Kirjoitettu Lokakuu 20, 2006 Mitä veikkaatte Finnairin seuraaviksi siirroiksi? Itse en lainkaan yllättyisi seuraavista SLSY:n työntekijöitä minimoivista ratkaisuista. Joitakinhan on jo jopa mainittu mediassa. 1) Kasvava Aasia tarvitsee lisäreittejä Eurooppaan, mutta lisäbussien ostamisen sijaan kalustoa siirretään pois kotimaanreiteiltä, ja Finnish Commuter Airlinesista (Finncomm) muodostuu käytännössä "Finnair Commuter". 2) Finnair on suomalaisten helpoin yhteys itään, joten ennen harvoille reiteille on riittänyt matkustajia, vaikkeivät ne olisikaan menneet juuri siihen haluttuun kaupunkiin. Tulevaisuudessa reittejä on enemmän, joten esim. turistit saattavat käydä myös Malesiassa Thaimaan sijaan. Suomalaisia on kuitenkin rajallinen määrä, joten jakautuminen vähentää osuuttamme yhdellä reitillä. Ehkä kohta ulkomaalaisia on koneissa suhteellisesti niin paljon, että sen perusteella voi palkata entistä enemmän kielitaitoista väkeä Aasiasta. 3) Lomalennot Aeron hoidettaviksi. 4) Lomalennoilta vapautetut Finnairin työntekijät siirtyvät Aasianreiteille uusien emäntien palkkaamisen sijaan. 5) Nelosen avulla saavutettu tauko ennen seuraavia rekrytointeja käytetään vanhan työehtosopimuksen aseman heikentämiseen. SLSY:n harmiksi yksikään näistä ei ole mitenkään arvelluttava (paitsi vitonen, mutta se ei ole konkreettinen toimenpide). Lomalentojen palvelutaso ei nytkään vastaa Finnairin normaaleja reittejä, joten olisi muutenkin loogisempaa eriyttää ne. Aasialaisia lentoemäntiä puolestaan tarvitaan ihan oikeasti, mikäli sieltä tulee vieläkin suurempi määrä asiakkaita. Esteenä voisi ehkä lähinnä olla yhtiön hyväntahtoisuus tai luottamus suomalaiseen työvoimaan, mutta sitähän ei taatusti tämän lakon jälkeen riitä ollenkaan. Edit: olisikohan pitänyt laittaa tämä toiseen paikkaan, vaikka lakkothreadi onkin täällä... Edit 2: Aivan oikein, minä olen perjantai-iltana kotona miettimässä näitä asioita! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20, 2006 No, jostain kuulin, että eräässä kansainvälisessä talousalan lehdessä oli kerrottu Finnairin ulkoistavan huoltotoimintansa Intiaan, ja tästä myös ko. yhtiön tekniikassa työskentelevät saivat tiedon ko. lehden kautta. Ilmeisesti siellä halvempaa huoltaa koneet ja varmasti laatutyötä, no, nämä huhuna kuultuja....! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20, 2006 No tuo huollon ulkoistaminen on ihan oikeasti pöydällä herra saneeraajan toimesta. Saas nähä miten käy Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20, 2006 Veikkaisin, että Finnair ei näin heti siirtäisi huoltoja kovinkaan pitkälle paitsi ehkä jotkut isommat rempat joissa saatetaan pistää kone osiksi. Nykyisin tekniikassa ei ole kovinkaan paljon ulkopuollistettu töitä(mitä nyt mattojen ja penkinpäällisten vaihto ja osa penkkihuollosta) En yhtään ihmettelisi jos matkustamohuolto pistettäisiin ulos seuraavaksi. Fama menikin jo ja epäilen, että Finnairin palokuntakin voi löydää itsensä pian ulkoistettuna. En yhtään ihmettelisi jos varastot lähes täysin menisi ulos ja samoin joku ompelimo. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20, 2006 No, jostain kuulin, että eräässä kansainvälisessä talousalan lehdessä oli kerrottu Finnairin ulkoistavan huoltotoimintansa Intiaan, ja tästä myös ko. yhtiön tekniikassa työskentelevät saivat tiedon ko. lehden kautta. Ilmeisesti siellä halvempaa huoltaa koneet ja varmasti laatutyötä, no, nämä huhuna kuultuja....! Jep. Minä kylläkin tarkoitin lähinnä lentoemännistä aiheutuvien kulujen pienentämistä tämän lakon seurauksena, mutta puhutaan vain muistakin jutuista. Tekniikan tilanne saattaa olla siinä mielessä toiveikkaampi, että siellähän jo käsittääkseni puuhataan säästötoimia, joten toivotaan että onnistuvat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20, 2006 Veikkaanpa että lomalennot menevät AEROlle nopeammin kuin pystyt sanomaan SUOMENLENTOEMÄNTÄJASTUERTTIYHDISTYS . Sen jälkeen sinne palkataan miehistöt Virosta virolaisella palkkatasolla. Loppujen lopuksi uskon keskiverto Aurinkomatkalaiselle olevan ihan herttisen yhdentekevää ostaako hän tax-free ostoksensa suomalaiselta vai virolaiselta lentoemännältä. Finnair-Finncomm-kuvio on myös mielenkiintoinen. FC:han lentää taatusti huokeammalla kustannustasolla kuin AY, joten kasvua voidaan suunnata sinne huomattavasti edullisemmin kuin AY:lle. Ja Kauko-Idän lennoille varmaan lisätään aasialaisen miehistön määrää. Mielenkiintoisia aikoja tässä siis on edessä, pelkään vaan pahoin että lopulta SLSY tässä vetää lyhyemmän korren koska ei suostunut nyt joustamaan. Niin valitettavalta kun se kuullostaa, niin isot yritykset yleensä vetävät suunnitelmansa läpi, joko hyvällä tai pahalla. Työntekijöillä on sitten kaksi vaihtoehtoa; go with flow, joustaa ja sopeutua muuttuneeseen tilanteeseen, tai vastustaa muutosta viimeiseen asti. Tämä lienee ikävä totuus meille kaikille, alasta ja yrityksestä riippumatta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20, 2006 Jos on kyse pelkästään lentohenkilökunnasta niin en ihmettelisi jos aasialaisten matkustajien määrä kasvaa niin samalla kasvaisi myös paikallisen henkilökunnan määrä. Myöskin koneitten ulosliputus(757) Aerolle on tot.näk asia johon SLSY ei voi oikein mitään. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 20, 2006 No, jostain kuulin, että eräässä kansainvälisessä talousalan lehdessä oli kerrottu Finnairin ulkoistavan huoltotoimintansa Intiaan, ja tästä myös ko. yhtiön tekniikassa työskentelevät saivat tiedon ko. lehden kautta. Ilmeisesti siellä halvempaa huoltaa koneet ja varmasti laatutyötä, no, nämä huhuna kuultuja....! P-puhetta HS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2006 Minun veikkaus on edelleen että finncomm ottaa kotimaan syöttöliikenteen hallintaan. Muut veikkaukset on sitten että Aerosta tehdään lomalentoyhtiö. Tekniikasta tehdään oma yhtiö joka kilpailee muiden halukkaiden kanssa huolloista. Cateringista tehdään myös oma yhtiö joka myös kilpailee muiden yhtiöiden kanssa tarjoiluista. Villein ajatus on että lentoemot ulkoistetaan ja heille tehdään oma yritys. No nämä kaikki tuskin tulee toteutumaan mutta mistä sitä koskaan tietää. Henkilökohtaisesti olen tällaisia ulkoistamisia vastaan Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2006 Niin valitettavalta kun se kuullostaa, niin isot yritykset yleensä vetävät suunnitelmansa läpi, joko hyvällä tai pahalla. Työntekijöillä on sitten kaksi vaihtoehtoa; go with flow, joustaa ja sopeutua muuttuneeseen tilanteeseen, tai vastustaa muutosta viimeiseen asti. Tämä lienee ikävä totuus meille kaikille, alasta ja yrityksestä riippumatta. Näin se menee... Firmat ajavat muutokset tuottavuuteen, kannattavuuteen jne. vedoten läpi. Siinä ei auta pienen duunarin kuin sopeutua tai itkeä ja sopeutua. Olen nähnyt tämän omassa työssäni teollisuudessa ja muualla. Ei auta vaikka marssit ulos, ei auta vaikka yrität vaikuttaa luottamushenkilöiden kautta, ei auta vaikuttaminen liiton kautta, ei auta vaikka rautalangasta vääntäisi, ei auta vaikka neuvottelisit tuomipäivään saakka. Tekniikasta tehdään oma yhtiö joka kilpailee muiden halukkaiden kanssa huolloista. Cateringista tehdään myös oma yhtiö joka myös kilpailee muiden yhtiöiden kanssa tarjoiluista. Villein ajatus on että lentoemot ulkoistetaan ja heille tehdään oma yritys. Näitä veikkauksia on ollut ilmassa jo vuosia. Mutta tuskin tekniikkaa kokonaan kannattaa ajaa alas, kai se jotain tuottaakin vieraskoneiden huolloilla? Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2006 P-puhetta HS Huhhuh, ajattelin jo että ei kai! Tero Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2006 Kyseessä vasta välirauha, neuvottelut jatkuu melkein samantien: http://www.yle.fi/yle24/videosali/index_audio.php?a=1&q=4 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2006 YLE:n uutisen mukaan (jossa muuten Tolvasen Lassin ottama kuva) Finnair sanoo, että nykyiseen työehtosopimukseen saatiin sovittua "muutoksia", joista tulee selvää kustannussäästöä. Mistähän muutoksista on kysymys? Samalla palkalla enemmän työtunteja vai? Myös mainitaan, että neuvotteluja jatketaan ensi kuussa. Samoin kuin se, että eilinen Bangkokin lento lähti n. tunnin myöhässä ja tänään pitäisi kaikien kaukolentojen toteutua. http://www.yle.fi/uutiset/vasen/id45641.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2006 No, jostain kuulin, että eräässä kansainvälisessä talousalan lehdessä oli kerrottu Finnairin ulkoistavan huoltotoimintansa Intiaan, ja tästä myös ko. yhtiön No kyllähän taas huhut lentää. "kuulin jostain, että jossain oli kerrottu, että ....." TJ:ltä oli haastattelussa kysytty ympäripyöreästi, että onko mitään yhteistyökuviota suunnitteilla Intiassa (kun uusi Delhin reitti avattiin), ja vastaus oli että "tilannetta tutkitaan" jne, mutta missään vaiheessa kukaan ei mistään tekniikan ulkoistamisesta tuonne ole puhunut, jonka TJ myös omassa blogissaan korjasi, kun taas oli tulkittu kommenttia aivan miten sattuu. Kuulemma olisi ollut "täysin tyhmää" sanoa ettei mitään yhteistyötä edes tutkita. Mutta mistään konkreettisesta tuossa haastattelusta ei kyllä ollut puhe, muuta kuin tuollainen ympäripyöreä vastaus. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2006 Seuraavaksi voi säästää rekrytoimalla lentäjät vaikka Intiasta. Saisi varmasti halvemmalla, eikä niitä kukaan kuitenkaan näe, kun ovat konttorissaan suljettujen ovien takana. Ei tarvitse edes osata muuta kieltä kun englantia. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2006 Seuraavaksi voi säästää rekrytoimalla lentäjät vaikka Intiasta. Saisi varmasti halvemmalla, eikä niitä kukaan kuitenkaan näe, kun ovat konttorissaan suljettujen ovien takana. Ei tarvitse edes osata muuta kieltä kun englantia. Intaan (ja varsinkin Kiinaan) rekrytoidaan nykyään ulkomaalaisia lentäjiä, ihan palkalla joka kelpaa suomalaisellekin. Eli maailmanlaajuinen lentäjäpula on sitä luokkaa, ettei taida olla saatavissa merkittävästi halvemmalla. Nostivat muuten intiassa juuri viimevuonna lentäjien eläkeikääkin 60:stä 65:een perustellen ihan suoraan lentäjäpulalla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2006 Intaan (ja varsinkin Kiinaan) rekrytoidaan nykyään ulkomaalaisia lentäjiä, ihan palkalla joka kelpaa suomalaisellekin. Eli maailmanlaajuinen lentäjäpula on sitä luokkaa, ettei taida olla saatavissa merkittävästi halvemmalla. Nostivat muuten intiassa juuri viimevuonna lentäjien eläkeikääkin 60:stä 65:een perustellen ihan suoraan lentäjäpulalla. Entäs Itä-Eurooppa? Tai Venäjä? Kyllä jostain varmasti saa alle suomalaisen palkkatason. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2006 Entäs Itä-Eurooppa? Tai Venäjä? Kyllä jostain varmasti saa alle suomalaisen palkkatason. Mielenkiintoisempi kysymys on minusta se, mitä lentäjät tekevät, jos Finnair tavalla tai toisella laskee selvästi lentäjien palkkoja. Ammattitaitoiselle väelle on varmasti kysyntää ulkomaillakin, mutta kuinka moni lentäjistä todellisuudessa olisi valmis lähtemään Suomesta? Ja olisiko työtä tarjolla edes Euroopassa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2006 Asiasta mitään tietämättä veikkaan että seuraavaksi Finnair hajeskelee jostain Myanmarista tms.yhtiötä joka hoitaa koko homman. Eesti ja muu tuolla alkaa nostamaan hintojaan,kymmenen vuoden kuluttua huomaavat että muumaatkin maksavat ja taas kelpaa kotimainen,onhan tuossa jo ruiskukatkin yrittäneet etelänpuolta ja kompastelleet. Tasoittuu pikkuhiljaa tilit maailmalla,ameriikan ihmeetkin tuon kohta ymmärtävät,siirrät vasemmasta taskusta oikeaan ja edelleen yhtä vähän. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 21, 2006 Tuossa suomalaisen työntekijän, emännän, purserin ja ohjaajan palkkauksesta Eestissä kannatta ottaa huomioon paikalliset eläke-edut ja niiden maksutapa. Tuolla maksaa työntekijä omat eläkemaksunsa. Herää kysymys; millä hinnalla ja mitkä ovat eläkekertymät. Taitaa työnantajalla olla todella halvempaa ottaa työtekijä tuolta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2006 Eilispäivän MTV3:n Kymmenen uutisissa (jotka ovat katsottavissa netti-TV:stä, mikäli on liittynyt palvelun käyttäjäksi) mainittiin, että Finnair ei palkkaakaan 500 uutta lentoemäntää vaan pienemmän määrän, "koska palkkaus nyt sovituilla ehdoilla tulee liian kalliiksi" tjsp. En ole muista medialähteistä löytänyt tälle vielä vahvistusta, eikä eilisissä uutisissa mainittu sitä, kuinka monta emäntää vähemmän Finnair aikoo palkata. "Imperiumin vastaisku 1" ?? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2006 En ole muista medialähteistä löytänyt tälle vielä vahvistusta, eikä eilisissä uutisissa mainittu sitä, kuinka monta emäntää vähemmän Finnair aikoo palkata. Jossain uutisissa Finnairin edustaja sanoi, että palkattavien emojen lukumäärä ratkeaa lähiviikkoina. Toisissa uutisissa taase Hienonen sanoi, että nyt on mietittävä Finnairin kasvun kulmakerroin uusiksi Aasian liikenteessä. Toivottavasti nämä ovat vain sapelien kalistelua eivätkä realisoidu odotettua pienempänä kasvuna. -Tero- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2006 Eilispäivän MTV3:n Kymmenen uutisissa (jotka ovat katsottavissa netti-TV:stä, mikäli on liittynyt palvelun käyttäjäksi) mainittiin, että Finnair ei palkkaakaan 500 uutta lentoemäntää vaan pienemmän määrän, "koska palkkaus nyt sovituilla ehdoilla tulee liian kalliiksi" tjsp. http://nettitv.mtv3.fi/nettitv_uutiset/index.shtml/nettitv_uutiset/uutiset?85890#85890 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2006 Paskapuhettahan tuo on. Vai peruuko Finnair nyt A350-tilaukset? Ja jos asia on oikeasti noin, niin täytyy kyseenalaistaa firman johdon pätevyys, mikäli laskelmat on tehty TES:n rikkomisen pohjalle... Jos sinulla on Pekka parempaa tietoa aiheesta, niin kerro toki lähteesi. Vaikka oletkin selvästi omaksunut SLSY:n johdon kommentointitavan, niin rakentavampaa olisi kuitenkin avata tuon "paskapuhetta" taustat. Voisit esimerkiksi pohtia yrityksen intressiryhmiä, jotka ovat asiakkaiden lisäksi sekä työntekijät että omistajat. Jos mielestäsi tuo lausunto on suunnattu puhtaasti työntekijöille tulevien TES-neuvottelujen pohjustamiseksi, niin mietipä sen vaikutuksia omistajanäkökulman kannalta. Sisäiseen keskusteluun on kuitenkin muitakin kanavia kuin lehdistö... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 22, 2006 Ihmetyttää kauanko omistajatahot katselevat nuoria johtajia jotka lehdissä ilmoittavat että meillä on aikaa ja rahaa lakkoilla,suunnilleen näillä sanoilla eräs nuoriherra ilmoitti finnairin kannan hesarissa. Olettaisin että omistajatahot pyytävät herran kahville kokoushuoneeseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla