Kirjoitettu Lokakuu 28, 2006 Tänään oli taas pitkästä aikaa rwy33 käytössä, tuulen ollessa 20-30kn. Maavallin päällä tuli seisottua sitten pidemmänkin aikaa tuulen riepolteltavana. Tuulen seurauksena osa kuvista tärähti, kun piti keskittyä pysymään pystyssä 8) Karthago Airlines tuli vierailulle ja lähti iltapäivällä [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] Itävaltalaisetkin käväisivät Fokkerillaan [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] Tätä tultiin kuvaamaan, tosin vastavaloa oli aivan liikaa [ attachment removed ] [ attachment removed ] Mediheli kurvaili takaisin tehtävästä. [ attachment removed ] Medihelin "tukikohdan" vieressä tämä odotteli henkilökuntaa, että pääsisi taas taivaalle Miksi muuten koneen keulassa lukee "Lappajärvi" tuon Suomen lipun alapuolella [ attachment removed ] [ attachment removed ] Siinä se setti, peruskauraa mutta laittakaa ihmeessä muutkin tähän kuvianne, ilahduttavan paljon porukkaa tällaisellakin ilmalla oli vaivautunut kentälle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2006 Toivottavasti joku kuvaa kun/jos LQA lähtee kohta 33:lta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2006 Miksi muuten koneen keulassa lukee "Lappajärvi" tuon Suomen lipun alapuolella Blue1:n jokainen kone on nimetty jonkun suomalaisen järven mukaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2006 Blue1:n jokainen kone on nimetty jonkun suomalaisen järven mukaan. No ei ainakaan nimien pitäisi loppua kesken, kerta Suomi on tuhansien järvien maa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2006 Kuvaunkäsittelyvinkkiä: Ainakin alkupään kuvista pistää silmille tientynlainen "haaleus". Koetas pistää vaikka vähän kontrastia lisää niihin. Vertaa vaikka tuohon KLM:n puten kuvaan, joka on sen suhteen paljon parempi, kuin esim. alun Karthago Airlinesin kuvat. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2006 Kuvaunkäsittelyvinkkiä: Ainakin alkupään kuvista pistää silmille tientynlainen "haaleus". Koetas pistää vaikka vähän kontrastia lisää niihin. Vertaa vaikka tuohon KLM:n puten kuvaan, joka on sen suhteen paljon parempi, kuin esim. alun Karthago Airlinesin kuvat. Vastavalo tummensi kuvia niin pahasti, että valoisuutta oli pakko lisätä. Tämä tietysti tekee kuvia hieman haaleiksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2006 Kerrankin kiitotie 33 käytössä ja mahdollisuus saada hieman erilaisia kuvia. Aloitetaan OH-LQA:n saapumisella. [ attachment removed ] Seuraavana MD-11, OH-LGC. Rungon alapinnnassa pientä ryppyisyyttä, jota en ole ennen nähnyt, ehkä johtuen valon suunnasta. [ attachment removed ] Oikeaoppinen lasku sivutuulessa, pieni kallistus tuuleen päin. Huomaa optinen vääristymä nokan kohdalla sekä vasemman laskusiivekkeen päällä. [ attachment removed ] CSA:n Boeing 737-400 OK-YGU mukavasti suoraan edestä. Sivutuulikorjauksen ansiosta koneen nokka osoitti hieman kiitotien keskilinjalta tuuleen päin, mukavasti kohti kameraa. [ attachment removed ] Tässä kuvassa näkyy hyvin 737:n "laihat posket" ja aika jyrkkä kulma kohdassa, missä nokkaosa yhtyy rungon tasapaksuun keskiosaan, vrt. MD-11. [ attachment removed ] Tällainenkin vieras näkyi. Aerospatiale AS-365N-2 Dauphin 2. Lääkintähelikopteri, operaattorina Lufttransport Sverige vaikka rekisteritunnus on norjalainen LN-OLL. [ attachment removed ] 33 oli käytössä myös lentoonlähtöihin, tässä rullaa Finncommin ATR42-500 OH-ATA kohti odotuspaikkaa. [ attachment removed ] Airbus A321 OH-LZE. [ attachment removed ] Avro RJ85 OH-SAO, nokka mukavasti alhaalla. [ attachment removed ] Sama kone laskussa, sivutuulikorjausta tässäkin. Huomaa myös tässä kuvassa vahva optinen vääristymä toisen siivenkärjen kohdalla, ja hieman myös siivessä nelosmoottorin päällä. [ attachment removed ] Vaihteeksi potkurikalustoa, Aeron ATR-72 ES-KRK. [ attachment removed ] Aurinkokin näyttäytyi hetkeksi ja valaisi Finnairin A321:n kylkeä. OH-LZC. [ attachment removed ] Sinivalkoisin siivin, iltapäiväksi kotiin. [ attachment removed ] Tähän onkin hyvä lopettaa Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2006 Hienoja kuvia! mukava, että 33 oli käytössä, huomaa heti, että kuvat on ihan eri paikasta kuin yleensä. Toivottavasti huomennakin vielä käyttävät laskuihin tuota 33:sta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2006 Lähtikö LQA 33:lta vai 22:lta? Ainakin tokiolainen joka lähti vähän jälkeen seitsemän lähti jo 22R:ltä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2006 Joo hyviä kuvia. On muuten aika harvinaista että käyttävät 33 laskuun. (lukuun ottamatta Aeron tallinnan lentoja) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2006 Hienoja kuvia! mukava, että 33 oli käytössä, huomaa heti, että kuvat on ihan eri paikasta kuin yleensä. Toivottavasti huomennakin vielä käyttävät laskuihin tuota 33:sta. Vaikka tuuli on nyt luoteesta eli 33:n suunnasta, sen voimakkuus heikkenee ja on nyt enää 12 solmua, jolloin pääkiitoteiden 04/22 käytössä ei pitäisi olla ongelmia paitsi ehkä pienimmille koneille. Päivällähän tuulen voimakkuus oli 20-30 solmua. Huomenna tuuli kääntyy pohjoisemmaksi, jolloin arvatenkin kiitotie 04 on käytössä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2006 Kerrankin kiitotie 33 käytössä ja mahdollisuus saada hieman erilaisia kuvia. Aloitetaan OH-LQA:n saapumisella. Hienot kuvat! Heh.. Yllättävän samanlaiselta tuo lussupukki näytti makuuhuoneen ikkunasta kuvattunakin. [33:n käyttö tuo sentään jotain iloa kotona flunssan kourissa makaavalle..] OH-LQA: [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 Lähtikö LQA 33:lta vai 22:lta? Ainakin tokiolainen joka lähti vähän jälkeen seitsemän lähti jo 22R:ltä. Kyllä, LQA lähti eilen 33:lta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 Laitanpa päivän myöhässä nämä omat (ensimmäiset tänne) kuvani tuuliselta HK:lta. Kalustona (jos jotain kiinnostaa) Canon 20D, ja Sigman 70-300 APO DG linssi Rakentavia kommenteja saa esittää [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 Liikaa käytetty shadow/highlight työkalua photarissa IMO.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 Laitanpa päivän myöhässä nämä omat (ensimmäiset tänne) kuvani tuuliselta HK:lta. Kalustona (jos jotain kiinnostaa) Canon 20D, ja Sigman 70-300 APO DG linssi Rakentavia kommenteja saa esittää Aika haastavat kuvausolosuhteet vastavaloon. Hieman voisi kokeilla sävynsäätöjen kanssa. Tässä yksi editointiyritys, missä olen hieman lisännyt kontrastia. Omasta mielestäni kuva saa siitä lisää "potkua". Tässä on vaan katsottava tarkkaan etteivät huippuvalot pilvien kohdalla palaa puhki, alanurkka on jo rajoilla. Lisäksi kontrastinlisäys mielestäni hieman korostaa terävöytyksestä johtuvia ääriviiva-"haloja", joten ehkä hieman miedompi USM olisi tarpeen. Makuasioitahan nämä ovat Muuten ihan ok ensikuviksi, riittävän terävät jne. Tässä MD-kuvassa minua viehättää tuo "taustavalo" kakkosmoottorin ympärillä. [ attachment removed ] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2006 Tuo vastavalo tekee kieltämättä oman haastavan lisänsä kuvan säätämiseen ja taivas osittain olikin puhki. Sävythän on tarkoituksella säädetty vähän punertaviksi, "fiiliksen" aikaansaamiseksi. Mitä tuohon kontrastiuteen tulee, niin makuasioitahan nämä todella ovat - itse en pidä ehkä ihan noin rajusta kontrastista. USM on kyllä jo ihan tapissa mihin sen uskalsin säätää. Mutta nämä on näitä makuasioita - Photaria olen ruuvannut versiosta 2.0 ja viimeiset 9 vuotta työkseni, mutta kovinhan nämä kuvat on yksilöllisiä tapauksia ja aina oppii uutta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla