Ilkka Mäkelä

Nigeriassa lento-onnettomuus (lokakuu 2006)

19 viestiä aiheessa

Nigeria on asettanut ADC Airlinesin lentokieltoon. Ilmailuministeri Babalola Borishaden mukaan koneen kapteeni päätti lähteä matkaan huonossa säässä vastoin lennonjohdon ohjetta.

 

hesari

 

Voiko lennonjohto kieltää koneen nousun sään takia vai onko kapteenilla viimeinen sana?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nigeria on asettanut ADC Airlinesin lentokieltoon. Ilmailuministeri Babalola Borishaden mukaan koneen kapteeni päätti lähteä matkaan huonossa säässä vastoin lennonjohdon ohjetta.

 

hesari

 

Voiko lennonjohto kieltää koneen nousun sään takia vai onko kapteenilla viimeinen sana?

 

Siita juuri keskustellaan Nigeriassa. Ts. koneen kapteenin/miehiston maaraysvallan vahentamisesta nousuun ja laskuun liittyen ja lennonjohdon maaraysvallan lisaamisesta vastaavasti.

 

Ei valttamatta *aivan* huono ajatus Nigerian lentoturvallisuushistoriaa miettiessa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siita juuri keskustellaan Nigeriassa. Ts. koneen kapteenin/miehiston maaraysvallan vahentamisesta nousuun ja laskuun liittyen ja lennonjohdon maaraysvallan lisaamisesta vastaavasti.

 

Eli "sivistysvaltioissa" koneen päälliköllä on siis viimeinen sana nousun/laskun suhteen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli "sivistysvaltioissa" koneen päälliköllä on siis viimeinen sana nousun/laskun suhteen?

 

En ota kantaa siihen keskustellaanko sivistysvaltiosta. Vaikuttuaisi kuitenkin silta, etta Nigeria *ei* valttamatta ole ns. "sivistysvaltio" lentoturvallisuuden suhteen ja

jotain olisi ehka syyta tehda asialle...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tietämättä vallinneista olosuhteista mitään, veikkaan, että nigerialainen kippari päätti lähteä omalla riskillään suoraan myrskyyn päin, mistä lennonjohto mahdollisesti varoitti.

 

Oletettavasti kenttä ei siis ollut virallisesti suljettu, kiitotiellä oli tarpeeksi näkyvyyttä lentoonlähtöä varten, kiitotie oli vapaa esteistä jne.

 

Lennonjohtaja olisi tietysti voinut olla antamatta selvitystä lentoonlähtöön, mutta jos joku jääräpäinen pilotti lähtee siitä huolimatta, niin mitäs lennonjohtaja voi tehdä? Lähettää auton blokkaamaan kiitotien väkisin?

 

Ainahan voinee uhata raportin teolla ja mahdollisella lupakirjan menetyksellä, mutta jos se ei tepsi, lennonjohdon keinot ovat vähissä?

 

Lisätään vielä, että BBC:n nettisivujen mukaan lennonjohto oli nimenomaan kehottanut pilottia odottamaan sään paranemista, mutta pilotti päätti kuitenkin lähteä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin tämän"sivistysvaltion" koneen kapteenin mielestä oli. 

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19770327-1〈=en

 

Tavallaan joo, mutta tässä tapauksessa on siis nimenomaan kyse asiasta, jossa lennonjohtaja päättää - eli liikenteestä. Lennonjohtaja on vastuussa YHTEENTÖRMÄYSTEN estämisestä, ei juuri muusta.

 

Tässä Nigerian jutussa on (ehkä - mitään tutkintaahan ei ole tehty tietenkään vielä) kyse lentämiseen soveltuvista sääoloista. Voidakseen vastata niistä muutoin kuin tietoa jakamalla, pitäisi lennonjohtajalla olla tieto JOKAISEN lentokonetyypin rajoituksista,ko. lentokoneyksilön laitteiden toimivuudesta, miehistön kelpuutuksista, etc. Enpä usko, että edes ystäväni Jouni L. allekirjoituksestaan huolimatta haluaa näistä vastata - enkä minä antaa päätösvaltaa sellaiselle, joka ei kuole koneen mukana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tavallaan joo, mutta tässä tapauksessa on siis nimenomaan kyse asiasta, jossa lennonjohtaja päättää - eli liikenteestä. Lennonjohtaja on vastuussa YHTEENTÖRMÄYSTEN estämisestä, ei juuri muusta.

 

 

No, esimerkkini ei ollut aiheeseen liittyen paras mahdollinen. Ainoa joka KLM:n kapua huomautti siitä, että koneelle ei ole myönnetty lähtölupaa oli koneen perämies. Lennonjohtajahan ei sääolosuhteiden vuoksi nähnyt kumpaakaan konetta, eikä voinut tietää KLM:n aikeista.

 

Mieleeni muistui tapaus EFRO:lla, eräänä sateisena talvi-iltana. Aitanaapurin Tupolevilla oli moottorit käynnissä ja se oli tekemässä lähtöä. Yllättäen moottorit sammutettiin, ja pienellä viiveellä koneen viereen tuli jäänpoistoyksikkö, aloittaen pesun.

Kun pesu tuli suoritettua, käynnisteli kone moottorinsa, ja häipyi.

 

Kentän työntekijä perusteli tapahtunutta sillä, että lennonjohto ei myöntänyt koneelle lähtölupaa ennen kuin kone on pesty.

 

Riittääkö lennonjohdolla valtuuksia moiseen, vai puhuttiinko minulle p**kaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävin vilkaisemassa onnettomuuspaikan. Suurimmat lohkot oli kerätty pois. Palanut pääteline, siivenpätkiä, nokkapyörät ja ohjaamon katon pikkuikkuna levy tunnistettavaa. Tienoo täynnä silppua ja jäänteitä matkalaukuista, istuintyynyistä,  palaneita sisäseinän kuitukasoja parittomia kenkiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään