Erkki Ikonen

Maailman viimeinen BL-200

22 viestiä aiheessa

Hei veljet ja Sisaret!

Ilmasotakoulussa on käynnistetty projekti kunnostaa maailman viimeinen, BL-200, ja asettaa se kansan nähtäville Tikkakoskelle.

Nyt ilmailun ystävät! Meillä on erinomainen tilaisuus lähteä mukaan / houkuttaa yhteistyökumppaneita mukaan kyseiseen projektiin.

Varastoluolaston uumenista on "Peltiheikki" saatava meidän kaikkien nähtäväksi.

Oheisesta linkistä näet yksityiskohtia!

http://www.kolumbus.fi/erkki.ikonen/pohjaBL.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei veljet ja Sisaret!

Ilmasotakoulussa on käynnistetty projekti kunnostaa maailman viimeinen, BL-200, ja asettaa se kansan nähtäville Tikkakoskelle.

Nyt ilmailun ystävät! Meillä on erinomainen tilaisuus lähteä mukaan / houkuttaa yhteistyökumppaneita mukaan kyseiseen projektiin.

Varastoluolaston uumenista on "Peltiheikki" saatava meidän kaikkien nähtäväksi.

Oheisesta linkistä näet yksityiskohtia!

http://www.kolumbus.fi/erkki.ikonen/pohjaBL.html

 

Tämä on hieno projekti, ja toivotaan että se toteutuu. Tällä foorumilla on tehty aiheesta oma ketjukin aiemmin. Laitetaanpa tähän mukaan taas, että ei unohdu. ;)

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,44003.0.html

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On tuonne BL-200 Memorial Project tilille tullut rahaakin laitettua... !

 

Perus Tikkakoskelaisena tunnen sen velvollisuudeksi, ja vielä kun sitä konetta

päävartioston edessä ollessa, tuli "rääkättyä" kiipeilemällä sen sisuksiin  :(

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiesin edellisistä BL200-projektin kuvauksista. Viime viikolla oli Killan syyskokous ja siellä hanke sai ns. "virallisen startin".

Vitriinin paikasta on vielä kahta ilmaa, aika näyttää... Hyvää asiaa pitää pönkittää aina kun siihen on tilaisuus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiesin edellisistä BL200-projektin kuvauksista. Viime viikolla oli Killan syyskokous ja siellä hanke sai ns. "virallisen startin".

Vitriinin paikasta on vielä kahta ilmaa, aika näyttää... Hyvää asiaa pitää pönkittää aina kun siihen on tilaisuus.

 

Hieno homma, että hanke on nyt nytkähtänyt eteenpäin pienen epätietoisuuden jälkeen. Onnea ja menestystä koneen entisöintiin ja vitriinin rakentamiseen.  :thmbup:

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiesin edellisistä BL200-projektin kuvauksista. Viime viikolla oli Killan syyskokous ja siellä hanke sai ns. "virallisen startin".

Vitriinin paikasta on vielä kahta ilmaa, aika näyttää... Hyvää asiaa pitää pönkittää aina kun siihen on tilaisuus.

 

Hyvä että etenee. Millaiset nuo sijoituskuviot ovat? Tuolla Virtualpilottien jutussa puhuttiin museoalueesta, sinun sivullasi varuskunnasta. Kun kuitenkin Bolingbroketkin huomioiden on kyseessä ison luokan harvinaisuus, niin mielestäni sen pitäisi olla nähtavissä ja myös valokuvattavissa ilman ylimääräistä lupabyrokratiaa.

 

Jos ei malta odoottaa, niin uusia Bristol Blenheim 3sia saa ihan tilaamalla jos täppää riittää: http://www.bristolcars.co.uk/index2.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä että etenee. Millaiset nuo sijoituskuviot ovat? Tuolla Virtualpilottien jutussa puhuttiin museoalueesta, sinun sivullasi varuskunnasta. Kun kuitenkin Bolingbroketkin huomioiden on kyseessä ison luokan harvinaisuus, niin mielestäni sen pitäisi olla nähtavissä ja myös valokuvattavissa ilman ylimääräistä lupabyrokratiaa.

 

Tikkakosken "varuskunta-alueella" ei ole ongelma liikkua tai kuva ko. konetta, laitettiin vitriini alueella minne tahansa. Ainoastaan jos se vitriini rakennetaan lentokentän aitojen sisäpuolelle, uskallan epäillä että ei sinne kuitenkaan  ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytännössä sijoituspaikkoja on kaksi: entisen lennoston mäellä, ts. vanhalla paikalla tai Ilmailumuseon tontilla.  Eiköhän viisaat puuhamiehet osaa laskea  eri paikkojen plussat ja miinukset.

Oma veikkaukseni on museon tontti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käytännössä sijoituspaikkoja on kaksi: entisen lennoston mäellä, ts. vanhalla paikalla tai Ilmailumuseon tontilla.  Eiköhän viisaat puuhamiehet osaa laskea  eri paikkojen plussat ja miinukset.

Oma veikkaukseni on museon tontti.

 

Olishan se hieno päävartion vieressä vanhalla paikalla "katse" sankarihautaa kohti,

viisaampaa olis tietysti laittaa museon alueelle missä turistit yleensä pyörii ! !

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänään oli museolla koolla osa mahdollista entisöimisporukkaa. Puheenaiheena pääasiassa koneen ohjainpintojen kangasverhoilun uusinnan toteutus.

Pikkuhiljaa siis edetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapa miten BL-200 onnistuttiin säästämään jälkipolville. Ei sitten käytettykään tuhoamisen perusteena Pariisin rauhansopimusta jossa kiellettiin sisäpuolisilla pomminripustimilla varustetut koneet. No eipä venäläiset tainneet olla kovin tarkkoja tulkinnasta kun myivät IL-28 koneita Suomelle.

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eipä venäläiset tainneet olla kovin tarkkoja tulkinnasta kun myivät IL-28 koneita Suomelle.

 

Hannu

 

Ei tosin tainnut olla Nikitoissa pommiripustimia .....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tosin tainnut olla Nikitoissa pommiripustimia .....

 

Kyllä NH-1:ssä muuten oli. Nimim. Omin silmin nähnyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kertokaapa miten BL-200 onnistuttiin säästämään jälkipolville. Ei sitten käytettykään tuhoamisen perusteena Pariisin rauhansopimusta jossa kiellettiin sisäpuolisilla pomminripustimilla varustetut koneet. No eipä venäläiset tainneet olla kovin tarkkoja tulkinnasta kun myivät IL-28 koneita Suomelle.

 

Hannu

 

Luin juuri Lauri Pekurin muistelmia, jossa sanottiin pommareiden saaneen lentää, kun oli niitattu pommiluukut kiinni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Ja BL-200 säilyi kuin säilyikin jälkipolville, ja laitettiin sitten muistomerkiksi Luonetjärvelle, ja sitten säilöön. Sain muuten hiljattain käsiini Suomen Siivet-lehden numeron vuodelta 1969 (pitää olla 1970). Siinä oli juttu BL-200:sta, ja sen vaiheista. Täytyy vilkaista sitä tarkemmin, kun ehdin..."

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Päivitän tässä edellistä viestiäni tuolla lehtileikkeellä "edesmenneestä" Suomen Siivet-lehdestä.

 

Eli tässä se tulee. Suomen Siivet no:2, toukokuulta vuodelta 1970. Kirjoittanut Pertti Virtanen. Tämä artikkeli jos mikään sopii tämän ketjun otsikon alle: "Maailman viimeinen BL-200":

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet Jukka aivan oikeassa,tuli vaan äkkiä tuosta mieleen,montako lentoa ja tapahtumaa on jäännytkään kirjaamatta.Tuosta edelleen,Virtualpilots osastolla on erään vanhan lentäjän muistelot "tällätty"vanhuuden piikkiin,voisiko vaan olla tällaisesta jutusta kyse.

Eli luodinreikiä löytyy mutta kukaan ei tiedä mistä johtuu.

Edit.Lähetin Jukka yksityistä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään