Guest piitu

Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla

310 viestiä aiheessa

Tuommoinen nappi olisi hyvä juttu, mutta mieleen tulee, että kuinkahan moni rupeaisi ajameen sen "napin päällä". Eli, jotenkin olisi toteutettava se että nappia ei voisi yhtenään painella, tms.

 

Tuo rajoitin on kyllä aika susi juuri tuon kaltaisissa tilanteissa, vaikka homman idea onkin mielestäni ihan ok.

Luulisi että nykyaikana, kun elektroniikka on tullut voimakkaasti autoihin, olisi mahdollista toteuttaa jonkinlainen systeemi raskaaseenkin liikenteeseen, joka eli lähteiden datan perusteella osaisi päätellä itsenäisesti, milloin alkaa pulkka lähteä käsistä ja se kytkisi mm. tuon rajoittimenkin pois päältä ilman mitään ns. nappeja?

 

Ja onko jo olemassa yhdistelmiin mitään ajonhallintajärjestelmiä, kuten jo kevyempään kalustoon. Siis sellaista systeemiä, joka kontolloi vedettävääkin osapuolta. Kertokaas fiksummat?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli, jotenkin olisi toteutettava se että nappia ei voisi yhtenään painella, tms.

 

Vaikka siten että jokaisesta napin painalluksesta lähtee tieto poliisille ja kuljettaja sitten jälkeenpäin raportoi kirjallisesti syyn napin painamiseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Tuo rajoitin on kyllä aika susi juuri tuon kaltaisissa tilanteissa, vaikka homman idea onkin mielestäni ihan ok.
Jos ajoneuvoon laitetaan nopeudenrajoitin se ei tarkoita sitä että sitä vasten pitäisi kokoajan ajaa. Tuossakin jos kuljettaja olisi ajanut nopeusrajoitusten mukaan hän olisi voinut kiilata vauhtia vielä noin 5-10 km/h. Mutta kyseessä oli alamäki, jossa täydellä kuormalla vauhti nousee yli rajoittimenkin nopeuden. Rajoittimen voi myöskin ohittaa poistamalla sen sulakkeen, joka sijaitsi kyseisessä rekassa pelkääjän puolen kojelaudassa.

 

Tästä huomaa että onnettomuus oli kymmenien sattumien summa :-[:-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Syitähän on useita, mutta minä nostaisin päällimmäiseksi olosuhteet ja hienon "turvallisuuskeksinnön" nimeltään nopeusrajoitin ::)

 

Keksintö on suurimmaksi osaksi hyvä. Nimim. Kymmenisen vuotta sitten ajelin Oulusta kotia kohti rekan perässä mittarin mukaan 160 km/h. Rekassa oli teli alhaalla, joten taisi olla jopa lastia päällä. Aika pelottava tommosta vauhtia kulkeva rekka. (Tai siis toi oli täysperäyhdistelmä, mutta ei nyt ruveta tappelemaan Rekka-sanan oikeasta merkityksestä.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos ajoneuvoon laitetaan nopeudenrajoitin se ei tarkoita sitä että sitä vasten pitäisi kokoajan ajaa. Tuossakin jos kuljettaja olisi ajanut nopeusrajoitusten mukaan hän olisi voinut kiilata vauhtia vielä noin 5-10 km/h. Mutta kyseessä oli alamäki, jossa täydellä kuormalla vauhti nousee yli rajoittimenkin nopeuden. Rajoittimen voi myöskin ohittaa poistamalla sen sulakkeen, joka sijaitsi kyseisessä rekassa pelkääjän puolen kojelaudassa.

 

Tästä huomaa että onnettomuus oli kymmenien sattumien summa :-[:-\

 

Ottakaamme huomioon että yhdistelmää ei ikinä rullata vapaalla niin rajoitin aiheuttaa väkisinkin tökkimistä menoon alamäessä nopeuden noustessa.Ainakin muutamia vuosia vanhat Scaniat oli aika kenkkuja sen rajoittimen toiminnassa.

 

T:Harri

 

P.S Esim Helsinki-Turku väliä on mukava painaa kun hieman mäkeen pitäisi vauhtia saada mutta rajoitin vie omansa,onneksi siellä on nykyjään kiitettävästi ohituskaistoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rekka, kuin rekka.. Jukka ;) Riimittäpäs muuten hyvin!

 

Asiaan: Nyt täällä seutukunnalla on koettu herääminen tienkunnon ja turvallisuuden parantamiseksi!

4-tietä on ryhdytty leventämään onnettomuuspaikan molemmin puolin ja tuntuu olevan ammattilaiset asialla.

Tarvittiin ensin hieman potkuja päättäjien takalistoon ja ilmeisesti kuitenkin rahaa oli jossain sukanvarressa!

On se vaan ollut ihmeellistä tuo valtaväylän talvikunnossa pito ja muutenkin tien kunto on ollut jostain syvältä >:(

Katsotaan saadaanko noita mäkiä joskus loivennettua, kun niitä seudulla piisaa?

Rahathan ei tietenkään riitä enää ensi talvelle, joten olisikohan aika potkia puolet kansanedustajista pois/ ottaa päättäjiltä ilmaiset huvit ja hyödyt pois?

Vai antaa niille enemmän etuja ja esim. maksettava siitä, että lentävät esim. Lappiin lomailemaan!!!

Suomen kuvalehdessähän oli onnettomuuden jälkeen hyvä juttu, jossa paikallinen autoilija kehui kuinka päättäjät lentävät Konginkankaan yli Lappiin!

 

Tässäpä muistin virkistämiseksi juttu. Oho, tuollahan on tuttuja heppuja ::)

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässäpä muistin virkistämiseksi juttu. Oho, tuollahan on tuttuja heppuja ::)

 

Leikkelit sitten lehden palasiksi, onneksi minulla on kys. lehden kokonainen versio ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Leikkelit sitten lehden palasiksi, onneksi minulla on kys. lehden kokonainen versio ;D

 

Ostin itselleni koko varaston noita lehtiä :-[

Ei vaan, kun toimittaja oli niin mukava, että lähetti mulle ja baarille omat lehdet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkijalautakunta on sitten julkistanut raporttinsa ja suositukset:

 

"Kuorma-autojen nopeudenrajoittimet säädetään 80 kilometrin

enimmäisnopeudelle, työnjohto velvoitetaan kantamaan osavastuu

rikkomuksista, ajo- ja lepoaikarikkeiden rangaistuksia kovennetaan, kuormien

sitomista parannetaan ja keskikaiteellisia teitä lisätään. "

 

Eli ylinopeuden piikkiin meni tämäkin onnettomuus.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkijalautakunta on sitten julkistanut raporttinsa ja suositukset:

 

"Kuorma-autojen nopeudenrajoittimet säädetään 80 kilometrin

enimmäisnopeudelle, työnjohto velvoitetaan kantamaan osavastuu

rikkomuksista, ajo- ja lepoaikarikkeiden rangaistuksia kovennetaan, kuormien

sitomista parannetaan ja keskikaiteellisia teitä lisätään. "

 

Eli ylinopeuden piikkiin meni tämäkin onnettomuus.

 

 

Ei voida sanoa että pelkästään ylinopeuden takia tällaisia sattuu. Muistanettehan myös että oli yö, tilannepaikalla huono näkyväisyys, talvinen keli. Perävaunun heittelemistähän ei juuri muulla oikaista kuin lisäämällä nopeutta, jolloin se vakaantuu ja aisaan kohdistuva voima vaihtaa suuntaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/rbgw2udc7bphb.pdf

 

Olipa siellä aikalailla useita liikenneturvallisuutta parantavia kohtia huomioitu!

Osa noista ei tule toteutumaan luultavasti koskaan, sekä suurimpaan osaan asioista ei ole rahaa puuttua vuosikymmeniin.

 

Nopeuden alentaminen 80km/h ei tule menemään läpi, onhan kyse sentään EU:n laajuisesta ja määräämästä rajoituksesta.

Ja luultavasti kuljetusfirmat eivät ole nopeuden pudottamisesta innoissaan, vaikka esim. eräs säiliöautofirma on rajoittanut autojensa kattonopeudeksi 80 km/h.

Kukin taaplaa tyylillään...

 

Onneksi sentään Suomesta loppuu yksityiset puutavara-autoilijat tuon pa**an lakon takia >:(

Paranee varmaan turvallisuus noilla teillä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikäli Moottoria lukee niin eipä taida olla aina edes toteutettavaksi tarkoitettuja nuo onnettomuustutkijalautakunnan suositukset. Paras mielestäni oli kun lautakunta suositteli kaikkiin autoihin asennettavaksi ilmalla täyttyviä kellukkeita kun joku ajoi lossirannasta veteen ja hukkui. ::) Nuo toki olivat ihan fiksuja ehdotuksia nopeudenrajoitinta lukuunottamatta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä hemmettiä, että lisää liikenteen tukkoja ja vaarallisia ohituksia, että olisi turvallisempaa? No totta kai, samat idiootit noita suosituksia vääntävät kuin aina ennenkin. Nopeusrajoitusten alentaminen on aina vastaus kaikkeen. Joku ajaa 250 km/h tolppaan 80 km/h rajoituksella, niin lasketaan rajoitus 60 km/h:n. Näin se toimii.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuntuu vähän, että noita nopeusrajoituksia lasketaan ihan kiusallaan. Ne on ne vihreät, jotka vastustavat autoilua ja sen takia haluavat kiusata autoilijoita viimeiseen asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei voida sanoa että pelkästään ylinopeuden takia tällaisia sattuu. Muistanettehan myös että oli yö, tilannepaikalla huono näkyväisyys, talvinen keli. Perävaunun heittelemistähän ei juuri muulla oikaista kuin lisäämällä nopeutta, jolloin se vakaantuu ja aisaan kohdistuva voima vaihtaa suuntaa..

 

Ei tietenkään. Mutta jotenkin aina lähes kaikki Suomen liikenneonnettomuudet saadaan tavalla tai toisella "ylinopeuden" syyksi, jota keppihevosena käyttämällä saadaan aihetta laskea nopeusrajoituksia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... Mietitäänpä toisaalta kuinka monessa onnettomuudessa on osasyynä ylinopeus. Ja niin paksukalloisia kun me olemmekaan, keksittekö jotain parempaa tapaa alentaa nopeuksia kuin rajoitukset? Tilannenopeudesta puhutaan, mutta kuka sellaista ajatusta loppupeleissä noudattaa? Aina mennään suurinta sallittua + mittarivirhe + poliisien joustovara jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm... Mietitäänpä toisaalta kuinka monessa onnettomuudessa on osasyynä ylinopeus. Ja niin paksukalloisia kun me olemmekaan, keksittekö jotain parempaa tapaa alentaa nopeuksia kuin rajoitukset? Tilannenopeudesta puhutaan, mutta kuka sellaista ajatusta loppupeleissä noudattaa? Aina mennään suurinta sallittua + mittarivirhe + poliisien joustovara jne.

Ehkäpä näin, mutta ei nopeusrajoituksien alentaminenkaan aina ole vastaus. Joskus tulee se piste vastaan että ne lasketaan niin alas ettei enää kukaan kunnioita niitä yhtään.

 

Itsellä ainakin alkaa olla jo rajoilla kun moottoritiellä pitää körötellä 80km/h vaikka on ihan hyvässä kunnossa oleva tie jossa on 2 kaistaa per suunta. :P Tosin toki tuo 80 on ok jos keli on sen mukainen. Mutta skaalan pitäis olla 140:stä 80:een, kelin mukaan. Jos on hyvä keli niin sallitaan tuo 140, jos huono niin lasketaan tarpeen vaatiessa vaikka sinne 80 asti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkäpä näin, mutta ei nopeusrajoituksien alentaminenkaan aina ole vastaus. Joskus tulee se piste vastaan että ne lasketaan niin alas ettei enää kukaan kunnioita niitä yhtään.

 

Itsellä ainakin alkaa olla jo rajoilla kun moottoritiellä pitää körötellä 80km/h vaikka on ihan hyvässä kunnossa oleva tie jossa on 2 kaistaa per suunta. :P Tosin toki tuo 80 on ok jos keli on sen mukainen. Mutta skaalan pitäis olla 140:stä 80:een, kelin mukaan. Jos on hyvä keli niin sallitaan tuo 140, jos huono niin lasketaan tarpeen vaatiessa vaikka sinne 80 asti.

 

Tässähän se vika onkin, kun ei osata ajaa kelin mukaan, niin on päätetty laskea nopeudet vastaamaan sitä huonoa keliä. Ottaa tuo minuakin aivoon, ei sillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään radiossa taas otettiin juttu esiin.

Olikohan peräti yli 30 syytä onnettomuuteen?

Aika hurja määrä!  Eikö siihen olisi riittänyt vaikka pelkkä tienhoito?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehtihän siellä jo joku älypää lausua taas, että liian korkeat nopeusrajotukset, voi vittu sanon minä kanssa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehtihän siellä jo joku älypää lausua taas, että liian korkeat nopeusrajotukset, voi ***tu sanon minä kanssa.

 

Jos olis ajeltu vaikka kahtakymppiä, ei olisi sattunut kovin pahasti  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep.

 

Niin kauan kun on liikettä, tapahtuu. Luulis, että asioista päättäis oikeesti viisas porukka, mutta ei niin ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään