Sami Puro

Lituskanäytöistä

54 viestiä aiheessa

Tästä pitääkin kysyä tutulta silmälääkäriltä neuvoa. Itse olen tosiaan myös uutta näyttöä hankkimassa, yksi tärkeä seikka on myös silmäystävällisyys. Nykyistä näytöä tuijottaessa silmät ärsyyntyvät, samaa en ole huomannut tuon läppärin kanssa, käyttöajat tosin ovat lyhyemmät.

En tiedä mistä tämä johtuu, virkistystaajudesta asia ei voi olla kiinni vai voiko kun verrataan CRT-putkea ja TFT-näyttöä?

litteässä näytössä silmät eivät rasitu pitkiäkään tekstejä luettaessa kuten kuvaputkinäytössä, kuin paperilta lukisi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Virkistystaajuudesta tulikin mieleen, että onko joku kokeillut kuvata videokameralla TFT näyttöä? Niin että kuinka selvästi ne välkkyvät juovat näkyvat verrattuna CRT:hen? Jos siinä olisi avain silmien väsymiselle...???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

TFT-näytöt eivät välky yhtään. Niissä ei tarvita korkeaa virkistystaajuutta, koska kuvapisteet eivät sammu tuossa 1/60 sekunnissakaan. Putkella liian matala virkistystaajuus tosiaan rasittaa silmiä aika lailla. Ne ovat myös alttiita häiriöille, jotka voivat aiheuttaa kuvan väreilyä, joka myös syö silmää. Vanhemmiten kuvaputket tuppaavat menemään sumuiseksi, tai värikohdistus alkaa heittää, mikä sekin on ikävää katsottavaa. Kunnon tuubin riittävän korkealla taajuudella ja ilman häiriöitä sen sijaan en ole havainnut rasittavan silmiä sen enempää kuin TFT:kään.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hieman aihetta sivuten, mutta lituskoissa kuitenkin pysyen.

Alkaakohan oma ViewSonic VE170m vetelemään viimeisiään, kun joka kerta käynnistäessa kontrasti on ihan poskellaan ? Onneksi tästä löytyy "Automaattinen kuvansäätö", joka korjaa asian nopeasti.

Nyt kun olen pari vuotta tämän kanssa tehnyt töitä, ei ole enää paluuta kuvaputkinäyttöihin. On tämä vaan niin ylivertainen.

Arttu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Annan tähän oman ääneni. Jos (kun) vaihdan näytön, on se 110% varmuudella littu. Kyllä on mielestäni todella karkkia silmille littunäyttöjen kuva :) Kuin taulua katselisi. Kuva on todella "rauhallisen" oloinen ja äärettömän terävä. Jos tekstiä skrollatessa teksti muuttuu mössöksi, on kyseessä silloin joku todella huono littu. Tätä ei tapahdu uusilla, kunnollisilla lituilla. Kuvaputkeen ei tällä pojalla näytön vaihdon jälkeen ole paluuta, ei varmasti ;D

Itse tiedän ainakin yhden olikos LG:n mallin missä resoluutio ei osu kohdalleen, ja teksti on skrollatessa todella mömmöä. Kuva on semmoinen että ei sitä oikein mielikseen katsele... On todella sääli jos joku tuomitsee koko näyttökastin tämmöisten mustien lampaiden takia :-\

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

äärettömän terävä. Jos tekstiä skrollatessa teksti muuttuu mössöksi, on kyseessä silloin joku todella huono littu. Tätä ei tapahdu uusilla, kunnollisilla lituilla. Kuvaputkeen ei tällä pojalla näytön vaihdon

Kuten tuolla viestissäni aikaisemmin sanoin, niin kyseessä oli Viewsonicin kalleismasta päästä oleva näyttö.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä löytyy aina joku himo puolustelija, tässä tapauksessa "Jukka", väität ihan älyttömiä juttuja litteistä näytöistä että alkaa jo ihan ottaa pattiin. Usko nyt hyvä mies että litteät hakkaa joka asiassa kuvaputkimallit, puhumattakaan kuvan laadusta. Hinta on vielä hiukan kalliimpi ja yksi syy on siihen se että kuvaputkimalleja ajetaan jo alas ja hinnat alkaa olla jo lähes ilmaisia.KOrostan vielä litteän kuvan terävyyttä ja ilman liikettä olevaa kuvaa ettei näitä voi edes verrata enää, mutta kokin tavallaan :-\

Nyt saa jo littuja pilvin pimein jossa vasteaika 14 -16 sek ja se on riittävä teetpä mitä hommaa tahansa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä löytyy aina joku himo puolustelija, tässä tapauksessa "Jukka", väität ihan älyttömiä juttuja litteistä näytöistä että alkaa jo ihan ottaa pattiin. Usko nyt hyvä mies että litteät hakkaa joka asiassa kuvaputkimallit, puhumattakaan kuvan laadusta. Hinta on vielä hiukan kalliimpi ja yksi syy on siihen se että kuvaputkimalleja ajetaan jo alas ja hinnat alkaa olla jo lähes ilmaisia.KOrostan vielä litteän kuvan terävyyttä ja ilman liikettä olevaa kuvaa ettei näitä voi edes verrata enää, mutta kokin tavallaan :-\

Nyt saa jo littuja pilvin pimein jossa vasteaika 14 -16 sek ja se on riittävä teetpä mitä hommaa tahansa

Laitetaan nyt vielä yksi viesti vaikka makuasioista saakin aina parhaimmat riidat.

Yritin tässä sanoa, että minun silmilleni ne eivät sovi ja omat kokemukseni ovat olleet huonoja.

Kuva oli aivan liian kirkas ja näytön säätimistä sitä ei saanut himmeemmäksi. (Näyttiksen ajureissa ei ole säätömahdollisuutta) Pää oli kipeä kun oli päivän littua käyttänyt. Kuva oli kyllä terävä, mutta reso ja vasteaika riittämätön.

Ja minun mielestäni noin 700 EUR näytössä ei pitäisi kyllä olla juurikaan ongelmia ainakaan kun käytettiin pääasiassa tekstieditoria ja internet exploreria. Näiden ohjelmien ei pitäisi näytöltä hirvittävää suorituskykyä vaatia.

Ja heitäppä muutama esimerkki vaikka viewsonicin 19 tuumaisista joiden vasteaika on luokkaa 14 - 16 ms. Minä en ainakaan Bulldog netstoren sivuilta semmoisia löytänyt. Ja resoa vielä se 1600 x 1200 (tai 1600 x 1280)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

(Näyttiksen ajureissa ei ole säätömahdollisuutta)

Nämä on niitä harvoja tilanteita joissa uskallan sanoa että nyt on käyttäjässä vika 100% varmuudella. ;) Kyllä ne säädöt sieltä löytyy kun tarpeeksi kahlaa asetuksia.

Kuva uusimmista detoista:

[ Attachment removed / expired ]

Tuo välilehti on löytynyt jokaisesta detanorista minun pienen historiani aikana, taitaa löytyä jopa WXP:n default ajureista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nämä on niitä harvoja tilanteita joissa uskallan sanoa että nyt on käyttäjässä vika 100% varmuudella. ;) Kyllä ne säädöt sieltä löytyy kun tarpeeksi kahlaa asetuksia.

Mistä sinä tiedät että Vanta tukee tuota ominaisuutta?

Ja Jukka, Tom's Hardwarella (johon tosin ei aina kannata luottaa), oli seuraavaa sanottavaa VP171:stä: "ViewSonic has once again achieved excellence. After a few rather disappointing models, the manufacturer is offering this magnificent VP171b." En tiedä onko tuo sinun mallisi yksi niistä.

Kaikille muille: litteät näytöt *eivät* ole parempia joka käyttötarkoitukseen. Esimerkiksi väriavaruus ei ole täysin sama.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tosiaan ymmärrä ettei littunäytön valoisuutta voi säätää, älkää nyt viitsikö höpöttää. Kyllä varmaan pystyy jos OSAA !

Minulla on littu ja kyllä säätö onnistuu ja ajurit pitää tietenkin

asentaa ensin ja mieluiten ei näytön mukana tulleita vaan uusimmat netistä. Jos silmät tulee kipeäksi , kannattaa käydä optikolla ja kysyä ammattilaiselta neuvo ja mitä hän suosittelee , yllätys yllätys se on littu 100% 8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo välilehti on löytynyt jokaisesta detanorista minun pienen historiani aikana, taitaa löytyä jopa WXP:n default ajureista.

Tuossa just kävin asetukset läpi jokaisesta paikasta jonka vain keksein, mutta en todelllakaan löytänyt mitään mahdollisuutta muuttaa tuota.

Oletko varma, että toi toimii myös WIN2000:ssa? Driverina on microsoftin oma ja mahdollisuutta päivittää NVIDIA:n omiin ei ole. (Työkone)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tosiaan ymmärrä ettei littunäytön valoisuutta voi säätää, älkää nyt viitsikö höpöttää. Kyllä varmaan pystyy jos OSAA !

Herra varmaan sitten lunastaa suuren suunsa antamat lupaukset ja kertoo mistä ko. ihme tapahtuu. Nvidian Vanta ohjaimena Win2000:n omilla ajureilla.

Näytöstä värilämpötila 3200 K ja kontrasti 0% ja valoisuus 0%. Mistä minä vielä säädän? Ajureissa ei ole mahdollisuutta säätää eikä semmoista löydy Display Propertiesistakaan,

Minulla on littu ja kyllä säätö onnistuu ja ajurit pitää tietenkin

asentaa ensin ja mieluiten ei näytön mukana tulleita vaan uusimmat netistä. Jos silmät tulee kipeäksi , kannattaa käydä optikolla ja kysyä ammattilaiselta neuvo ja mitä hän suosittelee , yllätys yllätys se on littu 100% 8)

Ennemmin tyydyn tähän nykyiseen kuvaputkeen joka ei aiheuta silmille mitään kipua eikä muutakaan kummallista. Varmaan toi littukin olisi ollut ihan hyvä, mutta aivan liian kirkas ja tälle koneelle ei apua tuohon löytynyt kun näytön säädöt loppuivat kesken.

Pian varmaan tulossa uusi littu kokeiluun, jotta kerron sitten lisää, jos vaikka voisi leiriä vaihtaa. ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos on noin että säädöt on 0:ssa niinnäytö on rikki, sehän on jo ihan eri juttu, mutta eikö tuollainen homma olisi pitänyt hoitaa takuuseen jos asia noin kun kerrot :) Olenko ymmärtänyt että säätöjä ei voi tehdä itse näytön säätimistä vaan se pitää tehdä näytönohjaimen kautta, aika outo juttu, kyllä minulla näytön säädöt tehdään itse näytöstä ja vielä suomen kielellä, haiskahtaa ....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jos on noin että säädöt on 0:ssa niinnäytö on rikki, sehän on jo ihan eri juttu, mutta eikö tuollainen homma olisi pitänyt hoitaa takuuseen jos asia noin kun kerrot :) Olenko ymmärtänyt että säätöjä ei voi tehdä itse näytön säätimistä vaan se pitää tehdä näytönohjaimen kautta, aika outo juttu, kyllä minulla näytön säädöt tehdään itse näytöstä ja vielä suomen kielellä, haiskahtaa ....

Joo, tehdään toki näytöstä kun näytönohjaimen kautta ei voi.

En usko rikkinäisyyteen, kun toisetkin valittavat liiasta kirkkaudesta. Mutta onhan sekin toki mahdollista.

Pitää varmaan käydä katselemassa muitakin näyttöjä mitä täältä löytyy...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Parasta mitä euroilla saa 17" pelikäyttöön, 17" VP171B, olisko tuossa apua, ei vilku eikä välky, vasteaika 16ms kyllä pärjää ja vastaa 19" kuvaputkinäytön kokoa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Parasta mitä euroilla saa 17" pelikäyttöön, 17" VP171B, olisko tuossa apua, ei vilku eikä välky, vasteaika 16ms kyllä pärjää ja vastaa 19" kuvaputkinäytön kokoa

En tiedä joko tuon Viewsonicin saatavuus on yhtään parempi, mutta ainakin vielä hetki sitten maahantulopäivä siirtyi aina vaan eteenpäin. Taisi ainakin joulukuusta lähtien olla todella vaikea saada tuota näyttöä,tosin nyt pikainen tarkistus osoitti että ainakin Bulldogissa tuota mustaa mallia näyttäisi olevan.

Itse kyllästyin tuon VP171B:n odottamiseen jo tammikuussa ja hankin Hitachin CML174SXWB:n. Tässä on sama AU Optronicsin valmistama 16 ms paneeli kuin tuossa VP171B:ssä ja lisäksi Hitachilla riittää takuuvaihtoon jo 2 viallista sub-pikseliä, kun Viewsonicilla viallisia sub-pikseleitä pitää olla muistaakseni 7. Tässä yksilössä ei onneksi ole edes yhtään viallista sub-pikseliä. Oikeastaan kuoret ovat ainoa asia, mitkä tässä Hitachissa eivät ole ihan niin coolit kuin tuossa Viewsonicissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olisi kannattanut odottaa, itse odotin 2 kk mutta kannatti ;D Tiedoksi että kaikissa myytävissä näytöissä saa olla jo uutena 2 pistettä pimeenä, ei mene takuuseen sillä määrällä. 100% ei ole mahdollista edes tehdä :säädettävä varsi on tosi kätevä ja tietenkin myös ulkonäkö , ohuet reunat jne ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tiedoksi että kaikissa myytävissä näytöissä saa olla jo uutena 2 pistettä pimeenä, ei mene takuuseen sillä määrällä.

Paitsi Hitachilla menee, joka oikein Tietokone-lehden testissä erikseen mainittiin. Ei ole väliä onko pisteet kokonaan valkoisia (jumiutunut), mustia (kuollut) tai värillisiä (viallinen sub-pikseli). Tässä ostamassani yksilössä nyt onneksi ei ollut yhtään vikapikseliä. Itselleni nuo ohuet kehykset eivät olleet 2 kuukauden lisäodotuksen ja 50 euron arvoiset.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
Tiedoksi että kaikissa myytävissä näytöissä saa olla jo uutena 2 pistettä pimeenä, ei mene takuuseen sillä määrällä.

Niissä on eri suosituskategorioita. Lisäksi on merkitystä sillä, onko vainaja keskellä vai reunoilla, ja onko se pimeä vai kirkas. Esim. Acerin lituissa (joita tässä pienemmässä kokoluokassa lähinnä ostelen) ei sallita yhtään kuollutta pikseliä keskialueella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä myös yksi syy, miksei Hitachia ostanut meikäläinen, Tehomylly testasi sen ja tässä loppulausunto

"Ei kuitenkaan mikään pelaajan näyttö, mutta minun pelaamiselleni riittävä. Eve-online pyörii kivasti ja battlefield myöskin joskin sinisyys haittaa vähän alareunassa. Näytöt ovat kuitenkin yksilöitä, että tämän kappaleen vuotaminen ei yleisesti ottaen tarkoita yhtään mitään." ::)

Samoin hintaero, maksoin Viewista 465 eur, eikä Hitachi ole samanhintainen about, mutta ihan ok näyttöhän tuo muuten on, korkeussäätö siitä puuttuu, se on ihan hyvä ominaisuus.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No joka tapauksessa siinä sinun Viewsonicissa on samanlainen AUO:n valmistama paneeli kuin tässä minun Hitachissani.

Ja nykyään tuon Viewsonicin hinta on hieman toinen, samoin kuin monella muulla merkillä hinnat ovat nousseet viime joulun jälkeen jopa kymmeniä prosentteja. Tosin tällä hetkellä taitaa taas olla jo pientä hintojen laskua havaittavissa. Kuitenkin tammikuussa 2004 noiden Viewsonicin ja Hitachin välinen hintaero oli suunnilleen sen 50 euroa.

Omiin käyttötarkoituksiini ja sijoituspaikkaan tuo on täysin kelvollinen näyttö. Ei ainakaan minun puusilmilläni ole mitään häntimistä nähtävissä.

Vaikka tuo jalusta ei mitään huippudesigniä olekaan, niin ei se ainakaan minua pääse häiritsemään, kun sen saa tällä pöydällä hyvin piiloon.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tiedä joko tuon Viewsonicin saatavuus on yhtään parempi

Ainakin tuossa viime kuussa oli vielä huono, kyselin kymmenestä (or more) kaupasta ja yhdestä onnistuin kaksi kappaletta löytämään. Nyt ovat muutamat firmat jälkeenpäin ilmoitelleet, että on saapunut varastoihin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään