Guest Iceman590

Remove before flight

19 viestiä aiheessa

Mulle ei ole vielä ikinä selvinnyt, mitä virkaa näillä "remove before flight" -lipuilla on, joita kiinnitetään koneisiin, kun ne on maassa. Niin osaisko joku viisas kertoa niitten tarkoituksen. Vai onko ne vaan jotain tarkistuslippuja, jotka pitää poistaa, kun kaikki on valmista lentoon?

 

Tuli muuten vastaan tuolta Airlinersin sivuilta tällainen hauska kuva aiheeseen liittyen:

http://www.airliners.net/open.file/1100812/M/  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, nehän on tollasissa "suojissa" kiinni. Tuossakin mitkä on lavoissa nuo niin luulisin että pitävät rööttöriä paikallaan ettei lähe ite pyörimään tuulessa.. samoin intakessa tuo suoja..ja muut roinat.. ne siis pitää poistaa ennen lentoa eli remove before flight  :P Viisaammat jatkakoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuten Petri jo tuossa kirjoittikin, niin maassa koneeseen laitetaan erilaisia suojia ilmanottojen yms. suojaksi. Samoin laskutelineisiin laitetaan "pinnat" jotka estävät telinettä menemästä sisään jne. Suojissa on liput sitä varten, että ne muistetaan poistaa ennen lennolle lähtöä. Punainen lippu kun näkyy paremmin kuin yksittäinen suoja.

Juha.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Esimerkiksi pitot-putken suoja on tärkeä koneen seistessä pitkään ulkona. Sinne voi kerääntyä vettä tai hyönteiset tai ötökät tehdä pesänsä...mahdollisen lopputuloksen voi jokainen arvata, ja näitä on sattunut. Eli nopeusmittari näyttääkin nollaa, kun putki on tukossa. Ja näyttää myös nollaa, jos "remove before flight"-suoja unohtuu paikoilleen. Niitäkin tapauksia lienee sattunut... Eli tärkeä suoja ja tärkeä poistaa ennen lentoa! ;)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli nopeusmittari näyttääkin nollaa, kun putki on tukossa. Ja näyttää myös nollaa, jos "remove before flight"-suoja unohtuu paikoilleen. Niitäkin tapauksia lienee sattunut..

Jukka

 

On!  :-[ Seuraavaksi harjoiteltiinkin sitten keskeytettyä lentoonlähtöä..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On!  :-[ Seuraavaksi harjoiteltiinkin sitten keskeytettyä lentoonlähtöä..

 

Harjoittelimme oppilaani kanssa laskuja ja startteja ilman nopeusmittaria.

 

Neljännen laskun jälkeen ilmoitti yks pilotti jaksolla, ettei hänen nopeusmittarinsa toimi ja pyysi apua.

 

Oppilaani kysyi, pelleileekös tuo pilotti.

Olin tyytyväinen, oppini oli mennyt perille.

:thmbup:

 

Saa kait sitä joskus itteään kehua  :-[

 

"Remove after flight" , pitäis lukea open selässä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noniin, löytyihän se kuva sieltä.  :laugh:

 

Joo löysin joku aika takaperin tiedostosiivousta tehdessä. Vielä kun muistaisi, kuka tuon värkkäsi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo löysin joku aika takaperin tiedostosiivousta tehdessä. Vielä kun muistaisi, kuka tuon värkkäsi?

 

Jos ei muisti heitä häränpyllyä, niin Bamce tuon kuvan muokkasi. Ja tosiaan mullakin tuli kyllä tämä kuva mieleen heti aiheen otsikosta.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onks toi Mikko sun kone?

 

Ei kun ne tehtaan setät kävi sitä mulle näyttämässä, mutta siinä oli väärän sävyinen nahka penkeissä, niin en sitten ottanut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sotilaskoneissa aseiden varmistukset... ;)

 

Etelän huuhdelulla lomasaarella pääsin katsomaan MIG:n liputuksen. Koneet palasi partiolennolta jostain pohjoisen tamilialueelta. Rullasivat military puolen rullaustielle ja pysähtyivät. n 10 mekaanikkoa kiersi koneita. Liputti ohjukset ja sulkivat asejärjestelmät kylkien huoltoluukuista. Sen jälkeen vappuhuiskaa muistuttavat koneet vasta rullasi varikko alueelle. Tietysti voisi kuvitella mitä tapahtuu, jos on varmistamattomat aseet varikkoalueella ja sattuu pieni rävellys laukaisinten kanssa.

Sama toisinpäin.. ohjuksen varmistussokka roikkuu siivessä ja ja menet laukaisemaan sen päällekytketyn asejärjestelmän kautta.

 

Eli hyvä ja yksinkertainen visuaalinen varmistuskeino.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

TERVE MIKKO!

 

Aika cool tuo Sinun skrakasi.Mistähän noita saa?

 

-Jukka :P

 

No,juu kaupasta tietenkin,mutta mistä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja näyttää myös nollaa, jos "remove before flight"-suoja unohtuu paikoilleen. Niitäkin tapauksia lienee sattunut...

 

Jukka

 

Ainakin EFRO:lla on ollut yksi tapaus. Gnat starttasi suojus paikoillaan ja keskeytti startin, kun nopeusmittari ei reagoinut. Rata loppui kesken ja kone päätyi hietikolle

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään