Guest JKa

Agusta Bell

31 viestiä aiheessa

Uusi tuttavuus EFVR:lla. Komeet äänet oli tässä kopterissa, ääni kuulu jo parin kymmenen kilsan päästä.

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karun näköinen laite...!, no tervetuloa vain Suomen rekisteriin...! :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsin IA-rekisteri sanoo seuraavaa:

 

SE-JOK 

Luftfartygstyp BELL UH-1H

Tillverkningsnr 66-00782

Tillverkningsår 1966

Max startvikt (kg) 4309

Luftvärdig tom 2007-06-30

Registreringsdatum 2006-06-21

 

Registrerad ägare

Siemens Financial Services AB

Röntgenvägen 2

171 95 SOLNA

Från och med 2006-06-21

 

Registrerad innehavare

OY SubStyle Ltd

Hauskalantie 3 B 7

FIN.35300 ORVESI

 

FINLAND

 

Från och med 2006-06-29 

 

 

Eihän tuon siis ole tultava suomen rekisteriin kun vähäisellä ruotsin taidolla käsittäisin että omistaja on Ruotsissa ja käyttäjä Suomessa.

 

Hienoa kuitenkin että tuollainen on Suomessa ja vielä se kaikkein komein Huey eli UH-1H Iroquois. Se ainoa oikea helikopteri :thmbup: Tarvitsee enään mustan nenän ja muuten väriksi oliivin vihreä. Toinen noista väritystä koskevista asioista onkin jo kunnossa näköjään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä itsekin mietin onko tää ollu vietnamissa kun vuosimalli on -66. Nyt ne lentelee kuulemma lannoituslentoja ja Espanjassa oli ollu sammutuskopterina, siinä onki väestönsuojelumerkki kyljessä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, no, Helitoursilla sanottiin ainakin että on tulossa Suomen rekisteriin. En ollut vielä aivan satavarma, kysyin äsken vielä kaveriltani mitä hän itse kuuli kun juteltiin Helitoursin heppujen kanssa, eli kyllä se on tulossa Suomen rekisteriin.

Juu on tosiaan tulossa Suomen rekisteriin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu on tosiaan tulossa Suomen rekisteriin.

Tässäkö on se viimeisin ja nk. "varma" tieto??

 

Ai juu, kyllä se on Belli ihan ilman sitä Agustaa. Onneksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Komeet äänet oli tässä kopterissa, ääni kuulu jo parin kymmenen kilsan päästä.

 

Huey-äänifaileja netistä löytyy, muuten, lähes joka lähtöön google-haulla (vaikkapa "Huey helicopter sound file"), jos ei satu vaikkapa simussa tuon ääniä löytymään tai "Apocalypse Now"-filmiä olemaan DVD-hyllyssä.

 

Aina silloin tällöin olen yrittänyt kehottaa kansaa muutenkin taltioimaan eri koneiden äänifaileja myös Suomen kentiltä...

Lentävien härveleiden äänet eivät kaiketi ole Teosto-suojattua tavaraa? Nettiin vaan jonnekin....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Lentävien härveleiden äänet eivät kaiketi ole Teosto-suojattua tavaraa? Nettiin vaan jonnekin....

 

Eivät, jos ovat omia äänitteitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina silloin tällöin olen yrittänyt kehottaa kansaa muutenkin taltioimaan eri koneiden äänifaileja myös Suomen kentiltä...

Oliskin ajatellut noin silloin kun pikku-MD vielä lensi Finnairilla. Helpiostihan sitä kännykällä olisi sen lähdön soundit nauhoittanut. :( Pitääkin muistaa seuraavan kerran ison MD:n kanssa...

 

Ei Suomesta, vaan Hollannista Blue Angels: http://kotisivu.mtv3.fi/jkg/angels.mp3 (Hollanin kuvaketjuista tuttu).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Registrerad innehavare

OY SubStyle Ltd

Hauskalantie 3 B 7

FIN.35300 ORVESI

 

On ainakin käyttötarkoitusta kuvaava osoite, Hauskalantie.. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpas likainen perä.

Jotkut kutsuvat moista likaa termillä "Colour of money". Mutta sehän on ihan siitä kiinni miten asiat näkee. Jotkut tykkäävät mieluummin puhtaista koneista joita pääasiassa kiillotetaan hallin lämmössä, toiset taas haluavat nähdä juuri tuon värisen pyrstön, paljon ja usein. Kumpi sitten on kannattavampaa, mene ja tiedä... :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tällaisessa työkalussa tuskin tuolla pyrstöön tarttuneella lialla on kovin suurta merkitystä aerodynamiikan suhteen.

Itse kyl ulkonäöllisesti tykkään enemmän sellaisista sulavimmista linjoista, mut nämä UH-1H:t on kyllä toiminnallisuutensa osoittaneet monellakin tantereella.

 

Kuten tosiaan Mika tuolla aiemmin korosti niin tää siis on BELL ei italialainen Agusta kuten esim Rajan AB 412:t

 

Ku 'pikkukallen' lähdöstä onkin jo aikaa niin oisko tällainen 'isoveli' sit 'isokalle'?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten tosiaan Mika tuolla aiemmin korosti niin tää siis on BELL ei italialainen Agusta kuten esim Rajan AB 412:t

 

Tosin rajan 412:sta uusin eli HVK taitaa olla jenkkilän suunnalla valmistettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin tällaisessa työkalussa tuskin tuolla pyrstöön tarttuneella lialla on kovin suurta merkitystä aerodynamiikan suhteen.

Juu eikä minkään muunkaan suhteen. Tärkeämpää on se mitä tapahtuu kuin se miltä työkalu ulospäin näyttää. Ei noilla kauneuskilpailuihin osallistuta.

Ku 'pikkukallen' lähdöstä onkin jo aikaa niin oisko tällainen 'isoveli' sit 'isokalle'?

:D

Tosin rajan 412:sta uusin eli HVK taitaa olla jenkkilän suunnalla valmistettu.

Pitää paikkansa. Muut on aukustipellejä.

 

Laitetaan nyt tähän Oton järkytystä helpottamaan todiste siitä, että kyllä tuon pyrstö on joskus puhdaskin ollut. Melkein häikäisee kun niin kiiltää 8):

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen ilma-alusrekisterissä oli jo 1986 Agusta Bell 204B = n:o 1149 OH-HAK

Markku

(Mullois kuvakin muttei löytynyt tähän hätään)

Pienen etsiskelyn jälkeen:

 

[ attachment removed ]

Sama

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen ilma-alusrekisterissä oli jo 1986 Agusta Bell 204B = n:o 1149 OH-HAK

Markku

Ku 'pikkukallen' lähdöstä onkin jo aikaa niin oisko tällainen 'isoveli' sit 'isokalle'?

Kyseiseen koneeseen tuossa Antti jo viittasikin aiemmin. Mukava että jollain on kuvia noilta ajoilta. Lisää vaan jos sattuu löytymään :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeps 'pikkukallen' eli HAK:n kyytiin tuli vaahtosammuttimen kokoisena joskus päästyäkin, oli se huiman kokoilen laite tuohon aikaan. Tuo puna valkoinen väritys vaan hämäsi monia, kopteria meinaan luultiin palolaitoksen vekottimeksi.

 

UH1-H taitaa siviilipuolella vastata 212:ta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

UH1-H taitaa siviilipuolella vastata 212:ta

Muuten pitkälti kyllä, niissä on vain yksi perustavaa laatua oleva ero. UH-1H on yksimoottorinen, 212:n katolta löytyy kaksi pataa.

 

Sen sijaan 205 on täysin sama kone kuin UH-1H. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siviilipuolen mallithan Hueysta on 204 ja 205. Kuten Mika jo itse asiassa mainitsikin, mutta 205 pitää myös UH-1D:n sisällään.Toki noistahan nuo sotilasmallitkin on sitten tehty.

 

212:n tosiaan on melkein sama lukuunottamatta moottorien määrää ja tuo kopteri sotavoimissa kulkeekin nimellä UH-1N. Nythän on sitten tämä Bellin uusi siviili-huey eli 210 mitä tehdään kaiketi vanhojen UH-1H:n rungoista. Sotilaspuolelle Bellillä on nyt tarjolla UH-1Y ja Huey II.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta 205 pitää myös UH-1D:n sisällään.

Jaahas, Ville rupesi viilaamaan p.... Njääh, oikeassahan sä olet, en vain ajatellut tämän foorumin tiedonjanon yltävän ihan noin kauas tässä kyseisessä asiassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla