Guest niko korpela

Sateisen sunnuntain GA:t ja Cargo...

22 viestiä aiheessa

Vapaa sunnuntai pitkästä aikaa, ja ilmakin mitä mainioin spottaukseen..., ei muuta kuin ensin keula kohti Malmia...

 

 

Josta löytyi tälläinen Tanskalainen vieras, OY-TAC, Cessna U206C Super Skywagon, Valmistusvuosi 1968

 

[ attachment removed ]

 

Seuraavaksi katselin, että eipä taida olla muuta erikoisempaa, eli kotoinen OH-STS:hän se siinä, mutta tarkemmin katsottuna kyseessä olikin vieras Ruotsinmaalta, SE-LVR, Diamond DA-42 Twin Star

 

[ attachment removed ]

 

Seuraavaksi suunta kohti pääkaupungin suurempaa lentoasemaa, busineksella sateessa yksin värjötteli tuttu vieras, OH-KJJ, TBM 700C2

 

[ attachment removed ]

 

Ja lopuksi vaikka keli oli mitä oli, niin tätä lähdettiin Remun kanssa katsomaan, Kosmos Aviation, Antonov An-12TB RA-11025. Ex CCCP-11025

 

[ attachment removed ]

 

Pari lähempää räpsyä myöskin, eli täällä konttorissa varmaankin on joskus toveri taka-ampuja, It-kk:n takaa sihtaillut pahaa länsimaista vihollista...? ;)

 

[ attachment removed ]

 

Kun varmaankin tuolta keulasta, on taasen toveri navigaattori koittanut löytää väylää, toveri pilotin lennettäväksi...? ;)

 

[ attachment removed ]

 

 

Että sellaisilla lähdetään alkavaan viikkoon, omalta osilta, jos joku tuolla kaatosateessa oli kameraa ulkoiluttamassa, niin tuohon vaan päivän kuvia jatkoksi, kiitos. Ainoa spotteri jota tuo keli ei tuntunut haittaavan oli spottausnoutaja, joka erittäin suurella mielenkiinnolla koneita katseli... 8), Antonovista varmaan leijaili mystinen mahorkankin tuoksu...? ;)

 

Ja voihan aina kommenttejakin kuvista yms. heitellä...!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä keli on ollut. ;D

 

Mikäs siinä, ilma oli kuin morsian ja morsian oli kuin...? ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Että sellaisilla lähdetään alkavaan viikkoon, omalta osilta, jos joku tuolla kaatosateessa oli kameraa ulkoiluttamassa, niin tuohon vaan päivän kuvia jatkoksi, kiitos. Ainoa spotteri jota tuo keli ei tuntunut haittaavan oli spottausnoutaja, joka erittäin suurella mielenkiinnolla koneita katseli...

 

Oli siellä pari muutakin seuranasi kuin tuo kuuluisa spottausnoutaja. Tässä jatkoa sateiselle sarjallesi. Sade nimittäin vain yltyi, miehet väheni, samoin valo. Puoli kahdelta otetut kuvat näyttävät yökuvilta:

 

Ensin RA-11025, An-12TB; sade yltymässä

[ attachment removed ]

 

Sitten Lemminkäisen kalliolla (hiukan myöhässä) – TC-OGL, A320-232 sukelsi sateen seasta:

[ attachment removed ]

 

Germanwingsin seksikkään värinen dösä (D-AKNS, A319-112) etsi kenttää kaatosateessa. Ja etsivä löytää:

 

[ attachment removed ]

 

[ attachment removed ]

 

Austrian Fokker OE-LFK, Fokker_70_(F-28-0070) veteli perässään serpentiinejä, jotka kiitoradan valot värjäsivät marjanpuuron punaisiksi:

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunnon "trueheart" spottereita kun tollaseen keliin uskaltautuvat :P  :thmbup:.

 

No, tosi spotteri kuvaa kelissä kuin kelissä...!, voi kun jollain saisi tuon poitsun koulutettua ottamaan nuo kuvat ja voisi itse istua vain autossa sateensuojassa..., no mahdoton yhtälö sinänsä ja mitä siihen eläintensuojelijatkin sanoisi...!

 

Ps. Juhani, itse otin nuo Kosmoksen kuvat vasta 1500 jälkeen, eli olin siis jälkeesi vasta pelipaikalla... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Nikon OH-KJJ kuva on nätti. Kivasti nousee kone esille ja tausta jää sumuun. Hiljaisen sadepäivän tunnelmaa. Vielä kun tuo gulffi ja noi romut olisi poissa  tuon nokan takaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Nikon OH-KJJ kuva on nätti. Kivasti nousee kone esille ja tausta jää sumuun. Hiljaisen sadepäivän tunnelmaa. Vielä kun tuo gulffi ja noi romut olisi poissa  tuon nokan takaa.

 

Kiitos. ehkä tuossakin taas enemmän onnea kuin ymmärrystä, kun kuvan otti...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Nikon OH-KJJ kuva on nätti. Kivasti nousee kone esille ja tausta jää sumuun. Hiljaisen sadepäivän tunnelmaa. Vielä kun tuo gulffi ja noi romut olisi poissa  tuon nokan takaa.

 

Asiaa!  :thmbup: Toi on just semmoinen mahtavan rauhallinen kuva, ei ole kiire mihinkään jne...ja gulffi veks, niin kuva olisi about täydellinen. Toi kone kun alkaa näyttää koko ajan kauniimmalta..  ::)

 

-Kähmy

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiaa!  :thmbup: Toi on just semmoinen mahtavan rauhallinen kuva, ei ole kiire mihinkään jne...ja gulffi veks, niin kuva olisi about täydellinen. Toi kone kun alkaa näyttää koko ajan kauniimmalta..  ::)

 

-Kähmy

 

Niin, no joo, kiire ei ollut kuin kuvaajalla pois vesisateen alta, tosiaan nätti kone tuo on mielestäni myös, pitäisköhän tuolla kuvalla riivata Anettiä ja katsoa millä syyllä tulee reject...?, ilmeisesti jollain kuvankäsittelyohjelmalla ton Gulffin vois kloonata pois tuolta, mutta mutta...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ilmeisesti jollain kuvankäsittelyohjelmalla ton Gulffin vois kloonata pois tuolta, mutta mutta...?

 

Ei muuta kuin tiukka a.net-rajaus muutama pikseli potkurinlavasta, niin gulffi ei enää häiritse niin pahasti (eikä se minusta juurikaan häiritse tuossakaan rajauksessa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei muuta kuin tiukka a.net-rajaus muutama pikseli potkurinlavasta, niin gulffi ei enää häiritse niin pahasti (eikä se minusta juurikaan häiritse tuossakaan rajauksessa).

 

Kiitos vinkeistä :D, yritetään ja yrittänyttähän ei laiteta...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A.nettiin kenties "tiukkana", mutta kyllä kai se "rauhallisuuden fiilis" katoaa, jos jättää tilaa sen pari pixiä. Eli se mikä siinä kuvassa oli niin hienoa saattaa kadota sitten. :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä vinkkinä sadekelin kuviin, että kontrastia pitää osata säätää juuri oikea määrä, ei liian vähän, mutta ei liikaakaan.

 

Eräänä esimerkkinä tämä Hanedassa ottamani Universal Studios Japan -logojetin kuva http://www.airliners.net/open.file/1127978/M/. Täällähän se oli esillä paljon pienemmällä kontrastilla eli sellaisena kuin ulkomuistista silmä näki koneen ja maiseman sateessa. Ei kuitenkaan kelvannut jetphotosiinkaan vaan kontrastia piti lisätä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se on ihan hieno juuri tollaisena, minuakaan ei tuo gulfi häirinnyt ollenkaan, en edes huomannut sitä ensin. Keli on ihan hyvä kuvaukseen, tausta ja sävyt pehmenee kauniisti ja tuon kaunottaren punainen väri oikein loistaa sateessa. Mun monitorissa kuva on aavistuksen tummahko, mutta hieno joka tapauksessa, rajaus on minusta kohdallaan juuri noin. OH-KJJ on kyllä tämän maan kauneimpia koneita, tollaisen kun sais itelle. Minkähänlaisessa käytössä tuo kone on? Saako suomessa tuollaista yksimoottorista lentää reittiliikennettä? Kyllä ranskalaiset osaa 8)

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä se on ihan hieno juuri tollaisena, minuakaan ei tuo gulfi häirinnyt ollenkaan, en edes huomannut sitä ensin. Keli on ihan hyvä kuvaukseen, tausta ja sävyt pehmenee kauniisti ja tuon kaunottaren punainen väri oikein loistaa sateessa. Mun monitorissa kuva on aavistuksen tummahko, mutta hieno joka tapauksessa, rajaus on minusta kohdallaan juuri noin. OH-KJJ on kyllä tämän maan kauneimpia koneita, tollaisen kun sais itelle. Minkähänlaisessa käytössä tuo kone on? Saako suomessa tuollaista yksimoottorista lentää reittiliikennettä? Kyllä ranskalaiset osaa 8)

 

Kai

 

Kiitos jälleen kerran, kyllähän noissa Socatan koneissa on myös sellaista Ranskalaista eleganssia, tuon koneen käyttötarkoituksesta ole tietoa, sen verran kirjallisuudesta luettua että omistaja on Fortel-Kiinteistöt Oy, Oulu, noihin reittiliikennekysymyksiin en kyllä osaa sanoa mitään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä vinkkinä sadekelin kuviin, että kontrastia pitää osata säätää juuri oikea määrä, ei liian vähän, mutta ei liikaakaan.

 

Eräänä esimerkkinä tämä Hanedassa ottamani Universal Studios Japan -logojetin kuva http://www.airliners.net/open.file/1127978/M/. Täällähän se oli esillä paljon pienemmällä kontrastilla eli sellaisena kuin ulkomuistista silmä näki koneen ja maiseman sateessa. Ei kuitenkaan kelvannut jetphotosiinkaan vaan kontrastia piti lisätä.

 

Niinpä, tuo säätäminenhän tekee hommasta myös haasteellisen, sinänsä kiva näperrellä, eikä kaikkea saa valmiina..., kokemuksella ja yrittämällähän tuon kontrastin säädön oppii, tietysti taitaa olla myös katsojasta ja monitorinkin säädöistä kiinni se oikea määrä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tietysti taitaa olla myös katsojasta ja monitorinkin säädöistä kiinni se oikea määrä?

 

Ilman muuta. Henkilökohtaisesti olisin pistänyt tuohon Harrin kuvaan vielä 10-15 pinnaa kirkkautta ja ehkä joku 20% kontrastia lisää. Mutta menee tosiaan jo henk. koht. mieltymysten puolelle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilman muuta. Henkilökohtaisesti olisin pistänyt tuohon Harrin kuvaan vielä 10-15 pinnaa kirkkautta ja ehkä joku 20% kontrastia lisää. Mutta menee tosiaan jo henk. koht. mieltymysten puolelle...

 

Tuosta asiasta juontuikin mieleen, että kuinkahan paljon esim JetPhotosissa ja Anetissä, vaikuttaa hylkäyksiin ja hyväksymisiin screenerin henk.koht mieltymykset? kontrastit, saturaatiot?, vai lieneekö joku kultainen "keskitie" asiassa, jos kuva muuten on ok? eli ei mitään selkeitä ylilyöntejä. Tosin tämä taitaa mennä jo OT. otsikosta, ja sopia tuonne aiheeseen valitusta Anetistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta asiasta juontuikin mieleen, että kuinkahan paljon esim JetPhotosissa ja Anetissä, vaikuttaa hylkäyksiin ja hyväksymisiin screenerin henk.koht mieltymykset? kontrastit, saturaatiot?, vai lieneekö joku kultainen "keskitie" asiassa, jos kuva muuten on ok? eli ei mitään selkeitä ylilyöntejä. Tosin tämä taitaa mennä jo OT. otsikosta, ja sopia tuonne aiheeseen valitusta Anetistä?

 

"Paljon"? :-)

 

Ainakin itselläni joskus tuli näitä "Too soft" -> "Oversharpened" -> "Blurry" -> "Oversharpened" -hylsyjä yhdessä vaiheessa :) Taisi olla kaksi eri kaveria screenereinä vuoronperään..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Germanwingsin seksikkään värinen dösä (D-AKNS, A319-112) etsi kenttää kaatosateessa. Ja etsivä löytää:

[ attachment removed ]

 

Oho, vaan lähtökentällä oli hitusen parempi sää, terveisiä Kölnistä.

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla