Guest Marsis

Lento-onnettomuus Rajakylässä 1955?

8 viestiä aiheessa

Olen googlettanut ja "yahoottanut" useasti tuota asiaa enkä ole löytänyt mitään muuta hyödyllistä tietoa kuin tämän palstan  ;D

 

Muistaako/tietääkö kukaan pienkone-onnettomuudesta joka tapahtui entisessä Helsingin Maalaiskunnassa, nykyisessä Vantaan Rajakylässä 1955?

 

Asuin nuoruuteni oletetun onnettomuuspaikan vieressä ja nyt jo edesmennyt Karjalasta evakkona seudulle muuttanut naapurimme (jonka entisille pelloille talot oli rakennettu) kertoi tarinaa että sille viereiselle pellolle oli syöksynyt pienkone sodan jälkeen. Lentäjä olisi ollut korkea-arvoinen (tai ainakin hyvin arvostettu?) armeijan lentäjä joka olisi lentänyt humalassa ja syöksynyt pellolle aika pian Malmin lentokentältä lähdettyään. Olisiko jopa niin että lentäjä olisi yrittänyt jotain temppua (silmukkaa?) eikä saanut enää oikaistua konetta ajoissa. Muistan naapurin jutustelun valitettavan huonosti.

 

Pidin pitkään asiaa vain lähes urbaanilegendana, kunnes viime viikolla tutkin Akateemisessa kirjakaupassa juuri ilmestynyttä kirjaa jossa oli poliisin ottamia kuvia 1900-luvun alkuvuosikymmeniltä. Siellä oli pieni kuva murskautuneesta pienkoneesta ja kuvan alla teksti: Lento-onnettomuus Seivästiellä Rajakylässä 1955.

 

Mistään tilastoista joissa on kuolemaan johtaneet lento-onnettomuudet Suomessa 1900-luvulla en ole löytänyt mainintaa asiasta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rajakylään putosi ainakin OH-SIL 9.6.1955. Ohjaajana oli Heikki Hallamaa ja kyytiläisenä Paavo Ojala. Ohjajan veren alkoholi oli 1,8 promillea.

Tapauksesta on kuvaus ainakin Seppo Jylhän kirjassa  Siviili-ilmailun Viimeiset Lennot 1927-1994.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pidin pitkään asiaa vain lähes urbaanilegendana, kunnes viime viikolla tutkin Akateemisessa kirjakaupassa juuri ilmestynyttä kirjaa jossa oli poliisin ottamia kuvia 1900-luvun alkuvuosikymmeniltä. Siellä oli pieni kuva murskautuneesta pienkoneesta ja kuvan alla teksti: Lento-onnettomuus Seivästiellä Rajakylässä 1955.

 

Et sattuisi muistamaan tämän kirjan nimeä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rajakylässä 9.6.1955 pudonnut kone oli tosiaan tunnukseltaan OH-SIL. Tyyppi Bucker Bu 131B Jungmann, keltaiseksi maalattu Ilmailuliiton omistama kaksipaikkainen ja -tasoinen avokone. Ohjaaja oli saanut luvan lähteä taitolentoa harjoittelemaan. Kone oikeni viimeisenä tehdystä syöksykierteestä, mutta meni sitten välittömästi uudelleen kierteeseen ja putosi Rajakylässä maahan kello 20.02.

 

Kone oli ennen kohtalokasta viimeistä liikettään tehnyt silmukoita, tynnyreitä, syöksy-ja vaakakierteitä. Liikehdintä ei ollut puhdasta, ja kone tuli liikesarjojen ja pystyliikkeiden aikana yllättävän matalalle, aina 350-400 metriin, ja ohjaaja oli ottanut lisänopeutta aina näihin pystyliikkeisiin lähtiessään syöksyllä, kertoivat silminnäkijät.

 

Alkoholilla oli siis osuutta asiaan, matkustaja oli selvänä. Molemmat menehtyivät.

 

Alla on kuva, jossa kone on Malmin kentällä talvella 1955. Kuvan ottanut Kai Mellen. (Bucker Bu pitää kirjoittaa saksalaisella y.:llä, eli pilkut u:n päällä, huom.)

 

Jukka

 

[ attachment removed ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa puhuttiin ohjaajan alkoholiprosenteista.

Muistaakseni silloin ei ollut vielä voimassa lakia, joka estäisi päihtyneenä tai kännissä lentämistä. Sellainen laki tuli voimaan yllättävän myöhään.

 

Tuosta johtuu nuo monasti kerrotut "kännilennot". Niissä ei rikottu lakia, mutta moraalinen puoli jäi huonommalle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos tiedoista! Olen aivan vaikuttunut miten nopeasti sain täältä tietoa asiasta jota olen etsinyt monien päivien ajan muualta netistä  :)

 

Kyseessä ei siis näemmä ollutkaan naapurin papan kertoma keksitty tarina, vaan yksityiskohdatkin pitivät paikkansa.

 

Se kirja "Rikoksen kuvat Helsingin poliisin arkistokuvia 1910-196O" vaikutti todella mielenkiintoiselta,

kuvissa oli mm. paljon kaupunkikuvaa Helsingistä (liikenneonnettomuuksien tutkintakuvia).

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Et sattuisi muistamaan tämän kirjan nimeä?

 

Ostin akateemisesta tuon "kirjan". maksoi kuluineen n. 40 Ecua.

 

En suosittele,  :thmbdn:

 

Nuo liikenneonnettomuuskuvatkin ovat  ihan nollia, ne muutamat mitä kirjassa oli.

 

Kirja ei anna mitään. Siinä on pieni kuva tuosta Seivästien onnettomuudesta, tulihan hankittua kallis kuva siitä.. paska juttu  :thmbdn:

 

Harri Nykäsen tarinat telkkarissa olivat ihan eri maata, sen varjolla hankin, petyin pahasti

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään