ja F-5E. Mutta kuvien pariin! Zeppelin Staakenin moottori, He 5e vesitaso ja Me 209V1. [ attachment removed ] He 5e ja Staakenin motti. [ attachment removed ] Taube siivistä päätellen. [ attachment removed ] Hieman "kuivahtaneen" oloinen. [ attachment removed ] Aradon runko. [ attachment removed ] Aviatik C.III runko. Nämä pelastettiin Berliinin museosta. [ attachment removed ] Halberstadtin runko. Kolmea konetta lukuunottamatta nämä saksalaiset koneet olivat ilman siipiä. [ attachment removed ] Sopwith Camel F2:n sisuksia. [ attachment removed ] LFG Rolandin runko. [ attachment removed ] Matkan kohokohta oli kieltämättä tämä P.11c. Ensimmäinen kone joka ammuttiin alas 1.9.1939 Ju 87:lla. Ensimmäinen liittoutuneiden kone, joka sai ilmavoitot 1.9.1939 ( 2 x Do 17 ). [ attachment removed ] Spit XVI maalattu polakkilaivueen väreihin. Tullut vaihtokaupassa. [ attachment removed ] Avia B-33 ja Tu-2S suojassa sateelta. [ attachment removed ] Puolan ilmavoimien ensimmäinen suihkari; Yak-23. Taisi olla vahvuudessa kaikkiaan noin 100 Yak-23:sta. [ attachment removed ] Erikoisnäyttelyn aiheena olivat puolalaiset naislentäjät RAF:ssa. Lensivät siirtolentoja. [ attachment removed ] Ernst Udetin muistelmissa on kerrottu kahden Curtiss Hawk II:n hankinnasta. [ attachment removed ] Uudempaa kalustoa edusti tämä Aeron 145:n. [ attachment removed ] PZL Wilgakin oli päässyt jo museoon. [ attachment removed ] Tälläinenkin "James Bond" lentolaite oli esillä. [ attachment removed ] Maatalouskone PZL M-15 Belfegor. [ attachment removed ] Mi-4ME Hound, jonka turpa oli levinnyt. Ilmeisesti laivaston vehkeitä. [ attachment removed ] Polakki valmisteinen MiG-15UTI. SB Lim-2A ( Artillery ) oli tähtärillä varustettu tulenjohtokone tykistölle, maalinosoittaja. SB Lim-2M:ssä oli takapenkillä lisäpolttoainesäiliö..... [ attachment removed ] MiG-17PF:stä syntyi Puolassa Lim-6MR. Rynnäkköversio tiedustelukameralla. [ attachment removed ] MiG-17F:stä tuli Lim-5 ja Lim-6 vaiheen jälkeen Lim-6bis rynnäkköversio laivastolle ja ilmavoimille. [ attachment removed ] Vain muutama MiG-19PM päätyi Puolan ilmavoimille. MiG-21 koputti jo ovella ja niitähän sitten riitti Puolassa. [ attachment removed ] Grigorovitch M.15 lentovene. [ attachment removed ] Lisunow restauroinnin alla. [ attachment removed ] Nikitan koulukoneversio ja normaali pommittajaversio. Puolan ainoa pommittaja oli muuten Il-28 Beagle. [ attachment removed ] Pohjois-Vietnamin 1975 haltuunsa ottama Northop F-5E. Kone toimitettiin Puolaan 1977 testejä varten. Polakit halusivat lentää, mutta lupaa ei herunut. Rullailla sai. Yrittivät naittaa GSh-23 tykin F-5E:n.... Ei onnistunut. [ attachment removed ] Sama kohtalo oli tällä Cessnan A-37B:llä. Jenkkien Fouga päätyi myös Krakovan ilmailumuseon kokoelmiin Saigonista 1977. [ attachment removed ] Ruotsalaisvahvistuksina olivat J 35J ( ex J 35F ).... [ attachment removed ] Ja Viggenin tiedusteluversio. [ attachment removed ] Tu-134A oli hieman kärsineen oloinen. [ attachment removed ] Erään hallin takana oli sitten vaihtotavaraa. Tässä vain osa. [ attachment removed ] MiG:jä riitti. [ attachment removed ] Uudempia hekojakin oli nurmikolla, tässä SP-GRY. Poliisien heko oli myös moottorihuollossa. [ attachment removed ] Valokuvauskone WSK MD-12F. [ attachment removed ] Ja puolalaista tiikeriä loppuun. [ attachment removed ] PZL P.11c ohjaamoa. [ attachment removed ] Ja museon portin vieressä komeili tämä PZL P.11c:tä mukaeltu taideteos. [ attachment removed ] PZL P.11c on muuten muikea peli lennettäväksi Il-2FB:ssä. Eilenkin rei'ittelin Tsaikkaa, kunnes ammot loppuivat . JP:n Tsaikassa tuuletus kyllä pelasi, mutta vei koneensa vielä laskuun ja minä ahneuksissani PZL:n finaalissa tonttiin. Museon sivuille: http://www.muzeumlotnictwa.pl/indexen.php?mod=home Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19, 2006 No on siellä kyllä jos jonkinlaista vekotinta tuollakin. Tuo on kyllä paras tuo miniatyyri-MiG-29 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19, 2006 Kiitoksia jälleen kerran mielenkiintoisesta reportaashista! Paaaljon sellaisia konetyyyppejä, mistä ei ollut koskaan kuullutkaan... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19, 2006 MOI! Kieltämättä P.11c on vinkeä peli FB kaverini "ihastui" siihen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19, 2006 MOI! Kieltämättä P.11c on vinkeä peli FB kaverini "ihastui" siihen. Niin minäkin . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 19, 2006 Loistavia kuvia taas kerran. On tuo M-15 Belphegor uskomattoman oloinen lentokone, Kaksitaso, ohjaamon yläpuolella olevalla suihkumoottorilla . Noita piti tehdä 3 000, mutta tehtiin vain 120 kpl. Suomi halusi ostaa 1935 P.11 c-koneita ja pyysi tarjouksenkin. Kauppoja eivain jostain syystä syntynyt. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20, 2006 Ja taitaa olla ainoa kaksitasoinen suihkari maailmassa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla