Guest OldCrow

MiG-21 Fishbed Puolan ilmavoimissa ( 28 kuvaa )

3 viestiä aiheessa

Vielä yksi Polski-pläjäys, koettakaa kestää....

 

Puolan ilmavoimat hankkivat 581 MiG-21 konetta vuosina 1961-1981 ja koneilla operoitiin aina vuoteen 2003 asti. Jostain syystä puolalaisille ei herunut lisenssiä MiG-21:n osalta. Tsekkoslovakiahan sai lisenssin 194:lle F-13 koneelle, jota valmistettiin Aeron tehtailla.

 

Onnettomuuksissa ( 1963-2000 ) menetettiin tietolähteeni mukaan 47 puolalaista MiG-21:stä. Eli koneita tuhoutui 8%. Suomen ilmavoimilla oli käytössään ( 1963-1998 ) 54 MiG-21:stä, joista tuhoutui 11 konetta eli 20 %.

 

Kylmän sodan kuumentuessa jälleen 80-luvun alkupuolella, Puolalla oli käytössään yli 1 000 taistelukonetta ja helikopteria. Toiseksi eniten Varsovan liitossa Neuvostoliiton jälkeen. Taistelukoneita oli käytössä Puolan ilmavoimilla, ohjusjoukoilla ja laivastolla.

 

Konventionaalisten aseiden vähentämisneuvottelujen alussa 1990 Puolalla oli rivissä vielä 654 taistelukonetta ja 80 000 miestä. MiG:jä niistä oli 332 kappaletta. Neuvottelujen tavoitteeksi Puolalle saneltiin 460 taistelukoneen ja 120 helikopterin kiintiöt.

 

Puolalaiset MiG-21:t olivat koulutettu taktiseen hävittäjätorjuntaan ja tulitukeen maavoimille rynnäkköaseilla. Ohjusjoukoille MiG:t toimivat tunnistajina ja yksi hävittäjärykmentti ( 32. PLRT ) oli varustettu MiG-21R tiedustelukoneilla. Puolalaisen rykmentin vahvuuteen kuului yleensä 30 konetta. Viimeiset MiG-21 koneet poistuivat käytöstä vuoden 2003 loppuun mennessä.

 

Tänä päivänä Puolan ilmavoimat ovat saamassa MiG-29:n rinnalle Jenkkien F-16 Falconit. Rynnäkkökoneina löytyvät vielä Su-22M koneet, mutta saattaa olla, että neuvostovalmisteisten taistelukoneiden aikakausi alkaa olla pian ohi Puolan ilmavoimien historiassa.... Mutta sitä ennen kohottakaamme kolminkertainen eläköön-huuto puolalaisille MiG-21 koneille!

 

ELÄKÖÖN, ELÄKÖÖN, ELÄKÖÖN  ;D!

 

MiG-21F-13 koneita toimitettiin 25 kappaletta vuosina 1961-63. Ainakin seitsemän tuli tonttiin. Krakovassa on tämä "809/C".

[ attachment removed ]

 

MiG-21PF "0615" Puolan sotamuseossa. PF:ä toimitettiin 85 kappaletta vuosina 1964-65. Ainakin 10 tuli tonttiin.

[ attachment removed ]

 

MiG-21PF "1802" Katynin museossa.

[ attachment removed ]

 

MiG-21PF "1901" Krakovassa. Kaikkissa PF:ssä 1. PLM "Warszawa" rykmentin tunnus. Sama tunnus oli Kauhavalla 2006 käyneissä MiG-29:ssä. Tässä kuvassa näkeen F-13:n ja PF:n selkäevien eron. Molemmissa malleissa kuomut aukesivat myös eteen.

[ attachment removed ]

 

MiG-21PFM "01" Krakovassa. Toimitettu 131 yksilöä vuosina 1966-68. Kymmenkunta tuhoutui käytössä. Kuomu aukeaa PFM:stä lähtien sivulle.

[ attachment removed ]

 

PFM "6604" Katynin museossa.

[ attachment removed ]

 

Tiedustelu-MiG-21R Fishbed H, joita toimitettiin 1968-72 36 koneyksilöä. Yksi tuhoutui. Koneet toimivat 32. PLRT:ssä.

[ attachment removed ]

 

MiG-21MF "6504" ( 10.PLM ) koneita toimitettiin 120 kappaletta vuosina 1972-75. Sitä ennen Puola oli saanut jo 36 M-versiota vuosina 1969-70. Ainakin yksi M-tyyppi ja kolme MF:ää tuhoutui palveluksessa.

[ attachment removed ]

 

MF "8113" 11.PLM:N väreissä Katynin museossa.

[ attachment removed ]

 

Meillekin tuttuja MiG-21bis koneita toimitettiin Puolaan 1980-81 72 yksilöä, joista ainakin viisi konetta tuli tonttiin.

[ attachment removed ]

 

Koulukoneista ensimmäisenä MiG-21U "1217" 1.PLM:n tunnuksella. Koneita tuli vuosina 1965-66 11 kappaletta, joista äkkiseltään luntattuna vain kaksi tuhoutui.

[ attachment removed ]

 

MiG-21US "4401" U:n rinnalla Krakovassa. Vuosina 1969-70 toimitettiin 12 konetta, joista ainakin yksi tuhoutui. Tässä yksilössä 3.PLM:n wanhempi "varis" keulilla.

[ attachment removed ]

 

MiG-21US "6006" 2.ELM ( 2.PLM ? ) lepakko tunnuksella Katynin museossa.

[ attachment removed ]

 

UM "9349" Krakovassa maalattuna tiikeri-camoon. UM:ä oli eniten käytössä, kaikkiaan 53 kappaletta. Koneet toimitettiin 1971-81. Neljän tiedetään tuhoutuneen.

[ attachment removed ]

 

Tätä säiliötä en saanut tunnistettua...tunnistaako joku?

[ attachment removed ]

 

Lisäsäiliö rungon alla. Lienee 130 gallonan eli 490 litran säiliö. Säiliöitä oli 490/800-litralle.

[ attachment removed ]

 

GP-9 tykki PF/PFM ja FL-malleihin. GSh-23L 23mm kanuunat tuplana.

[ attachment removed ]

 

"Warszawa" laivueen eli 1.PLM:n tunnus.

[ attachment removed ]

 

10.PLM & 1.ELM MF "6504:n" evässä.

[ attachment removed ]

 

10.PLM ja 1.ELM:n lohikäärme tunnus. Tukikohtana toimi Lask.

[ attachment removed ]

 

MiG-21US "6006" 2.ELM tunnus. Lienee ollut 2.PLM:n koneita, koska....

[ attachment removed ]

 

2.PLM:n tunnuksessa oli myös lepakko.

[ attachment removed ]

 

3.PLM uudempi tunnus.

[ attachment removed ]

 

11.PLM tunnus.

[ attachment removed ]

 

32.PLRT tunnus.

[ attachment removed ]

 

Kuskin nimi.

[ attachment removed ]

 

Puolan ilmavoimien kansallisuustunnus & ohjaajan merkki.

[ attachment removed ]

 

Ja jäihän sinne vielä varaston taakse vaihdokkeja  ;).

[ attachment removed ]

 

PFM on muuten päässyt myös postimerkkiin!

[ attachment removed ]

 

Puolalaisten MiG-lentäjien sivut: http://www.21club.neostrada.pl/

 

Puolan MiG-hankinnat: http://www.21club.neostrada.pl/org_af/images/zest_en.pdf

 

Puolan MiG-menetykset: http://www.21club.neostrada.pl/

 

Toinen MiG-menetykset lista: http://ejection-history.org.uk/Aircraft_by_Type/Polish_MiG-21.htm

 

Ja vielä yksi linkki: http://www.futura-dtp.dk/Flysiden/Fly/MiG/MiG21PL.htm

 

Varsovan ja Krakovan museot ovat suositeltavia käyntikohteita  :thmbup:.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aina mukavaa nähdä kuvia tällaisista ennen näkemättömistä paikoista.

 

 

Onnettomuuksissa ( 1963-2000 ) menetettiin tietolähteeni mukaan 47 puolalaista MiG-21:stä. Eli koneita tuhoutui 8%. Suomen ilmavoimilla oli käytössään ( 1963-1998 ) 54 MiG-21:stä, joista tuhoutui 11 konetta eli 20 %.

 

 

Tuohon epäsuhtaanhan voi olla monta syytä. Esimerkiksi lentotuntimäärä per onnettomuus on näissä asioissa usein käytetty suhdeluku, mikähän se on ollut näiden MiGien kohdalla?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tottahan se on, että lennetyt lentotunnit vaikuttavat varmasti epäsuhtaan. Sitä en valitettavasti tiedä puolalaisten osalta. Mikä lienee ollut loppujen lopuksi MiG:en käyttöaste. Tosin puolalaisten MiG:en käyttö rynnäkkökoneena lienee ollut suomalaisia suurempi.  Lisäksi käyttämässäni listassa on muutaman koneyksilön kohdalla vain MiG-21 merkintä.

 

http://www.21club.neostrada.pl/

 

Pidän listaa luotettavana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla