Ilkka Mäkelä

Piper, Eclipse, Diamond ja Stratos tuovat markkinoille 1-moottorisen bisnesjetin

45 viestiä aiheessa

Kauanko se tehoaa jäätävässä kelissä ( nousu ja lasku ) ?

 

Miksi tämä kone olisi jotenkin erilainen kuin muut Suomessa käytössä olevat koneet? Tästä ongelmasta päästää helposti asentamalla koneen suihkumoottorin kaasuttimeen jäänpoistokumit.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ajattelin, että ko. vaara on olemassa..meillähän yksi Fouga menetti molemmat moottorit startissa aikoinaan jään takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Äskettäin (16. - 19. 10.) pidetyssä NBAA-bisneslentotapahtumassa tähän saakka pelkkiä potkurikoneita valmistanut Piper on näköjään esitellyt uuden Piper bisnesjetin, jota ollaan ilmeisesti tuomassa markkinoille joskus v. 2010 kieppeillä.

 

Mistään isokokoisesta koneesta ei ole kysymys, koska täysillä tankeilla hyötykuorma on vain 800 naulaa eli alle 400 Kg. Ja hintaa on yli 2 miljoonaa dollaria, eikä range riitä USA:n rannikolta toiselle ilman välitankkausta....

 

Mielenkiintoinen konsepti kuitenkin sikäli, että konetyypissä on vain 1 suihkumoottori  :o

 

Mitenkähän esim. Suomen viranomainen suhtautuisi tällaisella operointiin kaupallisessa mielessä? Täällä kuitenkin lisätietoa:

 

http://www.prnewswire.com/mnr/carlisle/25816/

 

Jännää että Gulfstream esitteli sen jo 1983; http://www.machdiamonds.com/peregrine.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Diamond D-Jet lentää.

Payload with full fuel 500 lbs, 2 + 3 paikkaa, saa olla aika kevyitä  ;D

Tämä johtuu aika pitkälle siitä, että pitämällä kone mahdollisimman pienenä pysyy koneenkin hinta kurissa.

Koneen suunnittelufilosofia onkin "owner-flown", osin tästä johtuen esim lakikorkeus on rajattu FL250. Tämä perustellaan sillä, että saavutettava hyöty nopeudessa vs koneen lentämisen haasteet pinnalla 410 tekevät lentämisen keskivertolentäjälle turvallisemmaksi.

Hintahan tullee olemaan varsin kilpailukykyinen, 1,89 mtaalaa/yksikkö.

 

http://www.aopa.org/members/files/pilot/2009/october/turbine0910.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Touchscreen control (erilliset touchscreenmodulit, joilla ohjataan lasiohjaamon toimintoja) on tulossa Garminin G3000-lasiohjaamojärjestelmän mukana PiperJettiin ja myös HondaJettiin:

 

http://www.ainonline.com/news/single-news-page/article/with-g3000-garmin-brings-touchscreens-to-flight-deck/

 

Epäilemättä kosketusnäytöt tulevat jossain vaiheessa pienempiinkin koneisiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällä välin Altaireksi nimetyn PiperJetin jatkokehittely on pantu jäihin, koska keveiden bisnesjettien markkinanäkymät ovat tällä hetkellä niin huonot, ettei jatkokehittelyn kustannuksia saataisi katetuiksi, kertoo Piper Aircraft:

 

Blue Sky Executive Aviation

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin yli 10 vuotta myöhemmin tuli havaittua, että very light jeteistä ei tullut sellaista menestystä kuin kuviteltiin vaikka valmistajia riitti joka lähtöön ja joukossa oli tunnettuja nimiä.

Eclipse 500:sia kyllä valmistettiin vähän alle 300 kpl ja niitä näkyy useita käytettyjen koneiden myyntipalstoilla, mutta firmalla menee huonosti. Välillä käytiin chapter 11:ssa ja nyt uhkaa häätö Albuquerquen tuotantotiloista maksamattomien 900000 dollarin vuokrien takia ja häätö uhkaa myös Brunswickissa Mainessa, ja Wisconsinin osavaltio haluaisi 3,5 miljoonan velat maksuun. Eclipse 500:sta tuli ensin Eclipse 550 ja nyt yhtiö (nykyisin nimellä ONE Aviation) ilmoittaa keskittyvänsä Eclipse 700:aan, josta on valmiina vain siipi, jota on kerran käyty kokeilemassa. Muuten tuotanto seisoo.

Lainaa

One Aviation is on the brink of eviction from its facilities at Albuquerque International Sunport (ABQ), according to AIN. The company allegedly owes the City of Albuquerque more than $895,000 in back rent. This development is the latest in a series of struggles for One Aviation, including two rounds of layoffs in 2017, eviction from its Brunswick, Maine, hangar facility for failing to pay rent last October, and potential legal action from the state of Wisconsin for failure to keep up with payments on more than $3.5 million in loans.

Lainaa

One Aviation was formed by a merger of Eclipse Aerospace and Kestrel Aircraft in 2015.

PiperJet, jonka nimeksi muutettiin PiperJet Altaire, peruttiin jo v. 2011. Cessna Mustang peruttiin v. 2017, lähinnä koska Cessnan oma isompi malli M2 söi sen markkinat. Diamond D-Jet peruttiin v. 2013, kunnes Diamond Canada myytiin Kiinaan, ja kehittelyn jatkamista "harkitaan".

Onnistuneita VLJ-kokoisia konetyyppejä on vain muutama: Honda Jet, Phenom 100 ja Cirrus Vision.

https://www.avweb.com/avwebflash/news/One-Aviation-Facing-Further-Evictions-230771-1.html

Yrittäneiden lista on pitkä, alusta löytyy vain kolme konetyyppiä jotka on sertifioitu, tuotannossa ja toimitettu asiakkaille

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_very_light_jets:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Projekteissa tavoitteena ollut "tyyppihyväksytty yhden ohjaajan suihkari miljoonalla dollarilla" ei onnistunut millään firmalla. Cirrus on lähimpänä ja varmaankin tulee myymään yksityispuolella melko hyvin.

Toki tuohon sektoriin pääsi lyömään monet yhdellä potkuriturbiinilla olevat koneet, kuten Socatan TBM, Piperin M-sarja ja Pilatuksen PC12. Edellä mainitut häviää esimerkiksi Phenomille noin 100 lentopinnalla maksimikorkeudessa (max FL410 vs FL310-300), mutta maksiminopeudessa vain 150km/h luokkaa (750km/h vs 600km/h). Toisaalta potkuriturbiineille kiitotievaatimukset ovat paljon helpommat, kun on potkuri jonka avulla jarrutella ja kiihdytyksetkin tapahtuvat vähän sukkelammin.

Määräysmaailmassa potkuriturbiineja pidetään myös helpompina koneina yleisesti, koska EASAn "Complex motor powered aircraft" jo listaa niihin kuuluviksi lentokoneet joissa on "enemmän kuin yksi potkuriturbiini tai yksi tai useampia suihkuturbiineja". Toki myös sellaiset koneet, jotka viranomainen katsoo kompleksisiksi, siirtyvät tuonne Complex-luokkaan ja siten vaativat erilliset tyyppikelpuutukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin. Sitten on sellainen pieni yksityiskohta, että AOC-toiminta ei ole lainkaan mahdollista noilla 1-moottorijeteillä.

non-complex potkuriturbiinit vaativat käytännössä aivan samalla tavalla oman kelpuutuksensa, vaikka sitä niiden kohdalla luokkakelpuutukseksi kutsutaankin, tyyppikelpuutuksen sijaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No sekin on tällä hetkellä totta, mutta iso ajatushan aikanaan näissä VLJ-koneissa oli, että ne olisi nimenomaan yksityiskäyttöön olevia koneita, eikä kaupallisten firmojen muiden henkilöiden kuljetukseen tarkoitettuja.

Saa nähdä salliiko viranomaiset 1-moottorisilla jeteillä kaupallisen kuljetuksen. Eihän 1-moottorisilla potkuriturbiineillakaan tuo kauaa ole ollut yleisesti sallittua ja nyt Cirrus SF50 taitaa olla ensimmäinen tyyppihyväksytty siviilipuolen 1-moottorinen jetti, joten jääpä nähtäväksi.

Yksimoottoristen yhden ohjaajan luokkakelpuutukset ovat toki voimassa 2 vuotta, kun tyyppikelpuutukset ovat vain yhden vuoden kerrallaan. Tarkkari kerran vuodessa vai kerran kahdessa vuodessa...tuskinpa tuolla on mitään suurta käytännöllistä vaikutusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Harri Kontturi kirjoitti:

Saa nähdä salliiko viranomaiset 1-moottorisilla jeteillä kaupallisen kuljetuksen. Eihän 1-moottorisilla potkuriturbiineillakaan tuo kauaa ole ollut yleisesti sallittua ja nyt Cirrus SF50 taitaa olla ensimmäinen tyyppihyväksytty siviilipuolen 1-moottorinen jetti, joten jääpä nähtäväksi.

Ollut vaikka kuinka kauan sallittua SE-potkuriturbiinikoneilla, samoin SEP-koneilla. Siis VFR:ssä. SE-IMC on paikoitellen uusi juttu, paikoitellen aika vanha tosin sekin. 1-moottorijetillä ei saa lentää edes VFR:ää kaupallisesti, saati sitten IFR:ää.

Pidemmän voimassaolon merkitys on aika mitätön, varsinkin, kun mahdollinen mittarikelppari on kuitenkin vain vuoden voimassa.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5.5.2018 at 21.45, Tatu Koiranen kirjoitti:

Niin. Sitten on sellainen pieni yksityiskohta, että AOC-toiminta ei ole lainkaan mahdollista noilla 1-moottorijeteillä.

 

Tarkoittaako AOC-toiminta kaupallista lentoliikennettä, vai mitä? Miksi se on kategorisesti kielletty yksimoottorisuihkarilla, jos se on sallittua yksimoottoripotkurikoneilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Juha Pesu kirjoitti:

 

Tarkoittaako AOC-toiminta kaupallista lentoliikennettä, vai mitä? Miksi se on kategorisesti kielletty yksimoottorisuihkarilla, jos se on sallittua yksimoottoripotkurikoneilla?

Tarkoittaa. Sen takia kaiketi, että 1-moottorijettien nopeudet ovat tyypillisesti olleet verrattain korkeita, ja moottorihäiriötilanteesta laskeutumisen suorittaminen hengissä säilyen voi olla melko haastavaa. Pienten suihkumoottorien luotettavuus ei ole myöskään ollut mikään päätä huimaava. Käytännön soveltuvuutta ajatellen, harva myöskään lentää jetillä VFR-lentoja muutenkaan.

Perusvaatimus on siis, että mittarilentosääntöjen mukaan toimiminen edellyttää monimoottorikonetta (kaupallisessa ilmakuljetuksessa). Poikkeuksena tähän on eräät tavanomaista luotettavammaksi todetut moottorityypit, joilla mittarilentotoiminta on mahdollista, esimerkiksi juuri Pilatus PC-12 (moottori PWC PT6). Tämäkin on verrattain uusi juttu EASA-sääntelyn alla, ei ollut muutama vuosi sitten mahdollista ja toimintaan liittyy nytkin ylimääräisiä vaatimuksia esimerkiksi pakkolaskun suorittamista ajatellen. Esimerkiksi suuria vesistön ylityksiä ei noilla saa lentää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
28.5.2018 at 19.46, Tatu Koiranen kirjoitti:

Tarkoittaa. Sen takia kaiketi, että 1-moottorijettien nopeudet ovat tyypillisesti olleet verrattain korkeita, ja moottorihäiriötilanteesta laskeutumisen suorittaminen hengissä säilyen voi olla melko haastavaa. Pienten suihkumoottorien luotettavuus ei ole myöskään ollut mikään päätä huimaava. Käytännön soveltuvuutta ajatellen, harva myöskään lentää jetillä VFR-lentoja muutenkaan.

Perusvaatimus on siis, että mittarilentosääntöjen mukaan toimiminen edellyttää monimoottorikonetta (kaupallisessa ilmakuljetuksessa). Poikkeuksena tähän on eräät tavanomaista luotettavammaksi todetut moottorityypit, joilla mittarilentotoiminta on mahdollista, esimerkiksi juuri Pilatus PC-12 (moottori PWC PT6). Tämäkin on verrattain uusi juttu EASA-sääntelyn alla, ei ollut muutama vuosi sitten mahdollista ja toimintaan liittyy nytkin ylimääräisiä vaatimuksia esimerkiksi pakkolaskun suorittamista ajatellen. Esimerkiksi suuria vesistön ylityksiä ei noilla saa lentää.

 

Ihan uskottavan oloisesti päätelty, kiitos. Tuo meni vähän ohi, mihin tuo VFR-lentoihin käyttäminen käytännössä liittyi. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VFR-kommentti liittyi vain siihen, että mittarilentoa ei kaupallisessa toiminnassa saa kuitenkaan lähtökohtaisesti lentää kuin monimoottorikoneilla. Eli vaikka näillä pikkujeteillä olisi laillista lentää kaupallista ilmakuljetusta, niin sen pitäisi silloinkin tapahtua näkölento-olosuhteissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/5/2018 at 20.11, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Näin yli 10 vuotta myöhemmin tuli havaittua, että very light jeteistä ei tullut sellaista menestystä kuin kuviteltiin vaikka valmistajia riitti joka lähtöön ja joukossa oli tunnettuja nimiä.

Eclipse 500:sia kyllä valmistettiin vähän alle 300 kpl ja niitä näkyy useita käytettyjen koneiden myyntipalstoilla, mutta firmalla menee huonosti. Välillä käytiin chapter 11:ssa ja nyt uhkaa häätö Albuquerquen tuotantotiloista maksamattomien 900000 dollarin vuokrien takia ja häätö uhkaa myös Brunswickissa Mainessa, ja Wisconsinin osavaltio haluaisi 3,5 miljoonan velat maksuun. Eclipse 500:sta tuli ensin Eclipse 550 ja nyt yhtiö (nykyisin nimellä ONE Aviation) ilmoittaa keskittyvänsä Eclipse 700:aan, josta on valmiina vain siipi, jota on kerran käyty kokeilemassa. Muuten tuotanto seisoo.

https://www.avweb.com/avwebflash/news/One-Aviation-Facing-Further-Evictions-230771-1.html

Yrittäneiden lista on pitkä, alusta löytyy vain kolme konetyyppiä jotka on sertifioitu, tuotannossa ja toimitettu asiakkaille

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_very_light_jets:

Eclipse 550-pikkujettejä valmistava ONE Aviation on mennyt jo toisen kerran vuoden sisällä Chapter 11-konkurssisuojaan.

Lainaa

One Aviation announced today that it has "entered into a consensual restructuring" arrangement that includes a capital infusion to maintain existing operations, as well as a voluntary Chapter 11 bankruptcy filing. The move comes four months after reaching a last-minute agreement to settle overdue rent on its facilities in Albuquerque, New Mexico, and continue support for its Eclipse 500/550 very light jet.

https://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2018-10-10/one-aviation-enters-chapter-11-restructuring

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5/5/2018 at 20.11, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Näin yli 10 vuotta myöhemmin tuli havaittua, että very light jeteistä ei tullut sellaista menestystä kuin kuviteltiin vaikka valmistajia riitti joka lähtöön ja joukossa oli tunnettuja nimiä.

Eclipse 500:sia kyllä valmistettiin vähän alle 300 kpl ja niitä näkyy useita käytettyjen koneiden myyntipalstoilla, mutta firmalla menee huonosti. Välillä käytiin chapter 11:ssa ja nyt uhkaa häätö Albuquerquen tuotantotiloista maksamattomien 900000 dollarin vuokrien takia ja häätö uhkaa myös Brunswickissa Mainessa, ja Wisconsinin osavaltio haluaisi 3,5 miljoonan velat maksuun. Eclipse 500:sta tuli ensin Eclipse 550 ja nyt yhtiö (nykyisin nimellä ONE Aviation) ilmoittaa keskittyvänsä Eclipse 700:aan, josta on valmiina vain siipi, jota on kerran käyty kokeilemassa. Muuten tuotanto seisoo.

PiperJet, jonka nimeksi muutettiin PiperJet Altaire, peruttiin jo v. 2011. Cessna Mustang peruttiin v. 2017, lähinnä koska Cessnan oma isompi malli M2 söi sen markkinat. Diamond D-Jet peruttiin v. 2013, kunnes Diamond Canada myytiin Kiinaan, ja kehittelyn jatkamista "harkitaan".

Onnistuneita VLJ-kokoisia konetyyppejä on vain muutama: Honda Jet, Phenom 100 ja Cirrus Vision.

https://www.avweb.com/avwebflash/news/One-Aviation-Facing-Further-Evictions-230771-1.html

Yrittäneiden lista on pitkä, alusta löytyy vain kolme konetyyppiä jotka on sertifioitu, tuotannossa ja toimitettu asiakkaille

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_very_light_jets:


Oregonilainen Stratos yrittää yhä mukaan, Alkuperäisen konseptin mukainen nelipaikkainen  Stratos 714 hylättiin ja koneen runkoa pidentämällä luotiin Stratos 716, jossa olisi tilaa jopa kuudelle matkustajalle. Tavoitteena on saada prototyyppi ilmaan vuoden loppupuoliskolla.
 

Lainaa

Stratos Aircraft has completed load testing on its 716 very light jet (VLJ) and is now assembling the first prototype of the single-engined six-seater, which it hopes to fly in the second half of the year.

https://www.flightglobal.com/business-aviation/first-prototype-of-stratos-716-very-light-jet-takes-shape/136239.article

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään