Kirjoitettu Marraskuu 7, 2006 Terve, Eli otsikonmukainen legi tuli lennettyä pari viikkoa sitten. Kyyditsijänä toimi Finnairin MD11 (OH-LGC), jota ei tänä vuonna ole koristeltu joulupukilla toisin kuin viime vuonna. Kentälle saavuttuani sää oli kovin pilvinen ja senhetkinen TAF lupailikin sadetta EFHK:lle. Ennen koneeseen nousua EFHK:n ATIS kertoi lähtöradaksi 22R:n. Löydettyäni istuinpaikkani kapteeni Ruotsalainen ilmoitti lähdön viivästyvän noin puolella tunnilla johtuen Moskovan vuoron myöhästymisestä, jolta oli tulossa jatkoyhteysmatkalaisia koneeseen. Rullaus aloitettiin 14:44 LT, jonka jälkeen jouduimme odottamaan 22L:n varressa kolme laskevaa konetta. Reilun kymmenen minuutin kuluttua saavuimme kiitotielle 22R, jolloin vettä tuli taivaalta jo kiitettävästi. Nousukiidon aikana vesi kuitenkin pyyhkiytyi ilmavirran ansiosta pois. Nousun jälkeen LGC sukelsi pilviin noin kymmenen sekunnin kuluttua. Tutka antoi melko nopeasti nousun jälkeen directin PIVAK:lle, josta jatkettiin pinnalla 270 kohti Vaasaa. Pilvikerros ylsi korkeammalle kuin luulin. Tunnin kuluttua noususta olimme saavuttaneet Skandit, joita ei ollut ihaileminen paksujen cumulus-pilvien vuoksi. Tähän mennessä oli myös ensimmäinen step climb suoritettu pinnalle 300. Koneen saavutettua Atlantin valtameren pilvien raoista alkoi erottua vesi, josta auringon valo heijastui kauniisti. Korkeutta oli 34 000 jalkaa. Gröönlannin lumiset vuorenhuiput piristivät mieltä lennettyämme noin neljä ja puoli tuntia. Ei paljoa asutusta silmä erottanut noilta mannuilta. Atlantin ylityksen jälkeen huomasimme, että olimme laskeutuneet pinnalle 330. Matkaa olisi vielä noin 3 tuntia jäljellä ja istuminen alkoi jo melkein kyllästyttämään . Hieman ennen Long Islandia aloitimme laskeutumisen, jolloin pilvikerros alkoi jälleen harveta ja amerikan mantere alkoi pukata näkyviin. Long Islandin päälle saavuttuamme korkeutta oli 12000 jalkaa. New Yorkin lähestymislennonjohdon vektorit suuntivat konettamme kohti ILS:ää kiitotielle 31L. Kuvassa on huomattavissa toinen lentokone(lue: musta piste), joka lensi alitsemme ja laskeutui myöhemmin kiitotielle 31R. Suuntasäteessä 31L. Ennen kosketusta ylitimme kiitotie 04L:n. Laskutelineet koskettivat Yhdysvaltojen maaperää 16:01 LT eli olimme viitisen minuuttia aikataulua jäljessä. Koneesta poistumisen jälkeen odottivat jo tutuksi tulleet passintarkastus yms. toimenpiteet. Loman aikana tuli mm. ajeltua venetaksilla Vapauden patsaan ohi ja palatessa Manhattanin eteläpään rakennukset piirsivät pilviä. Tuli kuitenkin haikea tunne, että kuvasta puuttuu jotain tärkeää :'(. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2006 Mukava matkakertomus! Viimeinen kuva on jotenkin taulumainen... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2006 Oliks veri veri tight schedule? Nojoo, kiva stoori. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 7, 2006 Hieno kuvasarja matkasta Amerikoihin, kiitos! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 8, 2006 Jep hieno matkastoorti, huipennus tohon vikaan kuvaan. Todellakin, jotain puuttuu..... :'( Yksi kysymys, mistä noin tarkat reitti ja tutkatiedot sait matkan aikana, vai onko ihan vaan tulkittu tota reittikartaa, joka näkyy lennon aikana? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 8, 2006 Jep hieno matkastoorti, huipennus tohon vikaan kuvaan. Todellakin, jotain puuttuu..... :'( Yksi kysymys, mistä noin tarkat reitti ja tutkatiedot sait matkan aikana, vai onko ihan vaan tulkittu tota reittikartaa, joka näkyy lennon aikana? Ihan monitorien antamien tietojen sekä oman havainnointikyvyn avulla päättelin mitä tapahtui millonkin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 8, 2006 Ihan monitorien antamien tietojen sekä oman havainnointikyvyn avulla päättelin mitä tapahtui millonkin. OK, sitä se on ku on tietämystä Tuli tosta mieleen että ku viimeeks olin hevejä kumaamassa aikanikuluksi 04R finaalissa ja sai rauhassa skanneria kuunnella, ni nyt osaa sanoa ihan suoraan mistä päin tullaan kun setä sanoo ratioon, että "Finneir 058, turn left (olikohan se left ) heading 270..." eli sillon tullaan rataan nähden oikeelta puolelta laskuun Helsinki-Vantaalle.... näin mielenkiintosta että huhuh... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 8, 2006 Hyvä kuvakertomus. Finnair5 menee päivittäin pirkkalan VOR:n yli tai sivuaa sitä. Olen usein seurannut sitä alueen taajuudella 127.1. Yleensä saa selvityksen alueelle tullessaan pinnalle 32 tai 34. Pirkkalan tutkalle tullessa se on vielä nousemassa ja on yleensä menossa läpi pinnan about 20. Pirkan jälkeen edelleen nousussa kääntää kurssia yleensä länteen päin. Ja tää niinku vaan ihan harrastelijan satunnaissina huomioina. 8) Kai Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 8, 2006 Oli kyllä mukava matkakertomus ja kuvat tietenkin tunnelmallisia Näitä matkakertomuksia saisi olla enemmänkin täällä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 8, 2006 Kiva kertomus! Hyvä kuvakertomus. Finnair5 menee päivittäin pirkkalan VOR:n yli tai sivuaa sitä. Olen usein seurannut sitä alueen taajuudella 127.1. Yleensä saa selvityksen alueelle tullessaan pinnalle 32 tai 34. Pirkkalan tutkalle tullessa se on vielä nousemassa ja on yleensä menossa läpi pinnan about 20. Pirkan jälkeen edelleen nousussa kääntää kurssia yleensä länteen päin. Ja tää niinku vaan ihan harrastelijan satunnaissina huomioina. 8) Kai PS. nuo pinnat on varmaankin 320, 340 ja 200 (siis 32 000 jalkaa jne). -Jussi- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 9, 2006 Joo mökillä ollessa on aina aika istahtaa aurinkotuoliin, laittaa kuulalasit päähän ja ruveta kattelee taivaalle kun kello on sen 14.30 verran... yleensä 10 sisään ton jälkeen alkaa matala asiallinen jylinä kun Finnair Faif puhaltaa Lopen yli kohti Jenkkilää...... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 13, 2006 Kiva kertomus! PS. nuo pinnat on varmaankin 320, 340 ja 200 (siis 32 000 jalkaa jne). -Jussi- Jep, kiitoksia vaan korjauksesta, kun yrittää 11 tunnin tauottoman päivystyksen jälkeen sanoa jotain älykästä(?) niin käy helposti näin, ei ajatus oikein juokse ihan täysillä. 8) Hyvät kuvat siis kaikkiaan. Kai Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 14, 2006 Tuli vaan mieleen että mitäs se lentokoneen henkilökunta sanoo elektronisista laitteista lennon kriittisten vaiheiden aikana? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 14, 2006 Kiitoksia kaikille positiivisesta palautteesta . Tuli vaan mieleen että mitäs se lentokoneen henkilökunta sanoo elektronisista laitteista lennon kriittisten vaiheiden aikana? Yleisesti elektronisten laitteiden käyttö kielletään laskun ja nousun aikana. Itse kuitenkin pyysin luvan kuvien ottamiseen etukäteen henkilökunnalta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 15, 2006 Kamera tuskin aiheuttaa edes mitään teoreettista uhkaa millekään koneen laitteista, samoin skanneri. Niiden ei pitäisi olla sen kummempia kuin esim. korvalappustereot, joita on koneissa käytetty iät ja ajat. Puhelin yms. lähettävät laitteet on tietysti asia erikseen. Tosin monet nykyisistä elektroniikkavehkeistä voi olla lähettäviä eli olla yhteydessä nettiin yms. käyttäjän sitä "tietämättä", joten linja lienee aika varovainen noin varmuuden vuoksi. Tää on sitten amatöörin käsitys asiasta, prot oikaiskoon, jos meni kovasti pieleen. 8) Sitä en tiedä onko tää terrorismihöpötys sotkenut terveen järjen käytön tässäkin asiassa. :'( Kai Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla