Lauri Räsänen

Ay vs. SLSY a-talk 25.10

16 viestiä aiheessa

Katsoikos monikin foorumilainen tuon ohjelman? Ne, jotka katsoivat, niin millaisia kommentteja ohjelmasta? Omasta mielestä siinä toisteltiin aika paljon kaikkea mikä onkin jo ollut tiedossa. Koskenniemi tuntui  olevan koko ajan hyökkäämässä Hienosen ja Vikkulan kimppuun, mikä tietysti kuuluu asiaan. ::) Yksi suurimpia mokauksia mielestäni oli Vikkulan kommentti, kun häneltä kysyttiin: "mitä halusitte viestittää sanomalla, että kassassa on yllin kyllin rahaa", ja Vikkula vastasi jotenkin näin: "Halusin viestittää, että emme tule pärjäämään nykyisellä toimintamallilla". Mitenköhän se kysymykseen liittyi? ??? Ja huvittavaa oli myös, kun Huovilainen kiisti, että kyse olisi mistään palkoista, ja seuraavassa lauseessa Koskenniemi painottaa palkkoja. ;D Noh, ei varmasti ole helppoja tuollaiset suorat lähetykset... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...eikä järjenjuoksu yrityksen kehittelyssä.

 

  myös  johtajien kannattaisi myös muistaa, että se on ne duunarit jotka tekevät firman tuloksen.

 

heti tuli 10 milliä tappiota, kun kaikki  eivät  tehneet duunia.

 

voiskos tuosta viisas johtaja ottaa oppia, vois,

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

pomojen ... kannattaisi myös muistaa, että se on ne duunarit jotka tekevät firman tuloksen.

 

Ne duunarit tekevät sen tuloksen vain, jos pomot on laittanut ne duunarit tekemään oikeat asiat oikein.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sellainen asia jäi vähän mietityttämään tuosta ohjelmasta, että kun Hienonen sanoi pahimpien kilpailijoiden (BA. AF. LH) Aasian reiteillä tekevän homman tehokkaammin ja nosti Air Francen esille kertoen, että AF lentää Aasiaan 20% tehokkaammin kun Finnair. Sitten myöhemmin Koskenniemi kertoi, että Air France maksaa myös parempaa palkkaa kabiinihenkilökunnalleen kun Finnair mutta siihenkään ei tullut suoraa vastausta vaikka Päivärinta nimenomaan kysyi Koskenniemeltä, että maksaako Air France parempaa palkkaa ja kuinka paljon. Koskenniemi vastaili tähän ympäripyöreitä jostain työajoista.

 

On nimittäin aika outo yhtälö jos hommat tehdään 20% tehokkaammin ja vielä maksetaan enemmän kuin Finnairilla. ??? Siinä on muuten vähän työsarkaa Finnairilla ottaa kilpailijat kiinni.

 

Ohjelmassa ei kukaan jatkanut ajatusmaailmaa eteenpäin siihen vaiheeseen kun Kiinassa päätetään, että matkustavirrat Kiinaan pyritäänkin ohjaamaan kiinalaisille yhtiöille.

Siinä vaiheessa kun kiinalaiset tulee 500 euron kuukausipalkoilla samoille reiteille kun länsimaiset yhtiöt nyt, niin siinä katsotaan kuka jaksaa ja kuka ei.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nähnyt ohjelmaa.

 

Mistähän tuo 20%:n tieto on peräisin? Tuskin AF:n pomot kovin innokkaasti kertovat mitä AF:n lentokustannukset on. Vai laskeekohan finnair suoraan että lussubussi säästää 20% kuluista. ;) Muutenkin tuo kuulostaa aika oudolta koska pariisista on paljon pidempi matka aasiaan kuin helsingistä.  ???

 

Kieltämättä välillä nuo SLSY:n selitykset ontuu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tasapuolisuuden nimissä on sanottava, vaikka leimaantuisinkin pahan ilman linnuksi, että joskus myös Finnairin selitykset ja laskelmat ontuvat.

 

Ensimmäiseksi sanottiin, että lakosta tulee tappiota 2,5 miljoonaa euroa päivässä.

 

Sitten Hienonen sanoi, että tappiota tulee 1 miljoona euroa päivässä.

 

Lakko loppui ja heti sanottiin, että tappiota tulikin 3,5 miljoonaa euroa päivässä (plus kerrannaisvaikutuksina 3 miljoonaa euroa).

 

No, muutama miljoona euroa sinne tai tänne per päivä? Kassassahan sitä kuulemma on  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinpä nuo rahat virtaavat,kannattaisi noitten päällikköihmisten miettiä sitäkin montako vuotta kuluu ja yhtäkkiä koko euroopassa palkat ovat suunnilleen samoja kuten myös muut maksut,kyllä muuten kiinassakin palkat nousevat.

Afrikka on seuraava halvan työvoiman lentomaa.

Ajatelkaa afrikkalaista yhtiötä hoitamassa sinun ja minun lentomatkoja halvalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Katselin tuon lahetyksen eilen netin valityksella ja taytyy sanoa, etta seka Hienosen etta Vikkulan ulosannilla ei amerikkalaisessa liike-elamassa kauaa parjaisi. Hienonen oli kiinnostunut enemman katsomaan jalkojaan kuin haastattelijaa. Muuten olin kylla Hienosen kanssa samaa mielta asioista.

 

Koskenniemella oli kylla pointti siina, etta tulee kalliiksi kun joihin kohteisiin lennetaan vain muutamia kertoja viikossa. Paivittainen aikataulu tehostaisi miehiston kayttoa huomattavasti.

 

AF:n kilpailuetu tulee mielestani paivittaisista lennoista seka paremmasta kalustosta. AF lentaa Aasiaan 744 ja 77W -kalustolla (joskus myos 343 ja 332 -kalustolla) ja niissa on huomattavasti enemman Premium-paikkoja kuin Finnairin koneissa -- eli saanevat varmaan myytya tuotteensa parempaan keskihintaan ja ehka niilla on vahemman kauttakulkumatkustajia. Uskoisin, etta esimerkiksi CDG-NRT -reitilla on huomattavasti enemman point-to-point, matkustajia kuin AY:n Tokion reitilla, jotka vain vaihtavat konetta Helsingissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Koskenniemella oli kylla pointti siina, etta tulee kalliiksi kun joihin kohteisiin lennetaan vain muutamia kertoja viikossa. Paivittainen aikataulu tehostaisi miehiston kayttoa huomattavasti.

 

 

Pitäisikö sinne sitten puolityhjää tai tyhjää konettaa lennättää vain hakemaan omaa henkilökuntaa pois? Sekö olisi halvempaa?

 

Koskenniemi muisti mainita Tokion reitin että "miksei sinne lennetä enempää kuin kaksi kertaa viikossa" vaikka varsin hyvin tietää että ei sinne tosta noin vaan saatu pitkään aikaan mitään lisävuoroja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitäisikö sinne sitten puolityhjää tai tyhjää konettaa lennättää vain hakemaan omaa henkilökuntaa pois? Sekö olisi halvempaa?

 

Koskenniemi muisti mainita Tokion reitin että "miksei sinne lennetä enempää kuin kaksi kertaa viikossa" vaikka varsin hyvin tietää että ei sinne tosta noin vaan saatu pitkään aikaan mitään lisävuoroja.

 

Keskitalvella Kantoniin lennetaan vain kaksi kertaa viikossa ja ensi kesakaudella kolme kertaa. Minun mielestani heraa kysymys, oliko koko Kantonin reitin avaaminen kannattavaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskitalvella Kantoniin lennetaan vain kaksi kertaa viikossa ja ensi kesakaudella kolme kertaa. Minun mielestani heraa kysymys, oliko koko Kantonin reitin avaaminen kannattavaa?

 

Tällä palstallahan sitä on turha miettiä onko se kannattavaa vai ei, koska oikeaa vastausta ei saa mistään. Ja kyllä varmaan Finnairissa on osattu laskea onko fiksua tiputtaa talvella CAN kahdelle per viikko ja jonnekin muualle lähettää kone useammin varsinkin kun koko konekapasiteetti ei ole edes käytössä talven aikana.

 

Sama koskee tulevaa kesää, kaikki koneet, uudet sekä vanhat, ovat täyskäytössä ja edelleen ihan oikeasti uskon, että tuon kokoisessa firmassa osataan laskea minne kannattaa lentää ja miten usein, käytettävissä olevalla kalustolla. ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle jäi sellainen kuva tuosta ohjelmasta sekä koko lakon aikana käydystä sanan vaihdosta, että järkevin ihminen koko sopassa on itse tj. Hienonen. Hienosti perustellut näkökulmat ja jalat maassa asenne koko asiaa kohtaan, mutta osasi hyvin selvittää miksi muutoksia tarvitsee tehdä. Tämä Vikkula taas on tuntunut tekevän koko sopan ajan itsestään lähinnä pellen. On ollut näitä Finnairin likviditeettiä koskevia lausuntoja ja epäselviä kommentteja erinäisissä haastatteluissa. Tuntuu myös, että Hienonen on työtaistelun aikana joutunut hieman ojentamaan yli-innokasta Vikkulaa. Koskenniemestä taas ei osaa varmaankaan kukaan sanoa onko hän kissa vai kala. Välillä ihan päteviä kannanottoja, mutta vaikuttaa toisinaan perinteiseltä AY-liikkeen riidanhaastajalta.

 

Itse nykyään toimihenkilönä paperialalla työskentelevänä törmäsin samankaltaiseen kinaamiseen toissa kesäisen paperialan työtaistelun aikana. Työnantajaleirissä on muutama tahallaan riitaa haastava osapuoli joka yrittää saada kohennettua eläkkeelle siirtymisen kynnyksellä kultaista kädenpuristustaan. Työntekijäpuolella ei taas ymmärretä maailman talouden muutosta viime vuosina, eivätkä sitä kautta ymmärrä työntekijöiden omaa pitkäaikaista etua muuttamalla työehtosopimustaan edes piirun dynaamisemmaksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle jäi sellainen kuva tuosta ohjelmasta sekä koko lakon aikana käydystä sanan vaihdosta, että järkevin ihminen koko sopassa on itse tj. Hienonen. Hienosti perustellut näkökulmat ja jalat maassa asenne koko asiaa kohtaan, mutta osasi hyvin selvittää miksi muutoksia tarvitsee tehdä. Tämä Vikkula taas on tuntunut tekevän koko sopan ajan itsestään lähinnä pellen. On ollut näitä Finnairin likviditeettiä koskevia lausuntoja ja epäselviä kommentteja erinäisissä haastatteluissa.

 

Jos ei toimitusjohtajan pallilla istuva ihminen osaisi esiintyä televisiossa, hän olisi väärä mies väärässä paikassa. Sitäpaitsi Hienonen on todennäköisesti saanut esiintymiskoulutusta, TV performance coaching ei ole mikään uutuus. Itse olin jo 60-luvun lopulla muutaman kerran kameramiehenä johtajien TV-koulutuskonsulttifirmassa, jonka koulutustilaisuudet järjestettiin Kalastajatorpalla.

 

Minua Hienosen esitys TV:ssä ei vakuuttanut. Muutama liikkeenjohdollinen termi tuli Hienoselta mukaan keskusteluun, mutta jos ei toimitusjohtaja sellaisia osaa heittää peliin, niin koulutus ei taida olla kauppatieteiden tohtoristasoa vaan juoksupoikatasoa. Sensijaan mitään konkreettisia lukuja ei tullut esiin, paitsi täysin perustelematon väite AF:n toiminnan paremmasta tehokkuudesta. Itse asiassa koko tilaisuus oli täysin turha.

 

Vikkula sensijaan on neuroottinen räpätäti Hienoseen verrattuna. Ihmettelen, mistä kiven alta hänet on lomaliikenteen johtoon löydetty. Ja eikös lomalennot teekin osastona tappiota. Ehkä Hienonen otti Vikkulan TV-väittelyyn saadakseen Finnairille säälisympatiapisteitä. Ja Vikkulako neuvotteli SLSY:n vastapuolena lakkoa edeltäneet kuukaudet? Häh?

 

Mutta sitten se pääasia: Lakon kestäessä ensimmäisen päivän lopussa Talossanomien haastattelussa nimenomaan HIENONEN vaahtosi, että tappiota tulee vain 1 miljoona päivässä ja kassassa on 250 miljoonaa ja rahaa riittää pitkäänkin lakkoon.

 

Siinä lausunnossa ei ollut yhtään jalkaa maassa eikä yhtään järkeä mukana. Taisi Hienosen omanarvontunto ja ylpeys kärsiä kolauksen, kun työläiset uskalsivat mennä lakkoon "hänen yhtiössään". Hienonen tulee myöhemmin katumaan suustaan päässyttä lausuntoa. Jos Hienonen ja ylimpänä johtajana nimenomaan Hienonen olisi tajunnut työntekijöidensä mielentilan ennen lakkoa ja perääntymällä välttänyt lakon, olisi säästynyt välittömästi 10 miljoonaa euroa...

 

tai enemmänkin, ottaen huomioon, että Finnairin lakko noteerattiin kaikissa Skandinavian medioissa ja myös mm. BBC:ssä eivätkä ne kirjoitukset sieltä mihinkään katoa. Heti kun joku panee googleeen Finnairin niin löytyy myös lakkouutiset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vikkula sensijaan on neuroottinen räpätäti Hienoseen verrattuna. Ihmettelen, mistä kiven alta hänet on lomaliikenteen johtoon löydetty.

 

No mutta, Kaisahan on Jukan vanhoja opiskelukavereita kauppakorkean ajoilta. Jukka hövelisti rekrytoi vanhan ystävänsä heti kohta päästyään itse taloon.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään