Guest piitu

Tuhoisa liikenneonnettomuus Konginkankaalla

310 viestiä aiheessa

Täytyy itsekin sanoa, että olen samaa mieltä Artun kanssa.

Tämä kohu on tosiaan hieman ylimitoitettu, kun ajatellaan että vuosittain Suomen tieliikenteessä kuolee yli 300 ja loukkaantuu lähemmäksi 5000 ihmistä, mutta näistä ei kukaan ole huolestunut.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyy itsekin sanoa, että olen samaa mieltä Artun kanssa.

Tämä kohu on tosiaan hieman ylimitoitettu, kun ajatellaan että vuosittain Suomen tieliikenteessä kuolee yli 300 ja loukkaantuu lähemmäksi 5000 ihmistä, mutta näistä ei kukaan ole huolestunut.

Kyllä minä olen!.... ihan tosissani olen! :-\

Sunnuntaina myöhään ajelin isolta kirkolta (Tku) ykköstietä kohti kotia. Matkalla jäin jurruttamaan kahden täysperävaunurekan taakse. Muutamia alko sapettamaan se nopeuden vaihtelu ylä- ja alamäissä (60-90km/h). Kunnon räntäsateella ne siellä tunki polanteiden läpi, vaikkei kunnolla eteen nähny. Kyllä ne hätäsimmät ohi pääsivät, kun puskuri puskurissa ohittelivat. Pysähdyin Nummella tankkaamaan. Samat autot tankilla. Kummassakin 5-henkinen perhe.

Tavallaan liikenneturvallisuutta ajatellen huomataan se mikä ollaan menetetty, vasta jälkeen päin. ½ tunnin säästäminen saattaa tulla yllättävän kalliiksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten jo aikaisemmin sanoin, 23 ihmishengen menetys on vakava ja surullinen asia. Nyt voisi tietysti kysellä miksi juhannus ei aiheuta vastaavaa maansurua. "Suotuisissa" oloissa saattaa 20-30 ihmistä heittää henkensä, ja väittäisin että pääosin omaa tyhmyyttään. Juhannuksen jälkeen ei suruliputeta tai kutsuta onnettomuustutkintaa paikalle. Välistä tuntuu että syytä olisi. Onneksi muutamat viime juhannukset ovat olleet melko rauhallisia ja uhreja on tullut "vain" kymmenkunta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jeps, näyttäis olevan vähän samanlainen "efekti" kuin 11.9.2001:llä lentoliikenteeseen...

Kaikki pienemmän bussionnettomuudetkin pääsee nyt lehtiin..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo, ei todellakaan unohdu aivan heti tämä onnettomuus!

Suomen pahin liikenneturma ja siitä puhutaan vielä pitkään.

Aiheestahan se kohu ja keskustelu liikkelle lähtee, jos olisi topicin aiheena ollut esim. - Linja-auto ajoi ojaan.

Tuskin siihen olisi monikaan kantaa ottanut?

Tämä topic taas osoittaa, että suomalaiset ihmiset ovat hyvinkin inhimillisiä, sillä tapaus yhdisti Suomea Lapista- Etelään.

Jos joitain haittaa tämä keskustelu täällä, niin voihan sitä asiasta mainita.

Mutta antakaa tämän aiheen pysyä muistissa loppuelämänne.

Ainakin minä asian läheltä nähneenä voin sanoa, että onnettomuus muistetaan täällä vielä pitkään.

Olihan siinä ilmavoimatkin mukana sulkemassa ilmatilaa :-\

Joten tänne tuo juttu kuuluu.

Toivon vaan hartaasti, vaikken uskovainen olekkaan, että saadaan tänne Keski Suomeenkin kunnon tien hoitoa.

Turmasuorahan oli tunnettu jo vuosia sitten.

Nyt vasta saadaan parannusta asiaan, niin ainakin on luvattu.

Edit: JA TERVEISIÄ MEIDÄN LOMALAISILLE LAPPIIN :-[

P.S. Sisäpiirin juttua, mutta lehdistä lukemalla saatte tietää... KSML:n sunnuntaina...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On muuten yllättävän paljon ollut bussi(linja-auto siis ;D)turmia. Konginkankaan tapaus, yksi bussi meinasi ajaa jokeen, yksi ajoi taloa päin, ja nyt taas yksi, oliko se puuta päin. ::) Ihan muutaman päivän sisällä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On muuten yllättävän paljon ollut bussi(linja-auto siis ;D)turmia. Konginkankaan tapaus, yksi bussi meinasi ajaa jokeen, yksi ajoi taloa päin, ja nyt taas yksi, oliko se puuta päin. ::) Ihan muutaman päivän sisällä.

Johtuu vaan siitä kun nyt ne nostetaan uutisoinnissa niin korkealle. Kyllä niitä aina on, niistä vain ei ole ennen uutisoitu noin kovasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Noniin, ajatella. Ja kun lentokone tippuu niin yllättäen sattuu useita vaaratilanteita seuraavina päivinä, onkohan niiden välillä jokin yhteys kun kasaantuu aina niin lähekkäin. :o::)

Eli tämä on sitä mediatodellisuutta :P

Tällähetkellä uutisoidaan varmaan siitäkin jos mummo kaatuu bussissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Dodiin mitä mä tässä vähän selailin tekstiä (kaikkea jaksanut lukea :)), niin kyllä tämä minun mielestä ainakin sinäällään oli suuri onnettomuus. Ainakin suomen suurin liikenneonnettomuus mitä on sattunut...

Ja mikä mun mielestä tässä turmassa tekee niin pahaa on se, että moni menehtyneistä/loukkaantuneista oli vasta ala-ikäisiä tai juuri ja juuri täyttäneet 18-vuotta, eli siis hyvin nuoria..elämä vasta edessä päin niinkun toi vaari aina sanoo...

Mutta osanottoni..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ja mikä mun mielestä tässä turmassa tekee niin pahaa on se, että moni menehtyneistä/loukkaantuneista oli vasta ala-ikäisiä tai juuri ja juuri täyttäneet 18-vuotta, eli siis hyvin nuoria..elämä vasta edessä päin niinkun toi vaari aina sanoo...

Ei kait se siitä yhtään sen pahempaa tee, vaikka minkä ikäisiä ne uhrit olisivat. Samalla tavalla ihmisiä kaikki...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Taisitkin itse jo vastata kysymykseesi viimeisessä lauseessa. Pääosin omaa tyhmyyttään...Eivät nämä asiat oikein ole rinnastettavissa.

On ihan selvää että näitä asioita voi rinnastaa. Minusta on silti tuntunut hieman kummalliselta kun juhannuksena saattaa kuolla, yleensä liikenteessä tai hukkumalla, jopa kymmeniä ihmisiä. Uutisissakin nämä kerrotaan ikäänkuin nämä kuuluisivat asiaan, ehkä sitä pidetään jonkinlaisena "huviverona". On vielä muistettava että eivät kaikki juhannuksena tapata itseään "omaa tyhmyyttään". Luulisin, että varsinkin tieliikenteessä, useimmat kuolevat ihan samalla tavalla ilman omaa syytään kuin nämä nuoret viikko sitten Konginkankaalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi tsiisus näitä experttejä. Seuraavassa yleisöosastokirjoitus eilisestä Karjalan Heilistä:

[ Attachment removed / expired ]

Onko teidänkin mielestä tuossa jotain vähän retuperällä (muutakin, kuin koko jutun sisältö)? Mitähän sieniä tämä kirjoittaja on syönyt, kun on tuommoisia rekkoja nähnyt liikenteessä? Taitaisi olla kaikille turvaksi, jos kirjoittaja itse pysyisi pois tien päältä, kun tuommoisia hallusinaatioita näkee :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi tsiisus näitä experttejä. Seuraavassa yleisöosastokirjoitus eilisestä Karjalan Heilistä:

--clip---

Onko teidänkin mielestä tuossa jotain vähän retuperällä (muutakin, kuin koko jutun sisältö)? Mitähän sieniä tämä kirjoittaja on syönyt, kun on tuommoisia rekkoja nähnyt liikenteessä? Taitaisi olla kaikille turvaksi, jos kirjoittaja itse pysyisi pois tien päältä, kun tuommoisia hallusinaatioita näkee :P

Tuollahan ne vaarat tosiaan voidaan välttää... ::)

Suomessa kun niin hienosti pääsee rautateillä kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Vai ajattelikohan tämä I.M. että tuohon meidän lähikaupankin pihaan pitää rautatie vetää. Ja entäs sitten kun tuollainen rahtijuna ajaa jostain turistibussista tasoristeyksessä läpi, niin milläs niitä tavaroita sitten kuljetetaan? Polkupyörälläkö?

Ilmeisesti nämä kaikkitietävät vaatisivat myös lentoliikenteen lopettamista, jos Suomessa joskus joku isompi kone tipahtaisi. Kas kun eivät ole vielä vaatineet GA-ilmailun lopettamista, kun siinäkin aina joskus joku poloinen henkensä menettää. Ilmeisesti myös kotona asuminen pitäisi kieltää, kun kotiinsakin on niin moni kuollut... :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pöllipino tehtaalle:

1) Rakennetaan rautatie hakkuutyömaalle

2) Kaadetaan ja karsitaan puut

3) Kuljetetaan puut metsätraktorilla palstan reunassa olevan rautatien viereen

4) Lastataan tukit ja propsit junan vaunuihin

5) Kuljetetaan puutavara junalla tehtaalle/sahalle

6) Pidetään junarataa kunnossa seuraavat 10-15 vuotta odottamassa seuraavaa hakkuuta

Sillä tavalla juu! Suomi nousuun! :P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

LOL!!

Ei nyt sentään vielä Australian malliin ole ns. RoadTrain:eja Suomessa,taas "asiantuntijat" paisuttelee!!

[ Attachment removed / expired ]

T:Harri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hesarissa 25.3.2004 sivulla A7:

"Kolarin aiheuttajaksi paljastuu useimmiten turman kevyt osapuoli"

"Vuosina 1982-2002 tutkijalautakunnat tutkivat niistä yli 450, ja vain 79 tapauksessa yhteenajon aiheutti perävaunulla varustettu kuorma-auto tai linja-auto"

Raskaan liikenteen syyllistäminen on usein turhaa. Tämä todistaa sen jälleen. Toki parannettavaa varmasti pitemmän päälle löytyy sekä sysissä ja sepissä, jos tätä suomalaiskansallista sanontaa käytetään. Niin ja parannettavaa on myös SUOMEN TIESTÖSSÄ ! Kannattaa siis katsoa ketä äänestät ensi kerralla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hesarissa 25.3.2004 sivulla A7:

"Kolarin aiheuttajaksi paljastuu useimmiten turman kevyt osapuoli"

"Vuosina 1982-2002 tutkijalautakunnat tutkivat niistä yli 450, ja vain 79 tapauksessa yhteenajon aiheutti perävaunulla varustettu kuorma-auto tai linja-auto"

Raskaan liikenteen syyllistäminen on usein turhaa. Tämä todistaa sen jälleen. Toki parannettavaa varmasti pitemmän päälle löytyy sekä sysissä ja sepissä, jos tätä suomalaiskansallista sanontaa käytetään. Niin ja parannettavaa on myös SUOMEN TIESTÖSSÄ ! Kannattaa siis katsoa ketä äänestät ensi kerralla.

Kuten tuossa eilisessä Iltasanomissa oli juttu kun joku sankari teki isolla tiellä u-käännöksen, suoraan rekan eteen.Onneksi oli tyhjä rekka.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pistin muuten vastineen tuolle Heilin kirjottelijalle :P

Viitsitkö laittaa lehden ilmestymisen jälkeen jutun tänne kanssa? Minä kun en asu Heilin vaikutuspiirissä enkä tiedä missä irtonumeroita myydään. Sanaiset lahjasi tuntien tuosta tuli varmasti hyvä vastine. ;)

PS.: Mikko, missä viestissä on se skrollaava 9000 ? Minä en nähnyt sitä vielä missään... ;D:P

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä joku vuosi sitten, EU:n liittymisen jälkeen itkettiin kovasti että EU:n direktiivit pakottavat Suomalaiset kuljetusyritykset pienentämään kaluston maksimi mittoja.

Oli kova poru liikennöitsijöitten taholta, että kuinka paljon maksaa kun pitää kalusto uusia jne. jne.

No, meni vähän aikaa ja varsinaiset ratkaisut tulivat lainvoimaiseksi. Mutta mitä perkelettä, kaluston max. pituus ja akselipainot olivat kasvaneet. Oli muuten hyvin lobbattu, nyt sitten niitetään satoa.

Eihän tuo onnettomuus EU:n syytä ollut, ei pätkääkään. Meidän omat pojat sen ratkaisun junailivat. Kuitenkin, tosiasia on että teillemme sallitaan aivan liian suuret rekkayhdistelmät.

Tietysti voidaan jatkaa samalla tavalla ja hyväksyä maksttava hinta, siitä että kuljetusyritykset vääntävät positiivisen tuloslaskelman joka vuosi.

Tähän vielä samaan piikkiin niin mielestäni rekkojen lastin kiinnitämiseen ei olla paneuduttu tarpeeksi säädöstasolla. Mikäli kauppa-aluksiin lastattavat paperirullat kiinnitettäisiin samalla tavalla, kauppalaivastomme olisi pian pohjassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viitsitkö laittaa lehden ilmestymisen jälkeen jutun tänne kanssa? Minä kun en asu Heilin vaikutuspiirissä enkä tiedä missä irtonumeroita myydään. Sanaiset lahjasi tuntien tuosta tuli varmasti hyvä vastine. ;)

Ei kait se mitään haittaa, jos sen tähän pistän jo etukäteen, kun en edes tiedä että julkaistaanko sitä. Lainasin siihen paria juttua tästäkin threadista :P

Kysyisin teiltä, I.M., että missähän päin maailmaa olette nähneet noita kuvailemianne yhden auton vetämiä kolmen perävaunun yhdistelmiä? Nimittäin tahtoisin itsekkin sellaisen nähdä. Olen jostakin lukenut, että Australiassa käytetään sen kaltaisia jättiyhdistelmiä mantereen halkiseen liikenteeseen, mutta muualla en niitä kyllä tiedä olevan.

Herääkin epäilys, että olettekohan itse ihan sopiva liikenteeseen, jos tuollaisia hallusinaatioiksikin kutsuttuja ilmestyksiä näette? Nimittäin Suomessa ei tuollaisia rekkoja ole, ja jos sellaisia näkee, on syytä huolestua joko omasta näkökyvystä tai mielenterveydestä. Nykyisten EU-säännösten mukaan ajoneuvoyhdistelmä saa olla maksimissaan 25 metriä ja 25 senttiä pitkä. Tähän olisi hyvin vaikea sisällyttää kolmea pitkää, korkeaksi lastattua perävaunua, kuten asian ilmaisitte. Nykyisissä ns. EU-moduuliyhdistelmissäkään ei voi olla kahta perävaunua enempää. Täysperävaunullisessa rekassa voi olla itse kontillisen auton, eli niin kutsutun nupin, vetämänä vain yksi peräkärry. Vastaavasti puoliperävaunullisessa rekassa voi olla lisänä yksi lyhyt, keskiakselinen ns. modulikärry. Ja vaikka tässä jälkimmäisenä mainitussa esimerkissä perävaunuja tavallaan onkin kaksi, näistäkään ei voida varsinaiseksi perävaunuksi käsittääkseni laskea kuin toinen. Kuitenkaan kummassakaan tapauksessa yhdistelmän kokonaispituus ei saa ylittää tuota edellä mainittua 25,25 metriä. Tuon mitan ylittäviä yhdistelmiä kutsutaan erikoiskuljetuksiksi ja ne tarvitsevat erikoisluvat ja myöskin edellään kulkemaan ajoneuvon, joka varoittaa muuta liikennettä perässä tulevasta erikoiskuljetuksesta.

Sitten päästäänkin seuraavaan asiaan. Olisin enemmän kuin kiinnostunut tietämään, että mitenkähän tämä "kaikki raskas liikenne rautateillä"-systeemi toteutettaisiin. Vedettäisiinkö esimerkiksi hakkuualueille rautatie, jotta juna pääsee hakemaan ne tukit sieltä metsästä? Ja sitten tietysti pitäisi myös jokaiselle tehtaalle ja verstaalle vetää rautatiet, että junat voivat toimittaa raaka-aineet jatkokäsiteltäviksi? Entäpä vaikka maansiirto? Soramontuille tai vaikka turvesoille pitäisi tietenkin tehdä rautatiet. Niinkö ajattelit sen toimivan? Entäs mitä sitten tehdään, kun täydessä tukkilastissa oleva kilometrin mittainen juna poksauttaa täyden linja-auton kylkeen ja tappaa heti kerralla 50 ihmistä? Ei, kyllä tässä ideassa täytyy jonkin yksityiskohdan mättää ja pahasti. Kertoisitko minulle, ja varmasti monelle muullekin, että mikähän se mahtaisi olla?

Loppuun vielä Helsingin Sanomista luettu mielenkiintoinen yksityiskohta, jonka mukaan useimmiten raskaan liikenteen piiriin kuuluvan onnettomuuden aiheuttaja onkin se kevyt osapuoli. Vuosien 1982-2002 välisenä aikana tutkijalautakuntien tutkimista 450 kuolonkolarista, jossa osallisena on ollut linja-auto, tai täysperävaunullinen kuorma-auto, vain 79 kertaa onnettomuuden aiheuttaja on ollut se raskas osapuoli. Eli mitä tästä voimme päätellä? Pitäisikö kenties jokaiseen kylään vetää rautatie ja siirtää matkustajaliikennekin kokonaan rautateille? Ei se taitaisi oikein toimia. Eikö kuitenkin kannattaisi lähteä liikkeelle sellaisista asioista, joilla on edes jotakin edellytyksiä toteutua? Ensimmäisenä tulee mieleen Suomen teiden kunto, jossa kyllä riittää parannettavaa. Ja yhtenä, ehkä jopa tärkeimpänä yksityiskohtana, itse kunkin tiellä liikkujan tulisi katsoa sinne peiliin ja miettiä, että miten omalla liikennekäyttäytymisellään pystyisi parantamaan itsensä ja muiden turvallisuutta siellä liikenteessä.

Ajateltaiskos välillä vaikka järjellä?

Mikko Maliniemi

Toivottavasti eivät miellä tuota liian piikitteleväksi ja jätä julkaisematta :P

PS.: Mikko, missä viestissä on se skrollaava 9000 ? Minä en nähnyt sitä vielä missään... ;D:P

Pistin sen Teemulle privana ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä Mikossa tuota kirjailijan vikaa tuntuu olevan.

Toivottavasti julkaisevat, koska siinähän puhutaan tosiasioita, joita kaikki eivät käsitä.

Maalaisjärellä ajateltuna se voisi olla helpompaa tajuta ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei kait se siitä yhtään sen pahempaa tee, vaikka minkä ikäisiä ne uhrit olisivat. Samalla tavalla ihmisiä kaikki...

No joo ainahan omia mielipiteitä saa olla.. ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

On kyllä rajun näiköinen tuo kolaripaikka.

Eikös tuo sun bussit kuulu Pohjolan Turistiauto tiimiin vai onko tuo sun bussi ??? ::)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään