Pekka Lehtinen

Apua liettualaisella trike-pilotille Suomessa?

6 viestiä aiheessa

Liettualainen kaveri otti minuun yhteyttä lentopaikat.netin kautta. Hän suunnittelee vierailevansa ensi kesänä suomalaisen tuttavansa luona Ylitorniossa jonkinlaisella kevyellä ultrakevyellä koneella ja kyseli neuvoja matkan toteuttamiseen (trike lienee se kevyempi? Trikestä hän puhui). Hänen aikomuksenaan on tulla laivalla Helsinkiin, ajaa autolla Lahti-Vesivehmaalle, ja käynnistää lento sieltä. Hän ei ole kokenut toimimaan valvotussa ilmatilassa, minkä vuoksi hän haluaisi lentää lyhyitä legejä pikkukenttien kautta, valvotun ilmatilan ulkopuolella. Jeesasin häntä jo reitin suunnittelussa ja yleisissä asioissa, ja nyt hän kaavailee reitiksi Lahti-Pieksämäki-Viitasaari-Ahmosuo-Kemi-Tornio. Määräkentäksi ehdotin hänelle Kemi-Torniota, koska se on lähinnä Ylitorniota ja aukiolot ovat katkonaisia, jolloin hän voi mennä sinne tornin ollessa kiinni.

 

Herra pohtii ottavansa mukaan maajoukon, joka toisi hänelle polttoainetta atkan varrella yms. Hän oli kuitenkin kiinnostunut mahdollisuuksista saada polttoainetta kyseisiltä kentiltä matkan varrelta. Nyt kyselenkin ovatko suomalaiset trike-harrastajat  kiinnostuneita auttamaan häntä? Jos joku haluaa auttaa ulkomaan vierailijaa, voin välittää yhteystiedot puolin ja toisin.

 

Hän oli myös kiinnostunut tietämään saako hänen liettualaisella lupakirjallaan (Lithuanian National trike pilot license (instructor qualified) and FAI sporting license) lentää Suomessa. Entä osaako joku sanoa veloitetaanko triken pysäköimisestä Kemi-Tornion kentällä minkälaisia summia? Ymmärtääkseni kyseinen henkilö toimii liettualaisen kevytilmailun kattojärjestössä hänen tittelinsä perusteella ja tuntuu kovasti olevan kiinnostunut lentämään Suomen maisemissa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs tuollainen ultra syö? Jos menee 100 LäLlällää niin ongelmahan on reitinvalinnalla jo pitkälti ratkaistu, riippuu tietty kuinka pitkään moisella voi matkaa taittaa yhdellä tankillisella, ja kuin kauan pysyy nipussa :D. Vesikseltä ja Pieksämäeltä (ulkomuistista) saa kyseistä ainetta, tosin Pieksämäen pouseri oli ainakin muutama vuosi sitten jatkuvasti rikki joten siihen ei kannata luottaa. :-\

 

Mulla on sellainen käsitys (johon ei kyllä kannata luottaa), että kyllä kaveri saa liettualaisella lupakirjalla lentää Liettuan rekkarissa olevaa ilma-alusta myös Suomessa. Ja koska Liettua taitaa nykyisellään kuulua myös tähä EUlandiaan niin tullauskäytäntökin lienee varsin yksinkertainen, koska sitä ei ole.

 

Ei muuta kuin tänne vaan, kunhan ei tielle osu ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen AIP kertoo  kokolailla tarkkaan kuinka tulee toimia operoitaessa Suomen lentotiedotusalueella. Tutustuttuani Liettuan AIP:hen  täytyy todeta että se ei oleellisesti poikkea rakenteeltaan suomen vastaavasta eli mikäli omaa tarvittavan mainitun "niteen" käyttötaidon on lennon suorittamiseen tarvittavat tiedot on melko helposti löydettävissä ko. opuksesta.

 

Seuraavassa  osoitteessa laskeutumis-ja paikoitusmaksuhinnasto ILL ylläpitämille lentopaikoille v. 2006: http://www.finavia.fi/files/finavia/julkaisut_pdf/Liikennemaksut2006.pdf kohta 2.1.2

Ei mikään paha rasti tuon painoiselle lentolaitteelle.

Toivottavasti ensi vuonna olisi satunnaisten vierailijoiden mahdollisuus saada viikkokortti (ref Ruotsin aikaisempi käytäntö) jolloin ei synny tavetta karttaa valvottujien lentopaikkojen pysäköintialueita. Tässä asiassa kannataa olla aktiivinen mös SIL / AOPA Finland suuntaan jotta voisivat keskustella asiasta Finavian kanssa. Tosin ensi vuoden liikennemaksuista lienee jo päätetty asianomaisissa instansseissa, onhan ensi vuoden budjettisuunnitelmat varmasti jo laadittu tähän päivämäärään mennessä. Mutta asiaan voi vaikuttaa myöhemminkin kuten kuluneen vuoden tapahtumista voi päätellä.

 

Kannattaa lisäksi  huomioida että ensi vuonna ainakin heinäkuun ensimmäisellä kokonaisella viikolla (?) saattaa olla erittäin todennäköisesti järjestettävän  Sunny Nights Fly In (?) tapahtuman tiimoilla tapahtumaan osallistuvien lentolaitteiden osalta oma maksupolitiikkansa ref kuluvan vuoden käytäntö oli. Tästä kuitenkin kertonee aikanaan tapahtuman järjestäjä lisää kunhan homma tulee ajankohtaiseksi ja saavat sovittua sovittu asioista ao. tahojen kanssa.

 

Kemissä ilma aluksen paikoittamisen kustannusten suhteen muistelen takavuosien tilannetta jolloin Kemin konehalli (se ainoa saksalaisten polttamien paikalle uudelleen rakennettu) on kerhojen omistuksessa tahi hallinnassa eli jos näin edelleen on kannattaa saapuminen ajoittaa lennonjohdon aukioloaikojen ulkopuolelle ja paikoittaa kone edellämainittuun halliin jolloin ILL perimiä maksuja ei mene...mitä sitten paikalliset kerhoyhteisöt perii hallin käytöstä onkin oma juttunsa ja selviää vain kysymällä paikallisilta.

Jos halli onkin nykyisin ILL hallinnassa sitten ei ole oikotietä onneen eli kannatta sopia käyttöoikeus jonkin maanviljelijän peltotilkkuun tilapäistä lentotoimintaa varten. Mustuta myös kuitenkin pilottia siitä, että tarkistaa säännökset koskien operointia valtion rajan läheisyydessä / ADIZ tai vastaavalla vyohykkeellä toimimisesta - Tornio kun on valtakunnan rajalla.

 

 

pari Kemiläisten ilmailyyhdistysten linkkiä ohessa joista kannattaa kysellä neuvoa.:

http://www.piy.fi/piyhallinto.php

http://www.kemi.fi/laskuvarjo/

 

 

Blue Skies,

 

Pete

 

 

PS. Jos reissu toteutuu pyydä ihmeessä kaveria kirjoittamaan kokemuksistaan juttu ja tarjoamaan sitä myös suomalaisiin kahteen ilmailulehteen, sen kaltaisia stooreja täällä ei ole paljoakaan vielä nähty...ja saattaa niitä joskus lukea palvelujen  tarjoajakin ja ottaa "palautteesta" opikseen... tietenkin vain jos tarvetta ilmenee  ;)

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt kannattaa,en halua olla ilkeä,vain realisti,ottaa huomioon miksei kaveri,jos toimii ko.järjestöjen huipulla ota yhteyttä suoraan esim.täällä vaikuttaviin,yhteistyötä on varmaan jollain tasolla.

Mielestäni tällaiset vanhat sikasovinisti tms. jutut pitäisi huomioida,ettei yhtäkkiä huoltoporukoineen ym.sinulla on riippakivenä jotain ylimääräistä.

Itse viittaisin täällä oleviin viraLLISIIN OSOITTEISIIN JOISTA TAKUUVARMASTI OSATAAN NEUVOA.

En ole inhobyrokraatti mutta vuosien opettama,ainahan neuvoa voi mutta. :(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja koska Liettua taitaa nykyisellään kuulua myös tähä EUlandiaan niin tullauskäytäntökin lienee varsin yksinkertainen, koska sitä ei ole.

Ei muuta kuin tänne vaan, kunhan ei tielle osu ;D

hei!

On ottettava huomioon että Liettua on EU-maa mutta ei ole vielä Schengen-maa  (--> AIP GEN 1.2.5 --> siellä 1.6.2 ja seuraavat)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään