Guest piitu

Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla

310 viestiä aiheessa

Tässä kuva Konginkankaan kärrystä:

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Onnettomuustutkintalautakunnan selostusta odotellessa voidaan itsekukin tehdä johtopäätöksiä.........

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuollaiset tapaukset huonontavat ammattikuskeista luotua julkisuuskuvaa... >:(

Isäni oli Konginkankaan turmassa kuolleen kuljettajan hautajaisissa ja väkeä oli kuulemma ollut lähes 200, tiedotusvälineet olivat tehneet hienosti ja kunnioittaneet hautajaisia. Ammattikuljettajia oli paikalla n.50 ympäri suomen.

 

Minä olin myös itse paikalla, kuorossa laulamassa. Oli kyllä varsin kaunis tilaisuus, ja onneksi ei meedia tosiaan paikalle saapunut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Yllättävän pitkän matkaa oli kärry luistellut :o

Paikan hyvin tuntien, laittaisin syyn turmaan kaltevaan tiehen ja erittäin liukkaaseen tienpintaan.

 

Lukekaa se pdf, tiedosto. Siinä on tarkat selostukset tien hoidosta ym.

 

Videoissa on tapahtuma kuvattu erittäin onnistuneesti ja mäen jyrkkyys tulee hyvin esiin.

Kohtalon ivaa oli pelissä enemmän kuin laki sallii, koska kärry oli jo 4 metriä tien ulkopuolella...eikä suostunut kaatumaan pellolle, vaan vastaheitolla nousi takaisin tielle ja tulos oli valitettava :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kun tällaisia ylinopeus, ja -paino juttuja on tullut esille, niin voi vaan kuvitella, millaisen syytösryöpytyksen ja mustamaalauksen tuon onnettomuusrekan kuljettaja tulee lähiaikoina saamaan kaikkien suomen eksperttien puolelta. Voi ukko parkaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nukkuuko tuo bussikuski vai miksi se ei väistä oikealle edes vähää? Vaikka Bussissa oli lukkiutumattomat jarrut. Näkee että rekka tulee päin, olisiko kannattanut väistää sinne ojaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nukkuuko tuo bussikuski vai miksi se ei väistä oikealle edes vähää? Vaikka Bussissa oli lukkiutumattomat jarrut. Näkee että rekka tulee päin, kannattaisiko väistää.

 

Sinulla kun ei ole edes omakohtaista kokemusta ajaa henkilöautolla liikenteessä niin parempi kuin pidät suusi kiinni.

Liikenteessä asiat voivat tulla hyvin nopeasti eteen ja siinä ei paljoa kerkeä reagoida jos rekka tulee 80km/h vastaan ja alkaa yht'äkkiä tulla toiselle kaistalle. Eikä tuollaisella isolla autolla väistö onnistu aivan niin helposti kuin sinä kuvittelet.

 

Nim.merkki BCD

 

EDIT: Niin ja monta kertaa sitä kuvittelee, että väistäisi ojaan mutta sekin on aika radikaali ratkaisu eikä tule välttämättä ensimmäisenä mieleen. Varsinkaan bussilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinulla kun ei ole edes omakohtaista kokemusta ajaa liikenteessä niin parempi kuin pidät suusi kiinni.

 

Tiesin että joku vastaa näin, ei ole sinullakaan omakohtaista kokemusta rekkaapäin ajamisesta bussilla, joten parempi että pidät suusi kiinni.

 

Eikä tuollaisella isolla autolla väistö onnistu aivan niin helposti kuin sinä kuvittelet.

Nim.merkki BCD

 

Kuvittelin? Kysyin, kysymysmerkki lopussa tarkoittaa että lause on kysyvä, en väittänyt että väistö onnistuu helposti vaan kysyin että miten se onnistuisi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiesin että joku vastaa näin, ei ole sinullakaan omakohtaista kokemusta rekkaapäin ajamisesta bussilla, joten parempi että pidät suusi kiinni.Kuvittelin? Kysyin, kysymysmerkki lopussa tarkoittaa että lause on kysyvä, en väittänyt että väistö onnistuu helposti vaan kysyin että miten se onnistuisi.

 

Voi helvetti että sinullakin alkaa olla vitsit vähissä kun pitää rueta viilaamaan pilkkuja täysin typeristä asioista. Ennenkaikkea sinä voit pitää suusi kiinni koska et ole ajanut edes henkilöautoa liikenteessä.

 

EDIT: Kuinka monella meistä on kokemusta ajaa rekkaa päin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiesin että joku vastaa näin, ei ole sinullakaan omakohtaista kokemusta rekkaapäin ajamisesta bussilla, joten parempi että pidät suusi kiinni.Kuvittelin? Kysyin, kysymysmerkki lopussa tarkoittaa että lause on kysyvä, en väittänyt että väistö onnistuu helposti vaan kysyin että miten se onnistuisi.

O-V välillä olisi parempi että pidät mölyt mahassasi, etkä alkaisi niitä jakelemaan täällä foorumilla.. Että osaa olla rasittavaa, kun alat kommentoimaan asioita, joista et tiedä pätkääkään, tule sitten kertomaan noita asioitasi kun olet itse ajanut bussilla rekkaa päin, jookosta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nukkuuko tuo bussikuski vai miksi se ei väistä oikealle edes vähää? Vaikka Bussissa oli lukkiutumattomat jarrut. Näkee että rekka tulee päin, olisiko kannattanut väistää sinne ojaan?

Lautakunta oli sitä mieltä, että valoisaan aikaan onnettomuutta ei olisi tapahtunut. Pimeällä maantiellä lumen pollytessä ja valojen häikäistessä bussin kuljettaja ei varmaan tarpeeksi ajoissa nähnyt mikä oli tilanne.

 

Sitten toiseen asiaan, jos ajoneuvot olisivat aloittaneet jarruttamisen hitaammasta kuin 90 km/h vauhdista voi olla todennäköistä, että kuolonuhreja olisi tullut vähemmän. Törmäyshetkellä ajoneuvojen vauhti oli noin 70 km/h. Siinä taas nähtiin, että kiire tappaa. Pari minuuttia aikaisemmin bussin vauhti ollut 113 km/h. Turpaan ja perseeseen vaan tollaisia tyypejä julkisella paikalla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se rekan 'ylinopeus' johtunut siitä että kuski yritti epätoivoisesti saada vaunua takaisin hallintaan? Eihän siinä voi syyttään ruveta jos moinen johtuu pelkästään siitä että kuski yritti estää onnettomuuden. Itse en tiedä rekka-autoilusta mitään, joten voin olla toki väärässäkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvät herrat. :) Tämähän on vapaa keskustelu alue. Ymmärtääkseni myös Otto-Villellä on oikeus ilmaista oma näkemyksensä.

Mikäli keskusteluforumilla saisi mielipiteen ilmaista vain jos omaa pätevyyden ko. alalle, luulen ettei täälläkään paljoa ilmailusta keskulteltaisi. Samat henkilöt jotka jo työkseen jorisevat keskenään jatkaisivat täällä juttua.

 

Kirjoitti nimimerkki maantieltä ulos väistöä kerran yrittänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onnettomuushan sattui pimeän aikaan, ja yleensähän kohtaamis tilanteessa vaihdetaan valot pitkiltä lyhyille valoille. Linja-auto kuskin lienee ollut mahdotonta nähdä että rekan takana on tulossa perävaunu väärää kaistaa pitkin, joten jos linja-auton kuski ei ole nähnyt rekan perävaunua tai nähnyt vain aivan aavistuksen siitä niin ei se varmaan vain sen takia rupea ojaan väistämään.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä on vähän huono alkaa tekee kovia jarrutuksia kun peräkärry heiluu. Rekkahan olisi voinut kiepsahtaa vaikka miten, joten oli varmaan parempi yrittää suoristaa sitä rekkaa lisäämällä kaasua.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luultavasti se vauhdin kasvu johtui siitä alamäestä ja siitä, että kuski yritti korjata heijausta kaasulla?

Jep, vauhdin kasvu johtui alamäestä, kuski yritti saada kärryä hallintaansa kaasun lisäyksellä ja samalla rajoitin löi päälle jolloin veto katkes.(tai niin olen ainakin ymmärtänyt) Bussin 113km/h nopeus on ollut alamäessä (Vertainen voi varmaankin "paikallisena" kertoa että siellä on joku suuri alamäki).

 

nimimerkillä tulevaisuudessa ammattikuljettaja. täällä myös kysyttiin kenellä on kokemusta rekkaa päin ajamisesta, Isäni joutui aikoinaan kolariin rekan kanssa bussilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, vauhdin kasvu johtui alamäestä, kuski yritti saada kärryä hallintaansa kaasun lisäyksellä ja samalla rajoitin löi päälle jolloin veto katkes.(tai niin olen ainakin ymmärtänyt) Bussin 113km/h nopeus on ollut alamäessä (Vertainen voi varmaankin "paikallisena" kertoa että siellä on joku suuri alamäki).

 

nimimerkillä tulevaisuudessa ammattikuljettaja. täällä myös kysyttiin kenellä on kokemusta rekkaa päin ajamisesta, isäni joutui aikoinaan kolariin rekan kanssa bussilla..

 

Ja niin suuressa vauhdissa, suurella massalla ja liukkaalla tiellä vauhdin pudotus jarrulla olisi aiheuttanut varman pyörien lukkiutumisen ja näin ohjattavuus olisi kadonnut täysin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, vauhdin kasvu johtui alamäestä, kuski yritti saada kärryä hallintaansa kaasun lisäyksellä ja samalla rajoitin löi päälle jolloin veto katkes.(tai niin olen ainakin ymmärtänyt) Bussin 113km/h nopeus on ollut alamäessä (Vertainen voi varmaankin "paikallisena" kertoa että siellä on joku suuri alamäki).

 

nimimerkillä tulevaisuudessa ammattikuljettaja. täällä myös kysyttiin kenellä on kokemusta rekkaa päin ajamisesta, isäni joutui aikoinaan kolariin rekan kanssa bussilla..

 

Paikallisena ja entisenä rekkakuskina tiedän tapauksen ja seudun mäet.

4 km ennen onnettomuuspaikkaa on melkoinen alamäki ja vauhti kipuaa siinä reilusti yli sataseen, joten 113 km/h on ihan fakta!

Samoin rekalla oli joku kilsa ennen paikkaa 94 km/h vauhtia, joten siinä tapauksessakin kyseessä oli ns. Lintulahden alamäki!

Onnettomuuspaikalla alamäessä saa myös hyvät vauhdit ja talviliukkaalla ei edes uskalla ajatella rajumpaa jarrutusta.

 

Edit: Oli muuten aikanaan poliisien oikea sakkorysä tuo paikka. Kerrankin tukkilastissa tulin kyseistä mäkeä alas ja takaa lähti pari henkilöautoa ohitseni, mulla vauhtia oli noin 90 km/h puolessaväliä mäkeä ja pienemmät autot joutuivat ajamaan varmaan yli 110 >:(

Pääsivät kyllä ohitse, mutta "sedät" ottivat mukavasti vastaan seuraavalla pysäkillä!

 

Eli vaikka nopeudenrajoitin toimiikin, niin massat ovat niin suuria, ettei alamäessä pysty vauhtia hidastamaan pelkällä rajoittimella!

Jarrujakin on pakko painaa liukkaalla varovasti, koska kuormantuntevat jarruventtiilit eivät välttämättä saa tasattua oikeita jarrupaineita sopivalla suhteella eri akseleihin :o

Olipahan taas hankalasti selitetty!

Anteeksi tämä tekninen selittely, mutta tahdon vaan osoittaa, ettei onnettomuuteen liity ainoastaan nopeudet/ ylikuorma/ rengaspaineet/ eikä ainakaan kuningas alkoholi, mikä on positiivinen asia!!!!

 

 

Tämmöistä täällä Konginkankaalla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tarmolla on tuossa hyvää paikallistuntemusta ja sen mukanaan tuomaa tietoa paikasta ja sen vaarallisuudesta. Sekä myöskin kokemuksen tuomaa tietoa yhdistelmällä ajosta. Oma yhdistelmätuntemukseni on nolla, mutta työksenikin nuppia ajaneena tiedän että jo se saattaa olla talvella ikävä hallittava henkilöautoon nähden.

 

Itsellekkin tuo nelostie on suhteellisen tuttu ja viimeksi eilen kyseisen tienkohdan ohi ajaessani ihmettelen lähinnäkin sitä että kuinka vähän rekkojen ulosajoja kyseisessä mäessä tapahtuu. Kuten monessakin muussa mäessä nelostien varrella. Samoin se kuinka yksi suurimmista kansallisomaisuuksistamme on päästetty rapistumaan huonoon kuntoon. Tarkoitan siis suomen tieverkostoa.

 

Tämä valitettava onnettomuus ei todellakaan ole niin suoraviivainen ja yhdesta seikasta johtuva kuten voisi äkkinäisesti ajatella. Tuollainen 60 tonnin yhdistelmä on todellista ammattitaitoa vaativa liukkailla keleillä. Ja se seikka mikä on täälläkin jo tullut esille, eli heijaava yhdistelmä oikaistaan kaasulla. Toinen asia, alamäkeen ei yhdistelmillä pahemmin jarrutella talvikelissä. Kolmanneksi pistetään nopeudenrajoitin niin soppahan on valmis.

 

Alamäessä väkisinkin nopeus kasvaa sinne 80-90 välimaastoon ja jarruun ei uskalla kovin paljoa koskea, kosa silloin lähtee peräkärry käsistä. Ja kun kärry lähtee vajaan 90 nopeudessa ja kaasulla pitäisi oikaista. Mutta miten oikaiset kun rajotin estää lisänopeuden keräämisen...

 

Mitä sitten tulee taas bussikuskin toimintaan. Tuolla tulikin jo esille väistö ojaan. Se on autolla kuin autolla se viimeinen vaihtoehto. Jälkeen päin spekuloidessahan se olisi ollut oikea vaihtoehto. Mutta. Pitää tosiaankin muistaa että on talviyö. Mahdollisesti pöllyävää lunta. Eli näkyvyys ei ole kaikista parhain. Lisäksi kun vastaan tulee toinen auto ja sen valot niin niitä rekan peravaunun äärivaloja ei yksinkertaisesti näe. Ja samoin vastaantulevien valojen häikäisyn takia et näe koko perävaunua ennenkuin on jo liian myöhäistä.

 

Linja-auton kuljettaja on nähnyt perävaunun ehkä 2-3 sekuntia ennen törmäystä. Tuo on sen verran lyhyt aika että siinä ei ehdi reagoida juuri mitenkään. Saati sitten että useamman tonnin bussi lähtisi edes kaartamaan ojaa kohti suhteellisen liukkaalla tiellä. Pitää kuitenkin muistaa että kohtaamisnopeus on ollut 140-150km/h.

 

Oma arvioni tapahtuneesta. Se on ollut onnettomuus. Siis liikenneonnettomuus ilman todellista syyllistä.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta, mutta eihän tässä syyllistä ole ymmärtääkseni kukaan metsästänytkään, vaan syytä. Ennenkaikkea syytä miksi näin pääsi tapahtumaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta, mutta eihän tässä syyllistä ole ymmärtääkseni kukaan metsästänytkään, vaan syytä. Ennenkaikkea syytä miksi näin pääsi tapahtumaan.

 

Syitähän on useita, mutta minä nostaisin päällimmäiseksi olosuhteet ja hienon "turvallisuuskeksinnön" nimeltään nopeusrajoitin ::)

 

Miksi noihin rajoittimiin ei voisi tehdä sellaista "paniikkinappulaa", jolla sen rajoittimen saisi hetkellisesti pois päältä? Esim, että jos painetaan sitä nappia, rajoitin menisi pois päältä vaikka 20 sekunnin ajaksi, jonka jälkeen se kytkeytyisi takaisin päälle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi noihin rajoittimiin ei voisi tehdä sellaista "paniikkinappulaa", jolla sen rajoittimen saisi hetkellisesti pois päältä? Esim, että jos painetaan sitä nappia, rajoitin menisi pois päältä vaikka 20 sekunnin ajaksi, jonka jälkeen se kytkeytyisi takaisin päälle...

 

Semmonen boost- nappula olis hyvä :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään