Guest laurindo

Ilmavoimien teknillinen koulu

161 viestiä aiheessa

Onko täällä foorumilla ketään joka olisi suorittanut asepalveluksensa Ilmavoimissa ja olisi käynyt lentoteknillisen aliupseerikurssin. Itse olen ajatellut hakea sinne, mutta kurssin vaikeustaso arveluttaa, sivuilla kun sanottiin että se on yksi puolustusvoimien vaikeimmista kursseista. Itse luulen että kyllä se varmaan on vaikeampaa kuin jos olisi esim. maavoimissa rivisotilaana mutta kuinka vaikeaa se sitten loppujen lopuksi on. Sivuilla sanottiin että opetettavia asioita ovat mm. aerodynamiikka, lentokonerakenteet, mäntämoottorit ja suihkumoottorit ym. Nämä asiat voivat olla itselleni vaikeita koska minulla joskus esiintyy lieviä asioidenymmärtämis ongelmia ;D:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olin siellä erässä III/96, eli aikaa on jo vierähtänyt. Onhan siellä paljon enemmän opittavaa jos vertaa tavalliseen rivimieheen, mutta eipä se nyt suuresti poikkea siitä määrästä mitä on tottunut lukiossa tai ammattikoulussa opiskelemaan. Aliupseerikurssi on pitkälti oppitunneilla istumista ja lentokonehallissa työskentelyä. Opettajat ovat yleensä todella päteviä ja mukavia. Ilmailuun liittyvien asioiden lisäksi tietysti soditaankin välillä. Ainakin itse suosittelen, oli todella mielenkiintoinen tuo vuosi Ilmavoimissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksesta :D

Entäs sitten nämä paljon puhutut kuntotestit. Mitä ne pitävät sisällään(Cooper, leuat, vauhditon pituus??).Ja vielä takaisin opetukseen. Pitääkö siellä osata hyvin fysiikkaa, eikös ainakin aerodynamiikka ole pelkkää fyssaa. Itse olen lukiossa suorittanut kolme kurssia fysiikkaa ka:lla 7, riittääkö?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse kävin saman paikan läpi erässä III/82 ja en voi kuin kehua. Komennuspaikaksi sain Hallin eli ihmettelemään Koelentueeseen koelentokurssin toimintaa ja tekemään toimitusmiehen hommia (plääh), mutta jo tuona aikana oli ajatuksissa, että tää on mielekästä hommaa. Sotilaskoulutustakin annetaan sopivassa määrin, eikä opiskelutahti ole kohtuuton, ainakaan kun vertaa lennonjohtajakurssin tahtiin. Opet ovat lunkeja ja fiksuja kavereita tyyliin Köykkä ja Hantula.

Kertausharjoituksetkin ovat olleet lähinnä mukavia breikkejä tavalliseen arkeen.

Suosittelen,

Res.vääp. J. Laukkanen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuntotestit eivät ole mahdottomat, mutta karsivat.

Minäkälaisia tuloksia tuossa pitää suurinpiirtein saada, esim Cooperissa.

Hannu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minäkälaisia tuloksia tuossa pitää suurinpiirtein saada, esim Cooperissa.

Cooper ei kuulu muistaakseni pääsykokeisiin. Mutta myöhemmin se kyllä juostaan, mutta ei vaikuta kurssin jatkumiseen. Kysymykseesi vastaisin notta, jos yli 2000m menee... menee hyvin. Jos kuitenkin juokset yli 12 minuuttia saat tulokseksi hylätyn

Lihaskuntotesti kuuluu pääsykokeisiin ja karsii täysin rapakuntoiset pois. Aika harvoin kuitenkaan kurssille pääsy jää tästä osiosta kiinni.

Koulufysiikkaa ei kurssilla välttämättä tarvita, (kurssilla ei tarvita edes taskulaskinta) loogista ajattelukykyä tosin tarvitaan sitäkin enemmän.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse palvelin TK:ssa v.2000 ja sen jälkeen olen kerennyt luomaan jopa pientä uran tynkää Ilmavoimissa. Palvelustodistukset ovat olleet isona apuna kesätöiden metsästyksessä, myös nykyisen työpaikan saantiin on todistukset varmasti suuresti vaikuttaneet. Hallin ainoa miinus on sen sijainti, siellä ei saa edes päivärahoja kulumaan. Istumista kannattaa harjoitella ahkerasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse olen hakemassa tuohon Tammikuussa alkavaan erään. Lääkätin todistusta ja hakupapereita voisi alkaa tuossa ens kuun alussa täytteleen.

Itse koulusta en ole kyllä kuullut huonoa palautetta lähes ollenkaan, kuulemma ilmapiiri todellakin rento, mutta kuulemma siellä jotain oppinukki.

Joku myös koulun sijainnista taisi mainita, mutta eikös tuonne ole järjestetty hyvät kuljetus yhteydetkin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joku myös koulun sijainnista taisi mainita, mutta eikös tuonne ole järjestetty hyvät kuljetus yhteydetkin.

Ilmainen lomakuljetus Tampereelta ja Jyväskylästä sunnuntai-iltaisin... ja perjantaisin toiseen suuntaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Terve!

Ite olen tällä hetkellä vielä tuolla tiellä eli LTekn AuK II/03 kasvatti. Tällä hetkellä Ilmasotakoulussa Kauhavalla apumekaanikkona, vielä noin viikko laivuepalvelusta jäljellä. Teknillistä koulua ei tosiaan voi kuin suositella, ainoona miinuksena pakko mainita tosiaan se sijainti, niinkuin komppanian päällikkö kerran totesi, niin keskellä hevonkuusen persettä.

Lomakyydit tosiaan kulkee aina perjantaina 16.15 portilta Tampereelle ja Jyväskylään, aihakinTampereelta takasin päin 23.15 linja-autoasemalta ja about 23.25 juna-asemalta. Joustaa kyllä, jos esim junat myöhästelee. Huono sinänsä, että perillä Halliwoodin ylängöllä yleensä noin klo 01 eli maanantaina tunneille voi tulla uni puseroon, perse ylös punkasta kuitenkin poikkeuksetta 0600.

Totesin vaan viime viikolla siellä rekrytoimassa käydessäni, että kuri nykyisellä erällä on mennyt aika lepsuksi komppaniassa, jos vertaa mitä meillä oli viime syksyn. Liekö kanssa uutta löysempää inttiä tms eli ei oo todellakaan paha paikka enää (kun ei ollut meilläkään, kun vertaa esim IlmaSK:n alokasaikaan).

Puoli vuotta apumekaanikkona on TODELLA antoisaa. Sykkiä ei tarvitse, aseella ammuin kaksi viikkoa sitten ensimmäisen kerran sitten marraskuun... 4vrk loppusota loppui just tänään ja nyt vaan sitten enää jäähdyttelyä, kunnes 9.7. koittaa elämä tuonpuoleisessa :)

Pääsykokeissa kuntotestissä vatsat, selät ja punnerrukset. Meillä oli peruskoulutuskauden toisella viikolla cooper ja vähän kattavampi lihaskuntotesti (leuat, vauhditon pituus jne...). Cooperista ei kannata ottaa mitään paineita, meillä jotkut käveli alle 1800m, paras kipitti 3300m :D

Leirejä Hallissa ei hirveesti ole. P-kaudella majottumisharjoitus 4vrk ja Keuruun ampumaleiri 3vrk. AuK:ssa ryhmänjohtajaleiri 5vrk, Niinisalon ampumaleiri 5vrk ja lopuksi tukikohtaharjoitus 7vrk. Yhteensä koko vuoden aikana tuli meikäläiselle 30vrk metsässä, joista 25 Hallissa.

Opiskelussa pärjää vaikka ei olisikaan valmis diplomi-insinööri. Itellä lukiossa lyhyt matikka 7 ja tasan se yksi pakollinen fysiikankurssi käytynä ja ihan hyvin meni. Laskemista oli ihan yksittäisiä laskuja sähkötunneilla, kun jotain vastuksia laskettiin. Osaa aasikin. Istumalihaksia kannattaa treenata, sillä 17vko mitä AuK kestää, niin käytännössä päivät on tunneilla istumista ja kalvosukelkeista (riippuu tietenkin opettajan tavoista) 8-16 poislukien parit leiriviikot ja harjoitustunnit. Opettajat on rentoja, varsinkin kun "pahin" siirtyi meidän mukana takaisin Kauhavalle :D

Notta sellasta, sinne vaan sutena sekaan jos yhtään kiinnostaa. Kannattaa takuulla!

Kers Paassola, TJ22 :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielipide sen kuin vahvistuu: taidampa tuonne hakea sitten muutaman vuoden päästä :D. Nyt täytyy vain ottaa kunnon kuntokuuri, vaikka peruskunto on mielestäni ihan hyvä ;D.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kannattaa myös miettiä Ilmavoimien Viestikoulua, jossa voi suorittaa aliupseerikurssin johtokeskuslinjan tai reserviupseerikurssin taistelunjohtolinjan.

Joke-linjalla opiskellaan lentosääntöjä, ilmatilaa yms. lentotoimintaa. Taistelunjohtolinja painottuu enemmän lennonjohtomaiseen taistelunjohtamiseen, jonka yhteydessä opiskellaan paljon lentämiseen liittyvää. Hävittäjätoiminta tulee tutuksi ja oikeita koneita pääsee johtamaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Pääsee viestikoulussa muutakin tekemään. Viestiteknisellä pääsee vaikka rakentamaan varatukikohtaa tai mittaamaan tutkalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lisäksi jos tutkat kiinnostavat enemmänkin niin kannattaa muistaa myös maavoimien elektroniikka-aliupseerikurssi, joka oli ennen kuvaavammin nimetty tutka-asentaja kurssiksi. Rakenteeltaan kurssi muistuttaa hyvin paljon apumekaanikko kurssia puolen vuoden työkokemuksineen ja AUK-leireineen, mutta fysiikkaa on enemmän ja haku tapahtuu ainakin toistaiseksi peruskoulutuskauden aikana. Itse koulutus on Riihimäellä, josta aukin loputtua hajaannutaan ympäri suomea.

Tällä hetkellä itselläni on vielä 21 aamua BUK-M1 järjestelmän parissa ja hetkeäkään ei ole tullut kaduttua. Hommat ovat käytännössä samoja kuin palkatulla henkilöstöllä ja oikeasti mielenkiintoisia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta lihaskuntotestistä, montako kutakin (vatsa, selkä ja etunojapunnerusta) pitäisi suunnilleen saada jotta pääsisi.

Riippuu tietysti muista hakijoista? Mutta näin suunnillee, mikä olisi hyvä määrä?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse pistän huomenna paperit menemään. Toiveena päästä ensi kesänä sisään. Minulla on värisokeus, mutta se ei ole ikinä missään haitannut, enkä itse sitä huomaa muutakun niissä pirun ishi-hara tauluissa 8). Onko siellä värisokeudelle nollatoleranssi vai lähetänkö paperit?

-Pete

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse laitan myös hakupaperit menemään kunhan kerkiän.

Värinäöstä en osaa sano muuta kun "Hakijalla ei saa olla voimakkaasti oireilevia allergioita ja hänen värinäkönsä on oltava tarkka". Tuo siis jostain esitteestä.

Tuskin siitä haittaa on jos lähetät hakemukset.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuosta lihaskuntotestistä, montako kutakin (vatsa, selkä ja etunojapunnerusta) pitäisi suunnilleen saada jotta pääsisi.

Se oli muistaakseni sen normaalin intin taulukon mukaan, eli vatsalihaksista 40 (minuutissa) oli "hyvä" jnejne. Nuo löytyy netistä?

missään haitannut, enkä itse sitä huomaa muutakun niissä pirun ishi-hara tauluissa. Onko siellä värisokeudelle nollatoleranssi vai lähetänkö paperit?

Sillä Isihaaralla värinäkö kyllä testataan tuollakin.. Voi olla karsiva tekijä hyvinkin .. soita ja kysy, niin saat varmistuksen?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentokoneasentajakoulutukseen tai lentoteknilliseen aukkiin värinäössä oleva virhe on suoraan karsiva tekijä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lentokoneasentajakoulutukseen tai lentoteknilliseen aukkiin värinäössä oleva virhe on suoraan karsiva tekijä.

Että ärsytttää tollanen turhamaisuus. Se joka on törmännyt lentokoneen tarkastuksessa tai korjaushommissa erivärisiin palloihin paperilla joista pitäs hahmottaa joku luku niin heittäkööt ensimmäisen kiven. Lähetän nyt hakupaperit kuitenkin, heittäkööt itse sielä roskiin jos ei kelpaa.  >:(

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Että ärsytttää tollanen turhamaisuus. Se joka on törmännyt lentokoneen tarkastuksessa tai korjaushommissa erivärisiin palloihin paperilla joista pitäs hahmottaa joku luku niin heittäkööt ensimmäisen kiven. Lähetän nyt hakupaperit kuitenkin, heittäkööt itse sielä roskiin jos ei kelpaa.  >:(

Paitsi että jos sulle tungetaan eteen kaapeli mikä sisältää harmaita, punasia, sinisiä ja keltaisia piuohoja ja et erota harmaita ja vihreitä toisistaan niin en ihmettele yhtään että on karsiva

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Rupeaa menemään offtopiciksi. Tiedä sitten miten muilla, mutta itselläni ei ole koskaan ollut vaikeuksia hahmottaa eri värejä. Ishihara lätkistäkin erotan pallojen värit toisistaan, mutta numero ei "pomppaa silmille" (tämä siis tietyissä väreissä). Jos saisi tutkia kuvia vähänkin kauemmin voisi vaikka sormella seurata tietyn värisiä palloja niin numerohan siitä muodostuisi. Se ei vaan suoraan aukea silmien eteen. Joten kyllä johdon aina kaveristaan erottaa. paperit lähtee edelleenkin huomenna  ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään