Guest piitu

Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla

310 viestiä aiheessa

Eipä alkanut tämä päivä kovin mukavilla uutisilla. Ainakin oman hataran muistini mukaan tuo olisi kaikkien aikojen pahin Suomessa tapahtunut liikenneonnettomuus.

 

http://ww2.yle.fi/pls/show/page?id=243925

Rekan ja linja-auton yhteentörmäyksessä Konginkankaalla Keski-Suomessa on kuollut 23 ihmistä. Poliisin mukaan loukkaantuneita on 15.

 

Matkailijoita Lappiin kuljettaneessa bussissa oli noin 40 matkustajaa. Turma sattui kahden jälkeen aamuyöllä Äänekoskelta 20 kilometriä pohjoiseen.

Paperirullalastissa olleen rekan perävaunu lähti heittelehtimään ja osui bussiin. Poliisi kertoi linja-auton etuosan ja rekan perävaunun etuosan murskautuneen kolarissa. Poliisin mukaan osa paperirullista lensi linja-autoon sisälle.

 

Tie onnettomuuspaikalla on jäinen. Liikenne on onnettomuusopaikalla ohjattu kiertotielle. Paikalla oli yli 20 poliisin ja pelastuslaitoksen yksikköä.

 

 

Lisää aiheesta:

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa/kotimaa.shtml?2004/03/210429

http://tampere.elisa.net/uutiset/3500000000008030.shtml

http://www.helsinginsanomat.fi/tuoreet/artikkeli/1076152245353

http://www.kaleva.fi/cf/juttu.cfm?j=391517

 

Maailmalta:

http://www.expressen.se/index.jsp?a=117088

http://www.cnn.com/2004/WORLD/europe/03/18/finland.crash/index.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalevan juttu on muuten syystä tai toisesta poistettu.

 

Pyytämäsi juttu on poistettu.

 

Niimpä. Näitä ei mielellään lukisi, mutta .................. Jokohan nyt tuli ruumiita tarpeeksi, että raskaan kaluston rengastukseen ruvetaan suhtautumaan vähän eritavalla. Ehkä myöskin lastin peittäminen ja kiinnitääminen, tulevat jatkossa saamaan enemmän painoarvoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalevan juttu on muuten syystä tai toisesta poistettu.

Niinpä näytti olevan, mutta päivitin tuoreemman linkin siihen tilalle.

 

Kyllä tässä vähän epävarma olo on, että olisiko tuossa ollut tuttuja kyydissä, kun kerran Tampereelta oli bussiin otettu lisää matkustajia. Tosin aika pieni todennäköisyyshän siihen on, mutta eihän sitä ikinä varmaksi voi tietää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä päättyi monen mukava matka ikävällä tavalla. :(

 

Tosiaan rekkojen renkaisiin ja kuormien kiinnityksiin tulisi kiinnittää suurta huomiota, toki LP sitä tekeekin, mutta resurssit ovat kovin rajalliset.

Tässä kyseisessä tapauksessa törmäysenergia on ollut niin suuri kumminkin varmasti ettei kuorman kiinnitys olisi varmastikaan estänyt vahinkoa ellei perävaunun hallinnanmenetys johtunut irrallisesta kuormasta.

Eihän sitä tiedä niin ei viitsi ketään osoittaa sormella.

 

Mutta traaginen aamu tämä on monien bussissa olleiden nuorten vanhemmille jotka saavat kuulla onnettomuudesta.

 

Ikävää...

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalevan juttu on muuten syystä tai toisesta poistettu.

 

Pyytämäsi juttu on poistettu.

 

Jokohan nyt tuli ruumiita tarpeeksi, että raskaan kaluston rengastukseen ruvetaan suhtautumaan vähän eritavalla. Ehkä myöskin lastin peittäminen ja kiinnitääminen, tulevat jatkossa saamaan enemmän painoarvoa.

 

Harmi vaan kun kukaan ei ole vielä keksinyt renkaita jotka pitää jäällä, sohjolla, kuivalla asfaltilla, hiekalla, märällä asfaltilla yhtä hyvin. Kuorma lähtee moisessa törmäyksessä liikkeelle liinoista ja ketjuista riippumatta, energiat ovat niin suuret. Ei pitäisi kyllä lähteä etsimään syyllisiä mistään suunnasta. Vahinko mikä vahinko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan rekkojen renkaisiin ja kuormien kiinnityksiin tulisi kiinnittää suurta huomiota, toki LP sitä tekeekin, mutta resurssit ovat kovin rajalliset.

Tässä kyseisessä tapauksessa törmäysenergia on ollut niin suuri kumminkin varmasti ettei kuorman kiinnitys olisi varmastikaan estänyt vahinkoa ellei perävaunun hallinnanmenetys johtunut irrallisesta kuormasta.

 

Onhan nämä semmoisia juttuja, joita ei ensimmäisenä aamulla välttämättä haluaisi lukea. Mutta tämäkin oli vain ajan kysymys. Rekkaliikenne Suomen teillä lisääntyy koko ajan, niinkuin raskas liikenne ylipäätään. Sitä minä vaan en usko, että jos tuo on johtunut esimerkiksi liukkaudesta (niinkuin tämänhetkinen tieto antaa ymmärtää), niin kylläpä siinä olisi ollut ihan sama, oliko rekassa/perävaunussa minkälaiset renkaat tahansa. Siinä ei paljon nastat pidättele, kun tuollainen yhdistelmä lähtee käsistä. Tässä sen vaan huomaa, miten pieni ja voimaton sitä on itse tuolla liikenteessä.. Kyllähän sitä pystyy ajamaan varovasti, mutta se ei vaan aina ole siitä kiinni...

 

Rauha heidän sieluilleen!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan nämä semmoisia juttuja, joita ei ensimmäisenä aamulla välttämättä haluaisi lukea. Mutta tämäkin oli vain ajan kysymys. Rekkaliikenne Suomen teillä lisääntyy koko ajan, niinkuin raskas liikenne ylipäätään. Sitä minä vaan en usko, että jos tuo on johtunut esimerkiksi liukkaudesta (niinkuin tämänhetkinen tieto antaa ymmärtää), niin kylläpä siinä olisi ollut ihan sama, oliko rekassa/perävaunussa minkälaiset renkaat tahansa. Siinä ei paljon nastat pidättele, kun tuollainen yhdistelmä lähtee käsistä. Tässä sen vaan huomaa, miten pieni ja voimaton sitä on itse tuolla liikenteessä.. Kyllähän sitä pystyy ajamaan varovasti, mutta se ei vaan aina ole siitä kiinni...

 

Rauha heidän sieluilleen!

 

Taitaa olla useamman syyn yhteensattuma. Aukealle tullessa tuuli voi pistää kärryn heittelehtimään, kuski on saattanut hiljentää nopeutta bussin nähdessään jne. Ei pidä vetää mitään johtopäätöksiä ennekuin ne tulee ulos jonkun isomman tahdon suusta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta tämäkin oli vain ajan kysymys. Rekkaliikenne Suomen teillä lisääntyy koko ajan, niinkuin raskas liikenne ylipäätään. Sitä minä vaan en usko, että jos tuo on johtunut esimerkiksi liukkaudesta (niinkuin tämänhetkinen tieto antaa ymmärtää), niin kylläpä siinä olisi ollut ihan sama, oliko rekassa/perävaunussa minkälaiset renkaat tahansa. Siinä ei paljon nastat pidättele, kun tuollainen yhdistelmä lähtee käsistä.

 

Olet aivan oikeassa siinä, että kun se lähtee käsistä niin sitä ei paljon nastat pidättele, mutta siinä se olennainen tulikin. Lähes kaikissa kommenteissa mitä tähän asti on tullut, on aistittavissa samaa henkeä kuin Mikollakin.

Homma on hoidettava niin ettei se lähde käsistä. Kuljettajan on, kaikissa oloissa, hallitava ajoneuvonsa, nyt ei niin ollut.

 

Tässä sen vaan huomaa, miten pieni ja voimaton sitä on itse tuolla liikenteessä.. Kyllähän sitä pystyy ajamaan varovasti, mutta se ei vaan aina ole siitä kiinni...

 

 

Näitähän siis ei kertakaikkiaan saa hyväksyä asenteella, se nyt vaan lähtee käsistä. Kukaan ei taida enää muistaa semmoisia käsitteitä kun tilannenopeus jne. Äsh. Ollkoon. Tilanne on kuitenkin tänään sellainen että kun seuraa maanteillä esim. ohituksia niin tulee mieleen että ollaankohan siinä pilvessä vai vaan kännissä. Todellisuudessa useimmiten kyse on vaan asenteista.

Tuosta lastin kiinnittämisestä voisin kyllä sanoa muutaman sanan, mutta anetaampa onnettomuustutkijoitten sanoa sanansa. Minulle riitti. perkele.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla useamman syyn yhteensattuma. Aukealle tullessa tuuli voi pistää kärryn heittelehtimään, kuski on saattanut hiljentää nopeutta bussin nähdessään jne. Ei pidä vetää mitään johtopäätöksiä ennekuin ne tulee ulos jonkun isomman tahdon suusta...

 

Itsehän sinä tässä niitä johtopäätöksiä teet ;)

 

Enhän minä spekuloinut mitään muuta kuin sen, mikä on uutisissakin sanottu, että yhdistelmä lähti käsistä (perävaunu heivasi bussin nokkaan) ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet aivan oikeassa siinä, että kun se lähtee käsistä niin sitä ei paljon nastat pidättele, mutta siinä se olennainen tulikin. Lähes kaikissa kommenteissa mitä tähän asti on tullut, on aistittavissa samaa henkeä kuin Mikollakin.

Homma on hoidettava niin ettei se lähde käsistä. Kuljettajan on, kaikissa oloissa, hallitava ajoneuvonsa, nyt ei niin ollut.

 

Niin kauan, kun ihminen niitä autoja ajaa, vahinkoja tulee sattumaan. Jos ei itselle, niin sitten toiselle. Ei ihminen ole erehtymätön kone, joka ei tee virheitä tai virhearviointeja. Mutta senhän sinä tiesitkin...

 

Näitähän siis ei kertakaikkiaan saa hyväksyä asenteella, se nyt vaan lähtee käsistä. Kukaan ei taida enää muistaa semmoisia käsitteitä kun tilannenopeus jne. Äsh. Ollkoon. Tilanne on kuitenkin tänään sellainen että kun seuraa maanteillä esim. ohituksia niin tulee mieleen että ollaankohan siinä pilvessä vai vaan kännissä. Todellisuudessa useimmiten kyse on vaan asenteista.

Tuosta lastin kiinnittämisestä voisin kyllä sanoa muutaman sanan, mutta anetaampa onnettomuustutkijoitten sanoa sanansa. Minulle riitti. ***kele.

 

Tähän käy vastaukseksi tuo sama, minkä sanoin edellisessä kappaleessa. Sillä lisäyksellä tosin, tuskin kukaan muu, kuin joku itsemurhaskandinaavi, ajaa sillä asenteella, että "se nyt vaan lähtee käsistä" Ihmisluonne nyt vaan on semmoinen, että luotetaan liikaa omiin kykyihin. Tai jos ajaa omien kykyjen yläpuolella, niin sitten on nupissa vikaa... ***tana ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä aika ikävä tapa lopetaa päivänsä kun 1000kg paperirulla tulee ohjuksena päälle. :P

Ei ollu kiva avata koneta ja rueta kattomaan uutisia tänään. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla useamman syyn yhteensattuma. Aukealle tullessa tuuli voi pistää kärryn heittelehtimään, kuski on saattanut hiljentää nopeutta bussin nähdessään jne. Ei pidä vetää mitään johtopäätöksiä ennekuin ne tulee ulos jonkun isomman tahdon suusta...

 

Tohon Rikun toteamukseen aukeasta sen verran että TV:stä näkemäni paikka on kuin tehty onnettomuuksille.Itse ammatikseni ajaneena nää on pahoja paikkoja talvella ja mustaanjäähän osuessa kun tulee alamäki ja mutka aukealle.Yleensä tuli vaistomaisesti hieman hellättyä kaasua siinä alamäessä jolloin peräkärry alkaa ns. työntää.Sitten kun vetoauto tulee liukkaaseen kohtaan kärry alkaa työntää yhdistelmää linkkuun jolloin korjataan ja onnistui niin hyvä.Yleensä tulee kyllä jonkinlaisia pakollisia kuvioita jotta yhdistelmä on taas kuskin hallinnassa!.Ko. tapaus selvinnee sitten joskus.

 

T:Harri

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingistä Turkuun mennessä, muistaakseni Hyrsylän mutkan tienoilla, on sellainen pieni laaksopainanne, jonka läpi menevä tie mukavasti kaartaa myös sivulle.

 

Siellä on mielestäni todella usein rekka kyljellään pajukossa.

 

Tullaan alamäkeä, tie kääntyy hieman heti mäen alla, mahdollisesti vielä loiva "töyssy", tie liukas - johan alkaa rekka puskea pajukon suuntaan.

 

Näytti uutiskuvissa tuo onnettomuuspaikka vähän samankaltaiselta - alamäkeä alas, sitten pieni kaarre suoralle. Se kun on liukas, niin en ihmettele vaikka lähtisi varovastikin ajaen joku kerta rekka käsistä. Siinä jos vielä hidastaa, kiihdyttää, ajaa pomppuun tai vaikka tuulenpuuska nappaa sivulta niin minkäs teet.

 

Minulta on jäisellä tiellä lähtenyt henkilöauto kolme kertaa käsistä (onneksi aina ilman kolaria). Vain kerran tunnustan käyttäneeni kaasua varomattomasti, kahdella muulla kerralla ajoin oikein kieli keskellä suuta ja hiljaa kun tiesin tien olevan aivan jäässä, mutta ei auttanut.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingistä Turkuun mennessä, muistaakseni Hyrsylän mutkan tienoilla, on sellainen pieni laaksopainanne, jonka läpi menevä tie mukavasti kaartaa myös sivulle.

 

Siellä on mielestäni todella usein rekka kyljellään pajukossa.

 

Tullaan alamäkeä, tie kääntyy hieman heti mäen alla, mahdollisesti vielä loiva "töyssy", tie liukas - johan alkaa rekka puskea pajukon suuntaan.

 

Näytti uutiskuvissa tuo onnettomuuspaikka vähän samankaltaiselta - alamäkeä alas, sitten pieni kaarre suoralle. Se kun on liukas, niin en ihmettele vaikka lähtisi varovastikin ajaen joku kerta rekka käsistä. Siinä jos vielä hidastaa, kiihdyttää, ajaa pomppuun tai vaikka tuulenpuuska nappaa sivulta niin minkäs teet.

 

Minulta on jäisellä tiellä lähtenyt henkilöauto kolme kertaa käsistä (onneksi aina ilman kolaria). Vain kerran tunnustan käyttäneeni kaasua varomattomasti, kahdella muulla kerralla ajoin oikein kieli keskellä suuta ja hiljaa kun tiesin tien olevan aivan jäässä, mutta ei auttanut.

 

sasu

 

 

Arvaappa Sasu onko tuttu paikka!Muutenkin Hesa-Turku on hirveä painaa rekalla talvikelillä,onneksi moottoritie tekee tuloaan kokomatkalle!Mutta eihän me mitään motareita tarvita nehän pilaa maiseman ja kaiken.....!

 

(Pahin on väli juuri maitsemasi Hiidenvesi(Hyrsylä)-Muurla!)

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tervehdys täältä Konginkankaalta.

Olipa aamulla ikävä herätä ja nähdä onnettomuus aivan läheltä :'(

 

Tänä iltana muistohartaus Konginkankaan kirkossa klo 18.00

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella ikävät uutiset kyllä odottivat aamulla. Tuollainen uutinen veti miehen aika hiljaiseksi.

Osanottoni uhrien sukulaisille ja ystäville.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulta on jäisellä tiellä lähtenyt henkilöauto kolme kertaa käsistä (onneksi aina ilman kolaria). Vain kerran tunnustan käyttäneeni kaasua varomattomasti, kahdella muulla kerralla ajoin oikein kieli keskellä suuta ja hiljaa kun tiesin tien olevan aivan jäässä, mutta ei auttanut.

 

Tuopa onkin yksi niitä yleisimpiä liukkaan kelin onnettomuuksien syitä. Ihmiset eivät osaa käyttää kaasua oikein tilanteen edellyttämällä tavalla. Esimerkiksi etuvetoautolla mutkassa kun löysäät sopivasti kaasua, niin kas kummaa lähdetäänkin sivuluisuun ja tähän ei tarvita välttämättä edes vauhtia. Niin kauan, kuin sulla on veto päällä etupyörissä, sulla ei ole mitään hätää. Jos auto lähtee puskemaan, niin pikkusen kun hipasee käsijarrua, niin taas on rassi hallussa. Vähän niinkuin lentokoneella pitää kaarrossa käyttää poljinta, että pysytään sillä "oikealla raiteella". Toinen tärkeä juttu, mikä pitäisi mieltää, on se, että älä jarruta mutkassa, vaan ennen sitä mutkaa. Liukkaalla kelillä mutkissa ajettaessa pitäisi aina säilyttää veto pyörillä. Mielestäni tuollaisiin seikkoihin kiinnitetään autokouluissa aivan liian vähän huomiota...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onpahan vaan ikävä tapaus ollut. Ajatellappa niitä jotka ovat jääneet tuosta henkiin. Ei nimittäin kovin kivaa jälkeä ole ollut kun paperirullat ovat alkaneet vyöryä bussiin päiden tasalla :-\

 

Mutta, eipä ole rekkakuskillakaan helppoa tämän jälkeen elämä, joten turha on häntäkään kauheasti syytellä vielä. Se on tuollainen iso painava yhdistelmä loppujen sellainen laite, ettei sitä yksikään ihminen aina täydellisesti pysty kaikissa oloissa hallitsemaan.

 

Toivottavasti ei pääse tapahtumaan uudestaan :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapahtuu. Ja ihan varmasti tulee vielä vastaavanlaista tapahtumaan. Valitettavaa, mutta realismia.

 

Arttu

 

Toivottavasti ei pääse tapahtumaan uudestaan :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tapahtuu. Ja ihan varmasti tulee vielä vastaavanlaista tapahtumaan. Valitettavaa, mutta realismia.

 

Arttu

 

Tämän voit Sinä Arttu varmastikin sanoa koska olet varmaan "joskus" asiaa pohtinut......

 

T:Harri

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet aivan oikeassa siinä, että kun se lähtee käsistä niin sitä ei paljon nastat pidättele, mutta siinä se olennainen tulikin. Lähes kaikissa kommenteissa mitä tähän asti on tullut, on aistittavissa samaa henkeä kuin Mikollakin.

Homma on hoidettava niin ettei se lähde käsistä. Kuljettajan on, kaikissa oloissa, hallitava ajoneuvonsa, nyt ei niin ollut.

 

Häh

 

Siis ei ole olemassa sellaista kuskia joka hallitsee joka asian joka paikassa. Kuski voi olla ajanut jo 30 vuotta maantiejunaa, ja nyt vain sattui käymään huono säkä. Ja perävaunu noudattaa fysiikan lakeja. Ei se kuskista ole kiinni lähteekö kärry heittelehtimään, toki sitä voi ehkäistä uusilla renkailla, alhaisemmalla nopeudella, mutta ei kuski voi/pysty suoriutumaan moisista tilanteista. Ja niinkuin Mikko sanoikin, vahinkoja aina sattuu, niin maalla, merellä kuin ilmassa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Häh

 

Siis ei ole olemassa sellaista kuskia joka hallitsee joka asian joka paikassa. Kuski voi olla ajanut jo 30 vuotta maantiejunaa, ja nyt vain sattui käymään huono säkä. Ja perävaunu noudattaa fysiikan lakeja. Ei se kuskista ole kiinni lähteekö kärry heittelehtimään, toki sitä voi ehkäistä uusilla renkailla, alhaisemmalla nopeudella, mutta ei kuski voi/pysty suoriutumaan moisista tilanteista. Ja niinkuin Mikko sanoikin, vahinkoja aina sattuu, niin maalla, merellä kuin ilmassa

 

Olen kyllä Pekan kanssa samaa mieltä siitä että tällaista ei saisi sattua,mutta itse tien päällä 15v. olleena voin sanoa että ihme että ei ole enempää näitä sattunut.Monesti oli vatsa kuralla("hiutaleripuli")kun aamuyöstä lähti tienpäälle!Kilometrit tuli täyteen,nykyisin saa muut ajaa ja toivon sydämestäni myös onnea mukaan koska sitä myös tarvitaan sanokoon kuka mitä sanoo(tietysti kunnioitan ihmisten mielipiteitä mikäli ne on oikeudenmukaisia.No mikä tässä maailmassa on oikeudenmukaista kun tällaista sattuu!!)

 

T:Harri

 

P.S Osanottoni kyseiseen onnettomuuteen!!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään