Antti Laukkanen

Juuresi?

56 viestiä aiheessa

Täällä kun kysellään kaikenlaista hassua, ni juolahti tuossa pienoista sukututkimusta kummastellessa mieleen urkkia mistä arvon foorumilaiset ovat kotoisin, vai eivät mistään  :D Tarkoitus ei siis ole sinällään kysyä nykyistä asuinpaikkaa, jota muistaakseni kyseltiin jo pitkät ajat sitten vaan kartoittaa otsikon mukaisesti kunkin juuria.

Omani ovat 7/8 karjalaisia molemmin puolin nykyistä itärajaa sekä 1/8 sikin sokin eteläisestä ja keskisestä Savosta. Paikkakuntina mainittakoon vaikkapa Parikkala, Kurkijoki, Jaakkima, Hiitola, Käkisalmi, Sortavala, Uukuniemi, Joroinen, Maaninka, Leppävirta jne. Syntynyt olen kuitenkin silloisessa Sippolassa eli nykyisellä Anjalankoskella Kymenlaaksossa ja Lappeenrannan, Joensuun sekä Vantaan kautta muuttunut helsinkiläiseksi.

Kaikkea sitä udellaankin  :D

-A-

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Puolet varsinaissuomalaista, neljännes uusimaalaista, melkein neljännes hämäläistä, mausteena 1/128 puolalaista. Tosin en kyllä muita sukujuuriani tunne tuolla sadasosien tarkkuudella, voi niitä kuudestoistaosiakin olla vaikka mistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Isän isä, eli isoisäni on Karjalasta, on tullut sotaa pakoon tänne ja tänne on sitten jäätykin. Tarkemmin otettuna Karjalasta, Kolkkalan kylästä, Kuolemanjärveltä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Etelä-Pohjalaisia ollaan, henkeen ja vereen; vaikken siellä ikinä olekkaan asunut. ( Yllättävää Köykältä, eikö  ::) ) Mausteena 1/6 rantaruotsalaista Vaasan suunlta ja pieni murto-osa hämäläistä. :P Yhden sukuhaaran perustaja eksyi Isonvihan aikana Juutinrauman Ruotsinpuoleiselta rannalta Suomeen. http://www.petterhallstrom.fi/

Kunnista löytyy ainakin Ilmajokea, Ylistaroa ja varmaan Lapuaakin. Varmana muitakin Pohjalaisia kuntia ovat esi-isät kiertäneet. Stadilaista minusta ei saa tekemälläkään vaikka täällä olen suurimman osan aikaa asunut!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kymenlaaksossa syntynyt, Kymenlaaksossa asun. Äidin suku on Kymenlaaksosta päin, isän Oulun kieppeiltä. Siinä sitten kaikki mitä tiedän (sukututkimus on kyllä CD:llä mutta en ole vielä jaksanut perehtyä)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Isän puoli suvusta on Saksasta, suurrimaksi osaksi Bayernin alueelta (Etelä-Saksasta). Äidin puoli suvusta asuu Yhdysvalloissa, kaikki Oregonin osavaltiossa. Heidän juurensa ovat myös suurrimmaksi osaksi Saksasta, ja heistä oli myös muutama juutalaisia. Vanhempieni ja siskoni lisäksi kukaan sukulaisistani ei asu Suomessa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Isan puolelta Pielaveden kieppeilta (n. v. 1550 kieppeilta olevien kirkonkirjojen mukaan), aidin puolelta aidin isa Lappeenrannan seuduilta, aidin puoleisen isoaidin

suku Venajan emigrantteja Pietarin suunnalta (Tsaarin hallinon "puoli-korkeita" virkamiehia).

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kymenlaaksossa syntynyt, Kymenlaaksossa asun. Äidin suku on Kymenlaaksosta päin, isän Oulun kieppeiltä.

Heh, mulla aivan sama. ;D Äiteen puolta enemmän menneisyyteen mentäessä on porukka lähtösin ulkosaaristosta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Äitini vanhemmilla on ruotsalaiset ja venäläiset juuret, kun taas isäni on Unkarista kotoisin, siellä puolen suvun juuret ylettyvät miltei 1500-luvulle asti; sen ajan esi-isiemme nimet ovat tiedossa mikä on hieno asia. Unkarin sukupuu eksyy jossakin vaiheessa myös Puolaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Isän puolelta Hämäläinen, Äidin puolelta Länsi-Uusimaalainen, Helsingissä syntynyt, Vantaalla (Martinlaakso) varttunut, Kirkkonummella asti välillä käynyt, ja palannut jälleen tänne entiseen Helsingin maalaiskuntaan Vantaan Pähkinärinteeseen... >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ivalossa syntynyt ja asunut ensimmäiset 20 vuotta. Isänisä petsamolaisia ja muutenkin isän puolen suku Ivalo-Petsamo akselilta. Äidin puolelta suku Haapajärveltä ja äidinisä on Kekkosia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Etelä-Pohjalaisia ollaan, henkeen ja vereen; vaikken siellä ikinä olekkaan asunut. ( Yllättävää Köykältä, eikö  ::) ) Mausteena 1/6 rantaruotsalaista Vaasan suunlta ja pieni murto-osa hämäläistä. :P Yhden sukuhaaran perustaja eksyi Isonvihan aikana Juutinrauman Ruotsinpuoleiselta rannalta Suomeen. http://www.petterhallstrom.fi/

Kunnista löytyy ainakin Ilmajokea, Ylistaroa ja varmaan Lapuaakin. Varmana muitakin Pohjalaisia kuntia ovat esi-isät kiertäneet. Stadilaista minusta ei saa tekemälläkään vaikka täällä olen suurimman osan aikaa asunut!

Mielenkiintoista, tuo Hällström on myös tyttöystäväni kantaisiä.

Omat juuret on sitten Savosta, isän puolelta juuret on vähän tuntemattomammat mutta äidin puolelta on tehty sukututkimusta aina 1600-luvulle. Jäljet johtaa Laatokan rannalle Impilahdelle.

Noista sukututkimuksista löytyy aina mielenkiintoisia piirteitä, lapsikuolleisuus on ollut melko suurta, niin on tosin ollut perhekootkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Omani ovat 7/8 karjalaisia molemmin puolin nykyistä itärajaa sekä 1/8 sikin sokin eteläisestä ja keskisestä Savosta. Paikkakuntina mainittakoon vaikkapa Parikkala, Kurkijoki, Jaakkima, Hiitola, Käkisalmi, Sortavala, Uukuniemi, Joroinen, Maaninka, Leppävirta jne.

:thmbup:

Elämäni ensimmäiset 16 vuotta vietin Parikkalassa. Isän puolen suku on Saarelta, isänäidin juuret ovat miehitetyssä Karjalassa. Äidin sukujuuret ovat Kontiolahdella ja Pohjois-Karjalassa/Savossa.

Niinpä minusta on tullut umpikierolla huumorilla varustettu puhelias karjalaispoika  :laugh:

Juha.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Isän puolelta Isoisoisoisoisoisoisoisänäidinäidinäidinisoisoisoisoisä oli Hämeenkyrössä Tiipiän isäntä vuosina 1540-1552. Siitä lähtien löytyy sukua Ikaalisista, Andrean kautta Tampereelle. Äidin puolelta olen sukua Pohjois-Pohjanmaalla asuville sukulaisille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt menee hankalaksi. Olen tässä viimeaikoina selvitellyt missäpäin sukuni oikein vaikuttaa ja selvitystyö on seuraavassa vaikutuksessa.

Isäni puolelta: Kuhmoinen ja alueen lähikunnat(Padasjoki, Kuhmalahti, Jämsä ja sen koski sekä nykyisin Jyväskylä)

Faijan isän puolelta en tiedä mitään muuta kuin sen, että oli iso tilanomistaja keskisuomesta. Noi muut oli Faijan äidin puolen tietoja. Olen pystynyt kuiteskin seuraamaan sukujuuriani sen verran pitkälle, että tiedän sukuni tulleen ruotsista joskus vuoden 1600 ja 1800 lukujen välissä.

Mitä tiedän suvustani ruotsissa on aika hatarat(tietoja tutkivaan vielä sukuni toimesta) Sen verran on kerrottu minulle, että sukuni alkuisä ruotsissa oli kauppias joka sai silloiselta kuninkaalta palkinnoksi maita suomesta ja kuninkaallisen huomionosoituksen. Kuulema myös tämä alkuisä oli mennyt naimisiin jonkun kuningasperheen jäsenen kanssa. Tämän niin sanotun alkuisän nuorin poika sai sitten perinnöksi maat suomesta ja muutti tänne.

Äidin puolelta: Ruotsinkielinen pohjanmaa. Aika pienellä alueella vaikuttaa sielä: Kokkola, Kruunupyy, Pietarsaari, Uusikaarlepyy. Ennen alueella oli kunta nimeltä Terjärv(terijärvi?) josta tuli myös aikanaan kansanedustaja Emil Hästbacka.

On pikkainen epäillys jonka monet ovat vahvistaneet, että myös äitinikin suku olisi tullut lahden yli suomeen.

Toi selvitys koski Mutsin isän puolta. Äidinäidin puolesta en tiedä mitään valitettavasti.

Suvussa on myös kuulema venäläistä, norjalaista ja saksalaista perimää, mutta niistä on vain hataraa tietoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sukua on tullut tutkittua äidin isän puolelta ja isän äidin puolelta, meneepähän tasa-arvoisesti :)

Äidin isän puolelta juuret ulottuu Clemens Holopaiseen joka vuonna 1690 muutti silloisen Liperin, nykyisen Outokummun Viuruniemen kylään, ja mie kuulun hänen poikansa Pohl Holopaisen aleneviin jälkipolviin. Näin lähihistoriassa äidin isä oli aikoinaan kauppiaana Tuusniemellä Kojanlahdessa, jossa edelleenkin liian monella sukuun kuuluvalla Keinäsellä on kesäpaikka ;)

Isän äiti taas on kotoisin Salmista rajan takaa, ja on sukuaan Tusa. Jonkinlaista sukuselvitystäkin on sieltä päin tehty ja sukuseurakin perustettu, mutta sen enempää tietoa mulla ei Tusan suvusta ole, vaikka isä onkin sukuseuran sihteeri  :-[ . Evakkona hänet sijoitettiin Heinävedelle Haikanniemeen, jossa hän tapasi ukkini ja he perustivat pientilan Karvion kylään Lepikkomäelle.

Mie itse olen syntynyt Kuopiossa, elänyt lapsuuteni ja nuoruuteni Polvijärvellä ja armeijan jälkeen muutin Joensuuhun silloisen avovaimoni kanssa, jonka kanssa pyöräytettiiin pari muksua maailmaan ja erottiin n.6v sitten. Pojat asuu edelleenkin Liperissä, samoin mie, nykyinen asuinpaikkani löytyy Ylämyllyn taajamasta.

<<Poikien sukujuuriin liittyy yksi mielenkiintoinen tarina, eli exän isoisoisä oli aikoinaan kansanedustaja ja oli isona vaikuttajana mukana siinä että rautatie tuli aikoinaan pohjanmaalle. Tietääkö kukaan kenestä on kyse?>>

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Isän suvun puolella on 1900-luvun alkupuolella sukunimi "repäisty" nimestä Floman, osa sukuhaarasta jatkaa edelleen sillä nimellä mm. Anjalan suunnilla. Sukunimi Lehtovirta on luultavasti keksitty torpan mukaan joka sijaitsi/sijaitsee kahden järven välisellä, joen halkomalla kannaksella pohjoisessa Kymenlaaksossa. Muistaakseni näiden Flomanien juuret johtaa jonnekin Karjaa - Tammisaari -maastoon.

Äidin puolelta pari sukupolvea taaksepäin mennään Tammisaaren maisemiin. Esimerkiksi äidinäiti puhui äidinkielenään ruotsia.

Ei ole ainakaan ruotsin kieli tarttunut perintötekijöissä.....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Isän puolelta aivan selkeästi Born in the Savo. Suvun historia ulottuu 1700-luvun alkupuolelle Juvan Mäköiskylään. Äidin suku myös samasta maakunnasta, Hirvensalmelta. Tosin uusimman sukuseuran lehden mukaan äiti väittää olevansa vain osaksi savolainen, koska sukuhaaroja on Pietarissa ja Laukaalla.

Lapsuuteni olen viettänyt Savon sydämessä eli Mikkelissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

<<Poikien sukujuuriin liittyy yksi mielenkiintoinen tarina, eli exän isoisoisä oli aikoinaan kansanedustaja ja oli isona vaikuttajana mukana siinä että rautatie tuli aikoinaan pohjanmaalle. Tietääkö kukaan kenestä on kyse?>>

Olisikohan kyse Johan Petter Sahlgrenista joka vaikutti Kannuksessa mm. tiilitehtailijana?

matti

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen syntyjäni ihan stadilainen, mutta sukujuuret ovat syvällä pohjois-Savossa (tai Savossa yleensäkin) ja pohjois-Pohjanmaalla ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sukututkimus on ollut mielessä jo pitkään. Tämänhetkinen tieto on se, että äidin puoli on tuolta pohojammaalta, Kauhava-Ylihärmä -akselilta ja isän puoli Kangasniemen/Puumalan suunnilta. Itte synnyin Oulussa, 1-vuotiaana Oulunsaloon, jossa olen asunut kaiken ikäni lukuunottamatta pätkiä ulkomailla, eli 1991-1993 Englannissa ja 1996-2000 Dallasissa.

-Sale

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään