Juha Lahtonen

Oikeus totesi Airbus:in vastuulliseksi 1992 tapahtuneeseen turmaan

8 viestiä aiheessa

Tutkimuksissa löydettiin useita eri syitä, jotka ovat saattaneet osaltaan johtaa kohtalokkaaseen turmaan. Oikeudessa lueteltuja syitä olivat mm. koneen saamat riittämättömät ohjeet lennonjohdolta ja koneeseen valitun miehistön koostumus.

 

IL

 

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200611075337838_uu.shtml

 

Hei!

 

Tuota - Airbus on vastuussa koska,...    ??? ? ? ? ?

 

Terveisin  Reijo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä onnettomuudestahan oli pätkä siinä "lentokoneen musta laatikko" -sarjassa, jossa kerrottiin että ab:n paneelin suunnittelulogiikka oli yksi syy. Muistaakseni jotenkin siihen suuntaan, että kun pilotit luulivat valinneensa 3.3 asteen liu'un, niin kone kulkikin -3300 fpm alaspäin - ja tämä valittiin samasta kytkimestä ja näiden eri moodien näyttö oli hyvin samanlainen. GPWS olisi myös onnettomuuden voinut estää, mutta sitä ei koneessa ollut - tosin tuo on enemmänkin lentoyhtiön syy, koska tuo lienee (oli) sellainen varuste joka ei ollut pakollinen siihen aikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän lienee miehistön väärä koostumus? Olikohan kippari liian dominoiva ettei perämies uskaltanut sanoa, että päin mäntyä mennään.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos tarkkoja ollaan, niin kyseessä taisi olla Air Inter-yhtiön lento eikä varsinaisesti Air Francen. Siis tämä:

 

http://aviation-safety.net/database/record.php?id=19920120-0〈=en

 

Reutersin uutinen kertoo myös, että 6 henkilöä vapautettiin rikossyytteistä tämän tuomion yhteydessä (Aviation Safety Networkin mukaan).

 

EDIT:

 

Muut lähteet kertovat, että rikossyytteessä kuolemantuottamuksesta oli 1 Airbusin toimihenkilö, 2 Ranskan ilmailuviranomaisen toimihenkilöä, 2 entistä Air Interin toimihenkilöä ja 1 lennonjohtaja. Kaikki siis vapautettiin syytteistä, joista olisi voinut tulla 2 vuotta vankeutta.

 

"Ilmailupiirien" mielipiteen mukaan henkilökohtaisten syytteiden hylkääminen on positiivinen asia viimeaikaisessa ilmapiirissä, jossa on havaittu tendenssiä nostaa rikossyytteitä yksittäisiä henkilöitä, mm. pilotteja vastaan. (Aeronews.net)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä onnettomuudestahan oli pätkä siinä "lentokoneen musta laatikko" -sarjassa, jossa kerrottiin että ab:n paneelin suunnittelulogiikka oli yksi syy. Muistaakseni jotenkin siihen suuntaan, että kun pilotit luulivat valinneensa 3.3 asteen liu'un, niin kone kulkikin -3300 fpm alaspäin - ja tämä valittiin samasta kytkimestä ja näiden eri moodien näyttö oli hyvin samanlainen. GPWS olisi myös onnettomuuden voinut estää, mutta sitä ei koneessa ollut - tosin tuo on enemmänkin lentoyhtiön syy, koska tuo lienee (oli) sellainen varuste joka ei ollut pakollinen siihen aikaan.

 

Just näin määkin muistelen että se meni, eli autopilotin ohjauksessa valittiin moodi (liukukulma vai pystynopeus). Paneelissa näkyi sitten valittu liukukulma asteina, esim 3.3 tai valittu pystynopeus, esim - 3.3 tarkoittaen 3300 ft/min vajoamisnopeutta.

Tosiaan Air Inter ei ollut "ostanut" GLX-mallia (GPWS included) vaan tyytyi LX-malliin (coffe-cup holder included)... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä jutussa on nyt 16 vuotta tapahtuman jälkeen tullut vetoomustuomioistuimen päätös, jonka mukaan Airbus vapautetaan korvausvastuusta, mutta sensijaan Air France (Air Interin toiminnan jatkajana) joutuu maksamaan korvauksia "joidenkin uhrien perheenjäsenille". Korvauksien summat vaihtelevat 10000 eurosta 50000 euroon, mutta korvausten yhteismäärää ei ilmoiteta.

 

http://www.pr-inside.com/french-court-says-air-france-must-r484815.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilkutusta (tai täsmennystä):

 

Flight Control Unitista (FCU) valitaan lentoradan kulma (flight path angle, perustuu inertiamittaukseen). Valinta voi olla joko ylöspäin tai alaspäin. Samalla vaihtuu myös Flight Directoryn näytöt  kuvaamaan lentokoneen asennon lisäksi myös sen liikerataa. Liikerata ja asento ovat eri asioita. Esimerkiksi ILS lähestymisen aikana liikerata on n. -3 astetta mutta asento voi olla nokka horisontin yläpuolella. Näiden lisäksi on vielä erikseen koneen kohtauskulma, joka mitataan liiketekijänä ilmamassan suhteen.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään