Guest piitu

Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla

310 viestiä aiheessa

Olikohan peräti yli 30 syytä onnettomuuteen?

Aika hurja määrä!  Eikö siihen olisi riittänyt vaikka pelkkä tienhoito?

 

Onnettomuuden syitä ei tuossa ole kuin yksi, väärällä kaistalla ollut rekka.

 

Syyt miksi rekka oli väärällä kaistalla, onkin jo enemmän spekulaatiota. Ajoneuvon kuljettaja on mielestäni vastuussa ajoneuvon pitämisestä omalla kaistallaan. Yllättävä tekninen vika tai jokin muu vastaava tekee tosin helposti kuljettajasta matkustajan. Tässä tapauksessa liukkaus "yllätti". 19. Maaliskuuta, klo 2 yöllä, lämpötila nollan hujakoilla, Keski-Suomi, Ilmatieteenlaitoksen sääennuste: "Yöstä alkaen tiet ovat monin paikoin osittain jäisiä, paikoin jäisiä. Huomenna märkiä, paikoin kuuraisia." Erittäin yllättävää, että on liukasta :P

 

Tienhoidon syyttäminen taas, ei tunnu kovin järkevältä, että suolaa ollaan levittämässä muutaman tunnin välein. Onnettomuutta edeltäneenä iltana klo 20-21 välillä oli suolattu tuo alamäki, jossa rekka lähti lapasesta, eipä auttanut. Todennäköisesti kuitenkin onnettomuus olisi vältetty, jos suolaa olisi levitetty myös puolenyön jälkeen. Toisaalta taas olisi kuljettajan pitänyt mielestäni osata varautua liukkauteen näistä lähtökohdista.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni olisi ollut parempi että raportti olisi julkaistu kaikessa hiljaisuudessa.Selailtuani erinäisiä keskustelupalstoja, huomaa kuinka taas asiasta mitään tietämättömät ovat alkaneet sepustamaan omia näkemyksiään aiheesta.Myös täällä.Olisi ehkä parempi että ihmisten olla aivan hiljaa vain.Huomaa että osa kommentoijista ei ole koskaan ajanut henkilöautoa isompaa ajokkia.Eräällä palstalla päiviteltiin miksi ei perävaunussa ollut nastarenkaita.Voi huoh.

Lisättäköön että autokoulussa pitäisi ehdottomasti olla sellainen oppitunti, että kaikki olisivat yhden päivän rekan kyydissä.Itse otan mieluusti kyytiläisiä kun tässä taas jaksaa töihin mennä.... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni olisi ollut parempi että raportti olisi julkaistu kaikessa hiljaisuudessa.Selailtuani erinäisiä keskustelupalstoja, huomaa kuinka taas asiasta mitään tietämättömät ovat alkaneet sepustamaan omia näkemyksiään aiheesta.Myös täällä.Olisi ehkä parempi että ihmisten olla aivan hiljaa vain.Huomaa että osa kommentoijista ei ole koskaan ajanut henkilöautoa isompaa ajokkia.Eräällä palstalla päiviteltiin miksi ei perävaunussa ollut nastarenkaita.Voi huoh.

 

No ei se ihmisten tietämys ainakaan raportteja pimittämällä parane. Spekulointi kuuluu asiaan tällaisten jälkeen ja siihen saavat vapaassa maassa osallistua kaikki. Kriittisenä lukijana voit jättää asiantuntemattomat kommentit omaan arvoonsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilman sen kummempia kommentointeja totean Aamulehden artikkelin pohjalta, että minun mielestäni syyt löytyvät kaikkialta muualta kuin rekan kuljettajasta. Kuljettaja on yrittänyt selvästi tehdä kaikkensa, mutta oli huonoa onnea. Sitten vielä väitetään, että kaikki olisi ollut hyvin jos tuo kuljettaja olisi ajanut hieman hiljempaa. Bussin kuljettajahan ei ajanut kuin yli 110km/h hieman ennen törmäystä. Tämä oli siis vain minun mielipide.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Errhh... Miksi perävaunissa ei voisi olla nastarenkaita ?? Eivätkö kestä, vai onko siihen joku muu syy ? :P:-[

 

Arttu  :-[

 

Eräällä palstalla päiviteltiin miksi ei perävaunussa ollut nastarenkaita.Voi huoh.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Errhh... Miksi perävaunissa ei voisi olla nastarenkaita ?? Eivätkö kestä, vai onko siihen joku muu syy ? :P:-[

 

Arttu  :-[

 

Joo, ne ei vaan kestä sitä parin tonnin painoa! ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo, ne ei vaan kestä sitä parin tonnin painoa! ;)

 

Oliko toi olevinaan fakta, vai oliko läppä? ;D

 

Voiskohan asiaan vaikuttaa tien kuluminen? Meinaan täyspakattu rekka+nastat kuluttais varmaan aika mojovasti tietä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä oppii kaikenlaista, jos faija ajaa täysperävaunu kuorma-autoa! :P

 

Selvä homma, kuulosti vaan oudolta. Viisaammat valistakoon ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sitä oppii kaikenlaista, jos faija ajaa täysperävaunu kuorma-autoa! :P

 

Faijasi ajaa "täysperävaunu kuorma-autoa" jonka perävaunun paino on n. pari tonnia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä taida nastoilla olla rekassa niin suurta merkitystä kuin henkilöautossa. Erilaisia autoja, ei pidä verrata ominaisuuksia keskenään.  Ei kai noita nastarenkaita tehtäisi kuorma-autoihin jos ne ei kestäsi, tosin kuluuhan ne nopeammin kuin henkilöauton, mutta tuo tien kuluminen ja pölyäminen varmasti on tärkeämpiä syitä.

 

Ihmetyttää vain "isä" joka tahtoo rekan kuljettajalle rangaistusta, palauttaako tämä menehtyneen tyttären???? Pilaamalla toisen elämää vielä entisestään jollain rangaistuksella? Ahneet nykyihmiset...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Faijasi ajaa "täysperävaunu kuorma-autoa" jonka perävaunun paino on n. pari tonnia?

 

No jos lasketaan pyörää kohti..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tienhoidon syyttäminen taas, ei tunnu kovin järkevältä, että suolaa ollaan levittämässä muutaman tunnin välein. Onnettomuutta edeltäneenä iltana klo 20-21 välillä oli suolattu tuo alamäki, jossa rekka lähti lapasesta, eipä auttanut. Todennäköisesti kuitenkin onnettomuus olisi vältetty, jos suolaa olisi levitetty myös puolenyön jälkeen. Toisaalta taas olisi kuljettajan pitänyt mielestäni osata varautua liukkauteen näistä lähtökohdista.

 

Tienhoidon syyttäminen tuntuu erittäin järkevältä. Nelostien yöllisen raskaan liikenteen määrä on kohtuullisen suuri. Joissakin paikoissa raskasta kalustoa saattaa jopa liikkua öisin enemmän kuin päivisin. Siksi olisikin ensiarvoisen tärkeätä että tiet, etenkin tällainen pääväylä, pidettäisiin kunnossa myös öisin. Yöllä kun ajetaan niin paljon enemmän kuin uskoisitkaan. Vai miten ne kaikki ruoat ovat aamuisin kaupassa. Tai miten autokorjaamosi saa varaosat asennettua heti aamusta jne..

 

PS. Se liukkaus kun vain yllättää isomman auton ratista helpommin kuin pienen auton. Siinä missä nakkikioskin sivuluisun saa korjattua pienellä ohjausliikkeellä, saattaa väärä liike tehdä rekassa kärrystä veturin. Muistaakseni Konginkankaan tapauksessa oli vielä kokenut kuljettaja, joka varmasti tiesi mitä oli tekemässä. Mutta se nyt vain on niin saatanan helppoa neuvoa sieltä tietokoneen takaa ja esittää niitä "oikeita" syitä miksi onnettomuus tapahtui.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On onni että tapahtumien taustat tutkii oikea tutkijalautakunta, eikä johtopäätöksiä tehdä keskustelupalstojen perusteella. Aihe aiemman ammatin takia liipaisee läheltä. Nyt ymmärrän miltä ilmailun ammattilaisista tuntui kun he lukivat Copterlinen onnettomuuteen liittyvää spekulointia ja sen takia ymmärränkin pitää suuni kiinni. Aikamoista arvailua ja fiksuja "ehdotuksia" kaikilla palstoilla joilta asiaa koskevia threadeja löytyy - tietysti mukana fiksujakin mielipiteitä.

 

Onnettomuuksia tapahtuu niin kauan on liikettä, sille ei yksinkertaisesti kukaan eikä mikään mahda mitään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tienhoidon syyttäminen tuntuu erittäin järkevältä. Nelostien yöllisen raskaan liikenteen määrä on kohtuullisen suuri. Joissakin paikoissa raskasta kalustoa saattaa jopa liikkua öisin enemmän kuin päivisin. .......

PS. Se liukkaus kun vain yllättää isomman auton ratista helpommin kuin pienen auton. .......... Muistaakseni Konginkankaan tapauksessa oli vielä kokenut kuljettaja, joka varmasti tiesi mitä oli tekemässä. Mutta se nyt vain on niin saatanan helppoa neuvoa sieltä tietokoneen takaa ja esittää niitä "oikeita" syitä miksi onnettomuus tapahtui.

Ei minunkaan pitänyt palata kommentoimaan mutta täällä taas ollaan...

 

Tienhoito EI vaan olla joka mutkassa odottamassa sitä että joku alamäki jäätyy tai vastaavanlainen paha paikka on jäässä.. Jäätävä tihku kun tulee niin tarvitaan järkeä ajamiseen. Mutta jos haluatte "kesäkelin" niin  se tarkoittaa sitä että Helsinki - Oulu välillä täytyisi olla noin ?? 300 suola-autoa passissa 24/7 odottamassa että joku paha paikka jäätyy... no mikä järki..... Ja toisaalta nelostien raskasliikenne ei eroa sen enempää kantatie 51sen rekkaliikenteestä ( Hki-Hanko... venakot kuskaa 200 000 h:autoa omalle puolelleen vuodessa rekkojen päällä)..

Kyse alkujaankin oli K:kankaalla oli siitä että:

 

1. Huono tuuri ( olla väärässä paikassa väärään aikaan... ).. mutta ei tuo auta.. spekulaatioita jää..

2. Rekan rajoitin..  ( Kun nopeusrajoitin huutaa "Hoosiannaa" eli vauhti on saavuttanut maksimin ja moottori jarruttaa se EI  todellakaan ole kivaa .. ja jäisessä alamäessä...Ja vielä kun peräkärry painaa enemmän kuin nuppi!! En halua edes kuvitella miltä kuskista tuntuu)

3. Rajoittimen max.  nopeuden alentaminen EI auta asiaa--- ( 100 km/h -> 80 km/h... ) SO WHAT... ihmisiä kuolee silti em. olosuhteissa

 

Joona: Se liukkaus kun vain yllättää isomman auton ratista helpommin kuin pienen auton.

 

Sori Joona mutta ei vaan pidä paikkaansa!!! Itse käsittääkseni ajat "jakelua" joten pitäisihän Sinun tietää se että kyse ei ole liukkaudesta vaan auton massasta ja nopeudesta.. Jos ajat rekkaa kuin henk. autoa voit olla varma että "pääset" ojaan... eihän massassa ole eroa kuin 5kertainen summa....

 

No nyt lopetan jauhamisen mutta kerron vielä tämän...

 

3 viikkoa sitten allani oli 17 tonninen ( 52 paikkainen ) bussi. Tulin "dösällä" 30km/h paikkaan jossa pitää "oikaista" ( tiessä 45asteen kulma) jos haluat bussilla pysyä tiellä... ja liukkaalla. No... kanssani samaan aikaan mutkassa oli henkilöauto joten oli 3 vaihtoehtoa: törmätä h:auton kylkeen, törmätä lampputolppaan tai ajaa ojaan... valitsin viimeisen enkä sitä häpeä....

 

Mitä tallä ajan takaa.....

 

Kyse ei ole nopeudesta, ajo-olosuhteista tai taidoista.. Joskus vaan et voi tehdä mitään jos olet TEHNYT jo kaikkesi...

 

Jaksamista rekkakuskille joka ei ole syyllinen

 

Peace

 

Teemu

( 11 vuotta taksari ja vuosi bussikuski... ja vielä ylpeä siitä)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tienhoito EI vaan olla joka mutkassa odottamassa sitä että joku alamäki jäätyy tai vastaavanlainen paha paikka on jäässä.. Jäätävä tihku kun tulee niin tarvitaan järkeä ajamiseen. Mutta jos haluatte "kesäkelin" niin  se tarkoittaa sitä että Helsinki - Oulu välillä täytyisi olla noin ?? 300 suola-autoa passissa 24/7 odottamassa että joku paha paikka jäätyy... no mikä järki..... Ja toisaalta nelostien raskasliikenne ei eroa sen enempää kantatie 51sen rekkaliikenteestä ( Hki-Hanko... venakot kuskaa 200 000 h:autoa omalle puolelleen vuodessa rekkojen päällä)..

 

En ole sanonutkaan, että tienhoidon pitäisi olla "joka mutkassa odottamassa sitä että joku alamäki jäätyy tai vastaavanlainen paha paikka on jäässä", vaan että yleisesti ottaen tuollainen tie pitäisi pitää myös öisin hyvässä kunnossa. Ja nimenomaan kaikki tällaiset tiet, mukaanlukien kantatie 51.

 

Kesäkelistä ei kukaan ole puhunut mitään. Ei sitä talvella saa aikaiseksi millään, eikä edes kannata. Eikä siitä ollut edes kyse.

 

3. Rajoittimen max.  nopeuden alentaminen EI auta asiaa--- ( 100 km/h -> 80 km/h... ) SO WHAT... ihmisiä kuolee silti em. olosuhteissa

 

100km/h? Kuorma-auton rajoitin kyllä on säädetty pääsääntöisesti 89-90km/h. Tarkoitushan nimenomaan on, että ajetaan 80km/h ja tarvittaessa löytyy se 9-10km/h reserviä. Jos rajoitin olisi säädetty 100km/h niin eihän auto edes menisi leimasta läpi. Tietysti kun bussista puhutaan, niin se on eri asia..

 

3 viikkoa sitten allani oli 17 tonninen ( 52 paikkainen ) bussi. Tulin "dösällä" 30km/h paikkaan jossa pitää "oikaista" ( tiessä 45asteen kulma) jos haluat bussilla pysyä tiellä... ja liukkaalla. No... kanssani samaan aikaan mutkassa oli henkilöauto joten oli 3 vaihtoehtoa: törmätä h:auton kylkeen, törmätä lampputolppaan tai ajaa ojaan... valitsin viimeisen enkä sitä häpeä....

 

Tulitteko kumpikin kyseiseen mutkaan täsmälleen samaan aikaan? Ette huomanneet toisianne sekuntiakaan aikaisemmin?Eikö sinun olisi kannattanut varautua että joku saattaa tulla samaan aikaan ja tulla hieman hitaammin, koska joudut oikaisemaan. Mitä jos vastaan olisi tullut 12m kuorma-auto? Vai olitko kenties jo mutkassa jolloin henkilöauto puski väkisin alle? ((Tuollaisessa tilanteessahan ei enää väistetä. Toisaalta taas aika ***tun pitkä mutka saa olla.)) Miten voi olla mahdollista että loivassa 45 asteen  kulmassa kaksi autoa meinaa törmätä toisiinsa. Kumpikaan ei huomaa toista ennen kuin meinaa osua ja kumpikaan ei näin tajua varautua yhtään että joku tulee vastaan.

 

Minulla ei ainakaan henkilökohtaisesti ole sellaisia vaihtoehtoja kuin ajaa lampputolppaan tai vielä vähemmän ajaa ojaan. Kyllä aina jos olen ajanut jyrkempään mutkaan missä ei välttämättä näe eteenpäin, tullut hitaammin. Mm. yksi hyvä esimerkki Koivukylässä Koivutiellä on aika jyrkkä mutka missä lähes joka kerta kohtaa kuorma-auto ja/tai bussi. Mahtuu yhtä aikaa, mutta on senteistä kiinni ettei peilit kolahda kylkiin. Toki sekin ****ttaa että vaikka itse olet jo siinä mutkassa (ja keula reilusti vastaantulevien kaistalla kun kaartaa oikealle) niin silti sieltä tulee vastaan silmät kiinni ajava BUSSIKUSKI (kuten 95% täällä ajavista) joka huomaa vasta viime hetkellä että nyt osuu ja ajaa ojaan ja sitten kehuu että ei ollut muita vaihtoehtoja. Näinkö on tässäkin käynyt?

 

EDIT: Sellaista mutkaa ei varmasti ole olemassakaan, mistä ei henkilöauto ja bussi mahtuisi yhtä aikaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tiedän Kauhavalla pari suoranpätkääkin joissa ei tahdo sopia vastaan Nissan Micran kanssa, mutta maitoauton kanssa on tilaa vaikka muille jakaa. Ja itsellä alla henkilöauto.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse tiedän Kauhavalla pari suoranpätkääkin joissa ei tahdo sopia vastaan Nissan Micran kanssa, mutta maitoauton kanssa on tilaa vaikka muille jakaa. Ja itsellä alla henkilöauto.  ;D

Joo, noita automaattisesti kaventuvia suoranpätkiä ja mutkia

on Suomessa jokaisella paikkakunnalla, etenkin kun siirtyy pääteiltä sellaisille

teille joilla ei ole päällystettä. Hiuksia nostattavia tilanteita on monta, tältäkin vuodelta. Yleensä näyttää siltä, että kun kaupunginpojat (ja tytöt) lähtee

maaseutumatkailemaan, niin silloin ne suoranpätkät ikäänkuin kaventuvat aina sen

auton kulloisellakin kulkukohdalla.

(*flamesuojat päälle*)

 

Mitenkään siis viittaamatta erityisesti mihinkään tai keneenkään, olen vain todennut,

että kovin useasti kyseessä on "tuntematon auto" joka aiheuttaa suoranpätkien ja mutkaisten

tieosuuksien hetkellisen automaattikaventumisen.

 

Ja tosiaan, maitoautojen yms. ammattiliikennettä ajavien oikeasti ISOJEN autojen kanssa

mahtuu hyvin samaan mutkaan... Ja olempa monesti kokenut senkin, että kaksi tukkiautoa mahtuu ihan hyvin samasta kohdasta, missä ei mitenkään mahdu Merssulla Nissan Micrasta ohi. (Sattumoisin oli juurikin Nissan Micra) :P

 

Vapaa lainaus tieliikennelaista:

Ajoneuvoa on kuljetettava ajoradalla muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pisti silmään tuossa raportissa ollut lause: jarruviive kärryn etuakselilla 1sek. taka-akselilla 1.5!

Eli Suomeksi sanottuna: etuakseli jarruttaa ennen takapäätä ja seurauksia voi jokainen arvuutella. Ei paha viive, mutta henk.kohtaisesti tiedän tuonkin vaikuttavan liukkaalla ihan radikaalisti.

 

Itsekkin meinasin tuon viiveen takia kerran jäädä kollegan pöllikärryn ruhjomaksi, kun ajelin erästä kapeaa kylätietä ylämäkeen tyhjällä autolla ja vastaan tuli toinen pölliauto täydellä kuormalla. Kaveri jarrutteli huomatessani minut. Heti huomasin, että kärryn etupää luistaa kohti!

Törmäys olisi tullut, ellen olisi painanut kaasun pohjaan ja ajanut suoraan oikealle ojaan...

Vieläkin oli liian ahdasta ja nupista lähti vasen peili, sekä pankat pikkuisen kolisi!

Muuten selvittiin tilanteesta ja kaveri osti perjantain kunniaksi pullon kotimaista :o

Ja hänen ajamansa rekka pysähtyi vasta noin 500-metriä tämän jälkeen.

Tilannenopeus oli ehkä 40-50km/h, tie kapea ja liukas, alamäki ja vielä kalteva ajorata, sekä jarruviive. Siinä niitä syitä tuolle tapahtumalle.

Tuon jälkeen ryhdyin itse ajelemaan talvikelillä hieman rauhallisemmin ja varsinkin kuorman kanssa otin alamäet aika iisisti!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Faijasi ajaa "täysperävaunu kuorma-autoa" jonka perävaunun paino on n. pari tonnia?

Olin taksvärkki päivänä faijan kyydissä, oli täysi lasti ja kun käytiin punnituksessa, niin painoa oli perävaunussa 60 tonnia! :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin taksvärkki päivänä faijan kyydissä, oli täysi lasti ja kun käytiin punnituksessa, niin painoa oli perävaunussa 60 tonnia! :P

 

Aivan. Sitä juuri tarkoitettiin, että pari tonnia ois melko vähän.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin taksvärkki päivänä faijan kyydissä, oli täysi lasti ja kun käytiin punnituksessa, niin painoa oli perävaunussa 60 tonnia! :P

 

Pelkässä perävaunussa, vai koko yhdistelmässä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pelkässä perävaunussa, vai koko yhdistelmässä?

Pelkässä perävaunussa muistaakseni

 

EDIT: Se olikin koko yhdistelmän paino! :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tulitteko kumpikin kyseiseen mutkaan täsmälleen samaan aikaan? Ette huomanneet toisianne sekuntiakaan aikaisemmin?Eikö sinun olisi kannattanut varautua että joku saattaa tulla samaan aikaan ja tulla hieman hitaammin, koska joudut oikaisemaan. Mitä jos vastaan olisi tullut 12m kuorma-auto? Vai olitko kenties jo mutkassa jolloin henkilöauto puski väkisin alle? ((Tuollaisessa tilanteessahan ei enää väistetä. Toisaalta taas aika ***tun pitkä mutka saa olla.))

 

 

Tulin loivaa alamäkeä mutta tie nyt sattui olemaan peilijäässä ja en pystynyt oikaisemaan koska olisin osunut suoraan henkilöauton etukulmaan.  ABS alkoi huutamaan mutta bussi pysähtyi vasta  puskettuaan ojan pohjaa 5-10 metriä. Tämä oli vain esimerkki siitä miten liukas keli, auton koko, tilanne ja inhimilliset tekijät vaikuttavat lopputulokseen.

 

Teemu S.

 

P.s Turvallisia talvikilometrejä sekä raskaankaluston että kevyemmänkin kuljettajille..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa vielä kuva kyseisen kärryn etummaisesta akselista.

 

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään