Harri Koskinen

yökuvia Naritasta 28.10. (7 kuvaa)

6 viestiä aiheessa

Korean Pusanista palatessani yövyin lauantain ja sunnuntain välisen yön lentokenttähotellissa Tokion Naritan kentällä. Niinpä lauantai-iltana tarjoutui mahdollisuus yökuvaukseen. Kahdesta terminaalista valitsin kakkosen, jolla kuvittelin olevan hieman paremmat yökuvausmahdollisuudet. Naritan terassit ovat avoinna iltakahdeksaan-yhdeksään asti.

 

Yökuvauksessa oli monenlaisia haasteita. Ensiksikin kevyt matkajalustani ei ollut riittävän korkea terassin verkkoaidassa oleviin kuvausaukkoihin. Niinpä jouduin kiilaamaan jalustan aidan ja siinä olevan kaiteen väliin. Toinen ongelma oli asematason valaistus, sillä valonheittimien keilat eivät yltäneet keskelle, jonne useimmat koneet työnnettiin lähtöportilta. Niinpä monet kuvat joutui ottamaan vastavaloon. Lähtöportilla ollessaan koneet olivat niin lähellä terminaalia, että nokka jäi piiloon, eli ainoa mahdollisuus kuvata koneet oli pushbackin jälkeen.

 

Aloitetaan hämäräkuvalla: Boeing 747-446 JA8080.

[ attachment removed ]

Täydellinen pimeys tulikin sitten melko nopeasti: Boeing 747-446 JA8071.

[ attachment removed ]

Boeing 767-346ER JA612J vastavalossa.

[ attachment removed ]

Boeing 747-246B JA8131.

[ attachment removed ]

Tämä Boeing 777-219ER ZK-OKG taitaa olla ihan uunituore kone, koska a.netissä ei ole siitä kuin yksi Seattlessa otettu kuva.

[ attachment removed ]

Boeing 747-446 JA8081.

[ attachment removed ]

Kuten varjosta näkyy, niin Boeing 747-446 JA8915 oli myös vastavalossa, mutta kuvasta sai kuitenkin säädetyksi paremman kuin tilanne luonnossa näytti. Toinen haaste tässä oli se, että aikaa kuvan ottamiseen oli hyvin vähän, sillä kone hinattiinkin pushbackin jälkeen rullaustielle asti eli aikaa oli suurin piirtein sen verran kuin vetotraktorissa kestää vaihteen vaihtaminen pakilta ykköselle.

[ attachment removed ]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyviä kuvia, mutta en tiennytkään, että Naritan T2:ssakin on näköalatasanne. Itse vietin iltapäivän Naritassa noin kuukausi sitten ennenkuin lensin CX:llä Hong Kongiin. Kokonainen päivä tuli vietettyä myös Hanedan T2:n näköalatasanteella, joka on mielestäni parempi kuin ykkösessä.

 

Koska parempi kamera on vasta tulossa, niin ei pokkarillani otetuista räpellyksistä ole näytille... :-[

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkähän japanilaiset säästyy terroristeilta, kun niillä on tollasia avoimia terasseja? :o Ja suomessakin pussitellaan kentillä desin paketteihin nesteitä ja aidataan yleisilmailuplatat, seuraavaksi varmaan kielletään kamerat ja kuvaaminen. Matkustajat voitaisiin laittaa käsirautoihin koneeseen mentäessä. Kylläpä on turvallinen olo. Mukava nähdä kuvia muualta vapaasta maailmasta. Taitaa olla aika vanhus tuo 200-sarjan jumbo, kuvittelin niiden jo kaikkien siirtyneen rahtareiksi. Ei varmaan ole kovin polttoainetaloudellinen.

 

Kai

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitaa olla aika vanhus tuo 200-sarjan jumbo, kuvittelin niiden jo kaikkien siirtyneen rahtareiksi. Ei varmaan ole kovin polttoainetaloudellinen.

 

Kuvan kone on luovutettu 1979, JALilla on listoillaan vielä puolenkymmentä B747-200 matkustajaversiota. Tiedä sitten miten paljon nuo lentävät.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkähän japanilaiset säästyy terroristeilta, kun niillä on tollasia avoimia terasseja? :o

 

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin Naritaan ja muiden japanilaiskenttien katseluterasseille rakennettiin vuonna 2001 korkeat verkkoaidat, mutta niihin on tehty kamera-aukkoja. Hieman ne tietysti vaativat totuttelua ja rajoittavat kuvaussektoreita, mutta ihan hyvin niiden läpi pystyy kuvaamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla