Guest OldCrow

RYNNÄKKÖÖN! ( 30 kuvaa )

10 viestiä aiheessa

Muistan hyvin 80-luvulla, kun Kylmän sodan rintamalle astuivat risteilyohjukset, tähtien sota ja puheet neutronipommeista. Neutronipommien tehtävänä oli tuhota elävä voima ja jättää materiaali "kylmäksi"/koskemattomaksi. Neutronipommi oli/on ydinase. No onneksi Kylmä sota "kylmeni" ja toivottavasti jäätyikin vain muistojen öihin.

 

Kylmän sodan doktriini Euroopassa 50-luvulla perustui vielä aika pitkälti maasotatoimiin ja panssariaseen liikkuvuuteen. Panssarit ja jalkaväki tarvitsivat myös ilmasuojaa ja rynnäkköapua ilmasta. Tähän tarkoitukseen kehitettiin Puolassa oma konetyyppi MiG-17F/Lim-5 hävittäjistä. Lim-6bis rynnäkkökoneet palvelivat vielä 80-luvulla ja viimeiset yksilöt vielä 90-luvun alussa. Käyttäjinä olivat Puolan ilmavoimat ja laivasto.

 

Toisen maailmansodan aikana mainetta ja vastustajia niittivät Il-2 Shturmovik ja Il-10. Molemmat konetyypit säilyivät rivissä vielä sodan jälkeen. Puolassa Il-10 ( Avia B-33 ) koneita oli käytössä vielä 50-luvun loppupuolella. Meillä lennettiin Vampeilla ja Vihureilla, kun Puolalla oli käytössään 120 IL-10:ä ja 281 B-33 Shturmovikkiä 24:llä UII-10 vahvistettuna.

[ attachment removed ]

 

Rynnäköinnin kohteena olivat sotilaat ( elävä voima ), panssarivaunut....

[ attachment removed ]

 

Tutkat, tykistö, pesäkkeet, asemat jne.

[ attachment removed ]

 

Pe-2 ja Tu-2:n jälkeen Puolan ilmavoimien ainoa taktinen/suihkari pommittaja oli Il-28 Beagle. Rynnäkköaseelle oli tilaus. Myös NATO:ssa riitti vaunuja, vaikka DDR olikin Puolan suojapuskurina.

[ attachment removed ]

 

Puolalaiset rakensivat lisensillä 1956-60 477 WSK Mielec Lim-5 hävittäjää. Lim tarkoittaa licencyjny mysliwiec - "lisenssi hävittäjä". Konetyyppin kantaisä oli MiG-17F. Kaksi 23 mm:n ja yksi 37 mm:n kanuuna aseistuksenaan.

[ attachment removed ]

 

Pian Lim-5:sta aloitettiin modifioimaan rynnäköintiin sopivaksi ilmalaitteeksi. Tuplapyörät, jarruvarjo ja nousuraketit kuuluivat Lim-5M perusvarustuksiin. Siipi oli tyvestä normaalia paksumpi, jotta tuplapyörät sopivat sisään. MiG-17F/Lim-5 pystyivät kantamaan kahdessa siipitelineessä vain lisäpolttoainesäiliöitä tai kahta 250 kg:n pommia. Nyt Lim-5M pystyi ottamaan pommien sijasta Mars-2 rakettikasetit. Mars-2 rakettikasetit sisälsivät kahdeksan S-5 57 mm rakettia.

[ attachment removed ]

 

Kuva Mars-2 rakettikasetista. Raketit olivat "ohjaamattomia" 57 mm:n S-5 raketteja.

[ attachment removed ]

 

Vuonna 1963 päädyttiin sitten Lim-5M:n ja Lim-6:n jälkeen Lim-6bis malliin. Lim-6bis koneita rakennettiin kaikkiaan 70 kappaletta.

[ attachment removed ]

 

Lim-6bis koneeseen palautettiin "normaali" Lim-5:n siipi. Tuplapyöristä luovuttiin. Jarruvarjon kotelo tuli selvästi näkyviin evän alle.

[ attachment removed ]

 

Kahden siipiripustimen sijasta ripustimia vihanpitovälineille olikin nyt neljä kappaletta. Mars-2 rakettikasetit tulivat tyveen. Lim-5M ( 60 kpl ) ja Lim-6 ( 40 kpl ) koneet modifioitiin myös Lim-6bis standardiin, joten kaikkiaan Lim-6bis koneita lienee ollut noin 170 yksilöä rivissä. Lim-5P ( MiG-17PF tutkakone ) koneet modifioitiin myös rynnäkkökoneiksi Lim-6M. Tutkakuvut jäivät, vaikka tutkat poistettiin. Puolalla oli 12 MiG-17F konetta ja 129 lisensillä valmistettua Lim-5P:tä. Kuvan Lim-6M 606 on juuri tälläinen tapaus. Lim-6bis kausi jatkui 90-luvun alkuun. Lim-5P/Lim-6M koneissa oli tutkasta johtuen kolme 23 mm:n tykkiä rungossa.

[ attachment removed ]

 

Sukhoin Su-7 koneita ( Fitter A ) alkoi virrata Puolaan vuonna 1964 ( hyvä vuosi  ;) ). Puola sai vuoteen 1988 mennessä kuusi Su-7BM:ää, 31 SU-7BKL:ää ja kahdeksan Su-7U(M) koulukonetta. Su-7 koneet palvelivat aina 1990 asti. Tämä Krakovan Su-7BM 06 on yksi kuudesta toimitetusta yksilöstä. BM:ssä oli vain kaksi siipiripustinta vihanpitovälineille. Lisäksi mallarin silmin katsottuna 30mm tykin suojalevy on pienempi kuin myöhäisempien BKL-mallien vastaava. Ja näyttää tarkemmin katsottuna siltä, että polakit pistivät neljä ripustinta myös BM:n.

[ attachment removed ]

 

Su-7BKL 13 on modifioitu käyttämään neljää siipiripustinta. Su-7BKL malleissa oli tehdasasenteisena kaksi ripustinta, mutta polakit näyttävät updeitanneen BKL:ä BMK standardiin neljällä siipiripustimella.

[ attachment removed ]

 

Su-7BKL 17. Su-7 koneissa olivat siipien tyvessä 30 mm:n tykit.

[ attachment removed ]

 

Kaksipaikkainen Su-7U(M) oli metrin yksipaikkaisia pidempi. Polakkien Su-7U(M) koneet pystyivät kantamaan BKL:n tyyliin 8U46 ja 8U47 ydinpommeja vasemmassa runkoripustimessaan. Tosin tässä kuvassa 331:llä on neljä lisäpolttoainesäiliötä.

[ attachment removed ]

 

Su-7BKL 815 näyttää täysin BMK:lta koska koneessa on neljän ripustimen lisäksi BMK:n tyylinen kuomun peili jälkiasennettuna.

[ attachment removed ]

 

Vihanpitoväline n:o 1: UB-8 rakettikasetti 20:llä 80mm:n S-8 raketilla.

[ attachment removed ]

 

N:o 2: UB-16 rakettikasetti 16:lla 57mm:n S-5 raketilla.

[ attachment removed ]

 

N:o 3: UB-32 rakettikasetti 32:lla 57mm:n S-5:lla.

[ attachment removed ]

 

UPK-23-250 GSh-23 tykkipodi kaksi kappaletta.

[ attachment removed ]

 

Ilmeisesti harjoituspommi.... En saanut tunnistettua.

[ attachment removed ]

 

Sukhoin pommiteline.

[ attachment removed ]

 

Su-7:n siipi oli kiinteä. Kulma 62 astetta.

[ attachment removed ]

 

Su-17 vientiversion Su-20:n siipi oli manuaalisesti  liikuteltavissa kolmeen asentoon. Täysin eteen ( 28 asteen kulma ), täysin taakse ( 62 asteen kulma ) ja vielä yksi asento yksi siltä väliltä.

[ attachment removed ]

 

Puola oli ainoa Varsovan liiton maa, joka sai käyttöönsä Su-20 Fitter C koneita. Puola sai käyttöönsä 36 Su-20:stä. Kaikkiaan kahdeksan konetta tuhoutui 1974-1997. Su-20R 6131:n aselasti on aika huiman näköinen. Su-20 pystyi myös viemään ydinpommin kohteeseensa. Mitenkäs se Kekkosen ydinaseeton Itämeri.... :laugh:.

[ attachment removed ]

 

Camo maalattu 4242 Krakovan ilmailumuseossa. Koneita näytettään käyttäneen camoina ja puhtaalla metallipinnalla.

[ attachment removed ]

 

7. PLM-R laivueen tunnus. Osa polakkien Su-20:stä oli Su-20R tiedusteluversioita. Tiedustelupodit olivat rungon alla.

[ attachment removed ]

 

NATO:n panssarivoimaa heikentämään hankittiin myös Mi-24 Hind taisteluhelikoptereita.

[ attachment removed ]

 

Tämä yksilö 013 on ensimmäinen Hind D, joka toimitettiin Puolaan 1979.

[ attachment removed ]

 

Hindissä UB-32 kasetit tuplana.

[ attachment removed ]

 

No onneksi näitä Kylmän sodan ihmeitä ei tarvinnut koeponnistaa Euroopassa. Museo on oikea paikka. Nyt on toisenlaiset terroriaiheet pinnalla. Keljummat...valitettavasti.

[ attachment removed ]

 

Veli Venäläinen oli huolissaan Suomen Lapista 80-luvulla. Heidän mielestään Suomen Lapissa oli NATO:n mentävä aukko. TV:ssä näytettiin pakkaspäivänä suomalaisen Draken-laivueen koneiden käynnistys. DK-ohjaajalta kysyttiin suoraan, että tippuuko se, risteiluohjus alas? Ja varmasti tippuu! Totesi DK-Kalle ja juoksi yksinäisenä ratsastajana koneelleen. Sitten näytettiin DK parin startti. Siihen aikaan harvinaista kuvamateriaalia ilmavoimista.

 

En enää yhtään ihmettele Putinin edeltäjien huollestumista käsivarren suhteen, kun olen nähnyt Puolan ilmavoimien jäänteet ja tutustunut mahtavaan asevoimaan. Parillakymmenellä DK:lla olisivat olleet kovat ajat, jos NATO olisi lähtenyt höökimään Ruotsin kiertäen käsivarresta päin Rovaniemeä kohden. Tuskin 20 + 20 lisävahvistus olisi auttanut, sillä virallisesti meiltä puuttuivat rynnäkkökoneet. Oliko edes kunnollista rynnäkkökoulutusta torjuntahävittäjien miehille. No taisi ne vuosittain Sotinpurolla käydä.... Asennetta kyllä löytyi, mutta lentokuntoisten koneiden konemäärä oli kyllä aika pieni.

 

Meillä oli välissä meri ja Ruotsi. Mutta Lapissa oli/on NATO rajanaapurina. Puolalaisilla oli sentään etupuskurina vielä DDR:n asevoimat.... Ja rynnäkkökoneet, noin 400 Su-konetta muiden Varsovan maiden alaisuudessa. Painopisteen suunnassa tosin.

 

No DDR:n kalusto jätetään kesään 2008, mutta sitä ennen tutustutaan vielä Puolan liki 600 MiG-21:n ilma-armaadaan  :). Ollos huolleton, puolueetoman maan poikais palanneet Ranskasta on  ::).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuota Puolan varustelutilannetta tavastellessa ei voi kuin todeta että tuossa maassa ei luulisi kellään olleen pulaa mistään kun on ollut rahaa.....

 

 

Janne

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos jälleen, näitä selvityksiä on ilo katsella, kun oppii samalla, että mitä sitä ylipäätään katselee. Venäläisiltä taisi mennä aika pitkään, ennenkuin pääsivät eroon tuosta rungon putkimaisesta, ilmanottoaukko edessä -muotoilusta. Vasta 2-moottorihävittäjien myötä (MiG-29 ensimmäinen?) taisi designeri vaihtua...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos jälleen, näitä selvityksiä on ilo katsella, kun oppii samalla, että mitä sitä ylipäätään katselee. Venäläisiltä taisi mennä aika pitkään, ennenkuin pääsivät eroon tuosta rungon putkimaisesta, ilmanottoaukko edessä -muotoilusta. Vasta 2-moottorihävittäjien myötä (MiG-29 ensimmäinen?) taisi designeri vaihtua...?

Ettei vain olisi niinkin aikaisin kun 60-luvulla NL:llä ollut hävittäjä jossa ilmanottoaukot olivat sivussa. Nimittäin Sukhoi Su-15. No Jukka voi korjata mikäli tässä päätelmässä tarvetta on :thmbup: Mahtavat kuvat  täydensi kyllä kattava selvitys.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parillakymmenellä DK:lla olisivat olleet kovat ajat, jos NATO olisi lähtenyt höökimään Ruotsin kiertäen käsivarresta päin Rovaniemeä kohden. Tuskin 20 + 20 lisävahvistus olisi auttanut, sillä virallisesti meiltä puuttuivat rynnäkkökoneet. Oliko edes kunnollista rynnäkkökoulutusta torjuntahävittäjien miehille. No taisi ne vuosittain Sotinpurolla käydä....

 

 

Tämä sopinee otsikkoon, vaikka onkin otsikoitu "SYÖKSYYN"...

 

Hei, mitä nyt DK:ista, meillä oli omat maataistelukoneemme, MiGit! Muuruveden pojan pitäisi tietää tämä...

 

1

[ attachment removed ]

2

[ attachment removed ]

3

[ attachment removed ]

4

[ attachment removed ]

 

Pahoittelen huonolaatuista skannausta; teksti oli kokosivun jutussa ja skanneri vain A4; lisäksi paperi oli ryttyyntynyt ajan kanssa.

 

Nimimerkki kotitalon päältä rakettikasettien kera syöksyyn...  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Ilkalle oikaisusta! Noi lehtileikkeleet ovat menneet itseltäni ohi, kiitos niistä ;).

 

Juu kyllähän minä toki muistan sen, kun MiG:it menivät Sotinpurolle kerran vuodessa ampumaan. Ilmatoiminta oli silloin vilkkaampaa. Taisin KarJP:n varusveijarina itsekkin käydä ammuskelemassa Sotinpurolla ainakin kerran.

 

Squadron Signals Publications teoksista on ollut suunnaton apu ja googlettamalla on netistä löytynyt aina tiedonjyvänen sieltä sun täältä. Puolalaisilla MiG-miehillä on omat sivutkin ja siitä lisää kohta.

 

Tekemällä oppii parhaiten ja noita tiedonjyväsiä kerätessäni olen kyllä mielestäni itsekkin saanut mojovan tietoiskun  :thmbup:.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tuosta -80 jutuista voi halutessaan ammentaa yhden miehen mielipiteitä Juhani Suomen Koivisto kirjasta,eli poliittista tietoa tuon ajan tunnelmista ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla