Markus Nyman

JP Air hakee miehistöjä ja asiakkaita.

31 viestiä aiheessa

Boarding. no kertoo, että JP Air´istä tulee "ensimmäinen virolainen charter-yhtiö" ja sen takana ovat "sijoittajat Pille Perli ja Jarkko Juhani Peltonen". Yhtiö etsii ensi alkuun 15 työntekijää (pilotteja ja lentoemoja). Yhtiöön on norjalaisten mukaan satsattu n. 10 miljoonan Norjan kruunun verran.

 

http://www.boarding.no/art.asp?id=23727

 

Uutinen pohjautuu virolaisen, Bonnierin omistaman talouslehden Aripaev´in uutiseen.

 

Kävin lehden sivuilla etsimässä lehden hakutoiminnolla alkuperäistä uutista. Lehdestä löytyy 2 uutista (päivätty 19.10.) haulla "JP Air" osoitteessa

 

http://www.aripaev.ee/

 

Toisessa näistä uutisista väitetään, että Peltonen ja Perli olisivat satsanneet yhtiöön n. 20 miljoonaa kroonia, eli noin 1,2 miljoonaa euroa (mikä on sama summa kuin 10 miljoonaa Norjan kruunua), ja että yhtiöllä olisi (tiedossa?) yksi 737. Lieneekö sama, jonka on muistaakseni joskus mainittu seisovan Tallinnan platalla?

 

Pille Perlistä google kertoo, että hänellä on taloustieteen tutkinto ja hän toimii työvaatteita valmistavan yrityksen johtajana.

 

Katsotaan nyt, syntyykö tästä hommasta mitään. Onko Virossa charteryhtiön tarvetta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Runsaasti ainakin virolaisia tuntuu olevan Finnairin chartereilla mukana.

 

Markos Argyros tosiaan oli hetken aikaa Alexandairin kaupallinen johtaja

mutta nimi näkyy vaihtuneen. Heppu oli mukana myös konkkaan menneessä

Electrassa.

 

Ja toimiihan Domina, jossa Peltonen on ainakin Suomen yhtiössä hallituksen jäsen,

myös Virossa. Domina on lennättänyt Estonia Airin 737 lennukilla virolaisia ainakin Kanarialle

ja Dubaihin ja Dubain lennoilla taisi olla välilasku Istanbulissa, Kanarian lennoilla jossain

Euroopassa.

 

http://www.dominatravel.ee

 

Kumma ettei Air Finland ole jo aikaa sitten aloittanut suoria chartereita Tallinnasta.

 

JP Airhan voisi koneen "luppoaikana" lennättää myös suomalaisia viinanhakureissuille Tallinnaan  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos ei tuon kokoisessa kehittyvässä "länsimaassa" ole omaa tilauslentoja harjoittavaa yhtiötä niin väittäisin, että tarvetta olisi ja asiakkaita riiittäisi. Tiedä sitten ovatko lisäksi tunkemassa itseään myös suomen markkinoille?

 

Edit.....mainoksessa sanottiin cabin crewn vähimmäisiäksi 18v?? Eikös suomessa ole ainakin jokin määräys koskien ikää;21 ja ylöspäin....

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä olisi parempi puhua "ensimmäisestä pelkkiä charter-lentoja lentävästä virolaisesta yhtiöstä".

 

Estonian Airin sivuilla nimittäin mainitaan kohdassa "charter flights" yhteensä 18 charterkohdetta. Kaukaisin kohde taisi olla Tunisiassa tjsp.

 

Ja onhan Eestinmaalla tunnetusti "charterlentoja" mukavilla AN-72-koneilla tarjoava Enimex Ltd.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Estonian Airin sivuilla nimittäin mainitaan kohdassa "charter flights" yhteensä 18 charterkohdetta. Kaukaisin kohde taisi olla Tunisiassa tjsp.

Agadir ja Dubai joihin kai mennään välilaskulla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä se sellanen A200 on ;D

 

Varmaan painovirhepaholainen  ;)

Wikipedia kertoo:

Fleet:

The LatCharter fleet consists of the following aircraft (at April 2006):

    * 2 Airbus A320-200

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtiö tekisi myös sotilaskuljetuksia:

http://www.taloussanomat.fi/page.php?page_id=160&news_id=200618545

 

Saahan sitä kaavailla.... Katsotaas ensin saako Eestin viranomaisilta luvat....

 

Eiköhän nuo sotilaskuljetuksetkin kuulu kilpailutettaviin asioihin EUssa kun ollaaan. Peltosen puheet alkavat jo olla melkein samalla tasolla kuin Söder/Soder-jutut. Eikös Logimixilla ollutkin jotain tekemistä Soderin kanssa??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saahan sitä kaavailla.... Katsotaas ensin saako Eestin viranomaisilta luvat....

 

Eiköhän nuo sotilaskuljetuksetkin kuulu kilpailutettaviin asioihin EUssa kun ollaaan. Peltosen puheet alkavat jo olla melkein samalla tasolla kuin Söder/Soder-jutut. Eikös Logimixilla ollutkin jotain tekemistä Soderin kanssa??

 

se kuitenkin hoitelee meidän YK poikien lennot  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Estonia to get its first

passenger charter airline

 

Finnish-founded JP Air will become the

first Estonian passenger charter airline, as

soon as the civil aviation authorities end

their dragging processing of its registration

application.

Submitted in June 2006, the application

should be approved within the next

couple of months after an audit of the

company's Boeing 737 aircraft for 132

passengers that is waiting for inspection.

"Unfortunately we have to keep paying

the leasing on the aircraft but we expected

the process to take long because

it is never easy to register a new airline,"

says George Philippatos, the quality

manager of JP Air, to news2biz ESTONIA.

"The Estonian civil aviation authorities

have just too few people to deal with all

the paperwork."

The business plan for the airline has

been set - it will serve the holiday charter

market, as well as Nordic military operations

that despatch peacekeepers to various

destinations. The plane has an optimum

range of 3-4 hours.

The founders of JP Air already run a

company called LogiMix that is one of

the biggest broker companies for Finnish

and Swedish military flights.

"We currently use around 15-20 different

operators from Lithuania, Turkey,

Greece and so on to serve the flights but

we want to use JP Air in the future for

many of those Nordic military tenders,"

says Mr Philippatos.

"As to the holiday charter market, it is

growing so fast in Estonia, that we feel

we are taking part in the growth, not

stealing the current business from anyone.

The demand is growing so fast that

the suppliers cannot offer enough planes.

The market is growing much faster than

in Sweden or Finland."

The Estonian market is also much

more familiar and easier for the Finnish

company than the other Baltic countries

while setting up the airline in Finland

would mean pesky trade unions that

make the life harder.

"The Estonian community

wants to get more business

and is friendly towards new

ventures. The Finnish system

is not like that."

George Philippatos on reasons of picking Estonia

as the home of JP Air

JP Air hopes to fly around 300 hours a

month during the summer when it can

serve the Mediterranean markets suitable

for its range. In the winter season 150

hours a month would be a good result.

JP Air is currently looking for about 4

crews to man the Boeing. There is a serious

shortage of pilots and cabin crew in

Estonia and therefore many have been

hired from Greece, Croatia and other locations.

It will be the first charter airline in Estonia.

Latvia has Latcharter to fill the

niche while Lithuania has a company

called Aurelia.

JP Air is majority owned by the Finnish

aviation professional Jarkko Juhani Peltonen.

 

Lähde: news2biz ESTONIA - no 226 - 14 February 2007

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

"As to the holiday charter market, it is

growing so fast in Estonia, that we feel

we are taking part in the growth, not

stealing the current business from anyone.

The demand is growing so fast that

the suppliers cannot offer enough planes.

The market is growing much faster than

in Sweden or Finland."

 

 

 

Mihin mahtoi jäädä virolaiset etelänmatkaajat ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei selkene tämäkään sumu:

 

Meillä MD-80-foorumissa tieto, että kreikkalainen EuroAir liisaakin JPAirille varatut kaksi MD-83-konetta viideksi vuodeksi. EuroAir (www.euroair.gr), joka ilmeisesti on vanha ja vakiintunut "Kreikan Jetflite" ei kuitenkaan kiellä yhteyttä Peltosen JPAir'iin vaan pyytää odottamaan kuun loppuun, jolloin "kaikki selviää". MD-80-mekaanikkoja haetaan myös.

 

http://www.md80.net/yabbse/index.php?topic=3603.0

http://www.md80.net/yabbse/index.php?topic=3586.0

 

Erkki

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

JP Airin .net-osoitteessa viime lokakuusta roikkunut teksti "coming soon" (suhteellinen käsite?) on nyt vaihtunut tekstiin "coming very soon".

 

How soon is very?  :P

 

http://www.jpair.net/

 

Ja tänään siellä lukee...  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nuo sivut ovat avautuneet ihan äsken. Kun Lauri postasi oman vinkkinsä, sivuilla luki jälleen "Coming soon" eikä "Coming very soon", eli oli otettu takapakkia, mutta nythän näyttää sivuilla olevan sisältöäkin. Auenneet siis ilmeisesti tänään tai eilen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään