Sami Puro

Finnair 80v

10 viestiä aiheessa

Onnitteluja. :)

 

Tänään siis Finnairille 80v täyteen. Ensimmäinen lento oli 20.3.1924 Helsingistä Tallinnaan 162 kiloa postia Junkers F13:lla. ..Onkohan Aeron Tallinnan lennoilla jotain juhlallisuuksia tänään..? En osaa sanoa. :)

 

..No, tässäpä vielä lehdistötiedote:

 

 

Lehdistötiedote

18.3.2004

Ensilento Tallinnaan

 

Lentoja sinivalkoisin siivin jo 80 vuotta

 

Ensi lauantaina 20. maaliskuuta tulee kuluneeksi tasan 80 vuotta siitä, kun Finnair, silloinen Aero, teki ensilentonsa kuljettaen 162 kiloa postia Helsingistä Tallinnaan. Yhtiö, yksi maailman vanhimmista, aloitti liikennöinnin Junkers F13 -koneella. Kone oli yksitasoinen ja -moottorinen sekä varustettu suljetulla matkustamolla, jossa oli paikat neljälle matkustajalle. Koneen miehistönä oli lentäjä ja mekaanikko.

 

Edellisvuoden marraskuussa perustetun Aeron kotikenttä oli Katajanokka, josta Junkersit lensivät talvisin suksilla ja kesäisin kellukkeilla varustettuina. Vuonna 1924 Aero alkoi lentää myös Tukholmaan ja kuljetti kaikkiaan 269 matkustajaa. Junkersit varustettiin kellukkein, koska Tallinnassa, Tukholmassa ja Helsingissä ei vielä tuolloin ollut maalentokenttiä.

 

Aeron Tallinnan-reitti tarjosi yhteyden Königsbergiin, josta pääsi edelleen junalla Berliiniin. Historiankirjojen mukaan talvella 1926 vilkkaimpana päivänä Tallinnan lennoilla suurin päivittäinen matkustajamäärä oli 48! Tukholmasta oli puolestaan junayhteys Göteborgiin, josta pääsi lentoteitse Kööpenhaminaan, Osloon ja Lontooseen.

 

Aerossa toivottiin lentojen siirtämistä maakentille, mutta kuudenkymmenen tuhannen järven maan kaupungit eivät kuitenkaan olleet kovinkaan halukkaita rakentamaan maakenttiä. Ensimmäinen siviililentoasema avattiin Turun Artukaisissa syyskuussa 1935. Tukholman Bromman avaus toukokuussa 1936 lisäsi painetta avata maalentoasema myös Helsinkiin.

 

Malmin lentoasema vihittiin käyttöön toukokuussa 1938, mutta lennot siltä aloitettiin jo 1936. Tallinnan päässä lennot olivat jo 1930-luvun alussa alkaneet laskeutua nykyisen lentoaseman Ülemisten läheiselle järvelle ja siirtyivät vuonna 1937 Ülemisten maalentoasemalle. Aeron lentokonelaivasto muutettiin pyöräkoneiksi, ja Aero toimi viimein maan pinnalta.

 

Uusi alku

 

Viidenkymmenen vuoden tauon jälkeen Finnair aloitti sotien ja Viron Neuvostoliittoon kuulumisen jälkeen kesällä 1940 keskeytyneen Tallinnan liikenteensä uudelleen maaliskuussa 1990. Liikenteen kehitys oli heti alusta lähtien hyvä. Aluksi viikkovuoroja oli kolme, ja heti seuraavana vuonna vuorojen määrää lisättiin kahdella. Kesällä 1992 Helsingistä Tallinnaan lennettiin jo kaikkina viikonpäivinä.

 

Kymmenen vuoden kuluttua lentojen uudelleen aloittamisesta historian ympyrä sulkeutui, kun Finnairin virolainen osakkuusyhtiö Aero aloitti Helsingin ja Tallinnan väliset lennot ATR-koneella. Tällä hetkellä Aero lentää Helsingin ja Tallinnan välillä arkisin kuusi kertaa päivässä.

 

Reitin matkustajamäärä onkin lisääntynyt nopeasti. Kun 1990 reitillä oli koko vuonna matkustajia runsaat 11000, niin Aero kuljetti saman määrän matkustajia jo yhdessä kuukaudessa helmikuussa 2004. Viime vuoden kokonaismatkustajamäärä reitillä oli yli 150 000 matkustajaa.

 

Finnairilla on tänään yksi Euroopan tiiviimmistä kotimaan-verkostoista ja noin 30 suoraa reittilento-kohdetta ulkomaille, joista uusin on syyskuun alussa avattu reitti Shanghaihin. Lomalentokohteita on yli 60, ja luotettavat lentorahtipalvelut ovat edelleen keskeisessä roolissa. Yhtiö on historiansa aikana kuljettanut 150 miljoonaa matkustajaa.

 

 

 

Finnair Oyj

Viestintä

18.3.2004"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On näköjään julkaistu ainakin täällä (lontoon kielellä)

http://en.btbtravel.com/s/Editorial-Airlines-And-Airports.asp?ReportID=77365&_Title=FinnairAero-Marks-80th-Anniversary

 

Malmi-friikkiä kiinnostaa erityisesti kohta

------------------

Aero was keen to transfer flights to land airfields but, in a country of sixty thousand lakes, the cities of Finland were not very enthusiastic about building them. The first civil airport in Finland was opened at Turku Artukainen in September 1935. The opening of land airfield Stockholm Bromma in May 1936 increased the pressure on Helsinki to follow suit.

 

Malmi Airport was officially opened in May 1938, but flights had already begun to operate from there in 1936. In Tallinn, flights had been landing on a lake near to the present Ülemiste Airport in the early 1930s. They transferred to the land airport in 1937. After this, Aero's fleet was completely on wheels, and Aero was finally operating from solid ground

----------------

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On näköjään julkaistu ainakin täällä (lontoon kielellä)

 

Malmi-friikkiä kiinnostaa erityisesti kohta

------------------

Aero was keen to transfer flights to land airfields but, in a country of sixty thousand lakes, the cities of Finland were not very enthusiastic about building them. The first civil airport in Finland was opened at Turku Artukainen in September 1935. The opening of land airfield Stockholm Bromma in May 1936 increased the pressure on Helsinki to follow suit.

 

Malmi Airport was officially opened in May 1938, but flights had already begun to operate from there in 1936. In Tallinn, flights had been landing on a lake near to the present Ülemiste Airport in the early 1930s. They transferred to the land airport in 1937. After this, Aero's fleet was completely on wheels, and Aero was finally operating from solid ground

----------------

Toihan on ihan sama juttu ku tuossa Samin jutussa paitsi lontoon kielellä :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toihan on ihan sama juttu ku tuossa Samin jutussa paitsi lontoon kielellä :P

 

Niin on.

Mutta sitä piti korostaa ::)

 

Ja teki mieli kertoa / näyttää teille, miten lehdistötiedote päätyy "toimitetuksi jutuksi"

 

Tuo englannin kielinen tarina kun ei ollut Finnarin sivuilta vaan verkkojulkaisusta "Business to Business Travel Websites Group"

http://en.btbtravel.com/s/FrontPage.asp

 

Siellä näyttää olevan aika paljon lentoyhtiöiden tiedotteita, jotka saattavat kiinnostaa simuloidunkin lentoliikenteen harjoittajia. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta mutta eikös sitö Finnairin synttäriä vietetty tuossa viime lokakuussa ? AInakin silloin ne jakeli sitä ilmaista Finnair lehteä kotiin ? Oliko se se päivä jolloin yhtiö perustettiin ja nyt on se päivä jolloin tehtiin ensilento ?

 

voin olla väärässä :P

 

J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta mutta eikös sitö Finnairin synttäriä vietetty tuossa viime lokakuussa ? AInakin silloin ne jakeli sitä ilmaista Finnair lehteä kotiin ? Oliko se se päivä jolloin yhtiö perustettiin ja nyt on se päivä jolloin tehtiin ensilento ?

 

Syksyllä juhlittiin yhtiön perustamista. Ja nyt ensimmäistä lentoa Tallinnaan

-----------------

Aero O/Y:n perustamisesta tehty asiakirja allekirjoitettiin Helsingissä 12. syyskuuta 1923. Yhtiö merkittiin kaupparekisteriin 9. lokakuuta ja yhtiökokouksessa 1. marraskuuta päätettiin toiminnan aloittamisesta

....

Aeron ensimmäinen lentokone, Saksassa rekisteröity Junkers F 13 D-335 luovutettiin yhtiölle 14. maaliskuuta 1924. Kolme päivää myöhemmin Junkers-tehtaan lentäjä Heinrich Putz toi koneen Helsinkiin. 20. maaliskuuta tehtiin yhtiön ensimmäinen lento, jolla kuljetettiin 162 kiloa postia Helsingistä Tallinnaan.

 

http://www.finnairgroup.com/konserni/konserni_9_1.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

mutta mutta eikös sitö Finnairin synttäriä vietetty tuossa viime lokakuussa ? AInakin silloin ne jakeli sitä ilmaista Finnair lehteä kotiin ? Oliko se se päivä jolloin yhtiö perustettiin ja nyt on se päivä jolloin tehtiin ensilento ?

 

voin olla väärässä :P

 

J

 

Terve Jani. :)

 

Nämä yhtiöitten synttärit nyt on mitä sattuu, ja varsinkin, miten sattuu parhaiten sopimaan yhtiölle. Sitten kaivetaan joku päivämäärä esille historian hämärästä ja kas, meillähän on synttärit.

 

Finnair viettää nyt ns. 80v. päiviään, mutta vaikka minä en ole läheskään kahdeksaakymmentä vielä niin silti muistan hyvin (ok, olen minä vähän hajamielinen) ajan jolloin koko Finnairia ei ollut olemassa. Koneissa taisi lukea pienellä kyljessä Finnish Airlines tjs. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo ja osaa ne muutkin. Joitakin vuosia taaksepäin vietettiin Vantaan 750-vuotisjuhlia, vaikka kyseinen kaupunki on perustettu joskus 60-luvulla. Itse asiassa Helsingin Pitäjä mainitaan ensimmäistä kertaa jossain asiakirjassa joskus 1252 tai mitä lienee ja siitä tuo juhlan aihe. Ainoa vaan, että myös Helsinki olisi voinut samalla logiikalla viettää 750-vuotisjuhliaan, koska suurin piirtein kaikki ne maat, jotka nyt ovat Helsinkiä, olivat aikanaan Helsingin Pitäjää.

 

Sori, meni vähän off-topikiksi.

 

- Ville -

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Olis jättänyt lennon päivää myöhemmäksi. 21.3 olisi ollut hyvä päivä ensimmäiseksi lennoksi, onhan sillon mun synttärit :P:):P:)

 

Onnea sitten vain! Jakelen lahjaksi vaikka karmaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään