Nils Rostedt

Syyshämärää ja pimeää - London Heathrow ja Stansted

6 viestiä aiheessa

Tässä muutama kuva Lontoosta viime ajoilta. Tähän aikaan vuodesta alkaa olla jo aika haasteellista kuvata tavallisen lentomatkan yhteydessä, ellei sitten varaa aikaa kuvauspäivälle erikseen.  Paikallinen kalusto on kuitenkin sen verran erilaista kuin Suomessa että laitanpa kuvat näytille joka tapauksessa  :) .

 

Laskussa Heathrowin kiitotielle 27R. Boeing-kalustoa BA:n hallien edessä.

[ attachment removed ]

 

Koneen ikkunasta näkyi tällainen minulle uusi tuttavuus, El Al :n B767. 4X-EAJ.

[ attachment removed ]

 

Heathrown terminaalista ei tahdo löytyä oikein hyviä kuvauspaikkoja. Tässä kuitenkin "Konark", joka on Air Indian B747-400:n VT-ESM koneen nimi.

[ attachment removed ]

 

Ja tässä on "Failaka". Kuwait Airways, 9K-AMA, A300-600.

[ attachment removed ]

 

Päivänvaloa riitti vielä hetkeksi kuvaamaan 27R:n kynnyksen kohdalla. Ilokseni sieltä löytyi vanha tuttu Concorde G-BOAB joka on nyt parkissa aivan aidan lähellä.

[ attachment removed ]

 

Koko ajan tuli tietenkin koneita laskuun, joten Concordeen oli hieman hankala keskittyä. Tässä Emirates:n B7777, A6-EBM.

[ attachment removed ]

 

Concorden nokastakin piti kuitenkin tietenkin saada kuva.

[ attachment removed ]

 

Cathay Pacificin rahtijumbo tulossa laskuun. B-HUP.

[ attachment removed ]

 

Vähemmän tuttu yhtiö eli intialainen Jet Airways, A340-313, VT-JWA. Tässä vaiheessa oli jo niin hämärää että pitkän valotusajan takia tahtoi aina jokin osa koneesta jäädä epätarkaksi, kun koneen eri osat liikkuvat eri "kulmanopeudella" kameraan nähden.  Parempi olisi ollut kuvata kauempaa, mutta silloin taas tarvitaan suurempaa polttoväliä ja kuva tärähtää vielä helpommin.

[ attachment removed ]

 

Joten tämän Gulf Air-yhtiön A330-koneen jälkeen oli paras lopettaa kuvaaminen. Tunnus A40-KD. Tästä koneesta ei vielä ole yhtään kuvaa Airliners.netissä (eikä tämäkään sinne pääse). Mutta oli hauska huomata että meikäläinen satunnainen matkaajakin voi periaattessa onnistua saamaan kuvan "ennennäkemättömästä" koneesta, vaikka Heathrowissa varmasti on monilukuinen vakiokuvaajaporukkakin.

[ attachment removed ]

 

 

Siirrytäänpä sitten Stanstediin, ns. halpalentoyhtiöiden suosimalle lentoasemalle. Ja pimeys sen kun lisääntyy.

 

Paikallista Perus-Raijaa eli Ryanairin B737 EI-CSI. Tällaisia Stanstedissa suorastaan vilisi.

[ attachment removed ]

 

Sitten otetaan Iisisti. Easyjetin A319 valmistelee lähtöä.

[ attachment removed ]

 

GermanWings esittäytyy, koneena A319 D-AGWB. Taustalla Norwegianin pyrstökoristeita, jos näitä norjalaisia historiallisia henkilöitä nyt voi sellaisiksi sanoa.

[ attachment removed ]

 

Minulle aivan uusi tuttavuus. Kibris Türk Hava Yollari eli Cyprus Turkish Airlines. Konetyyppi on B737-86N. TC-MAO.

[ attachment removed ]

 

Lopuksi "vauhdikas" kuva hollantilaisen Transavian B737:sta.

[ attachment removed ]

 

Sellaista tällä kertaa, toivottavasti kelpasi  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia ei niin tavallisista koneista täällä  :thmbup:

Millä koneilla matkustit tuonne ja takaisin? Löytyisikö siipikuvia lennoilta tai jotain?  :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia ei niin tavallisista koneista täällä  :thmbup:

Millä koneilla matkustit tuonne ja takaisin? Löytyisikö siipikuvia lennoilta tai jotain?  :P

 

Kiitos  ;)

 

Matka oli hieman erikoinen sikäli että lensin ensin Tukholmaan, sieltä Lontooseen ja lopuksi takaisin Helsinkiin. Kun toinen kohde oli työmatka ja toinen harrastukseen liittyvä, varaaminen ei ollut ihan helppoa. Lopuksi jouduin varaamaan matkat kolmena erillisenä, yhdensuuntaisena lentona. Yllätyksekseni kokonaishinta oli varsin kohtuullinen. Tukholma-Heathrow oli SAS:n MD-80 koneella ja Stansted-Helsinki taas Blue1:n MD-90, muistaakseni jopa firman uusin kone eli OH-BLD.

 

Muuten mukava reissu mutta ensikertalaisena Stanstedissa en ollut varautunut jonottamiseen. Elokuun terroriuhan jälkeen britit ovat kiristäneet tarkastuksia entisestään. Lähtöni oli sunnuntai-iltana, joka on ilmeisesti pahin ruuhka-aika. Jouduin seisomaan turvatarkastusjonossa peräti 59 minuuttia  :thmbdn: . Tähän kannattaa varautua muutkin Stanstedista lähtevät, ainakin jos lähtö osuu viikonlopulle.

 

Lentosää ei ollut sellainen että lennon aikana olisi kannattanut kuvata. Yritin kyllä kuvata Lontoota saapuessani, mutta näyttämiskelpoisia kuvia ei tullut. Joskus toiste sitten  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia, mutta eikös tuo Gulffi ole A330? Ei se kai sentään 320:nen ole nokasta päätellen?

 

Silti, jatka samaan malliin. Näitä on kiva katella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja Germanwings ei suinkaan ole A320 vaan A319. Muuten oli kyllä kivat kuvat ja hyvä saada vähän erilaistakin settiä sillointällöin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hupsis ! Nyt on tiedot korjattu. Näin siinä käy kun luottaa liikaa vanhoihin vihjeisiin, enhän minä tiennyt että Germanwings on näköjään tehnyt Easyjetit ja tilannut kahdella varauloskäynnillä varustettuja koneita. Pikatarkistuksen perusteella tämä olisi vasta toinen tämänmallinen A319-132 kone, molemmat luovutettu 2006.

On muuten aika hämäävää kun tuolla samalla alatyyppikoodilla -132 löytyy myös koneita missä on vakiomallin mukaisesti vain yksi varauloskäynti siiven päällä (mm. SAS:n uusi 319). Ota siitä nyt sitten selvää  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla